Cykelhållare i högt (var lågt) cykelförråd?

Aron

Inventarie
Jag har tänkt om och överväger nu att gå på höjden i stället. Se ny frågeformulering:

Inlägg i tråden 'Cykelhållare i högt (var lågt) cykelförråd?'
https://happyride.se/forum/threads/cykelhallare-i-hoegt-var-lagt-cykelfoerrad.3698146/post-4368703

_preskriberat originalinlägg_
Jag funderar på att bygga ett lågt cykelförråd till vardagscyklarna. Eftersom det inte kommer ha ståhöjd och ska packas tätt behöver cyklarna kunna skjutas in bakifrån, och såklart dras ut. Jag tänker att det behövs någon form av skena/ränna för hjulen för att det ska funka smidigt för hela familjen. Någon som har tips på smarta lösningar, eller fallgropar för denna inmatningskonstruktion?

Senast ändrad:
Körde dessa rakt in i reglarna inne i förrådet, snyggt och billigt men inte lika anpassat och stabilt som föregående skribent.

Nu är det här i ett garage och därför är alla fästen vinklade för att cyklarna ska ta så lite plats av bredden som möjligt men ändå gå att få ut när det står 3 där.

Superenkel konstruktion med det jag hade över hemma. Varje ränna är anpassad för respektive cykel och klossen som går tvärs på undersidan av rännan hjälper till att hålla cykeln i läget längst bak

Visa bilaga 645263Visa bilaga 645264
Grümt! Det var nått i den stilen jag funderade på. Men med de horisontella reglarna förlängda mot öppningen så att man kan skjuta in hojarna som på räls.

Jag har själv ett cykelförråd med lågt i tak (strax över 120 cm har jag för mig) där jag skjuter in cyklarna baklänges och har tänkt på en liknande lösning som Akronym visade. Men istället för att förlänga reglarna så tänkte jag vidga öppningen något (göra den lite trattformad) för att enkelt pricka stället. Är det trångt mellan cyklarna blir det bökigare om cykeln har en bestämd bana hela vägen in tänker jag.

Men jag har en annan utmaning. Jag vill kunna låsa fast cykeln utan att behöva krypa in under taket som jag gör idag. Så där tar jag gärna emot tips om någon har någon bra lösning på det.

Men jag har en annan utmaning. Jag vill kunna låsa fast cykeln utan att behöva krypa in under taket som jag gör idag. Så där tar jag gärna emot tips om någon har någon bra lösning på det.
En välsorterad butik kan ha vajrar i väldigt många längder, om du trär en vajer i ramen, skjuter in cykeln och har själva låspunkten vid dörren...? https://www.laskompaniet.se/search?q=vajer

Skulle det funka med den övriga konstruktionen att skjuta in ett stag genom ramarna från sidan? Ungefär samma princip som att trä upp cyklarna på en låst vägbom.

Tänkte precis det. Stång från sidan genom hela paketet men blir väldig synk att få olika ramar att spela.

Jag borde kanske testa en sån som ovan i mitt garage. Testa lite hur mycket plats jag kan spara

Skulle det funka med den övriga konstruktionen att skjuta in ett stag genom ramarna från sidan? Ungefär samma princip som att trä upp cyklarna på en låst vägbom.
För min del skulle det inte funka tyvärr (tror jag). Jag har inte plats i sidled att skjuta in och ut ett stag. Jag är även ute efter att kunna låsa upp respektive cykel individuellt. Jag har inte kommit så långt i tankarna än, men jag har funderat på en anordning i taket som man fäller ned och låser. Men vad det skulle vara exakt vet jag inte.

För min del skulle det inte funka tyvärr (tror jag). Jag har inte plats i sidled att skjuta in och ut ett stag. Jag är även ute efter att kunna låsa upp respektive cykel individuellt. Jag har inte kommit så långt i tankarna än, men jag har funderat på en anordning i taket som man fäller ned och låser. Men vad det skulle vara exakt vet jag inte.
En bygel i framkant? Som blockerar cyklarna från att dras ut. Ungefär som de man har på berg-och-dalbanor.

Fast det enklaste är nog något långt som man kan låsa innan man skjuter in cyklarna. Behöver inte vara en tunn vajer, kan också vara en klass 3 båtkätting.

Eller en dörr? Dörrar är bra. Jag tänkte mig en rejäl dörr på min egen konstruktion.

Senast ändrad:
Kanske kedjor som hänger ner från en stång under taket? Enkelt att fösa åt sidan när man ska ställa in cykeln, sedan drar man den på plats och låser runt ramen.

Kanske kedjor som hänger ner från en stång under taket? Enkelt att fösa åt sidan när man ska ställa in cykeln, sedan drar man den på plats och låser runt ramen.
Ja, det är något åt det hållet jag funderat på. Just att kunna låsa fast ramen skulle kännas bra. Speciellt om jag ska förvara finpendlaren där också.

Nu har jag tänkt om och funderar på att bygga på höjden i stället. Har hittat några modeller på cykelhållare som nog skulle funka bra. jJag har skickat iväg några förfrågningar, men får känslan av att deras ordinarie kunder är fastighetsbolag eller kommun. Jag misstänker att det kan bli orimligt dyrt, om de ens säljer till privatpersoner.

Är det någon som sett den här typen av cykelhållare i butik någonstans? Jag är också intresserad av allmänna tips råd kring den här typen av hållare, har aldrig provat på typen själv.

Kan tillägga att jag INTE vill ha krokupphängning. Ungarna ska kunna rulla upp sina cyklar via någon form av ramp. Jag är extremt trött på att hänga upp hela familjens cyklar varje kväll…

44879AB5-1CAB-4965-AF6E-30B7E38DFFA4.jpeg

E92356CF-C375-4224-A3B1-53B2CE7448DF.jpeg

Fick svar från FalcoVert, de säljer bara b2b.
Jag kan ställa frågan i egenskap av entreprenör kanske. Skicka lite info i ett PM så kan vi se vad vi kan hitta på.

Som förvarning ska sägas att produkter riktade till kommunala förvaltningar osv brukar vara ruggigt dyra. Oftast med all rätt, men det kan vara svårt att motivera det för hemmabruk.

Jag har själv ett cykelförråd med lågt i tak (strax över 120 cm har jag för mig) där jag skjuter in cyklarna baklänges och har tänkt på en liknande lösning som Akronym visade. Men istället för att förlänga reglarna så tänkte jag vidga öppningen något (göra den lite trattformad) för att enkelt pricka stället. Är det trångt mellan cyklarna blir det bökigare om cykeln har en bestämd bana hela vägen in tänker jag.

Som andra varit inne på så är kätting som hänger från taket ett bra alternativ. Jag har tre rejäla kättingar med löpögla från taket som enkelt låses utan att tråckla sig in bland cyklarna i det trånga förrådet.

Som andra varit inne på så är kätting som hänger från taket ett bra alternativ. Jag har tre rejäla kättingar med löpögla från taket som enkelt låses utan att tråckla sig in bland cyklarna i det trånga förrådet.
Jag ska ge mig på det snart, men det låter som en för enkel lösning! :giggle:

Ser inte lurigt ut att bygga med vanliga reglar?
Det är väl där det antagligen kommer att sluta. Jag är egentligen mest intresserad av den bågformade varianten, då jag tänker att det blir lättare att skjutsa upp cykeln på den. Men en sån böj är lite väl mycket överkurs för mitt snickeri…
Jag kan ställa frågan i egenskap av entreprenör kanske. Skicka lite info i ett PM så kan vi se vad vi kan hitta på.

Som förvarning ska sägas att produkter riktade till kommunala förvaltningar osv brukar vara ruggigt dyra. Oftast med all rätt, men det kan vara svårt att motivera det för hemmabruk.
Supersnällt att du erbjuder dig att hjälpa till. Känner dock, precis som du skriver, att svaret från företaget är ett artigt sätt att säga att jag inte har råd ?.

Tillbaka
Topp