11 eller 12 delad grupp ?

Aria_Aero

Medlem
Hej,

Har kört endast med 11 delad grupp och har i stort sätt inte haft några problem.
Men vart nyfiken hur 12 delad är och om det är något man skall se upp med rent funktionmässigt ?
Är hållbarheten lika bra på 12 delad som på 11 ?

Shimano eller Sram ?Vad föredrar ni ?

Skall köpa en cykel med Sram drivlina 12 delad grupp och börjar helt enkelt fundera om man skall forsätta med det eller byta till Shimano 11 eller 12 delad grupp .

Tacksam för svar.

Hej,

Har kört endast med 11 delad grupp och har i stort sätt inte haft några problem.
Men vart nyfiken hur 12 delad är och om det är något man skall se upp med rent funktionmässigt ?

Skall köpa en cykel med Sram drivlina 12 delad grupp och börjar helt enkelt fundera om man skall forsätta med det eller byta till Shimano 11 eller 12 delad grupp .

Tacksam för svar.
Jag tror många kommer undra om du menar på MTB eller LVG

Hej,

Tacksam för svar.
Om nu cykeln har SRAM 12-delat (AXS antar jag?) så tycker jag absolut att du ska fortsätta med det.
Ser inte poängen med att byta till Shimano?

Jag föreslår att du helt enkelt provar och ser vad DU tycker. Om du inte trivs med Sram 12-delat så kan du ju oroa dig för det då.

Men om du skulle tycka att det känns ok, eller tom bra, så vore du inte ensam. Om det nu är till någon hjälp. En del föredrar Shimano, andra Sram, båda fungerar ungefär lika bra (jättebra).

Är det samma hållbarhet på Sram vs Shimano ?

Om man jämför 11 delad mot 12 delad vad finns det för fördelar kontra nackdelar med 12 delad grupp ?

Jag ser inga stora fördelar med 12. Du får lite lite tätare steg mellan växlarna men det är allt. Nackdelen är att allt blir känsligare.

Om du tänkte använda hjul du redan har, så kolla om de går att konvertera till 12-delat.
Kika även på vad reservdelar kostar. Jämför t ex kostnaden för reglage och bakväxel.

TS ska ju köpa en cykel med SRAM 12s....... så troligen är det väl någon XD body variant hen blir sittande med. Ett öde till synes värre än döden men människan kan som vi ser i tråden vänja sig vid precis vad som helst.

Hur som helst...om body inte är utbyttbar så får man nog sitta vackert eller köpa en annan cykel.

Tillbaka
Topp