El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Du är ju inte på riktigt.
Redan i första kapitlet, andra artikeln så står det uttryckligen att förordningen INTE ska tillämpas på elcykel 250 W.
Tack, ibland går det fort när man bläddrar mellan direktiven. Du har helt rätt.

Elassisterade cyklar faller under maskindirektivt gällande säkerhet och kräver CE-märkning för att få säljas. Detaljkrav regleras i standard EN1519:2017. Poängen är dock densamma. Modifierar du ett fordon från vad den är godkänd för så gäller inte längre godkännandet, att i praktiken ingen bryr sig är en annan sak. Hur många av oss har reflexer i skogen?

Hur specifieras och regleras detta? Låter extremt konstigt om det är tillåtet. En moped får ju inte tillfälligt överstiga maxeffekten liksom. Då är det inte en moped längre.

------

Angående det eventuella slitaget: Elcyklister hävdar ofta att de kör elhoj för att man "kommer längre på samma ansträngning". Och kommer man längre så sliter man mer, eftersom slitaget X per kilometer multipliceras med fler kilometer.
Själv tror jag inte effekten spelar jättestor roll när den är såpass låg. Det är inte så att stigar brukar vara särskilt mycket mer slitna i backar än på platten. Det verkar vara antalet besök och marktrycket som sliter mest.
Därför att i lagens mening så är 250W inte ett momentant mått. Kravet är att de inte får ge mer än 250W, men provmetoden mäter över en viss tid. Därmed kan du i korta stunder ge mer effekt och ändå anses uppfylla kraven. Teori och verklighet...

Hur specifieras och regleras detta? Låter extremt konstigt om det är tillåtet. En moped får ju inte tillfälligt överstiga maxeffekten liksom. Då är det inte en moped längre.

------

Angående det eventuella slitaget: Elcyklister hävdar ofta att de kör elhoj för att man "kommer längre på samma ansträngning". Och kommer man längre så sliter man mer, eftersom slitaget X per kilometer multipliceras med fler kilometer.
Själv tror jag inte effekten spelar jättestor roll när den är såpass låg. Det är inte så att stigar brukar vara särskilt mycket mer slitna i backar än på platten. Det verkar vara antalet besök och marktrycket som sliter mest.
Det är max 250w i medeleffekt under 30 minuter, finns inget tak för peak-effekt. I verkligheten lämnar de 600-700w under några sekunder när man trycker till. Att det i kombination med förarens eget effekttillskott inte skulle orsaka ett större slitage är för mig obegripligt, men det kanske bara är för att jag är van med att cykla med effektmätare och vet hur mycket jag får ta i för att producera 700w på bakhjulet och hur tydliga spår det blir i marken om jag gör det.

Givet allt annat lika (förare, ..) så har jag svårt att se att den extra energi som ett batteri ger inte skulle leda till större slitage (t. ex. pga mer effekt, längre sträcka på samma tid, osv). Men jag kanske saknar Relevant Utbildning(tm)..

Tack, ibland går det fort när man bläddrar mellan direktiven. Du har helt rätt.

Elassisterade cyklar faller under maskindirektivt gällande säkerhet och kräver CE-märkning för att få säljas. Detaljkrav regleras i standard EN1519:2017. Poängen är dock densamma. Modifierar du ett fordon från vad den är godkänd för så gäller inte längre godkännandet, att i praktiken ingen bryr sig är en annan sak. Hur många av oss har reflexer i skogen?
Det finns inga krav på CE-märkning av cyklar. Eller andra icke-motorfordon. Tror inte det finns på fordon som inte är avsedda att framföras på annat än inhängnat område heller. Så det går bra att sälja. Och vad kunden sen gör med den...
Sen är ju kraven på mycket CE-märkning sån att tillverkaren själv för avgöra om den uppfyller kraven.

Skier och Makten tar upp två sätt som elcyklar sliter mer, acceleration och ökad distans. Logiska resonemang som väl inte någon ifrågasätter?

Jag menar, till skillnad från Skier, att det sliter mer även vid inbromsning. Eftersom snittfarten är högre (Högre än vad då? Högre än Wengelin ute på distanspass? Kanske inte, men högre än UTAN elassist) är det mer fart som ska bromsas bort vid ett givet hinder, tex en skarp sväng. Dessutom spekulerar jag att motivationen att bromsa så litet, ta svängen i så hög fart som möjligt, som möjligt minskar om man har 250-700w som knuffar iväg en igen. Men det sista är spekulation, och kan dessutom säkert skilja från förare till förare.

Jag tycker inte per automatik att just ett högre slitage behöver vara en avgörande faktor att tex förbjuda el-Mtb. ALL aktivitet i skogen ger slitage, och i stadsnära skogar och andra ”aktivitets-områden” måste det få slitas. Vill man se helt orörd (vi kan ta den definitionen separat någon annan gång) skog finns det massor i Sverige. Men jag stör mig på det oärliga i att el-Mtb-förespråkare försöker låtsas som att det inte är en skillnad.

Tror också det vore bäst att den här tråden flyttas till elforumet. ? Med tanke på hur otroligt många icke elcyklister som engagerar sig i elcyklars existensberättigande samt (om de tillåts existera, högst oklart) var man får cykla och inte cykla elcykel så kommer det säkert leda till lite mer trafik i elforumet, win-win, alla blir glada.

Senast ändrad:

------

Fast det är ju ungefär som att säga att elitecyklister sliter mera på terrängen än en vanlig motionär då dom är bättre tränade och kan cykla längre och oftare.

Eller att elitecyklister sliter mera än motionären då dom kan trycka över 250W i längre tid.

Fast det är ju ungefär som att säga att elitecyklister sliter mera på terrängen än en vanlig motionär då dom är bättre tränade och kan cykla längre och oftare.

Eller att elitecyklister sliter mera än motionären då dom kan trycka över 250W i längre tid.

Exakt, vi har ju konstaterat att Wengelin är den största boven i dramat även om han är av en sällsynt art (som tur är för våra ytterst känsliga skogar). Efter en Wengelin tur ser skogen ut som ett kalhygge.
1695283970552.png
1695284338200.png

Senast ändrad:
det kan aldrig vara upp till någon naturbevakare att reglera.

Precis som med allt annat måste detta regleras av polisen där cyklar under 250W är just cyklar och de över klassas antingen som moped eller lätt motorcykel beroende på effekt och därför skall följa det reglementet både med registrering och tillhörande körkort.

Detta är en ickefråga i förhållandet Cykel vs E-Bike
Ursäkta mig, det är naturvårdsvakt jag syftade på.

En sådan person ska kunna göra bedömningen där och då om det är ett brott mot terrängkörningslagen och har befogenhet att avvisa personer, alternativt beslagta fortskaffningsmedel.

Man har ju samma problem om nån kör på cykelbanan.
Det stämmer, men det är helt irrelevant i frågan. Polis har möjlighet att kontrollera hastighet hos elcyklist på cykelbana, om denne endast färdas i 25km/h så spelar egentligen effekt väldigt liten roll i praktiken, då det är ökad hastighet som är bekymret i stadsmiljö. Terrängen har ingen hastighetsbegränsning för cyklar mig veterligen, dessutom är det slitage och inte hastighet man vill sänka, därmed finns det ingen metod för att upptäcka brott.

Om argumentet handlade om att göra det lika svårt som det redan är för någon annan, gör det ju inte enklare för någon. Så fram tills det finns en bra mätmetod för effekt/moment som kan användas i fält så tycker jag regelverket är ganska tandlöst om man drar gränsen vid ett visst mått elassistans.

Därför att i lagens mening så är 250W inte ett momentant mått. Kravet är att de inte får ge mer än 250W, men provmetoden mäter över en viss tid. Därmed kan du i korta stunder ge mer effekt och ändå anses uppfylla kraven. Teori och verklighet...
Visar bara att de som skapat lagen inte vet hur en elmotor skiljer sig från en förbränningsmotor.

Det är ju fullständigt självklart att de gör. Men vi kan inte gärna dela in folk i kategorier och ge dem olika rättigheter beroende på fysik förmåga. :rolleyes:

Klart att de cyklar längre och fler timmar, men återigen, hur många elit-cyklister på mtb finns det i Sverige? 25?
Sen är jag tveksam till att de sliter mer än en motionär, de har så mycket bättre teknik att de inte håller på och bromsar, sladdar och spinner hela tiden även om effekten är högre.

Visar bara att de som skapat lagen inte vet hur en elmotor skiljer sig från en förbränningsmotor.
Det är nog snarare så att de vet mycket väl, men att kommunikationen kring vad som tillåts förenklats. Det är lättare att säga 250W, än att dra upp testmetoder och tidsintervall.

Ju mer jag funderar så tror jag att enda sättet att i lag förbjuda el-cyklar i skogen är att förbjuda all cykling i skogen. Är inte risken att om man i Sverige ensidigt inför olika regler för cyklar och e-cyklar så säger EU ifrån? Precis som när vi försökte ha olika regler för motorbåtar och vattenskotrar.

Om så är fallet så borde vi alla arbeta för att hålla el-cyklar lagligt hur konstigt det än känns.

Ju mer jag funderar så tror jag att enda sättet att i lag förbjuda el-cyklar i skogen är att förbjuda all cykling i skogen. Är inte risken att om man i Sverige ensidigt inför olika regler för cyklar och e-cyklar så säger EU ifrån? Precis som när vi försökte ha olika regler för motorbåtar och vattenskotrar.

Om så är fallet så borde vi alla arbeta för att hålla el-cyklar lagligt hur konstigt det än känns.
Den svenska allemansrätten är unik när man jämför med andra länder inom EU.

Absolut, men vi fick ändå på pälsen vad gäller vattenskotrar. Samma sak kan ju hända med el-cyklar on vi försöker skapa olika regler för fordon som EU anser ska behandlas lika. Jag har ingen djupare kunskap på området utan ställer bara upp en hypotes.

Det hade varit jättelätt att sätta en gräns för momentan pik-effekt.
Det VAR en gräns på 250 W nettoeffekt, men ordalydelsen ändrades för att matcha EU.
Jag har läst förarbeten till lagen och man ville helt enkelt ha kvar en klent motoriserad cykel som cykel. Det fanns ingen diskussion om att den ändrade ordalydelsen i praktiken medgav högre maxeffekt.

Det VAR en gräns på 250 W nettoeffekt, men ordalydelsen ändrades för att matcha EU.
Jag har läst förarbeten till lagen och man ville helt enkelt ha kvar en klent motoriserad cykel som cykel. Det fanns ingen diskussion om att den ändrade ordalydelsen i praktiken medgav högre maxeffekt.
Fantastiskt att bara följa EU utan att ta hänsyn till att vi har allemansrätt. Kan man inte propsa på att den ska gälla i hela EU istället? Då jäklar skulle det nog bli lite diskussion.

Det hade varit jättelätt att sätta en gräns för momentan pik-effekt.
Och så tar vi det här med "i lagens mening" igen.
- Lagen sätter en gräns
- Lagen sätter en provmetod som är rätt enkel
- Tillverkare hittar kryphål i lagen (effekt över tid istället för momentant)
- Tillverkare utnyttjar kryphål
- ...efter några år. Lagstiftare uppdaterar lagen men skärpt provmetod

Tekniskt har du givetvis helt rätt.

Det gäller väl samma sak när det kommer till bilar iofs, att det är momentant effekt över tid som ska anges i regbeviset? Det har varit lite liv om att transportstyrelsen inte gör så nämligen utan anger gemensam peak-effekt för bilar med mer än en elmotor, trots att batteriet inte kan ge så mycket effekt.

Och så tar vi det här med "i lagens mening" igen.
- Lagen sätter en gräns
- Lagen sätter en provmetod som är rätt enkel
- Tillverkare hittar kryphål i lagen (effekt över tid istället för momentant)
- Tillverkare utnyttjar kryphål
- ...efter några år. Lagstiftare uppdaterar lagen men skärpt provmetod

Tekniskt har du givetvis helt rätt.
Om lagstiftare uppdaterar lagen med en nedgradering av effekten skulle alla elcyklar som sålts fram till dess plötsligt bli olagliga. Det kommer alltså inte att hända.

Det här med att tänka först och göra sen är tydligen väldigt svårt i detta land.

Det gäller väl samma sak när det kommer till bilar iofs, att det är momentant effekt över tid som ska anges i regbeviset? Det har varit lite liv om att transportstyrelsen inte gör så nämligen utan anger gemensam peak-effekt för bilar med mer än en elmotor, trots att batteriet inte kan ge så mycket effekt.
Ingen aning, men det är hur lätt som helst att begränsa pik-effekten på en modern elmotor eftersom den i regel är en trefasgrunka med elektronisk PVM-styrning där man har full kontroll över varvtal, spänning och ström på millisekunden när. Det finns alltså ingen direkt ursäkt utom okunskap i ämnet.

Edit: Det kan mycket väl vara så att du kan ta ut flera kilowatt under kort tid (flertalet sekunder) från en motor som bara tål 250 Watt kontinuerligt (för annars brinner den eller kablarna helt sonika upp).

Absolut, men vi fick ändå på pälsen vad gäller vattenskotrar. Samma sak kan ju hända med el-cyklar on vi försöker skapa olika regler för fordon som EU anser ska behandlas lika. Jag har ingen djupare kunskap på området utan ställer bara upp en hypotes.
Det är som ooms säger tidigare i den här tråden, allemansrätten finns kvar så länge det finns stöd för den.
För så som NVV resonerar just nu så har de samsyn med Transportstyrelsen när det kommer terrängkörningslagen. Elcykel = cykel inom den lagen och behöver ingen dispens från just Terrängkörningslagen, men skall man cykla (både elcykel och vanlig cykel, för de behandlas lika inom denna lag) så måste man be markägaren om lov.
Sedan så kommer det som är så unikt med Sverige, allemansrätten. NVV ser att cykel skall ingå inom den sedvanerätten och då behöver du inte be om tillstånd från markägaren.
Sedan så ser NVV att det sitter en motor på elcykeln och ser även att allemansrätten inte innehåller något stöd för motor.

Här börjar debatten.
-Den skall räknas som cykel.
-Men den har motor.
-Den skall räknas som cykel.
-Men den har motor.

Sedan så tröttnar någon och plockar ur cykel helt från allemansrätten.
Alternativt så stryker de motordelen ur allemansrätten när det kommer till det som definierar en elcykel inom de övriga lagarna som berör just elcykel.
Så antingen behandlas de lika och man måste be om tillstånd, eller behandlas de lika och man kan cykla motoriserat utan markägarens tillstånd.
NVV skriver själva att de kan komma omvärdera sin tolkning och då tycker jag att man måste räkna åt båda håll.

Som nån sa tidigare, det har väl införts speciella lagar/regler just när det gäller elsparkcyklar var de får köras, även fast de enligt vägtrafikdefinitionerna är en cykel. Isf går det ju att ha olika lagar/regler för undergrupperna till cykel, och då bör det ju gå att införa även för elcyklar utan att riktig cykel påverkas.

Som nån sa tidigare, det har väl införts speciella lagar/regler just när det gäller elsparkcyklar var de får köras, även fast de enligt vägtrafikdefinitionerna är en cykel. Isf går det ju att ha olika lagar/regler för undergrupperna till cykel, och då bör det ju gå att införa även för elcyklar utan att riktig cykel påverkas.
Men frågan är om de reglerna är förenliga med EU-lag och om de prövats. Om lagen ser lika ut på EU nivå så är det inget problem. Annars är det bara en tidsfråga innan det blir som med vattenskotrar.

Saxat från NVVs hemsida:

"Genom en dom från EU-domstolen har den svenska vattenskoterförordningens giltighet ifrågasatts. Resultatet av detta är att det i dagsläget inte bedrivs någon tillsyn utifrån reglerna i vattenskoterförordningen. Däremot gäller miljöbalken och allmänna sjötrafikregler även för vattenskoter. "

"Naturvårdsverket har inget myndighetsansvar rörande sjötrafiklagstiftningen. Naturvårdsverkets möjlighet att ge vägledning utifrån vattenskoterförordningen är i dagsläget oklar eftersom förordningens överensstämmelse med EU-lagstiftningen har ifrågasatts."

Edit: Det kan mycket väl vara så att du kan ta ut flera kilowatt under kort tid (flertalet sekunder) från en motor som bara tål 250 Watt kontinuerligt (för annars brinner den eller kablarna helt sonika upp).

Ja, i många fall är det ju begränsat till lägre än vad motor och batteri klarar. Sen kan man köpa till "upplåsning" av mer effekt senare om man vill.

Sedan så tröttnar någon och plockar ur cykel helt från allemansrätten.
Alternativt så stryker de motordelen ur allemansrätten när det kommer till det som definierar en elcykel inom de övriga lagarna som berör just elcykel.
Så antingen behandlas de lika och man måste be om tillstånd, eller behandlas de lika och man kan cykla motoriserat utan markägarens tillstånd.
NVV skriver själva att de kan komma omvärdera sin tolkning och då tycker jag att man måste räkna åt båda håll.
Precis så. Med tanke på EU-lagar så är det kanske inte möjligt att med pincett plocka ut bara el-cyklar från allemansrätten. Om så är fallet så innebär det att om man skriker på att få bort el-cyklarna så kanske man omedvetet är en del i att få bort alla cyklar.

I Nederländerna är det en evig kamp, men då på cykelbanorna. Folk vill har tvåhjuliga fordon som man inte behöver trampa på eller trampa mindre och köra på cykelbanor för att undvika bil och för att köra i innerstan. Det blir snabbt för många såna fordon på cykelbanor och cyklister klagar. Då blir fordonet förbannat från cykelbanor. Det har hänt med moped, det har hänt med snorfietsen (en mindre moped). Nu får vi ser vad som händer med elcyklar i Nederländerna.

Så åtminstone utanför Sverige händer det oftare att fordon som behandlades lika som cyklar slutar att behandlas lika.

------

Det är en kvarleva från borstmotor-tiden. På borstmotorer är det bara plugga in mätdata i en formel, då får du maximal uteffekt.

Moderna motorer fungerar inte alls så. 36v motorn på min lastcykel klämmer ur sig ungefär 500W i uppförsbackarna. Och då är det en simpel 36V kinamotor på den med klent batteri.

På samma sätt. Ett 125 kilo ekipage som klättrar 100 höjdmeter på 5 minuter måste klämma ur sig 500 W kontinuerligt. Samma elcyklist som ska upp från tex ICA Björnen till Våfflan i 22 km/h måste trycka ur sig totalt 580 W.

Det där med maxeffekt är lögn helt enkelt. Alla ljuger. Det roliga är att biltilverkarna, de ljuger också, fast åt andra hållet eftersom ingen vill säla en elbil med bara några tiotals hästkrafter. De anger maxeffekten de bara kan hålla en väldigt kort tid istället

Det är ju fullständigt självklart att de gör. Men vi kan inte gärna dela in folk i kategorier och ge dem olika rättigheter beroende på fysik förmåga. :rolleyes:
Har vi gjort länge där handikappade får bättre parkeringar och köra motordrivet i terräng.. nya förslaget är att vältränade får gå till fots medans klenare familjemedlemmar får ta cykeln för att kunna hänga med på lika långa skogsturer..
Och klass3 klena människor får även ta elcykel :)

Det stämmer, men det är helt irrelevant i frågan.
Det är det inte alls det.
Polis har möjlighet att kontrollera hastighet hos elcyklist på cykelbana, om denne endast färdas i 25km/h så spelar egentligen effekt väldigt liten roll i praktiken,
Det spelar visst roll. För att kunna kontrollera nykterhet, om det krävs försäkring/hjälm/körkort/förarbevis osv, krävs att polisen vet vilken typ av fordon det handlar om. Men du kanske inte tycker att rattfylleri på moped eller avsaknad av trafikförsäkring är så allvarligt om den bara går i 25?

då det är ökad hastighet som är bekymret i stadsmiljö.
Både elcykel, cykel och moped kan lagligt färdas i långt över 25 km/h. Olagliga elcyklar som kan gasas upp till över 50 kan färdas långsammare än 25 km/h. Du är ute och cyklar om du tror att enbart hastighetskontroll är tillräckligt för att avgöra fordonstyp eller ens fungera som sållningsinstrument.
Det skulle möjligtvis kunna fungera som sållning av för snabba elsparkcyklar som framförs på plan mark.

Terrängen har ingen hastighetsbegränsning för cyklar mig veterligen, dessutom är det slitage och inte hastighet man vill sänka, därmed finns det ingen metod för att upptäcka brott.
Om argumentet handlade om att göra det lika svårt som det redan är för någon annan, gör det ju inte enklare för någon. Så fram tills det finns en bra mätmetod för effekt/moment som kan användas i fält så tycker jag regelverket är ganska tandlöst om man drar gränsen vid ett visst mått elassistans.
Det finns absolut ingenting som säger att det är viktigare att beivra brott mot terrängkörningslagen, än, låt oss säga, sätta dit folk som kör motorcykel på cykelbana, oavsett om de bara kör i 25.

Ja, i många fall är det ju begränsat till lägre än vad motor och batteri klarar. Sen kan man köpa till "upplåsning" av mer effekt senare om man vill.

Du kan inte köpa till dig mera effekt längre utan det var när elcyklar komm som man kunde köpa en viss app för att ändra till amerikanska distruktioner som är 32km. som jag skrev tidigare så har både shimano och bosh låst ner mjukvaran väldigt hårt nu på nya cyklar så det är helt omöjligt ipricip att öka hastigheten.

Elassisterade cyklar faller under maskindirektivt gällande säkerhet och kräver CE-märkning för att få säljas. Detaljkrav regleras i standard EN1519:2017. Poängen är dock densamma. Modifierar du ett fordon från vad den är godkänd för så gäller inte längre godkännandet, att i praktiken ingen bryr sig är en annan sak.
Poängen är inte alls densamma. Du sade att det är ett lagbrott man som ägare begår om man modifierar sin elcykel. Det är det inte alls om inte den där lagen du hänvisade till gäller. Klart som korvspad att du får byta bromsar, pedaler eller demontera din motor på din elcykel utan att du bryter mot någon lag. Däremot kan inte leverantören garantera att cykeln uppfyller CE längre, precis som om du modifierar din brödrost hemma.

Hur många av oss har reflexer i skogen?
Du behöver bara ha reflexer och lampor vid cykling i mörker.

Ni som har den här åsikten, hur har ni kommit fram till det? För mig är slitage ett resultat av antingen acceleration eller inbromsning. Vid inbromsning håller jag med om att det inte gör någon större skillnad om man har el-mtb eller inte, möjligtvis att de grövre däcken (ingen cyklar frivilligt med Assegai på plattstig utan motorhjälp) river upp lite mer.

Men vid acceleration, även om man tror/gissar att det bara är 250w extra som man trycker ner i backen, skulle det inte göra någon skillnad? Har ni provat cykla vanlig mtb med effektmätare och se hur mycket ni får ner i backen utan elhjälp? Jag killgissar (efter många år med effektmätare) att 97% av de som skriver här ligger under 250w i snitt på en stigcykelrunda på en vanlig mtb. Då är det med andra ord en fördubbling av totala effekten när man sitter på en elcykel.

Skulle det inte ge mer slitage?
Jag förstår ditt tankesätt men du gör lite felaktiga antaganden.

Acceleration gör ingen skada. Hjul spinn gör skada. Alltså när du tappar grepp och hjulet spinner runt i full fart.

Emtb försöker normalt maximera greppet då man inte har någon draw-back på rejäla breda däck.

Bredare däck ge lägre marktryck och där med är kraften på varje cm^2 av kontaktytan mindre. Det bidrar till minskad risk för skador.

250watt är nominell max effekt. Du har långt ifrån det hela tiden. Peak kraft är upp mot 600watt btw.

Finns ju lite andra fördelar så som att man kan köra igenom lerpölar där man normalt skulle fastna. Alternativet på en vanlig cykel är i dessa fall att cykla på sida med konsekvensen att stigen med tiden kommer breddas.

Summering:
  • Du maximerar greppet och därmed inte "spinner" och fastnar lika lätt. (=mindre skada)
  • Du kör ofta bredare däck med mjukt gummi = Lågt marktryck, mindre "vassa" knobbar
  • 250watt är max nominel. Kraften är normalt lägre och du justerar själv när och var du vill ha kraften.
Hade du haft 250watt nominelt med gashandtag så hade du orsakat skada. Är inte kraften utan hur man är tvungen att modulera den med tramporna som gör att skadan inte blir värre.

EDIT: Btw, Både jag och flera av dom i mitt cykelgäng kör Assegai på våran vanliga cyklar :).

Grepp eller inte grepp är inte svart eller vitt utan en flytande skala. Det går även utan motor att med bristande grepp ta sig upp för en svår backe och slita mer än om man hade haft perfekt grepp. Att man upplever sig ha grepp betyder heller inte att underlaget är helt opåverkat, såklart.

------

Det här med längre vet jag inte.

För många ink mig själv så är det tid som är begränsningen, Inte orken (sant på både emtb och vanlig cykel).

Jämför jag turer man kört på emtb och vanlig hoj så är det inom någon enstaka km/h i snitt. Den där 25km/h begränsningen slår i som en vägg. Så transport sträckor som är platta/utför så går det betydligt fortare med vanlig cykel. Där du vinner framför allt på emtb är i brantare uppförsbackar av längre art.

Ja den är super unik. Finns bara liknande rättigheter i Norge, Finland, Estland, Skottland, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Tyskland och island.

Emtb är stort i exempelvis Spanien som saknar allemansrätt.

EDIT: Vill bara göra en poäng att cykla i naturen är inte exklusivt till Sverige på något sätt.

T.ex. får man inte parkera elsparkcyklar på cykelbanor och gångbanor, till skillnad från alla andra sorters cyklar.
På cykelbanor gäller väl stoppförbud. Så du får inte parkera någonting alls där.

Polis har möjlighet att kontrollera hastighet hos elcyklist på cykelbana, om denne endast färdas i 25km/h så spelar egentligen effekt väldigt liten roll i praktiken, då det är ökad hastighet som är bekymret i stadsmiljö. Terrängen har ingen hastighetsbegränsning för cyklar mig veterligen, dessutom är det slitage och inte hastighet man vill sänka, därmed finns det ingen metod för att upptäcka brott.
Elcykel får väl färdas lika fort som en vanlig cykel så länge assistansen upphör när 25 km/h överskrids?

Både elcykel, cykel och moped kan lagligt färdas i långt över 25 km/h.
Hade tänkt ifrågasätta att moped (klass 2) får framföras lagligt över 25 km/h då Transportstyrelsen skriver "Går den fortare än 25 km/timmen eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I". Sedan såg jag att de på samma sida även skriver "Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen". Så rulla snababre nerför utan motorhjälp torde alltså vara lagligt.

Tillbaka
Topp