Kinagaffel vs crownrace 2-0

tmalm

Aktiv medlem
Hej!
De som har erfarenhet av kinagafflar- hur är det med passformen där egentligen (mot crown race)?
Jag har köpt två kinagafflar- till pendlarcyklar, den ena med alu-styrrör fick jag fila ner för att få på crown racen, den senaste helkolgaffeln fick jag shimsa... ska det vara på det viset?
Har aldrig haft problem med "riktiga gafflar" oavsett mtrl.

/T

Köp inte billiga kinagafflar.... klarar inte tillverkaren av att hålla rätt mått på styrröret hade jag inte litat en sekund på att de har koll på hållfasthet, produktionsteknik med mera.

Men men, kör FF hjälm och ta en bra livförsäkring så går det nog bra.

Vad är en kinagaffel?
Antar att många kolgafflar kommer från Kina. Jag har en noname MTB gaffel som kommer från Kina och är av riktigt bra kvalitet. Den var dock inte riktigt billig.

Vad är en kinagaffel?
Antar att många kolgafflar kommer från Kina. Jag har en noname MTB gaffel som kommer från Kina och är av riktigt bra kvalitet. Den var dock inte riktigt billig.
Jag har också en "kinagaffel". Fast tillverkad i taiwan av en firma som finns på "riktigt". Inga problem med den.

Dock skumma ebay/aliexpress no name företag? Nä.... det är inte värt risken.

Fick fila ner den lite tjockare delen som ska passa mot crown racen (vad heter det på svenska egentligen?) Det var iofs en billig gaffel men SÅ himla svårt ska det väl inte vara att köra en svarv?

/T

Är ju inte optimalt om gaffeln är för stor och passningen mot lagret istället blir mkt sämre.

Optimalt och optimalt - beror så klart på hur gaffeln ser ut. Framgår ju inte hur mycket TS filat ner gaffeln.
Men jag har kört med slitsade säten som antingen kommit så från fabrik eller fått en slits av mig medelst Dremel i snart 20 år och jag har aldrig haft problem med varken passningen eller tidigt lagerslitage.

Exemepelvis som detta

Optimalt och optimalt - beror så klart på hur gaffeln ser ut. Framgår ju inte hur mycket TS filat ner gaffeln.
Men jag har kört med slitsade säten som antingen kommit så från fabrik eller fått en slits av mig medelst Dremel i snart 20 år och jag har aldrig haft problem med varken passningen eller tidigt lagerslitage.

Exemepelvis som detta
Såklart, det har jag också.
Det enda som får lagret att passa 100% mot konan är ju om den är exakt rätt.
Det jag menar är att om det är enkelt åtgärdat så hade jag fixat gaffeln idag.

Tillbaka
Topp