Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lugn pendling vid Skanstull 06 på söndagsmorgonen, kan nog vara det bästa med att inte jobba kontorstider.

IMG_2033.jpeg

Fyra grader, blev till att leta fram lite mer kläder.

Hamnade i en liten dispyt med en elenhjulingsförare om hur man använder övergångsställen. Slutade i ett mindre handgemäng och utbyte av invektiv.

(Edit: för att förtydliga en aning så knuffade han till mig. Jag är en lugn person och slåss inte i onödan. Dessutom hade jag fullt upp med att försöka stänga av kraschlarmet.)

Senast ändrad:
Fyra grader, blev till att leta fram lite mer kläder.

Hamnade i en liten dispyt med en elenhjulingsförare om hur man använder övergångsställen. Slutade i ett mindre handgemäng och utbyte av invektiv.

(Edit: för att förtydliga en aning så knuffade han till mig. Jag är en lugn person och slåss inte i onödan. Dessutom hade jag fullt upp med att försöka stänga av kraschlarmet.)
du skulle tagit hans batteri

Dagens pendling var rätt nice. Låg ganska länge i en sån luftficka bakom en kapabel lycraman. Är det okej btw att ligga i luftfickan bakom någon när man pendlar, eller blir ni kränkta där ute på vägarna?

Dagens pendling var rätt nice. Låg ganska länge i en sån luftficka bakom en kapabel lycraman. Är det okej btw att ligga i luftfickan bakom någon när man pendlar, eller blir ni kränkta där ute på vägarna?
Så länge trafiksäkerhet observeras är det okej. Dessutom så vinner även frontpersonen på sällskapet.

Nu pendlar jag sällan i lycra men absolut noll problem för mig, som jag förstått det här i pendlingstråden verkar det dock vara vissa enskilda som stör sig på "folk som suger hjul", aldrig någonsin fattat varför, något av ett mysterium.

Appen sa 4 grader (känns som 2) vid start. Och vips hade sommaren gjort att jag helt hade glömt hur man borde klä sig när graderna faller nära noll. Benvärmare, tåvärmare, oversocks, armvärmare, väst, långärmat, tjockare handskar, buff, cap, långärmat... frös iaf inte. Rätt bra klätt för Zon 2 zendling.
Kan även enkelt ta av vissa plagg för resan hem.

Lugn och fin pendling. Förutom utanför Riksbanken där en dam som skulle svänga tvärs över vägen kallade mig idiot för att jag som skulle rakt inte stannade för henne... Om hon är en av de som sitter kring runda bordet som bestämmer över landets penningpolitik så förstår jag nu varför kronan är lika högt värderat som en påse hundbajs,,,

Nu pendlar jag sällan i lycra men absolut noll problem för mig, som jag förstått det här i pendlingstråden verkar det dock vara vissa enskilda som stör sig på "folk som suger hjul", aldrig någonsin fattat varför, något av ett mysterium.
Jag har haft sällskap 5-10cm bakom vid tillfällen utan att veta om det, det känns inte så trafiksäkert. Men att någon som vet vad de gör ligger två meter bakom stör inte.

Lite läskigt i morse, en person som höll ruskigt hög fart i nerförsbacken Tranebergsbron i riktning ner mot Alvik just där det börjar en kraftig kurva, vi snackar ca 35-45 km/h där det var lite dålig sikt pga klungor och stark sol men det gick bra.

"Modigt" dock kan jag tycka att trycka på hårt just där när det är som mest pendlare i mötande led och trångt. Tror knappast det lindrar smärtan på sjukhuset "att man minsann inte gjorde något fel".

Senast ändrad:

Jag har inget emot det, men uppskattar om de ger sig till känna på något sätt (prata, harkla, hosta, köra med osmord kedja, whatever) så jag vet att de är där.

Appen sa 4 grader (känns som 2) vid start. Och vips hade sommaren gjort att jag helt hade glömt hur man borde klä sig när graderna faller nära noll. Benvärmare, tåvärmare, oversocks, armvärmare, väst, långärmat, tjockare handskar, buff, cap, långärmat... frös iaf inte. Rätt bra klätt för Zon 2 zendling.
Kan även enkelt ta av vissa plagg för resan hem.

Lugn och fin pendling. Förutom utanför Riksbanken där en dam som skulle svänga tvärs över vägen kallade mig idiot för att jag som skulle rakt inte stannade för henne... Om hon är en av de som sitter kring runda bordet som bestämmer över landets penningpolitik så förstår jag nu varför kronan är lika högt värderat som en påse hundbajs,,,
?
idiot upplever jag själv som ett mycket starkt ord, vill någon verkligen reta upp mig så är det dock mycket effektivt. Inte för att jag skulle skrika tillbaka åt en tant dock men ändå, det är störande hur som helst.

Senast ändrad:
Jag har inget emot det, men uppskattar om de ger sig till känna på något sätt (prata, harkla, hosta, köra med osmord kedja, whatever) så jag vet att de är där.
Vad gör du för oväntade manöver annars menar du? ?

Cyklar man vettigt så ska det väl inte vara något drama även om någon kommer ifatt bakifrån?

Nej, jag förstår fortfarande inte detta problem.

Vad gör du för oväntade manöver annars menar du? ?

Cyklar man vettigt så ska det väl inte vara något drama även om någon kommer ifatt bakifrån?

Nej, jag förstår fortfarande inte detta problem.

I regel inga alls, men det är väl lite som att köra bil, ser jag i backspegeln att någon ligger väldigt nära håller jag ännu längre avstånd till framförvarande. Plus att jag kan ge tecken för hål och liknande om jag vet att någon ligger bakom, det gör jag inte om jag tror att jag är ensam. Men det är som sagt inget krav.

Tror det är detta som är grejen. Ligger någon 10 cm bakom på en cykelbana i Stockholm under pendlingen, kanske i rusningstrafiken, så känns det inte vettigt. Ligger man 2 meter bakom med ett finger på bromsen hela tiden samt uppsikt framåt, förbi framförvarande cyklist, så är det lugnt.

Tror det är detta som är grejen. Ligger någon 10 cm bakom på en cykelbana i Stockholm under pendlingen, kanske i rusningstrafiken, så känns det inte vettigt. Ligger man 2 meter bakom med ett finger på bromsen hela tiden samt uppsikt framåt, förbi framförvarande cyklist, så är det lugnt.

Visste inte att det är vanligt med pendlingscyklister som parkerar sig ca "10 cm bakom" men då förstår jag problematiken, tack för förtydligande. ?

Senast ändrad:
8 grader vid halv sju. Fick bli en tunn långärmad och shorts. Snart dags för lite längre strumpor. Rätt bra flyt med trafikljusen idag, så kom snabbt till jobbet. Hur snabbt vet jag inte, eftersom jag kom ihåg att stänga av klockan när jag kom ut ur duschen.

Händer ju i och för sig då och då att man blir omcyklad av någon som anser sig vara allmänt pigg eller i samband med något rödljus (inte sällan rödljuscyklister). Bara för att man strax efter tycker att han/hon är rätt seg. Men då gäller det väl att man tar sats minst 2 meter bakom för att det ska anses vara Happy korrekt. ? ?

Det jag menar är att de som cyklar om kan jag tycka har ett visst ansvar också, varför hålla på att cykla om ifall man ändå inte pinnar på liksom? ?:unsure:
Nu släpper jag detta topic, lovar. Bara jag som missat Happy regel nr 114:
Minst 2 meters avstånd till cyklisten framför (under pendling)

Senast ändrad:
Det absolut viktigaste i min bok är att vet man att man har nån på hjul så nitar man inte i onödan utan hoppar/girar i den mån man kan. Alla riskerar att gå i backen vid tvärnit, precis som i klunga.

Det absolut viktigaste i min bok är att vet man att man har nån på hjul så nitar man inte i onödan utan hoppar/girar i den mån man kan. Alla riskerar att gå i backen vid tvärnit, precis som i klunga.
Även om risken minskar något med Happys 2 meters regel?
som iofs inga andra cyklister känner till
Fast har man någon på hjul 2 meter bakom så är det kanske lite större risk att man inte märker att man faktiskt har någon på hjul? Åtminstone för mig vars hörsel är påverkad av både ålder och death/black metal.

Skämt åsido, det du skriver är mycket viktigt under klungkörning men tyvärr lättare i teorin än i praktiken. Det är väl också något som mer rutinerade lvg-rävar som du är bättre på. (lvg-varg i ditt fall)
1695029861894.png

Senast ändrad:
Händer ju i och för sig då och då att man blir omcyklad av någon som anser sig vara allmänt pigg eller i samband med något rödljus (inte sällan rödljuscyklister). Bara för att man strax efter tycker att han/hon är rätt seg. Men då gäller det väl att man tar sats minst 2 meter bakom för att det ska anses vara Happy korrekt. ? ?

Det jag menar är att de som cyklar om kan jag tycka har ett visst ansvar också, varför hålla på att cykla om ifall man ändå inte pinnar på liksom? ?:unsure:
Nu släpper jag detta topic, lovar. Bara jag som missat Happy regel nr 114:
Minst 2 meters avstånd till cyklisten framför (under pendling)
Min favorit* är elcyklister som börjar en omkörning precis innan brokrönet, just när man som riktig cyklist åter börjar accelerera, med en helt misslyckad omkörning som följd.

Annars är det väl normalt trafikvett att hålla sådant avstånd till fordonet framför att man hinner bromsa. Det är väl aldrig framförvarandes ansvar att "bromsa försiktigt".

Min favorit* är elcyklister som börjar en omkörning precis innan brokrönet, just när man som riktig cyklist åter börjar accelerera, med en helt misslyckad omkörning som följd.
Ja, de verkar helt sakna konsekvenstänk många av dem, alternativt de bryr sig inte för fem ören. I och för sig är det lite klurigt för dem att veta vilka cyklister som är starka nog att cykla om dem. ?

Väldigt många cyklister har uppfattningen att man ska plinga när man kör om nån. Vet inte var den idén kommer ifrån, antar att de inte tutar varje gång de gör en omkörning med bil...

Väldigt många cyklister har uppfattningen att man ska plinga när man kör om nån. Vet inte var den idén kommer ifrån, antar att de inte tutar varje gång de gör en omkörning med bil...
Brukar slänga iväg ett courtesy-pling om jag bedömer att den snart omkörde inte riktigt har koll på omgivningen eller rör sig nära en faktisk eller imaginär mittlinje. Hellre plinga än krocka, som Kenny Bräck brukade säga.

En ren säkerhetsfråga för mig. Jag saktar antingen in och låter hjulsugaren köra om, eller så ställer jag av den i nästa backe. Finns dock en del som inte fattar. Då saktar jag in, saktar in, saktar in, saktar in, tills det blir outhärdligt för den. På träningsrundor är alla införstådda i hur man ligger nära varandra, så då är det inget problem.

En ren säkerhetsfråga för mig. Jag saktar antingen in och låter hjulsugaren köra om, eller så ställer jag av den i nästa backe. Finns dock en del som inte fattar. Då saktar jag in, saktar in, saktar in, saktar in, tills det blir outhärdligt för den. På träningsrundor är alla införstådda i hur man ligger nära varandra, så då är det inget problem.
"Intressant", ok, jag ska verkligen börja tänka på 2 meters regeln i fortsättningen så att man inte blir hatad. ? Har inte upplevt det här som ett problem själv för 5 ören (när/om någon hakar på mig) men det är ju nyttigt/bra att läsa om hur andra upplever det (och för att bli en bättre pendlingscyklist).

"Intressant", ok, jag ska verkligen börja tänka på 2 meters regeln i fortsättningen så att man inte blir hatad. ? Har inte upplevt det här som ett problem själv för 5 ören (när/om någon hakar på mig) men det är ju nyttigt/bra att läsa om hur andra upplever det (och för att bli en bättre pendlingscyklist).
Det kanse beror på hur van man är vid klungkörning också. Jag har aldrig kört i klunga så jag skulle vara nervös oavsett om jag låg framför eller bakom. Enda gångerna jag är så nära är när jag förbereder för omkörning och då är det bara ögonblicket innan jag svänger ut.

Det kanse beror på hur van man är vid klungkörning också. Jag har aldrig kört i klunga så jag skulle vara nervös oavsett om jag låg framför eller bakom. Enda gångerna jag är så nära är när jag förbereder för omkörning och då är det bara ögonblicket innan jag svänger ut.

Hör jag någon bakom mig så cyklar jag på, varför skulle jag bry mig om det? Jag cyklar i Stockholm och det finns en del andra cyklister samt annat löst folk inklusive en del motordrivna. Nästa gång ska jag skrika "2 meter för h-vete, 2 meter! Läser du inte forumet på Happyride!?" ?

Sorry, jag verkar inte kunna släppa det här

Senast ändrad:
Hör jag någon bakom mig så cyklar jag på, varför skulle jag bry mig om det? Nästa gång ska jag skrika "2 meter för h-vete, 2 meter! Läser du inte forumet på Happyride!?" ?

Sorry, jag verkar inte kunna släppa det här
Ärligt nyfiken, du verkar inte ofta behövt bromsa lite oförberett på pendlingen? Med någon 10 cm bakom så får man oväntat besök i ryggen i så fall. 3 -sekundersregeln på väg kanske är att ta i med på cykelbana, men mer än 0,012 sekunder i 30km/t är väl bra att ha? ? 2 meter är fortfarande bara 24 hundradelars sekund, det kräver fortfarande också ganska bra tillit till personen bakom. Det anses mänskligt omöjligt med att reagera (än mindre hunnit bromsa) på mindre än 0,1 sekund vilket är en hel meter i 36km/t.

I klunga så tar man lite mer medvetet risken (och kan välja att avstå om de runt omkring en inte verkar ha den koll man önskar att de skulle ha). Där är det också oftast landsväg och färre okända saker som kräver samma snabba manövrar.

Har haft ett par hjulsugare som har kört in i mig när jag har behövt bromsa kraftigt. Pendling i Stockholm innebär oftast att man delar GC banan med allt och alla, där man aldrig riktigt vet vad som kan tänkas dyka upp.

Tillbaka
Topp