Kul att cyklingen väcker så mycket känslor.
En annan är bakåtsträvare och pedalar runt på 10-15år gamla 26" cyklar flitigt renoverade i garaget, har fnissat åt alla elektriska cyklar och 27,5" och 29" i många år.
Fick dock pröva en elektrisk MTB (Merida med ca 160mm vandring) en dag i skogen och tyckte det var så sinnessjukt kul att jag fick låna den IGEN dagen efter, även fast jag egentligen hade rest bort för att cykla downhill i fjällen.
Elektrisk MTB kan vara sinnessjukt kul i skog och mark, man behöver knappt stigar. Det håller fint med relativt bra underlag. Den modellen jag prövade var smidig nog för att i relativt hög fart klara även singeltracks med mycket vegetation runt. De var stabila nedför som uppför. Första gången jag fattat poängen med en såndär löjlig dropper-pinne.
Så länge man inte körde hojen i BOOST läget så kände man inte mycket av elmotorn, förutom att man kunde cykla långa uppförsbackar utan att ens bli trött. Backarna kunde vara så branta att cykeln ville slå över baklänges men med lite teknik tog man sig ändå upp sittandes. Något som varit (för mig) helt omöjligt på en vanlig cykel.
Att cykeln var 5-10kg tyngre än vad man är van gjorde ju sitt, men det var fortfarande en relativt cykel-liknande upplevelse. Långt ifrån att köra MC/MX eller något annat, dessutom närmast knäpptyst i sammanhanget.
Varför måste man hata alla som gillar elcyklar? Det är ju skitkul.
Det absolut sämsta med elcyklar är att de kostar 70.000:- och att man nu nästan måste köpa en även fast det knappt finns plats i garaget för allt annat skräp man samlat på sig. Det betyder ju att man kanske måste sälja flera av de där andra cyklarna man har som man ändå aldrig använder.
Hoppas utvecklingen går framöver och vi får fina enduro-elcyklar som väger kanske 15-17kg snart så blir det kul på riktigt för oss som är dvärgväxta!
Det mest fantastiska var ju att man kunde hålla pulsen mellan 100-130 en hel tur, och aldrig få varken mjölksyra eller känslan av att vilja kräkas i hjälmen när det gick uppför. Dagen efter var man lite öm i röven men ingenting av smärta i knän, armbågar eller händer som efter man varit i hafjell eller åre en helg. Mycket skonsamt, men ändå kul! Man kan utan problem vara ute ett par timmar och ha nästan precis lika kul som i en bikepark, förutsatt att terrängen tillåter det.
Att man då dessutom sparar 100mil bilkörning, liftkort och hotellövernattningar är ju bara ett plus.
Om alla slutade gnälla och bara cyklar på det sätt man tycker är kul så skulle vi kunna vara mycket snällare med varandra i den här tråden. Med öppet sinne har man mer kul. Elcykel är lite som att gå på gayklubb fast man är straight. Man måste våga släppa sargen ibland. Det värsta som kan hända är att det gör ont att sitta dagen efteråt eller att det kliar lite i grenen av allt trampande.