Köpråd

neamatilda

Medlem
Köpråd
Jag behöver massor med hjälp här känner jag. Fick en White gx ltd 22 i somras i storlek small. Min första cykel sedan jag var barn. Sedan jag fick den har jag cyklat konstant och överallt. Såg fram emot ett år med cykelpendling och hade gett mig tusan på att cykla vareviga dag oavsett väder. Men! Förra veckan blev den stulen. Jag är student med begränsad budget. Testat massor med olika cyklar och hittar ingen som jag riktigt gillar och allt är så dyrt! Jag kan få tag på en ny gx ltd i small. Men insett att den nog var lite för stor egentligen. Jag är 163 lång, skulle den ändå kunna funka? Gillade den! Idag har jag prövat en cube nuroad som kändes jättekort i både xsmall och small. Kollat på merida silex 200 vilket är i samma prisklass som gx ltd men känns så tråkigt att inte få hydrauliska skivbromsar och ja känns generellt inte så kul. Vad tror ni om Serious Gravix elite? Vet inte om jag egentligen behöver en gravel utan mer allroad. Cyklar främst på asfalt men vill kunna cykla på grus också. Ska pendla på den 16 km per dag vilket inkluderar några tuffa backar + träna. Har en budget på 10 000kr - 15000kr. Någon som kan hjälpa mig hitta något prisvärt?

Köpråd
Stöldrisk är, tyvärr, något man behöver ta med i beräkningen för pendling. På arbetsplatser där det inte finns möjlighet att ställa cykeln i låst utrymme har jag kört med en 'beater' som är billig och inte så stöldbegärlig.

Köpråd
Stöldrisk är, tyvärr, något man behöver ta med i beräkningen för pendling. På arbetsplatser där det inte finns möjlighet att ställa cykeln i låst utrymme har jag kört med en 'beater' som är billig och inte så stöldbegärlig.
Ja men precis! Så himla tråkigt att man ska behöva tänka så. Alltså hade jag varit säker på att jag fick behålla den hade jag varit villig att lägga mer pengar på den. Men med tanke på att jag inte har möjlighet låsa in cykeln när jag är i skolan så vågar jag inte lägga en förmögenhet. Så vad finns som är roligt och snabbt att cykla på runt tio? Eftersom jag inte hittar något nu funderar jag på att köpa en 500kr hoj på marketplace att cykla med tills jag hittar något jag vill ha.

Köpråd
Om du har en budget på 10-15 så köp en skruttcykel att pendla med och sedan en gravel att träna med.

Jag kan inget om gravelcyklar med Toppstone räknas väl som en bra cykel: https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/cannondale-topstone-4-black
Ja det är nog en bra idé! Är mest rädd att jag inte ska klara backarna med en skruttcykel, eller att det ska bli allt för tungt. Men det är väl smart att köpa en skrutt och prova. Det ger mig dessutom lite mer tid att leta gravel/allroad och vänta ut en bra deal. Om det enbart blir träningscykel kan jag även tänka mig att lägga mer för att få en riktigt fin. Så får den bo med mig i lägenheten ?

Köpråd
Med is i magen kan du göra otroliga fynd på begagnatmarknaden såhär års.
I din sits skulle jag köpa en gammal mtb för tusingen nu, för att leta efter en finare motionscykel i lugn o ro.
Vips så har en cykel för sommar och en för vinterhalvåret!

Köpråd
I din sits skulle jag köpa en gammal mtb för tusingen nu
Jag håller med, en lite äldre mtb som helst är ganska ful/sliten ram. Med typ 2/3 x ≈9 kan du ta dig upp för vilka backar som helst.

Se till att lägga lite pengar bara på bländfria lampor och heltäckande skärmar alt. vanliga med egolapp. (Annars blir du bannlyst från detta forum med omedelbar verkan. :LOL:)

Köpråd
Det har ju varit cykelbrist, om man velat ha tag på en cykel med GRX så har 9000kr begagnat fortfarande ofta varit ett ok pris, oavsett tidigare rea. Nu har det sista månaderna skett en förändring och beg-priserna bör gå ner. Men precis som för lägenheter så tar det ett tag innan säljarna justerat in sig till det nya prisläget.

De cyklar jag sålt har jag lagt ut till ett rimligt pris. Då diskuterar jag inte pris på distans. Skulle köparen vid inspektion hitta något fel som jag inte känner till och som kostar pengar att åtgärda så är jag öppen för att sänka priset.

Jag har också vid något tillfälle försökt att se vad jag skulle kunna få ut om jag sålde cykeln i delar, om inte annat för att kunna använda det som argument vid prutförsök.

Köpråd
Fynd på gravel? White GX LTD till exempel har reats ut för 9-10 000 kronor. I princip alla begagnade har legat i samma prisklass...
Fynd på säsongs-bundna saker överlag, oavsett sub-genre.
Varuhusmärken som White brukar ofta sälja utifrån sin prislapp, snarare än sin kvalitet.
Därav blir valet för min del enkelt om man utifrån en budget skall välja mellan en sprillans ny White eller en lätt begagnad säg, Specialized?

Jag är ingen utnämnd cykelexpert eller Google-mästare, utan talar av generella erfarenheter.

Köpråd
I år har haft flera cykelstöld framför jobbet mitt på dagen, kollegor som jobbar på nedre planen kan ofta ser tjuverna när de arbetar. Alla cyklar där jag vet vilken typ det är har varit gravelbikes. Så kankse är det inte bästa valet om man inte har parkering inomhus. Tyvärr, för att en gravelbike annars är perfekta pendlingscykel till (medel)långa distanser.

Köpråd
I år har haft flera cykelstöld framför jobbet mitt på dagen, kollegor som jobbar på nedre planen kan ofta ser tjuverna när de arbetar. Alla cyklar där jag vet vilken typ det är har varit gravelbikes. Så kankse är det inte bästa valet om man inte har parkering inomhus. Tyvärr, för att en gravelbike annars är perfekta pendlingscykel till (medel)långa
Ja gravel bikes har ju blivit så poppis nu och det har väl tjuvarna koll på. Tråkigt! Kanske kommer jag titta på andra alternativ än gravel också. Jag har införskaffat en temporär gammal cresent. Den hoppas jag ska få vara ifred och om inte så är det inte hela världen eftersom den var tokbillig. Men tyngre att cykla på än graveln ?

Köpråd
Det har ju varit cykelbrist
Precis, det är ju bland annat därför som det inte finns några "otroliga fynd på begagnatmarknaden" på gravelbikes. Produktgenren är också såpass ny att begagnadmarknaden inte är lika mättad som för till exempel landsvägscyklar, därmed hjälper den stora efterfrågan till att dra upp begagnatpriserna.

om man velat ha tag på en cykel med GRX så har 9000kr begagnat fortfarande ofta varit ett ok pris, oavsett tidigare rea.
En begagnad cykel till "ok pris" i samma storlek som ett kampanjpris är väl knappast ett otroligt fynd på begagnatmarknaden?

Varuhusmärken som White brukar ofta sälja utifrån sin prislapp, snarare än sin kvalitet.
Vad är det som gör en cykel till ett fynd om inte prislappen?
Därav blir valet för min del enkelt om man utifrån en budget skall välja mellan en sprillans ny White eller en lätt begagnad säg, Specialized?
För en träningscykel i en kategori med rimlig begagnatmarknad, vilken kommer att förvaras säkert, då förstår jag absolut. Men för en pendlarcykel i en kategori där begagnade cyklar ligger omkring kampanjpris för nya och som kommer att låsas utomhus med stor risk att bli stulen om det står Specialized på ramen så finns det anledning att inte välja likadant...

Jag har införskaffat en temporär gammal cresent. Den hoppas jag ska få vara ifred och om inte så är det inte hela världen eftersom den var tokbillig.
Kul att du hittat en ny cykel. ?

Köpråd
Har du polisanmält? I studentstäder rycks cyklar för hemtransport, och så lämnas de "i skogen". Polisen har hela garage med inlämnade cyklar, men utan polisanmälan kan det bli svårt att eventuellt få den tillbaka.
...Förresten, fast du har väl inte tid att vänta, auktioneras såna "polis-cyklar" ut med jämna och ojämna mellanrum.

Tillbaka
Topp