Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja riktigt märkligt och vilseledande formulerat. Under ”vanliga frågor” svarar de så här:
Motoreffekt. Max 250W kontinuerlig effetk = cykel, mer effekt än så= EJ cykelVad skiljer regelmäsigt dessa från mindre EL-mtb ?
Vad menas här, kan effekten vara 400 watt i tio sekunder om effekten är 100 watt följande tio sekunder? Den kontinuerliga medeleffekt en blev 250 watt här.Motoreffekt. Max 250W kontinuerlig effetk = cykel, mer effekt än så= EJ cykel
Var det inte nåt med max 25km/h ochsåVad menas här, kan effekten vara 400 watt i tio sekunder om effekten är 100 watt följande tio sekunder? Den kontinuerliga medeleffekt en blev 250 watt här.
Stämmer. Samt får bara hjälpa till om man samtidigt trampar själv. Så hojarna i dessa trådar har svårt att kvala in som cyklar.Var det inte nåt med max 25km/h ochså
Vet ej över hur lång tidsperiod de menar.Vad menas här, kan effekten vara 400 watt i tio sekunder om effekten är 100 watt följande tio sekunder? Den kontinuerliga medeleffekt en blev 250 watt här.
Precis, förarna bestämmer och det ser ut därefter.Som jag skrev ovan så bestämmer man ju som förare det själv, bilden i början av tråden visar ju snarare att det är någon som rullar fram. Sen är det fullt möjligt att det ser värre ut på andra ställen men känner jag detta forumet rätt så hade det funnits foton av det vid detta laget om det varit fallet.
Min gissning är att det är totala nybörjare eller att det är en transportsträcka som dom kör så lugnt som möjligt för att inte göra spår.
Nej, inte medeleffekt, utan märkeffekt.Vad menas här, kan effekten vara 400 watt i tio sekunder om effekten är 100 watt följande tio sekunder? Den kontinuerliga medeleffekt en blev 250 watt här.
Får man vara med men jag har bara en gammal Husqvarna cr 500 med Bengt karlström trim.Ja vi är ett gäng på 10 pers som köpt som kommer köra en hel del i Hellas-skogarna de närmaste månaderna.
Jo det borde jag veta... Jag tänkte mer i stora drag.Nej, en mtb och motsvarande el-mtb väger inte alls lika mycket, el-mtb:n är självklart tyngre. Både elmotor, batteri och övrigt relaterat till driften väger, dessutom är de förstärkta för att klara den ökade effekten vilket också adderar vikt.
Det är väl bara ljudet som skiljer?Får man vara med men jag har bara en gammal Husqvarna cr 500 med Bengt karlström trim.
Det är ett sluttande plan med motoriserat friluftsliv. Och antingen befinner man sig på det planet eller så gör man det inte. Det är en avgrund mellan all motorassisterad framfart och resten.Jo det borde jag veta... Jag tänkte mer i stora drag.
En bättre el-MTB väger fem, tio kilo mer än en muskeldriven MTB. Något som inte gör skillnad på avtrycket.
Och syns man inte, finns man inte! Om vildvittrorna får bestämma. Det är sen gammalt.Hörs du inte så syns du inte :-)
Det är ett sluttande plan med motoriserat friluftsliv. Och antingen befinner man sig på det planet eller så gör man det inte. Det är en avgrund mellan all motorassisterad framfart och resten.
Det är inte så förtvivlat långt i tid mellan cykeln och motorcykeln, och att cykeln ska omfattas av allemansrätten är långt ifrån självklart. Det är i varje fall knappast fråga om sedvanerätt.Vandraren skrev:
Det är ett sluttande plan med mekaniserat friluftsliv. Och antingen befinner man sig på det planet eller så gör man det inte. Det är en avgrund mellan all mekaniserad framfart och resten.
Precis. 23kg för el-mtb t ex, vet inte längre vad en dh-hoj väger idag. Och...vad väger personen på den? Ser framför mig obligatorisk våg för ekipage för att släppas in i skogen ;)Jo det borde jag veta... Jag tänkte mer i stora drag.
En bättre el-MTB väger fem, tio kilo mer än en muskeldriven MTB. Något som inte gör skillnad på avtrycket.
"Vi", har ni dom kostnaderna privat eller är det någon du arbetar åt som har dessa? Det är mycket pengar om det är för en enskild markägare.Tyvärr vanligare och vanligare.
Oss börjar det kosta pengar med både elnissar och ökad mängd enduro-nissar som inte förstår att man inte får framföra fordon i terräng alls om man inte har syfte inom bruk i princip.
Under covid ökade detta enormt nere hos oss. Vi har nog kostnader på 50-100k om året på grund av detta mot 10-20k innan. (I detta ingår ta hand om skadade träd, plantor, reparation och återställning av diken, runt bäckar, reparation av väg osv.)
Vad resultatet blir? Mer bommar och stängsel såklart.
(Någon körde också sönder min preppade led....)
Ok, det är ändå mer, vilket var min poäng. Ren fysik.Jo det borde jag veta... Jag tänkte mer i stora drag.
Spelar det nån roll vem som har kostnaderna?"Vi", har ni dom kostnaderna privat eller är det någon du arbetar åt som har dessa? Det är mycket pengar om det är för en enskild markägare.
Trimmad eller inte, så måste man hursomhelst trampa?. Fan vad kul att Svenska människor kommer ut i friska luften och rör på sig på ett miljövänligt sätt istället för att sitta framför datorn, telefonen eller TV'n?Trimmade levos, guidade turer! Finns ju redan.
"Ska du ut och åka Levo i helgen?"
Ja för min nyfikenhets skull gör det ju det, vi har skog i familjen och skulle vi ha kostnader för skador på dessa summor skulle det vara betydande. För Holmen ... Så det är ju klart det är skillnad på det sättetSpelar det nån roll vem som har kostnaderna?
Det är asjobbigt att köra enduromotorcykel också. Vet inte om jag ser fram emot att se en massa sådana motionärer i skogen.Trimmad eller inte, så måste man hursomhelst trampa?. Fan vad kul att Svenska människor kommer ut i friska luften och rör på sig på ett miljövänligt sätt istället för att sitta framför datorn, telefonen eller TV'n?
Det är vi som får ta dom som skogsägare i vårt fall. Eftersom det är många bäckar små så vill inte försäkringsbolagen täcka."Vi", har ni dom kostnaderna privat eller är det någon du arbetar åt som har dessa? Det är mycket pengar om det är för en enskild markägare.
Okej vad trist, jag tror den största mängden skador här kommer från skoterkörning på planterade hyggen. Folk fattar inte att det är plantor under snön och att en öppen yta i skogen på en sluttning inte kan vara en myr... Så det är full gas och lek på alla hyggen nästanDet är vi som får ta dom som skogsägare i vårt fall. Eftersom det är många bäckar små så vill inte försäkringsbolagen täcka.
Sedan är det ju arbetstid vi inte har.
Nu ligger vår skog dumt till tyvärr när det kommer till dessa saker.
De flesta bryr sig bara om sina vägar då man får avdrag på kubik om vägar klassas ned.
Men vi kör certifiering på skogen via en mindre aktör då är kraven att man följer högre än när större som södra står för certifieringen och dessutom är kontrollant av sig själva...
Men i våras gjorde vi en plantering på ett ställe lite avsides, där är någon halv enduro-bana nu, plantor för 20k borta bara där (fick dock hjälp av försäkring för stödplantering där)
Men i våras gjorde vi en plantering på ett ställe lite avsides, där är någon halv enduro-bana nu, plantor för 20k borta bara där (fick dock hjälp av försäkring för stödplantering där)
20 000:-.Måste du väl skarvat rejält till f-bolaget ;)
Hur många plantor satte ni ut våras på den ytan ? för 20miljoner ...
250 Watt är vad en van motionär trycker i pedalerna i flera timmar. 360 watt trycker exempelvis eliten i snitt under Lida Loop. Jag är en gubbe och trycker mer än 250 watt. Utan pacemaker.Ok, det är ändå mer, vilket var min poäng. Ren fysik.
Men hur resonerar du kring effekten då? 250W är vad en väldigt duktig cyklist trycker över tid. Så även om du skulle försöka med nåt relativt här så ger det en dubbling även för en väldigt duktig cyklist, för de flesta motionärer är det mer än en dubbling av tillgänglig effekt. Att det påverkar är även det ren fysik.
Trimmad eller inte, så måste man hursomhelst trampa?. Fan vad kul att Svenska människor kommer ut i friska luften och rör på sig på ett miljövänligt sätt istället för att sitta framför datorn, telefonen eller TV'n?
Vanlig förvirring.. Det du skriver gäller endast enklare cyklar utan momentsensor. Alla Bosch och liknande ger bara effekt i förhållande till hur hårt du trampar..Det är knappt att dom behöver trampa. I lördags var det 23 grader och strålande sol här. El-cyklisterna körde i vindjacka för att hålla värmen.
Vanlig förvirring.. Det du skriver gäller endast enklare cyklar utan momentsensor. Alla Bosch och liknande ger bara effekt i förhållande till hur hårt du trampar..
Gärna, testa det nästa gång.Ska jag säga till el-cyklisten att den är förvirrad? Det var högst verkligt och här finns andra som också såg personen köra minst två varv på Spillepengens blå slinga.
20 miljoner? Vi satte 15.000 plantor och en täckrot med bra proviniens kostar 6-7 kronor så....Måste du väl skarvat rejält till f-bolaget ;)
Hur många plantor satte ni ut våras på den ytan ? för 20miljoner ...
Här nere är atv fulingar. Ser även när man kör själv försiktigt när man ska ut och jobba hur tajt det är. Sedan märker man att folk har kört som i en grusgrop och sladdat och hoppat mitt inne i skogen.Okej vad trist, jag tror den största mängden skador här kommer från skoterkörning på planterade hyggen. Folk fattar inte att det är plantor under snön och att en öppen yta i skogen på en sluttning inte kan vara en myr... Så det är full gas och lek på alla hyggen nästan
Ja tänkte först att om dom lyckats pljöa ner mer än 1% av plantorna på ett hygge utan göra det med flit vore det bra jobbat men sen kom jag på att man sätter väl plantorna i spåren efter markberedningsmaskin och dom lära ju gärna och köra i samma spår så att lyckats sabba 10-20% kanske är rimligt ändå .20 miljoner? Vi satte 15.000 plantor och en täckrot med bra proviniens kostar 6-7 kronor så....
Men det är något visst med att fulköra atv i skogenHär nere är atv fulingar. Ser även när man kör själv försiktigt när man ska ut och jobba hur tajt det är. Sedan märker man att folk har kört som i en grusgrop och sladdat och hoppat mitt inne i skogen.
Men om man är på och jämför elmc och elmtb så är ju en skillnad att kan man inte cykla tekniskt så får man hoppa av en elcykel även med motor, men elmc sätter man ned foten och gasar och spinner.
250 Watt i snitt under flera timmar!? Vad menar du med van motionär?250 Watt är vad en van motionär trycker i pedalerna i flera timmar. 360 watt trycker exempelvis eliten i snitt under Lida Loop. Jag är en gubbe och trycker mer än 250 watt. Utan pacemaker.
360 watt i snitt på eliten låter också overkligt i mina öron.250 Watt i snitt under flera timmar!? Vad menar du med van motionär?
Det är nog bara Wengelin som reder ut det i Sverige. Det är rätt stor skillnad på att hålla den effekten i skogen jämfört med på landsväg. Jag tror inte 250w är något problem för slitaget, det är de 600-700w extra (utöver vad "cyklisten" utvecklar) i peak-effekt i branta backar och surhål som skapar slitaget.360 watt i snitt på eliten låter också overkligt i mina öron.