[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Visa bilaga 624455

Med tanke på hur dessa dräller överallt och hur lite trafikvett deras förare har här i Uppsala skulle jag vilja se att det blir svårare. Samt lättare med app-cyklar från icke-kinesiska företag.
giphy.gif

Visa bilaga 624455

Med tanke på hur dessa dräller överallt och hur lite trafikvett deras förare har här i Uppsala skulle jag vilja se att det blir svårare. Samt lättare med app-cyklar från icke-kinesiska företag.
Det är lustigt hur den här typen av företag försöker profilera sig med "samåkning", "delade resurser" o.s.v. Flera av de privata (elspark)cyklarna som nämns delas säkert mellan flera personer. Vi har säkert hundratusentals bil- cykel- båt- osv.-pooler i Sverige som fungerar helt utan ett vinstdrivande företags inblanding; de bästa kallas inte ens "pool" utan är bara släktingar eller grannar som skjutsar varandra och lånar varandras fordon.

Det här är inte kritik mot vinstdrivande företag, utan kritik mot företag som försöker profilera sig som folkrörelser. Miljörörelseaspekten orkar jag inte ens ta upp...

Nej nu får det vara nog, Åker man omkring på ett lekfordon tillhör det tydligen att skita i allt och alla. Vi har trafikregler för att trafiken ska fungera, men för merparten av dessa trafik-nihilister gäller det att bryta med så många som möjligt, att medvetet blockera gc-banor och trottoarer är tydligen på trafik-nihilistens grundskola. Köra mot rött ljus även om dom har korsande lagenliga trafikanter, köra på trottoaren istället för på en cykelgata, hur idiotiskt som helst, laxa på cykelbanor självklart liksom att åka två eller till och med tre på en leksak., givetvis utan hjälm och med öronpluggar så att dom slipper höra omgivningen men nu möte jan nån med dödslängtan körande på en vanlig väg! Vart ska detta sluta
Avslutning nästa nya leksak
nya leksaker.jpg
En ombyggd balansbräda med säte ett extra stödhjul, säte och spakstyrning al la stridsvagn. vänder på en femöring, blixtsnabb och totalt osynlig i trafiken. yippie

Dagens GP https://www.gp.se/nyheter/sverige/dryga-böter-för-berusade-elsparkcyklister-1.106313016
Är inte transport till och krogen en av dom vanligaste själen att nyttja dessa missfoster

Dagens GP https://www.gp.se/nyheter/sverige/dryga-böter-för-berusade-elsparkcyklister-1.106313016
Är inte transport till och krogen en av dom vanligaste själen att nyttja dessa missfoster
Att hyra en elsparkcykel när man ska hem från krogen är inte direkt ovanligt
Men om man läser mer än rubriken så rör det sig om fordon med effekt över 1000 watt, vilket räknas som mopeder och paret gjorde sig därmed skyldiga till vad som kallas rattfylleri. Rätt bra på kanelen var dom också.
Så om får vara lite morgongrinig så har den artikeln ingenting med elsparkcyklar att göra...

Fast detta var ju oxå en olaglig skoter (1 kW) som gjorde att körkorten blev indragna och att böterna blev så höga. Alltså samma sak som om man blir stoppad när man kör fuller på en motorcykel.

En anekdot från Spanien är att det är hjälmkrav för skoter där, även för cyklister (åtminstone om man kör i trafik). Ngt luddigt där i varje fall för cyklister när hjälm är tvång eller inte. T ex finns det undantag som "är det över en viss temperatur och du cyklar i en uppförsbacke får du cykla utan hjälm".

Kom från ämnet lite... Såg i somras hur dom plockade elsparksåkare i parti o minut. Ofta turister som inte känner till lagen men även spanjorer. Böterna ligger på 200 € och skotern konfiskeras och det är ett jäkla krångel att få tillbaka dom.

"Vid blåskontrollen hade mannen 0,32 promille alkohol i utandningsluften och kvinnan 0,19 promille."
Hade det verkligen rört sig om 0,19 promille, hade det ju inte varit rattfylleri.
Troligtvis menar de 0,19 mg alkohol/liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,4 promille i blodet.

Mer än 1 kW? Jag undrar om de även gick fortare än 20 km/h...

Så om får vara lite morgongrinig så har den artikeln ingenting med elsparkcyklar att göra...
Så tänkte jag också tills jag insåg att elsparkcykel trots allt inte är en fordonsdefinition i sig, utan anses vara antingen cykel eller moped beroende på prestanda.
Samma sak gäller egentligen elcyklar.

Nu har nog regeringen slagit i skallen ordentligt: Det ska bli krav på trafikförsäkring för "de flesta" elsparkcyklar, dvs de som går fortare än 20 km/h oavsett vikt, eller går fortare än 14 km/h och väger över 25 kg. Men åtminstone de förstnämnda är redan olagliga att framföra.
Hur dessa fordon ska klassas sägs det ingenting om. Inget om åldersgräns, hjälmkrav, förarbevis osv.
Hur ska man kunna trafikförsäkra ett fordon som inte får framföras i trafik?
Jag kan knappast vara ensam om att undra.

Ja, elcyklar och elsparkdito är verkligen de stora farorna i trafiken och som behöver regleras hårt. Tekniska fartbegränsningar både vad gäller hastighet och effekt. Tacka vet jag säkra bilar som gör 0-100 på 4 sekunder, väger 2,5 ton och med en toppfart på över 200 km/h. Det gäller att prioritera populistiskt.

Nu har nog regeringen slagit i skallen ordentligt: Det ska bli krav på trafikförsäkring för "de flesta" elsparkcyklar, dvs de som går fortare än 20 km/h oavsett vikt, eller går fortare än 14 km/h och väger över 25 kg. Men åtminstone de förstnämnda är redan olagliga att framföra.
Hur dessa fordon ska klassas sägs det ingenting om. Inget om åldersgräns, hjälmkrav, förarbevis osv.
Hur är det nu då? För klassning som cykel är det väl max 20 km/h som gäller nu med? Antar att det blir moped då?

Den enkla lösningen hade varit att bara stryka punkt 4 a i definitionen av cykel i Lag om vägtrafikdefinitioner. Då hade elsparkcyklarna förvandlats tillbaka till mopeder med mopedens krav på typgodkännande, trafikförsäkring, hjälm, förarbevis m.m.

Jag tycker dagens politiker (OBS samtliga partier) är härliga med alla nya friska inte helt korrekta lagförslag! Som en bukett vildblommor.
Vill vi verkligen gå tillbaka till den gamla gråa trista tiden när lagförslag skulle vara vettiga, genomtänkta och inte i konflikt med existerande lagar?

Jag tycker dagens politiker (OBS samtliga partier) är härliga med alla nya friska inte helt korrekta lagförslag! Som en bukett vildblommor.
Vill vi verkligen gå tillbaka till den gamla gråa trista tiden när lagförslag skulle vara vettiga, genomtänkta och inte i konflikt med existerande lagar?
Väntar på att jag ska kunna ange sådana här inlägg. Och få en bonus.

Finns det ingen instans i Sverige kontrollerar om en ny lag är "lagligt" och om den inte krockar med andra lager?

Jag såg ett "lifehack" på youtube shorts häromdagen att om QR-koden på hyrelscootern är överklottrad med en penna så brukar det gå att scanna ändå. Inte ens tanken på att det finns godhjärtade vandaler som gått och klottrat över QR-koderna.

Den enkla lösningen hade varit att bara stryka punkt 4 a i definitionen av cykel i Lag om vägtrafikdefinitioner. Då hade elsparkcyklarna förvandlats tillbaka till mopeder med mopedens krav på typgodkännande, trafikförsäkring, hjälm, förarbevis m.m.
Det här är nästa intressanta fråga. Transportstyrelsen hade tidigare ett önskemål om att ersätta effektbegränsningen på elsparkar med viktgräns. I "lagförslaget" nämns viktbegränsning, men inget om effekt. Kanske försvinner 4a, men förmodligen inte på det sätt som jag misstänker att du hoppas på.

Dagens Omni : https://omni.se elspark på laddning!
Som tur är har ingen av min närmaste grannar nån sådan, än så länge
Från artikel i DN om samma sak; "Undersökningen visar dock att det förekommit hantering av narkotika i lägenheten. Mannen, som är i 20-års åldern och som disponerade lägenheten är begärd häktad för detta brott."

Vissa får säkert vatten på sin kvarn, andra inte. ?

För att lite återknyta till trådtiteln så har jag noterat ett klart uppsving i "rörlig nedskräpning" medelst elsparkcyklar inne på min lokala Ica-butik på sistone, trots att det är förbjudet att ta in dem i butiken, eller för den dels ens i centrum (är ett innecentrum). Människor rullar alltså runt sina cyklar där inne när de går och handlar (har än så länge lyckligtvis inte sett någon åka på den inne i butiken, men det är väl bara en tidsfråga ...). Är på en hel del ställen rätt trånga gånga mellan hyllorna och har vid ett par tillfällen de senaste veckorna behövt kliva över en elsparkcykel som ägaren haft ståendes vinkelrätt mot gångriktningen när hen stått och tittat efter en vara på en hylla.

För att lite återknyta till trådtiteln så har jag noterat ett klart uppsving i "rörlig nedskräpning" medelst elsparkcyklar inne på min lokala Ica-butik på sistone, trots att det är förbjudet att ta in dem i butiken, eller för den dels ens i centrum (är ett innecentrum). Människor rullar alltså runt sina cyklar där inne när de går och handlar (har än så länge lyckligtvis inte sett någon åka på den inne i butiken, men det är väl bara en tidsfråga ...). Är på en hel del ställen rätt trånga gånga mellan hyllorna och har vid ett par tillfällen de senaste veckorna behövt kliva över en elsparkcykel som ägaren haft ståendes vinkelrätt mot gångriktningen när hen stått och tittat efter en vara på en hylla.
Blir säkert en trend bland fler fordonsslag.
IMG_0051.jpeg

En elspark kan väl knappast vara mer i vägen än en kundvagn eller en sån där stor rullkorg?

En elspark kan väl knappast vara mer i vägen än en kundvagn eller en sån där stor rullkorg?
En för mig rätt fundamental skillnad är att kundvagn eller rullkorg har att göra med vad affären är till för, nämligen att sälja varor. Elsparkcykeln har det inte. Åtminstone har jag aldrig sett någon lasta på varor på den inne i affären. Och det är inget som affären tillhandahåller för det ändamålet.

En för mig rätt fundamental skillnad är att kundvagn eller rullkorg har att göra med vad affären är till för, nämligen att sälja varor. Elsparkcykeln har det inte. Åtminstone har jag aldrig sett någon lasta på varor på den inne i affären. Och det är inget som affären tillhandahåller för det ändamålet.
Ok, då antar jag att du stör dig lika mycket på barnvagnar, folk med medhavda flergångskassar och pensionärer med dramaten?

Om den nu räknas som cykel torde det vara i alla aspekter. Dvs kan 8 fjortisar släpa med dom på tuben torde min cykel också kunna hänga med. Likaså på ICA. Barnvagnar är inte förbjudna på mitt ica iaf.

Om den nu räknas som cykel torde det vara i alla aspekter. Dvs kan 8 fjortisar släpa med dom på tuben torde min cykel också kunna hänga med. Likaså på ICA. Barnvagnar är inte förbjudna på mitt ica iaf.
Du tycker inte att en cykel är mer skrymmande än en elspark? (Du får dessutom ta med ihopfällbara cyklar på tunnelbanan.) "Räknas som cykel" gäller i trafiken, inte nödvändigtvis på andra ställen.

Jag förstår att man blev irriterad på hyrelsparkcyklar som låg slängda överallt, att folk olagligt kör elsparkar som går fortare än 20 km/h, kör på trottoarer, kör dem inne i affärer osv.

Däremot tycker jag det är löjligt att försöka göra ett problem som inte har ett dugg med elsparkcyklar att göra till just ett elsparkcykelproblem.

Det finns gott om folk som blockerar passager i exempelvis affärer på allehanda sätt, utan elsparkcykel.

Men de är inte tillhandahållna av affären, vilket ju var ett av dina argument.
Jag för diskussionen kring saker som hindrar andra. En flergångskasse hindrar inte andra och är därmed inte relevant för diskussionen.

Edit: Dessutom är flergångskassar till skillnad från elsparkscyklar tillåtna att ha med sig in i butiken.
Edit 2: Dessutom är det som jag i inlägg 1378 försöker påpeka som det viktiga om det är kopplat till själva handlandet (=affärens syfte). Sista meningen var mer tänkt som att "om affären tillhandahållit elsparkcyklar så hade jag accepterat att de var i affären". Klarare så?

Senast ändrad:
Du tycker inte att en cykel är mer skrymmande än en elspark? (Du får dessutom ta med ihopfällbara cyklar på tunnelbanan.) "Räknas som cykel" gäller i trafiken, inte nödvändigtvis på andra ställen.

Jag förstår att man blev irriterad på hyrelsparkcyklar som låg slängda överallt, att folk olagligt kör elsparkar som går fortare än 20 km/h, kör på trottoarer, kör dem inne i affärer osv.

Däremot tycker jag det är löjligt att försöka göra ett problem som inte har ett dugg med elsparkcyklar att göra till just ett elsparkcykelproblem.

Det finns gott om folk som blockerar passager i exempelvis affärer på allehanda sätt, utan elsparkcykel.
Ska den nu räknas som cykel, vilket den gör, så är cykel förbjudet ex inne på Ica, köpcenter osv. Precis som elcross i Hellas.

Jodå, sett det ett par gånger fast kanske inte på ICA, och småungarna kör fort inne i butiken

Ska den nu räknas som cykel, vilket den gör, så är cykel förbjudet ex inne på Ica, köpcenter osv. Precis som elcross i Hellas.
"Räknas som cykel" gäller fortfarande i trafiken, inte generellt.
Visst kan det ändå vara otillåtet att ta med sig elsparkcykel i vissa affärer, och förklaringen är så gott som alltid att (mestadels) barn har åkt omkring i affären.

Förklaringen till att folk på happy inte vill ha elsparkcyklar i affären är 1) De får inte ha sina cyklar i affären och 2) De ogillar elsparkcyklar.
Att de skulle vara särskilt mycket i vägen tror jag mest är hitte-på och ett uttryck för 1 och 2.

Jag har sett flera elsparkcyklar med korg monterad och det ser ut att vara ett smidigt sätt att handla.
Men, men... var och en blir salig på sin tro.

"Räknas som cykel" gäller fortfarande i trafiken, inte generellt.
Visst kan det ändå vara otillåtet att ta med sig elsparkcykel i vissa affärer, och förklaringen är så gott som alltid att (mestadels) barn har åkt omkring i affären.

Förklaringen till att folk på happy inte vill ha elsparkcyklar i affären är 1) De får inte ha sina cyklar i affären och 2) De ogillar elsparkcyklar.
Att de skulle vara särskilt mycket i vägen tror jag mest är hitte-på och ett uttryck för 1 och 2.

Jag har sett flera elsparkcyklar med korg monterad och det ser ut att vara ett smidigt sätt att handla.
Men, men... var och en blir salig på sin tro.
Jag ogillar att bli hindrad när jag ska handla av människor som släpar in saker som inte har ett dyft med handlandet att göra.

Sen tycker jag det blir trevligare om man inte, utan något som stärker det, insinuerar att det som någon beskriver är "hitte-på" eller att de drivs av någon "tro". Sådant brukar mest leda till att sänka nivån och få det att urarta i "pajkastning".

Jag ogillar att bli hindrad när jag ska handla av människor som släpar in saker som inte har ett dyft med handlandet att göra.
Som barnvagnar, då. De brukar ju vara duktigt i vägen, inte bara i affärer.
Sen tycker jag det blir trevligare om man inte, utan något som stärker det, insinuerar att det som någon beskriver är "hitte-på" eller att de drivs av någon "tro". Sådant brukar mest leda till att sänka nivån och få det att urarta i "pajkastning".
Jag skrev att JAG TROR att det är ett hitte-på-argument att elsparkarna är så mycket i vägen, vilket jag är i min fulla rätt att tro.
Ditt inlägg får mig att tro ännu mer att det är på det viset.

Som barnvagnar, då. De brukar ju vara duktigt i vägen, inte bara i affärer.

Jag skrev att JAG TROR att det är ett hitte-på-argument att elsparkarna är så mycket i vägen, vilket jag är i min fulla rätt att tro.
Ditt inlägg får mig att tro ännu mer att det är på det viset.
Jag tycker att en vanlig cykel och en elsparkcykel är tämligen jämförbara i detta avseende. Df är saker som används för transport till/från affären, som inte har något med själva handlandet att göra, som inte är tillåtna inne i den butik där jag handlar och som tar en del plats.

Tror aldrig att jag sett någon på min lokala butik med en vanlig cykel inne i butiken, men det är möjligt att minnet sviker och att det någon gång inträffat. Jag är dock helt säker på att elsparkcyklar är långt mkt vanligare. De med vanlig cykel lyckas alltså klara av att hantera situationen medan de med elsparkcykel uppenbarligen i betydligt högre grad är ointresserade av, ovilliga, eller oförmögna av att göra det.

Om man bortser från det faktum att barnvagnar är tillåtna så finns en skillnad i att det är orimligt att tänka sig en lösning där man parkerar barnvagnen utanför centrum när man går in och handlar givet att (a) barnvagnen har ett eller flera barn i sig, och (b) att det är en vuxen som handlar.

Om det är två vuxna som går med en barnvagn inne i affären så kan jag störa mig på det också. I synnerhet om barnet/barnen skriker. Där tycker jag att det varit mer respektfullt mot andra att en av föräldrarna stannat utanför med barnvagnen och barnen.

Och jag skrev ”insinuerar att”. Du får naturligtvis tro precis vad du vill om mina observationer av hindrande elsparkcyklar. Däremot tillför det i mina ögon inte diskussionen något av värde att du skriver att du tror det.

Jag tycker det bara framstår som ett billigt knep för att diskreditera mig och ett knep som kan användas ”riskfritt” i den mening att du alltid kan komma med brasklappen kring att du tror.

Jag tänkte först erbjuda att fundera ut några saker jag tror om dig och framföra dessa om du tycker att uttryckande av troende om motparten är något som är intressant och tillför diskussioner något. Jag har dock känslan av att det bara skulle bidra till att du skriker mera och/eller kommer med ytterligare ogrundade spekulationer om mig. Jag avstår därför.

Hur då "i trafiken" men "inte generellt"? Min lådcykel är inte heller en cykel när jag baxar in den på ICA, då identifierar den sig som en shoppingvagn. Nä, ska det prompt vara cykel så är det såklart en cykel överallt. Såvida den inte går fortare än 25 för då är det ju en moped och kräver försäkring samt hjälm, men ingen är ju så tokig så man kommer på en sån idé.

Affärerna borde verkligen ordna barnvagnsparkeringar utanför affärerna, eller någon gemensam utanför centrum?
Det är väl problemet i dagens samhälle, det är sånt klemande med bäbisar "lilla Lisa vill inte vara ensam" yada yada.

Jag tycker att en vanlig cykel och en elsparkcykel är tämligen jämförbara i detta avseende. Df är saker som används för transport till/från affären, som inte har något med själva handlandet att göra, som inte är tillåtna inne i den butik där jag handlar och som tar en del plats.

Tror aldrig att jag sett någon på min lokala butik med en vanlig cykel inne i butiken, men det är möjligt att minnet sviker och att det någon gång inträffat. Jag är dock helt säker på att elsparkcyklar är långt mkt vanligare. De med vanlig cykel lyckas alltså klara av att hantera situationen medan de med elsparkcykel uppenbarligen i betydligt högre grad är ointresserade av, ovilliga, eller oförmögna av att göra det.
Om man bortser från det faktum att barnvagnar är tillåtna så finns en skillnad i att det är orimligt att tänka sig en lösning där man parkerar barnvagnen utanför centrum när man går in och handlar givet att (a) barnvagnen har ett eller flera barn i sig, och (b) att det är en vuxen som handlar.
Har du aldrig funderat över varför folk tar med sig elsparkcyklar in i affären? Det är gissningsvis av liknande anledning som att man tar med sig barnvagnar: Det finns inget bra sätt att lämna dem utanför. Till cyklar finns det cykelställ, och rätta mig om jag har fel, det finns inget bra sätt att låsa fast en elsparkcykel i ett sådant. (För övrigt är det tillåtet att parkera elsparkcyklar enbart i cykelstället, till skillnad från vanliga cyklar)

Om det är två vuxna som går med en barnvagn inne i affären så kan jag störa mig på det också. I synnerhet om barnet/barnen skriker. Där tycker jag att det varit mer respektfullt mot andra att en av föräldrarna stannat utanför med barnvagnen och barnen.

Och jag skrev ”insinuerar att”. Du får naturligtvis tro precis vad du vill om mina observationer av hindrande elsparkcyklar. Däremot tillför det i mina ögon inte diskussionen något av värde att du skriver att du tror det.

Jag tycker det bara framstår som ett billigt knep för att diskreditera mig och ett knep som kan användas ”riskfritt” i den mening att du alltid kan komma med brasklappen kring att du tror.

Jag tänkte först erbjuda att fundera ut några saker jag tror om dig och framföra dessa om du tycker att uttryckande av troende om motparten är något som är intressant och tillför diskussioner något. Jag har dock känslan av att det bara skulle bidra till att du skriker mera och/eller kommer med ytterligare ogrundade spekulationer om mig. Jag avstår därför.
På tal om billiga knep: Varför låter du hela happy veta vad du tänkte skriva?
Jag tycker du borde tagga ner, för jag är inte ute efter dig på något sätt.

Mitt "troende" var riktat mot "folk på happy", inte mot GoranS, vilket jag tydligt angav.
Tydligen trampade jag på en öm tå eftersom du personligen tar åt dig, vilket knappast var min avsikt.

Hela denna tråd är mestadels fylld av hat mot elsparkcyklar och deras förare. Flera har jämfört att ta med sig elsparkcykel med att ta med sig cykel och tycker att det är samma sak, även då jag påtalar storleksskillnaden, med det enda argumentet "Det är en cykel".
Då ligger det nära till hands att tro att det rör sig om någon sorts avundsjuka/inbillad konkurrens, särskilt som det i alla andra diskussioner hävdas att elsparkcykel inte är en cykel.

Tillbaka
Topp