Renovera gammal pappacykel

JonSve

Medlem
Hejhej!
Jag letade efter en billig herrcykel att strippa lite och småmeka på för att få till en halvduglig vardagscykel för turerna med familjen. Hittade inget före jag kollade i farsans garage. En Crescent Holmen Sport (?). Hittar ingen info online, men ser ut att vara ganska nära en Crescent Tarfek men blå istället för svart.

Det jag listat ut då jag snabbt kollat över cykeln:
- 7-v Shimano Nexus
- CJ-NX10 kassettenhet
- V-broms fram, coaster-broms bak
- 40x622 däck

Jag har gjort en lista på delar jag tänkt byta ut. Det ska sägas att jag har inte kollat allt ännu ifall nya delar faktiskt behövs.
- Shimano FC-C6000 vevparti + BB-UN300-K 117.5 vevlager
- Nytt bakdrev
- Ny kedja
- Shimano Nexus SL-7S50 7-v reglage + tillhörande vajer
- WTB Riddler TCS 700x45C däck

Jag kan inget om cykelmek och tänkte därför fråga av de som vet:
- Var lönar det sig att sätta mest fokus på uppgradering för att få en så trevlig cykel som möjligt?
- Vad är skillnaden på CJ-NX10 och CJ-NX40?

1694519020151.png

Tack!

Tydligen har cykeln nån typ av dämpning i sadelröret också. Lade inte märke till det från början. Någon som har info på ifall det varit original på liknande Crescent cyklar?
Ena vevarmen har en spricka också. Kan hända att det bara är i "plasthöljet" utanpå armen. Måste ta en närmare titt vid användning ifall någonting sviktar.

Sadelstolpen om något. sadelröret är det som stolpen är nedstucken i. Om det sviktar där så ska du helst inte cykla vidare utan posta i "visa ditt rambrott".
Ja, precis. Sadelstolpen har nån typ av dämpning. Sviktar inte i sadelröret/stolpen. Funderade mest på ifall vevarmen (heter det så, det som pedalerna sitter fast i?) är sprucken eller om det bara är ett plasthölje som sitter runt som är sprucket.

Senast ändrad:
Håller med första inlägget.

Varför börja byta ut halva cykeln? Kostar mer än vad det smakar för en cykel värd några hundralappar.

Fick ett liknande uppdrag att fixa en gammal 90 tals cykel. Jag sa det är inte värt det, jag föreslog en ny serious cykel från bikester för 2000kr. Visst en billig cykel men allt är nytt och han kan rulla sina sommar mil med ett leende.

Senast ändrad:
Håller med första inlägget.

Varför börja byta ut halva cykeln? Kostar mer än vad det smakar för en cykel värd några hundralappar.

Fick ett liknande uppdrag att fixa en gammal 90 tals cykel. Jag sa det är inte värt det, jag föreslog en ny serious cykel från bikester för 2000kr. Visst en billig cykel men allt är nytt och han kan rulla sina sommar mil med ett leende.
Det är förstås sant. Det är kanske mera ett tidsfördriv och en möjlighet att lära sig nåt på vägen.

+1 på inlägg #2 och #6.

Men vevarmen ser onekligen sprucken ut, och med tanke på vad som skulle kunna hända om den går av i farten så hade jag avrått från att använda cykeln.

Det tråkiga svaret, även om jag generellt och principiellt är emot släng-å-köp-nytt, är att cykeln kanske inte är ett jätteroligt objekt att plöja ned tid, pengar och möda i. Men det är det ytterst bara du som kan avgöra.

Din grundidé, att hitta en cykel att gå loss på, skriver jag däremot under på till 100 procent.

+1 på inlägg #2 och #6.

Men vevarmen ser onekligen sprucken ut, och med tanke på vad som skulle kunna hända om den går av i farten så hade jag avrått från att använda cykeln.

Det tråkiga svaret, även om jag generellt och principiellt är emot släng-å-köp-nytt, är att cykeln kanske inte är ett jätteroligt objekt att plöja ned tid, pengar och möda i. Men det är det ytterst bara du som kan avgöra.

Din grundidé, att hitta en cykel att gå loss på, skriver jag däremot under på till 100 procent.
Vad ska man leta efter för att det ska vara nån idé (värdemässigt) att restaurera?

Vad ska man leta efter för att det ska vara nån idé (värdemässigt) att restaurera?
Du har redan ett bra objekt, vevarmen är förvisso sprucken och måste bytas ut men sådana finns i hundratal på cykelskroten. Lägger du ut en förfrågan på k&s här t.ex. Se till att få rätt längd annars är det inga konstigheter.

Senast ändrad:
Jag är kluven...å ena sidan tycker jag sådana 28-tummare/trekkingcyklar blir rätt kompetenta för både grus och pendling med så feta däck som bara går in...men om det nu är ditt första bygge så är det en hel del verktyg och delar att investera i för att göra den lite roligare, och potentialen hos just denna hoj finnar jag begränsad, mest pga en inte alltför upphetsande aluminiumram och drivlinan med hjulen. Med trasig vev och pogo-stick till sadelstolpe så hade jag nog hellre letat efter en 80/90-tals MTB med stålram i rätt storlek med lös stolpe, stel gaffel, gärna med komponenter på DX/XT-nivå. Jag köper oftast mina under tusenlappen, sen ett par tusen till i delar som höljen, styre, bromsklotsar, däck. Sök efter modeller som Trek 9x0, GT, Miyata, Panasonic, Marin, Specialized, Scott.

Jag är kluven...å ena sidan tycker jag sådana 28-tummare/trekkingcyklar blir rätt kompetenta för både grus och pendling med så feta däck som bara går in...men om det nu är ditt första bygge så är det en hel del verktyg och delar att investera i för att göra den lite roligare, och potentialen hos just denna hoj finnar jag begränsad, mest pga en inte alltför upphetsande aluminiumram och drivlinan med hjulen. Med trasig vev och pogo-stick till sadelstolpe så hade jag nog hellre letat efter en 80/90-tals MTB med stålram i rätt storlek med lös stolpe, stel gaffel, gärna med komponenter på DX/XT-nivå. Jag köper oftast mina under tusenlappen, sen ett par tusen till i delar som höljen, styre, bromsklotsar, däck. Sök efter modeller som Trek 9x0, GT, Miyata, Panasonic, Marin, Specialized, Scott.
Tack! Ska se vad jag kan hitta på med det jag har. Men ska hålla utkik efter det du tipsar ifall nåt intressant dyker upp!

Tillbaka
Topp