Manurhin2
Aktiv medlem
Cykelverkstad fel-monterade kedja på Dura-ace
Kanske inte på 680-milscykling och det har jag inte påstått.Men tar han nattvila för vaxtorkning var 20-30:e mil eller gled du lite på sanningen där?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske inte på 680-milscykling och det har jag inte påstått.Men tar han nattvila för vaxtorkning var 20-30:e mil eller gled du lite på sanningen där?
Hur många watt tjänar man på vaxat vs ptfe bevis tack och inte självupplevt .Haha, har du ens provat vax?
Ganska revolutionerande skulle jag säga som ändå jämför med ptfe-olja.
Jag kan inte se att jag påstått att man tjänar nånting så det kan du väl fråga nån som vet.Hur många watt tjänar man på vaxat vs ptfe bevis tack och inte självupplevt .
(Fortsätter fredagstramsandet)Kanske inte på 680-milscykling och det har jag inte påstått.
Hade Razzz inte gjort denna åtgärd att vaxa Shimanos bästa kedja (vilket direkt nedvärderar deras bästa produkt, alltså deras ingenjörs- och kvalitetsarbete, varför ens köpa Shimano då???)
Men 20-30 mil, torka av, droppa på pekar väl ändå i en viss riktning?(Fortsätter fredagstramsandet)
Nej, du nämnde förvisso inte scenariot med 680-milscykling explicit. Å andra sidan så nämnde du ju inget annat scenario explicit heller så då är det ju svårt att veta vad ditt uttalande om ”servicebehov” i samband med vaxning egentligen var värt.
Förstör inte fredagstramsandet med någon saklig diskussion nu!Men 20-30 mil, torka av, droppa på pekar väl ändå i en viss riktning?
Det är vad jag tycker optimalt intervall för mig.
Polare har kört 50-60 mil utan problem med (påstått)sämre vax.
Dropvax är inte samma sak som vaxad kedja. Vaxad kedja innebär att kedjan ligger dränkt i smält vax. Omständig procedur.
Eventuellt kedjeslitage pga skrapet är på dess utsida som aldrig kommer i kontakt med klingorna.Om man byter cadge och eventuellt sprockets ser jag inte någon anledning till att byta hela bakväxeln.
Från första inlägget: "se exempel-bilder, de är dock inte från min cykel".Eventuellt kedjeslitage pga skrapet är på dess utsida som aldrig kommer i kontakt med klingorna.
Om cykeln växlade dåligt och kedjan hoppade på klingorna kan slitaget blivit högre på kassetten, men hoppandet borde ts märkt.
Bilderna är ganska suddiga för att bedöma något slitage. Jag ser lite färgskrap på buren, men ts säger att ”piggen” nästan är nersliten.
Fastän det var "gratis"Vafalls, har Manurhin2 slutat med ptfe? ?
Så måste det vara om man tjänar massor av Watt på det. Skulle ju kunna avgöra vilket lopp som helst.Jag kör inte heller med vax .
Aldrig sett fördelen ...
Nån som vet vad proffsen kör med på tv som är sponsrade av shimano ;) har dom en anställd kock i teamen som kokar kedjor på kvällarna ?
Helt ute att koka.....Jag kör inte heller med vax .
Aldrig sett fördelen ...
Nån som vet vad proffsen kör med på tv som är sponsrade av shimano ;) har dom en anställd kock i teamen som kokar kedjor på kvällarna ?
Vi vanliga dödliga som skruvar själva ser stora fördelar med ren välvaxad kedja.Så måste det vara om man tjänar massor av Watt på det. Skulle ju kunna avgöra vilket lopp som helst.
Nä, vi kör Shimano istf SRAM, då behöver man inte skruva stup i kvarten ?Vi vanliga dödliga som skruvar själva ser stora fördelar med ren välvaxad kedja.
Ni som tävlar petar väl mest navellud när mekarna kladdar med oljan?
Jag har läst inlägget, min tanke var att kolla om verkstaden åtgärdat sitt misstag gjort rätt när det gäller kedjelåset.Läs gärna själva inlägget och inte bara rubriken innan du kommenterar.
Det handlar inte om en felvänd kedja. Det handlar om en kedja som monterats fel, finns tom bilder som visar. Börja prata om riktning på kedjelåset gör dig bara till en fåne i denna frågeställning.
Men nu kräver du ju att man ska vara nyanserad. Här gillar vi svart eller vitt! Vem ska brännas? Vi måste få bränna någon!!Tjena!
Skulle inte ersätta med helt ny bakväxel. Däremot cage, trissor och kedja. Kassetten är helt omöjligt att säga om jag skulle ersätta utan att se den.
Alla som tycker att det är helt bajs av mekanikern. Jag antar att ni är helt felfria och aldrig gör ett misstag.
Nu tycker såklart att det är klantigt, personligen så provcyklar jag allt jag skruvar med även om det bara är några meter ibland. Men det är mänskligt att fela.
Mekanikern kan ha blivit avbruten av någon anledning. Lyft ner cykeln från stället och sen glömt att han bara slängt på kedjan och inte vevat runt.
Svårt att veta. Ersätter dom korrekt så ser jag inga problem med den verkstaden alls.
Men nu kräver du ju att man ska vara nyanserad. Här gillar vi svart eller vitt! Vem ska brännas? Vi måste få bränna någon!!
Tjena!
Skulle inte ersätta med helt ny bakväxel. Däremot cage, trissor och kedja. Kassetten är helt omöjligt att säga om jag skulle ersätta utan att se den.
Alla som tycker att det är helt bajs av mekanikern. Jag antar att ni är helt felfria och aldrig gör ett misstag.
Nu tycker såklart att det är klantigt, personligen så provcyklar jag allt jag skruvar med även om det bara är några meter ibland. Men det är mänskligt att fela.
Mekanikern kan ha blivit avbruten av någon anledning. Lyft ner cykeln från stället och sen glömt att han bara slängt på kedjan och inte vevat runt.
Svårt att veta. Ersätter dom korrekt så ser jag inga problem med den verkstaden alls.
Jag har väldigt lite erfarenhet av cykelmekande, haft av och på kedja mindre än 10 ggr tror jag, och som jag förstått det så har du väldigt mycket mer erfarenhet.
Men jag kan inte låta bli att reagera på det du säger.
Jag har trätt kedjan fel någon gång men iom att jag inte tycker det är helt enkelt, speciellt första gången man gör det, så dubbelkollade jag och såg att det var fel, lyckades lista ut hur det skall vara.
Ja misstag kan alla göra, men lämnar man in på verkstad och betalar för det skall det förhoppningsvis innebära iaf lite mer kunskap och erfarenhet än man själv har.
Men ok, misstag kan alla göra men just detta med att trä kedjan fel? Är det så enkelt för en van mekaniker att göra det rätt så man kan göra det utan att tänka, sådär i förbifarten? Då möjligen, men för mig känns det ganska naturligt att det är en sak man kollar så det blir rätt. Speciellt om man någon gång trätt den fel.
Så köper inte riktigt ditt resonemang i just detta fall
Jadå.Tjena!
ALLA kan göra fel. Det handlar inte om kunskap och erfarenhet. Frågan är hur man löser det efteråt.
Jadå.
Men samtidigt så har väl TS lämnat in den en andra gång på samma ställe, och dom missade det igen. Det känns lite tråkigt.
Jag tänkte lämna in ett par hjul för att kolla ekerspänningen på en populär butik eftersom jag flyttat och inte har fått med mig verktygen.
Fick en fantastisk mansplaining om hur komplext det var, att man måste hålla koll på hjuldishning och att det skulle kosta minst 500kr/hjul
Dit går jag inte igen ?
Tjena!
ALLA kan göra fel. Det handlar inte om kunskap och erfarenhet. Frågan är hur man löser det efteråt.
all smörjmedel som det står ”Shimano” på :-)Av ren nyfikenhet, Vilket smörjmedel ska man använda Ifall man vill hedra shimanos ingenjörer?
Tyckte nog den jag hade var bra. Mina syskon snodde den dock snart för mig igen...Kan ju tycka att det är lite på gränsen att rekommendera en trehjuling till TS
Man får väl doppa kedjan i parrafin så den rullar lätt för vaxet är väl så dyrt att det är väl guld pris på det för några mliliter.Tyckte nog den jag hade var bra. Mina syskon snodde den dock snart för mig igen...
Vax har man i öronen, inte på kedjan. Evigt pyssel!
Hallå igen på er alla!
vilken respons!!!
Såg att några önskade bilder på just min cykel, det kommer här!!
Kanske svårt för er att bedöma bara med bilder men hur tycker ni att slitaget ser ut??
Den ”smuts” ni kan se på insidan av bakväxeln är alltså ansamling av metallflisor.
Hallå!@Razzz har du fått hjälp med din ursprungliga fråga?
Min poäng är att vissa saker är väldigt enkelt att kolla, och naturligt att kolla. För mig är just detta misstag som tråden handlar om rent slarv, inte ett "misstag alla kan göra".
Det sista håller jag definitivt med om. TS har inte berättat hur han blev bemött, mer än att dom skall ersätta korg och kedja. Var dom typ "Oj (förlåt?) jag såg det inte" och genast villiga att ersätta så är det en sak,men var dom dryga och TS fick ta i lite så är det riktigt dåligt.
Tjena!
Missade det andra inlägget faktiskt. Ja, det är klantigt på riktigt.
För att återgå till originalfrågan: Har du någon bild på kassett och bakväxelns sprockets? Det är ju inte säkert att de åkt på märkbart med stryk. Om man byter cadge och eventuellt sprockets ser jag inte någon anledning till att byta hela bakväxeln.
Låter 100% som en sportson verkstad….tycker verkligen synd om dig. Stå på dig och försök bevisa allt. Går de inte med på att gottgöra dig gratis häng ut hela butiken här på happy. Därefter kommer den butiken dö sakta men säkert. Man måste våga hänga ut butiker om man inte är nöjd. En cykel idag är inte direkt billig att köpa. Om servicen är urdålig måste alla veta detta. En cykelservice är inte heller billig om fusk förekommer som detta är. Det skall kännas när man blåser en kund. Ett annat tips börja kolla youtube videos från gmbn tech samt park tools så lär du dig allt och du slipper bli blåst av en cykelaffär. Om jag kan lära mig massor från youtube så kan du. Tack vare youtube och HR har jag lärt mig massor. Kunskapen finns på nätet där cykelverkstäder spelat ut sin roll sedan flera år.
...
Bra gissning, sportson-verkstad är det.
Tyvärr rätt illa bemött, närmst idiot-förklarad för att jag cyklat så länge med det, svårt dock att tänka att något skulle vara fel när jag varit inne en andra gång med cykeln och klagat på hoppande växlar och ljud från bakväxel…detta var nog efter ca 50 mil.
de Hade inga delar på lager och de var även restnoterade hos Shimano, därav har man lagt jobbet på mig att beställa hem kedja etc.
Men nu kräver du ju att man ska vara nyanserad. Här gillar vi svart eller vitt! Vem ska brännas? Vi måste få bränna någon!!