[Hellas] Idoter på el-motocross

De flesta verkar fokusera mest på framdrift/acceleration. Jag tror att jag mest skulle öka slitaget genom kraftigt ökat behov av att bromsa. Om man kommer upp i 25km/h lätt och snabbt och ofta upprepat även på teknisk Stig med många svängar och hinder så lär man behöva bromsa oftare och kraftigare.

Om man trycker 360 W ”i flera timmar” (obs: ”i flera timmar”, inte FTP) tycker jag man borde göra nåt mer lukrativt än harva runt i Lida Loop. Borde inte vara nåt problem att ta en plats i valfritt world tour lag.
Jag utgår ifrån att jag själv var i de krokarna tidigare. Idag inte i närheten tyvärr.

Går att se på Strava, då de i täten använder kraftmätare. Men det är inga motionärer. De tränar istället för att sitta här och tycka en massa... ;)
Ja, och där hade Wengelin 323 Watt uppmätt i snitt över 2 timmar och 18 minuter på Lida Loop i år. Det är en viss skillnad mot 360 Watt i flera timmar. "Weighted averege power" som i Strava i princip alltid blir märkbart högre är ett beräknat värde till skillnad mot det verkliga uppmätta värdet. Det betyder väl typ "Vi tror enligt våra teoretiska beräkningar, baserat på din data, att under ultimata förhållanden så kan du teoretiskt hålla denna effekten under hela detta racet."

1694764162039.png

Ja, och där hade Wengelin 323 Watt uppmätt i snitt över 2 timmar och 18 minuter på Lida Loop i år. Det är en viss skillnad mot 360 Watt i flera timmar. "Weighted averege power" som i Strava i princip alltid blir märkbart högre är ett beräknat värde till skillnad mot det verkliga uppmätta värdet. Det betyder väl typ "Vi tror enligt våra teoretiska beräkningar, baserat på din data, att under ultimata förhållanden så kan du teoretiskt hålla denna effekten under hela detta racet."

Nu vet jag inte om Wengelin har effektmätare eller inte men om inte så kan det vara helt off, 323w verkar dock helt rimligt.

Många världsmästare härikring enligt Stravas siffror?

Några exempel från en åkare. Som ligger där i krokarna:

Långt ifrån 360 watt i snitt med andra ord. Wengelin är rätt stor så jag gissar att han har absolut högst absoluta siffror av alla i tätklungan.
(Edvin Lindh som kom in 3 minuter efter på Mörksuggan: enligt Strava snittade han 283 Watt som jämförelse, jag har lite dålig koll men han är väl ändå mer än vanlig motionär? Richard Larsen: 286 W i snitt på Suggan.)

Men jag tycker du borde börja träna igen seriöst då om du hade liknande Wengelin-siffrorna tidigare! Du måste ju varit bland de bästa i Sverige i så fall.

Långt ifrån 360 watt i snitt med andra ord. Wengelin är rätt stor så jag gissar att han har absolut högst absoluta siffror av alla i tätklungan.
(Edvin Lindh som kom in 3 minuter efter på Mörksuggan: enligt Strava snittade han 283 Watt som jämförelse, jag har lite dålig koll men han är väl ändå mer än vanlig motionär? Richard Larsen: 283 W i snitt på Suggan.)

Men jag tycker du borde börja träna igen seriöst då om du hade liknande Wengelin-siffrorna tidigare! Du måste ju varit bland de bästa i Sverige i så fall.

Über utanför trådskaparens tråd.

Tack för din omtanke. Det jag skrev tidigare var en vild fantiserad uppskattning i bästa Flashback-stil.
Idag är jag en fet gubbe, som passerat bäst-före-datum sedan länge, men försöker hålla igång för att cykling är mitt liv, som ger mig glädje och jag mår bra av det. Dessutom träffar man många människor som är trevliga och hjälpsamma.

När det begav sig vägde jag 78 Kg, något som kräver hög effekt om man ska leverera. För att få 3.5-4.0-4.5-5.0-5.5-6.0 watt/Kg behövde man då trycka 273-312-351-390-429-468 watt. Väger man 56 Kg krävs det med andra ord mindre.

Vet att det finns/fanns starka cyklister med hög kroppsvikt som tryckte seriösa watt. FTP på 400-430 watt. Men deras vikt gör att de i verkligheten - på vägen eller i skogen tappar i varje backe. Då watt/Kg inte blir lika imponerande. Något som gör att snittfarten genast sjunker till mer mänskliga farter på en kuperad sträcka.

Avslutar med att jag tror att en otrimmad elcykel troligen inte förstör mer än en MTB i skogen. De väger liknande och en tränad person har en effekt som ligger i närheten. Men att det inte spelar någon roll, då det är förbjudet enligt lag att använda elcykel i skogen. Gällande elmotorcykel i naturvårdsområde blandat med vandrare, hundar i koppel och cyklister. Direkt olämpligt. Det finns bättre ställen att använda en elektrisk "jordfräs".

Där avrundar jag mitt inlägg och önskar alla en trevlig helg!

Avslutar med att jag tror att en otrimmad elcykel troligen inte förstör mer än en MTB i skogen. De väger liknande och en tränad person har en effekt som ligger i närheten.
Jag har sett elcyklister flyga fram på Nick-spåret. De har ett jvla acc och kan köra på ett helt annat sätt än en muskeldriven hoj. "En tränad person har effekt som ligger i närheten" säger du, men poängen är ju att elcykeln adderar så en tränad person får väldigt bra skjuts. (+ elmotorns väldigt höga effekt i igångdrag)

Jag har sett elcyklister flyga fram på Nick-spåret. De har ett jvla acc och kan köra på ett helt annat sätt än en muskeldriven hoj. "En tränad person har effekt som ligger i närheten" säger du, men poängen är ju att elcykeln adderar så en tränad person får väldigt bra skjuts. (+ elmotorns väldigt höga effekt i igångdrag)

Exakt, det förekommer ju faktiskt att även tränade personer är roade av elfordon, en viktig poäng.

Lida lopp och framförallt mörksuggan är lopp som rullar lätt emellanåt och wengan kör nog en hel del taktiskt där när tävlingen inte går ut på högst medelwatt vinner :)
Långlopps sm däremot gick tungt och var nästan bara att mosa på även om det fanns några utförslöpor och hämta andan vid .
330w över 3 1/2h e inte fy skam NP 365w

Bilagor

• Screenshot_20230915_112346_Strava.jpg
    Screenshot_20230915_112346_Strava.jpg
    194.4 KB · Besök: 85
Det har du en poäng med, gällande vridmoment. Där har de nya elcyklarna ett rejält vrid. Har testat och det är långt ifrån en cykel...

Senast ändrad:
Jag tror det är bra om vi i varje fall MC-busåka i skogen upptäcks anmäler det till förvaltaren. Viktigt att förekomma så det blir tydligt att det är MC och inte cykel när väl surgubbar, och tanter, börjar anmäla cyklister för skadorna.

Jag tror det är bra om vi i varje fall MC-busåka i skogen upptäcks anmäler det till förvaltaren. Viktigt att förekomma så det blir tydligt att det är MC och inte cykel när väl surgubbar, och tanter, börjar anmäla cyklister för skadorna.
I det här fallet är "förvaltaren" markägaren, och det är nog inte helt lätt att få tag i vederbörande.

Sen är jämförelsen mellan en elcykel och en vältränad cyklist rätt meningslös, antalet riktigt starka mtb-cyklister i Sverige är ju väldigt begränsat (typ 50 pers totalt) så hur mycket de än vill cykla så blir det inte samma slitage.

Men åter till tråden så tror jag att @Makten har rätt approach, försök göra det lite besvärligt för mc-åkarna genom att stanna dem och prata med dem, även om de egentligen redan vet att de inte får köra där. De flesta föredrar ju att slippa såna samtal under sina träningspass/fritidsaktiviteter, oavsett vem som har rätt eller fel.

Jag tror iofs inte att en vältränad cyklist trycker på lika mycket med el-MTB som denne skulle gjort med vanlig MTB.
Personligen tycker jag det är betydligt svårare att ta ut sig på en elcykel. Så fort man maxar den och får sina extra 500 W (vilket sker redan när man trampar under 200 W) så finns det någon sorts mentalt motstånd att trycka på mer, eftersom det ger så lite extra kraft i förhållande till den rejält ökade ansträngningen.

Erstavik? Dra ett mail till info-adressen?
Nacka kommun har delat ansvar då de betalar Erstavik för att det ska vara ett tillgängligt friluftsområde. Deras inbox kallas felanmälan och synpunkter https://www.nacka.se/boende-miljo/natur-och-parker/natur--och-friluftsomraden/erstavik-naturomrade/

Antar att elcrossar har däck som sliter mer. Det går tex inte att jämföra ett vanligt bildäck med rundade kanter och ett rallydäck med raka kanter. Även om bilen är samma, så skyfflar rallydäcket mycket mer grus.

Ja tänkte först att om dom lyckats pljöa ner mer än 1% av plantorna på ett hygge utan göra det med flit vore det bra jobbat men sen kom jag på att man sätter väl plantorna i spåren efter markberedningsmaskin och dom lära ju gärna och köra i samma spår så att lyckats sabba 10-20% kanske är rimligt ändå .
Nja, vi markbereder inte, men plantor sitter tätare än man tror, sladdar man runt okontrollerat några stycken i någon timma eller 2 så blir det många många.... speciellt med atv och dom g
Kombinerar med donuts

Stötte på den här rövhatten på Holabandola för 2 år sedan. Jag stod och pustade ut på toppen när han kom och stannade till och hälsade liksom flåsande. Jag frågade om det var en Cake och han svarade ja med hörbar stolthet och självgodhet (jävla premium designrunkeri tycker jag själv). Jag påpekade att det var förbjudet med motordrivet i terrängen och han svarade att vi gjorde lika stor skada. Jag ställde mig framdäck mot framdäck och skillnaden blev tydlig. Pekade på mina ben och påpekade att "det räcker med såna här". Har sett spår i ältatrakten i flera år framförallt kring Strålsjön och Grymma stigen/Rådjursspåret.

Screenshot 2023-09-16 19.22.00.png

Senast ändrad:
IMG_1221.jpeg

Dagens skörd i Hellas. Kraftledningsgatan (som synes) och vi var på väg mot typ Corona / Area51 om jag minns rätt.

Jag tror det är kört, för då jag påpekade olämpligheten och det han ställer till med för *alla* som kör på två hjul i skogen så var svaret "Det är ju redan förbjudet för mig, så jag bryr mig inte".
Vidare tyckte han vi var puckon som ställde till med tjafs och tog kort. Tydligen hänt honom förr, så det kanske är samma mupp som tidigare i träden.

Så det går inte att räkna med att resonera fram en lösning. Lönnfeta idioter som inte orkar trampa och tycker det där är vettigt kommer bli fler, och vi kommer åka ut med badvattnet.
Men lösningen verkar ju vara att inte bry sig om vad folk tycker, så var det här slutar och hur allemansrätten överlever vet ej tusan.

Suck.

Visa bilaga 656032

Dagens skörd i Hellas. Kraftledningsgatan (som synes) och vi var på väg mot typ Corona / Area51 om jag minns rätt.

Jag tror det är kört, för då jag påpekade olämpligheten och det han ställer till med för *alla* som kör på två hjul i skogen så var svaret "Det är ju redan förbjudet för mig, så jag bryr mig inte".
Vidare tyckte han vi var puckon som ställde till med tjafs och tog kort. Tydligen hänt honom förr, så det kanske är samma mupp som tidigare i träden.

Så det går inte att räkna med att resonera fram en lösning. Lönnfeta idioter som inte orkar trampa och tycker det där är vettigt kommer bli fler, och vi kommer åka ut med badvattnet.
Men lösningen verkar ju vara att inte bry sig om vad folk tycker, så var det här slutar och hur allemansrätten överlever vet ej tusan.

Suck.
Det är samma snubbe. Samma hjälm, samma överkroppsskydd och samma klibbor på gaffeln.
Men bra, då vet vi att han är en idiot och inte bara ovetande klantskalle. Då kan man ju bli förbannad på riktigt framöver istället.

Såg för övrigt färska spår där i krokarna jag med, på en väldigt liten stig. Ärthjärnor alltså.

Edit: Fortsätt konfrontera och framför allt fotografera, är nog en bra idé. Man har rätt att fotografera vem man vill var man vill på allmän plats, men man får inte publicera bilderna hur som helst om det går att identifiera personen. Men det går ju inte, så även det är lugnt.

Det är samma snubbe. Samma hjälm, samma överkroppsskydd och samma klibbor på gaffeln.
Men bra, då vet vi att han är en idiot och inte bara ovetande klantskalle. Då kan man ju bli förbannad på riktigt framöver istället.

Såg för övrigt färska spår där i krokarna jag med, på en väldigt liten stig. Ärthjärnor alltså.

Edit: Fortsätt konfrontera och framför allt fotografera, är nog en bra idé.
Jag hade min tonårsgrabb med mig så jag försökte hålla mig vettig och lugn. Men vet inte om jag lyckas nästa gång.
En vacker dag kanske han möter ett gäng cyklister som inte kan hålla sig lugna och crossen blir demonterad och inkastad på skjutbanan i närheten.

Skicka honom till mig, mtb-spåret jag åkte idag var knappt framkomligt på grund av igenväxning. Så lite elmoppar skulle behövas.

Jag hade min tonårsgrabb med mig så jag försökte hålla mig vettig och lugn. Men vet inte om jag lyckas nästa gång.
En vacker dag kanske han möter ett gäng cyklister som inte kan hålla sig lugna och crossen blir demonterad och inkastad på skjutbanan i närheten.
Vad gör det för skillnad om du inte håller dig lugn? Tänker du att han slutar då?

Helt ärligt så tror jag inte något biter, att ett gäng blekfeta män i tights börjar jaga en är ju mest snudd på komiskt.

Tror enda vettiga alternativet är att följa efter, ta regnummer när han lastar på bilen och låta konstapeln göra sitt.

Vad gör det för skillnad om du inte håller dig lugn? Tänker du att han slutar då?

Helt ärligt så tror jag inte något biter, att ett gäng blekfeta män i tights börjar jaga en är ju mest snudd på komiskt.

Tror enda vettiga alternativet är att följa efter, ta regnummer när han lastar på bilen och låta konstapeln göra sitt.
Ingen skillnad alls. Men ibland är det skönt att tala om vad man verkligen tycker. :)

Jag tycker att man ska ringa polisen varje gång man ser honom. Förr eller senare då kommer de med sina offroadhojar och tar honom. Sen blir det böter, olovlig körning, stulen hoj kanske och en massa sånt trist och då brukar folk ledsna.

Det gamla endurospåret i den stora nord-sydliga ledningsgatan genom Erstavik verkar inte ha körts på länge.

Det nere vid Tyresövägen är väl bortgrävt?

När han kommer och ska förklara att han inte längre kör elcross pga blekfeta män i tights, då blir det komiskt.

Visa bilaga 656032

Suck.
Jag tror ni bara ska trötta ut honom, redan lack på att bli fotad. Bara ställ er i vägen stanna dom och om ni kan förklara att dom sabbar för alla andra. Det är ju ytterst få människor som inte har ett samvete.
Sen att man inte kan ge sig i stunden är ju en annan sak när man blir verbalt överfallen mitt i skogen =).

Sen borde dom dom ju tröttna på att friåka, det är ju skittråkigt. Har dom sen vanliga enduropolare så kan jag lova att dom inte hejar på dom utan tycker som folk gör mest här att det där är rätt lökigt.

Tillbaka
Topp