[Hellas] Idoter på el-motocross

För att strö lite mera salt i såren så finns den redan folk i Stockholmstrakten som fått sina vargar och har lagt ut videos när dom freeridar.

Kanske är hellas vem vet. @Makten får cykla ut och leta spår.

Det skulle visa sig att folk som gjorde ungefär samma sak, på samma plats, och för en utomstående framstod som ett och samma kollektiv, egentligen var där av helt olika anledningar och hade nästan ingenting gemensamt.

Vad menas här, kan effekten vara 400 watt i tio sekunder om effekten är 100 watt följande tio sekunder? Den kontinuerliga medeleffekt en blev 250 watt här.
Vet ej över hur lång tidsperiod de menar.
I Trafikverkets författning (SFS nr: 2001:559) står det " har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt"

Senast ändrad:
Som jag skrev ovan så bestämmer man ju som förare det själv, bilden i början av tråden visar ju snarare att det är någon som rullar fram. Sen är det fullt möjligt att det ser värre ut på andra ställen men känner jag detta forumet rätt så hade det funnits foton av det vid detta laget om det varit fallet.

Min gissning är att det är totala nybörjare eller att det är en transportsträcka som dom kör så lugnt som möjligt för att inte göra spår.
Precis, förarna bestämmer och det ser ut därefter.

På hög kadens om du tex cyklar upp för en väldigt brant backe så kan motorn ha en så kallad peak power där den under några sekunder går upp till 500-600 watt vilket gör att det blir lättare att trampa upp för backen men hastigheten ökas inte.

Vad menas här, kan effekten vara 400 watt i tio sekunder om effekten är 100 watt följande tio sekunder? Den kontinuerliga medeleffekt en blev 250 watt här.
Nej, inte medeleffekt, utan märkeffekt.
"Högsta kontinuerlig märkeffekt” definieras som ”högsta effekt under 30 minuter” enligt FN/ECE 85. Där finns detaljerad beskrivning av hur det går till.
Kortfattat kan man säga att peak-effekten kan vara bra mycket högre än 250 W och vara betydligt längre än några sekunder.

Visst är det lätt obegåvat. Men du verkar ha haft en dialog med just dom här två. Återstår att se om det hjälper. Samtidigt har vi sett många MTB entusiaster som hävdar att dom cyklar var fom vill och en av de skönaste kommentarerna, dom ska få tag i mig först. Har dom samma mentalitet då lär det vara kört.

Nej, en mtb och motsvarande el-mtb väger inte alls lika mycket, el-mtb:n är självklart tyngre. Både elmotor, batteri och övrigt relaterat till driften väger, dessutom är de förstärkta för att klara den ökade effekten vilket också adderar vikt.
Jo det borde jag veta... Jag tänkte mer i stora drag.
En bättre el-MTB väger fem, tio kilo mer än en muskeldriven MTB. Något som inte gör skillnad på avtrycket.

En bättre el-MTB väger fem, tio kilo mer än en muskeldriven MTB. Något som inte gör skillnad på avtrycket.
Det är ett sluttande plan med motoriserat friluftsliv. Och antingen befinner man sig på det planet eller så gör man det inte. Det är en avgrund mellan all motorassisterad framfart och resten.

Det är ett sluttande plan med motoriserat friluftsliv. Och antingen befinner man sig på det planet eller så gör man det inte. Det är en avgrund mellan all motorassisterad framfart och resten.

Vandraren skrev:

Det är ett sluttande plan med mekaniserat friluftsliv. Och antingen befinner man sig på det planet eller så gör man det inte. Det är en avgrund mellan all mekaniserad framfart och resten.
Det är inte så förtvivlat långt i tid mellan cykeln och motorcykeln, och att cykeln ska omfattas av allemansrätten är långt ifrån självklart. Det är i varje fall knappast fråga om sedvanerätt.
Man kan mycket väl tillåta el-MTB utan att fördenskull tillåta elcrossar.
Man kan till och med tillåta elcrossar utan att tillåta motorcyklar med förbränningsmotor.

Tyvärr vanligare och vanligare.
Oss börjar det kosta pengar med både elnissar och ökad mängd enduro-nissar som inte förstår att man inte får framföra fordon i terräng alls om man inte har syfte inom bruk i princip.

Under covid ökade detta enormt nere hos oss. Vi har nog kostnader på 50-100k om året på grund av detta mot 10-20k innan. (I detta ingår ta hand om skadade träd, plantor, reparation och återställning av diken, runt bäckar, reparation av väg osv.)
Vad resultatet blir? Mer bommar och stängsel såklart.

(Någon körde också sönder min preppade led....)

Precis. 23kg för el-mtb t ex, vet inte längre vad en dh-hoj väger idag. Och...vad väger personen på den? Ser framför mig obligatorisk våg för ekipage för att släppas in i skogen ;)

Tyvärr vanligare och vanligare.
Oss börjar det kosta pengar med både elnissar och ökad mängd enduro-nissar som inte förstår att man inte får framföra fordon i terräng alls om man inte har syfte inom bruk i princip.

Under covid ökade detta enormt nere hos oss. Vi har nog kostnader på 50-100k om året på grund av detta mot 10-20k innan. (I detta ingår ta hand om skadade träd, plantor, reparation och återställning av diken, runt bäckar, reparation av väg osv.)
Vad resultatet blir? Mer bommar och stängsel såklart.

(Någon körde också sönder min preppade led....)
"Vi", har ni dom kostnaderna privat eller är det någon du arbetar åt som har dessa? Det är mycket pengar om det är för en enskild markägare.

Ok, det är ändå mer, vilket var min poäng. Ren fysik.
Men hur resonerar du kring effekten då? 250W är vad en väldigt duktig cyklist trycker över tid. Så även om du skulle försöka med nåt relativt här så ger det en dubbling även för en väldigt duktig cyklist, för de flesta motionärer är det mer än en dubbling av tillgänglig effekt. Att det påverkar är även det ren fysik.

Trimmad eller inte, så måste man hursomhelst trampa?. Fan vad kul att Svenska människor kommer ut i friska luften och rör på sig på ett miljövänligt sätt istället för att sitta framför datorn, telefonen eller TV'n?
Det är asjobbigt att köra enduromotorcykel också. Vet inte om jag ser fram emot att se en massa sådana motionärer i skogen.

"Vi", har ni dom kostnaderna privat eller är det någon du arbetar åt som har dessa? Det är mycket pengar om det är för en enskild markägare.
Det är vi som får ta dom som skogsägare i vårt fall. Eftersom det är många bäckar små så vill inte försäkringsbolagen täcka.
Sedan är det ju arbetstid vi inte har.
Nu ligger vår skog dumt till tyvärr när det kommer till dessa saker.
De flesta bryr sig bara om sina vägar då man får avdrag på kubik om vägar klassas ned.
Men vi kör certifiering på skogen via en mindre aktör då är kraven att man följer högre än när större som södra står för certifieringen och dessutom är kontrollant av sig själva...

Men i våras gjorde vi en plantering på ett ställe lite avsides, där är någon halv enduro-bana nu, plantor för 20k borta bara där (fick dock hjälp av försäkring för stödplantering där)

Det är vi som får ta dom som skogsägare i vårt fall. Eftersom det är många bäckar små så vill inte försäkringsbolagen täcka.
Sedan är det ju arbetstid vi inte har.
Nu ligger vår skog dumt till tyvärr när det kommer till dessa saker.
De flesta bryr sig bara om sina vägar då man får avdrag på kubik om vägar klassas ned.
Men vi kör certifiering på skogen via en mindre aktör då är kraven att man följer högre än när större som södra står för certifieringen och dessutom är kontrollant av sig själva...

Men i våras gjorde vi en plantering på ett ställe lite avsides, där är någon halv enduro-bana nu, plantor för 20k borta bara där (fick dock hjälp av försäkring för stödplantering där)
Okej vad trist, jag tror den största mängden skador här kommer från skoterkörning på planterade hyggen. Folk fattar inte att det är plantor under snön och att en öppen yta i skogen på en sluttning inte kan vara en myr... Så det är full gas och lek på alla hyggen nästan

Måste du väl skarvat rejält till f-bolaget ;)
Hur många plantor satte ni ut våras på den ytan ? för 20miljoner ...

Ok, det är ändå mer, vilket var min poäng. Ren fysik.
Men hur resonerar du kring effekten då? 250W är vad en väldigt duktig cyklist trycker över tid. Så även om du skulle försöka med nåt relativt här så ger det en dubbling även för en väldigt duktig cyklist, för de flesta motionärer är det mer än en dubbling av tillgänglig effekt. Att det påverkar är även det ren fysik.
250 Watt är vad en van motionär trycker i pedalerna i flera timmar. 360 watt trycker exempelvis eliten i snitt under Lida Loop. Jag är en gubbe och trycker mer än 250 watt. Utan pacemaker.

Senast ändrad:
Trimmad eller inte, så måste man hursomhelst trampa?. Fan vad kul att Svenska människor kommer ut i friska luften och rör på sig på ett miljövänligt sätt istället för att sitta framför datorn, telefonen eller TV'n?

Det är knappt att dom behöver trampa. I lördags var det 23 grader och strålande sol här. El-cyklisterna körde i vindjacka för att hålla värmen.

Det är knappt att dom behöver trampa. I lördags var det 23 grader och strålande sol här. El-cyklisterna körde i vindjacka för att hålla värmen.
Vanlig förvirring.. Det du skriver gäller endast enklare cyklar utan momentsensor. Alla Bosch och liknande ger bara effekt i förhållande till hur hårt du trampar..

Vanlig förvirring.. Det du skriver gäller endast enklare cyklar utan momentsensor. Alla Bosch och liknande ger bara effekt i förhållande till hur hårt du trampar..

Ska jag säga till el-cyklisten att den är förvirrad? Det var högst verkligt och här finns andra som också såg personen köra minst två varv på Spillepengens blå slinga.

Okej vad trist, jag tror den största mängden skador här kommer från skoterkörning på planterade hyggen. Folk fattar inte att det är plantor under snön och att en öppen yta i skogen på en sluttning inte kan vara en myr... Så det är full gas och lek på alla hyggen nästan
Här nere är atv fulingar. Ser även när man kör själv försiktigt när man ska ut och jobba hur tajt det är. Sedan märker man att folk har kört som i en grusgrop och sladdat och hoppat mitt inne i skogen.

Men om man är på och jämför elmc och elmtb så är ju en skillnad att kan man inte cykla tekniskt så får man hoppa av en elcykel även med motor, men elmc sätter man ned foten och gasar och spinner.

20 miljoner? Vi satte 15.000 plantor och en täckrot med bra proviniens kostar 6-7 kronor så....
Ja tänkte först att om dom lyckats pljöa ner mer än 1% av plantorna på ett hygge utan göra det med flit vore det bra jobbat men sen kom jag på att man sätter väl plantorna i spåren efter markberedningsmaskin och dom lära ju gärna och köra i samma spår så att lyckats sabba 10-20% kanske är rimligt ändå .

Senast ändrad:
Här nere är atv fulingar. Ser även när man kör själv försiktigt när man ska ut och jobba hur tajt det är. Sedan märker man att folk har kört som i en grusgrop och sladdat och hoppat mitt inne i skogen.

Men om man är på och jämför elmc och elmtb så är ju en skillnad att kan man inte cykla tekniskt så får man hoppa av en elcykel även med motor, men elmc sätter man ned foten och gasar och spinner.
Men det är något visst med att fulköra atv i skogen ❤️

360 watt i snitt på eliten låter också overkligt i mina öron.
Det är nog bara Wengelin som reder ut det i Sverige. Det är rätt stor skillnad på att hålla den effekten i skogen jämfört med på landsväg. Jag tror inte 250w är något problem för slitaget, det är de 600-700w extra (utöver vad "cyklisten" utvecklar) i peak-effekt i branta backar och surhål som skapar slitaget.

För en elcrossåkare skulle jag bli väldigt förvånad om de gick av och puttade upp sin 100kg maskin uppför nåt som är för brant att smygköra. Säkert jättekul att köra, men hör inte hemma i skogen.

Tillbaka
Topp