Renovera gammal pappacykel
Hejhej!
Jag letade efter en billig herrcykel att strippa lite och småmeka på för att få till en halvduglig vardagscykel för turerna med familjen. Hittade inget före jag kollade i farsans garage. En Crescent Holmen Sport (?). Hittar ingen info online, men ser ut att vara ganska nära en Crescent Tarfek men blå istället för svart.
Det jag listat ut då jag snabbt kollat över cykeln:
- 7-v Shimano Nexus
- CJ-NX10 kassettenhet
- V-broms fram, coaster-broms bak
- 40x622 däck
Jag har gjort en lista på delar jag tänkt byta ut. Det ska sägas att jag har inte kollat allt ännu ifall nya delar faktiskt behövs.
- Shimano FC-C6000 vevparti + BB-UN300-K 117.5 vevlager
- Nytt bakdrev
- Ny kedja
- Shimano Nexus SL-7S50 7-v reglage + tillhörande vajer
- WTB Riddler TCS 700x45C däck
Jag kan inget om cykelmek och tänkte därför fråga av de som vet:
- Var lönar det sig att sätta mest fokus på uppgradering för att få en så trevlig cykel som möjligt?
- Vad är skillnaden på CJ-NX10 och CJ-NX40?

Tack!
Jag letade efter en billig herrcykel att strippa lite och småmeka på för att få till en halvduglig vardagscykel för turerna med familjen. Hittade inget före jag kollade i farsans garage. En Crescent Holmen Sport (?). Hittar ingen info online, men ser ut att vara ganska nära en Crescent Tarfek men blå istället för svart.
Det jag listat ut då jag snabbt kollat över cykeln:
- 7-v Shimano Nexus
- CJ-NX10 kassettenhet
- V-broms fram, coaster-broms bak
- 40x622 däck
Jag har gjort en lista på delar jag tänkt byta ut. Det ska sägas att jag har inte kollat allt ännu ifall nya delar faktiskt behövs.
- Shimano FC-C6000 vevparti + BB-UN300-K 117.5 vevlager
- Nytt bakdrev
- Ny kedja
- Shimano Nexus SL-7S50 7-v reglage + tillhörande vajer
- WTB Riddler TCS 700x45C däck
Jag kan inget om cykelmek och tänkte därför fråga av de som vet:
- Var lönar det sig att sätta mest fokus på uppgradering för att få en så trevlig cykel som möjligt?
- Vad är skillnaden på CJ-NX10 och CJ-NX40?

Tack!