Vad är Cykeln värd??
Är 25 000kr realistiskt? Inte Cyklad så mycket och ser fin ut, modern och bra med fint 12 växlat system.
25 är nog lite högt tror jag, närmre 20 tror jag mer på. Det är väl gammal geo på den?

Edit: Min basmodell (1x11 SLX, Recon och x-fusion) Specialized Stumpjumper ST från 2019 med dropper-uppgradering har liknande geo, den säljer för 14-15k och då är det ju ganska stor specialized skatt i det priset.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Vad kan man tänkas få för en Scott Genius 710+ av 2017 års modell i storlek M?
Jag köpte den ny 2019 och cyklade lagom mycket som glad nybörjare i 18månader, sen fick jag barn. Sen fick jag ett till barn och inser att jag inte cyklar mer just nu... Inte så mycket cyklad alltså och inga större skavanker. Original förutom att jag bytt till 1*12 XT/SLX system och ett nytt bakdäck efter punktering.

Mer info:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Scott/Contessa-Genius-710-Plus,19360

140/130 slaglängd, 34mm framgaffel, aluram, Boost, plushjul, dropper osv.

Är 25 000kr realistiskt? Inte Cyklad så mycket och ser fin ut, modern och bra med fint 12 växlat system.

Är någon intresserad så finns den i Helsingborg
Visa bilaga 655241
Vad köpte du den ny för?

Vad är Cykeln värd??
Vad kan man tänkas få för en Scott Genius 710+ av 2017 års modell i storlek M?
Jag köpte den ny 2019 och cyklade lagom mycket som glad nybörjare i 18månader, sen fick jag barn. Sen fick jag ett till barn och inser att jag inte cyklar mer just nu... Inte så mycket cyklad alltså och inga större skavanker. Original förutom att jag bytt till 1*12 XT/SLX system och ett nytt bakdäck efter punktering.

Mer info:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Scott/Contessa-Genius-710-Plus,19360

140/130 slaglängd, 34mm framgaffel, aluram, Boost, plushjul, dropper osv.

Är någon intresserad så finns den i Helsingborg
Visa bilaga 655241
Kolla om dessa säljer. Typ samma som din cykel.
1695360703325.png

1695360606897-png.655331

Bilagor

• 1695360606897.png
    1695360606897.png
    23.5 KB · Besök: 1,341
Vad är Cykeln värd??
Här kommer en riktig Pappacykel, varje mellanchefs dröm 1998, DBS Street Track med 28 växlar i mycket fint skick, man får tänka in 50% ironi i priset.

19kilo kärlek!

Bilagor

• Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.21.png
    Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.21.png
    286.4 KB · Besök: 148
  • Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.36.png
    Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.36.png
    197.7 KB · Besök: 166
  • Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.36.04.png
    Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.36.04.png
    206 KB · Besök: 153
  • Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.52.png
    Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.52.png
    163.1 KB · Besök: 137
  • Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.43.png
    Skärmavbild 2023-09-22 kl. 10.35.43.png
    273.3 KB · Besök: 142
Vad är Cykeln värd??
Vad spelar det för roll? Det är väl marknadsvärdet idag som är relevant? Just 710 plus reades ut till ett kanonpris i England. De som köpte då gjorde ett klipp, de som köpte i Sverige gjorde inte det. Det borde inte ha någon som helst betydelse för beg priset.
Varför inte? Är det relativt nya saker brukar jag endå trycka vad nypriset är ”och det här priset vill jag ha”.

Cykeln i fråga har jag inte en anning om men kostar tex en sån ny idag 30k och han vill ha 25k för en 6 år gammal cykel så lägger jag hellre till några tusenlappar och köper en ny.

Säljer jag en gammal bil från -97 så håller jag med dig då tittar jag över vad marknaden står i.

Vad är Cykeln värd??
Varför inte? Är det relativt nya saker brukar jag endå trycka vad nypriset är ”och det här priset vill jag ha”.

Cykeln i fråga har jag inte en anning om men kostar tex en sån ny idag 30k och han vill ha 25k för en 6 år gammal cykel så lägger jag hellre till några tusenlappar och köper en ny.

Säljer jag en gammal bil från -97 så håller jag med dig då tittar jag över vad marknaden står i.
Ja, vad den (eller motsvarande) kostar ny idag är relevant som du skriver här. Men du frågade vad han köpte den ny för, och det bör ju rimligtvis vara irrelevant. Såvida man inte blandar in känslor ”han gav minsann inte mer än så, då ska han inte ha mer än så här för den”.
Exempel: Jag gav 30k för min cykel som då hade listpris drygt 40k. Idag kostar motsvarande ny minst 60k. Om jag utgick fr 30k och därefter räkna ner ”åldersavdrag” skulle jag hamna lägre än vad jag kan sälja växelgrupp (Ultegra Di2) och hjulen löst för idag.

Vad är Cykeln värd??
Ja, vad den (eller motsvarande) kostar ny idag är relevant som du skriver här. Men du frågade vad han köpte den ny för, och det bör ju rimligtvis vara irrelevant. Såvida man inte blandar in känslor ”han gav minsann inte mer än så, då ska han inte ha mer än så här för den”.
Exempel: Jag gav 30k för min cykel som då hade listpris drygt 40k. Idag kostar motsvarande ny minst 60k. Om jag utgick fr 30k och därefter räkna ner ”åldersavdrag” skulle jag hamna lägre än vad jag kan sälja växelgrupp (Ultegra Di2) och hjulen löst för idag.
Ja jag kanske slängde ut mig nåt hastigt där, helt korrekt.

Vad är Cykeln värd??
Båda de är med kolfiberram och borde därmed ha ett högre andrahandsvärde. Den som köpte (annonsen verkar inte vara kvar eller så söker jag dåligt) den av Henrik123456 gjorde nog en bra affär om skicket var som det beskrivs.
Aha! Jag missade att cykeln i fråga var en Contessa, fast det så klart framgick av länken. Läste bara texten. Ja, då är Contessan helt klart värd mindre än de jag länkade till.

Vad är Cykeln värd??
Skall sälja grabbens cykel men osäker på vad jag skall ta för den.
Det är en Orbea MX 20 XC inköpt 2021 som är i bra skick.
Nya reas nu ut för runt 4000.
Några förslag på vad som är realistiskt?

Vad är Cykeln värd??
Hej,

Har tagit åt mig att sälja en cykel åt min kompis, är vad jag förstått en TREK - fuel EX 5, 2019. Är den rimligtvis värd 12500 SEK?

Spec:
Large ram och 29 tums däck.

Bifogar en länk till annonsen, vill gärna ha tips på om det är något jag kan addera för att göra anonnsen mer specifik och attraktiv.

Cykel

Vad är Cykeln värd??
Hej,

Har tagit åt mig att sälja en cykel åt min kompis, är vad jag förstått en TREK - fuel EX 5, 2019. Är den rimligtvis värd 12500 SEK?

Spec:

Bifogar en länk till annonsen, vill gärna ha tips på om det är något jag kan addera för att göra anonnsen mer specifik och attraktiv.

Cykel
En bra idé kan vara att knäppa vettigare bilder och lägga till information som åtminstone ger skenet av att cykeln inte är stulen. Även om man kan googla spec etc. så hade jag aldrig köpt en cykel på en annons som ser ut på det där sättet.
Dessutom; "säljer en cykel åt en kompis" skickar kraftiga signaler om att den är stulen.

Vad är Cykeln värd??
En bra idé kan vara att knäppa vettigare bilder och lägga till information som åtminstone ger skenet av att cykeln inte är stulen. Även om man kan googla spec etc. så hade jag aldrig köpt en cykel på en annons som ser ut på det där sättet.
Dessutom; "säljer en cykel åt en kompis" skickar kraftiga signaler om att den är stulen.
+1
Lägg sedan ut den på Happys K&S, så får du vettigare svar än från Blocket.

Sälja min cykel och sälja en cykel åt en kompis ger också dåliga vibbar. Vems cykel är det egentligen?

Vad är Cykeln värd??
Varför inte be kompisen utforma annonsen? Om hen köpt och använt cykeln borde hen ha bättre koll på den än du och kunna skriva en rimligare annons än den nu aktuella. Skulle jag sälja en cykel m.h.a. en cykelokunnig kompis vore i alla fall en tydlig och korrekt annons det första steget.

Vad är Cykeln värd??
Hej,

Spec:

Cykel
Inte för att vi misstror dig meeeen nyregistrerad och ’sälja åt en vän’ triggar en del röda varningslampor här.

Vad är Cykeln värd??
Hej,

Spec:

Cykel
Fråga din "kompis" vad den vill sälja för. Och om du är en vänlig själ så åta dig saker du kan. För det här kunde du tydligen inte.

Vad är Cykeln värd??
Jag har noterat att det alltid bara är en tidsfråga innan det dyker upp en tråd men "vad är min cykel värd" eller "vad skall jag sälja min hoj för"-rubrik. Klart vanligast är det när någon vill antingen göra reklam för sin hoj förutom på Köp & Sälj eller faktiskt har noll koll på vad deras hojar är värda och verkligen behöver råd, eller bara har en morbid nyfikenhet på hur mycket de egentligen har förlorat på sina inköp...
;-)

Nåväl, JAg har gjort det enkelt för alla för all överskådlig framtid nu, bara posta en bild (obligatoriskt)på din hoj som du vill ha värderad här med full specifikationslista samt upskattat skick så gör vi processen kort då det finns hur många semiprofessionella cykelvärderare som helst här på forumet, jag misstänker att det finns massor av folk som vill veta hur mycket guld de egentligen har stående i garaget/badkaret..

Så kör på, få din bike värderad av proffs så behöver du aldig fundera på hur mycket du skall ta för den.

OBS! Uppdatering!
JAG har ändrat i trådens titel så att man nu även kan få andras cyklar värderade. Om man ex. skall köpa och inte har en aning om säljare tar ut rätt pris eller inte. Då kan man fråga experterna på forumet och få rejäla svar (kanske) :-)

den här tråden borde överleva minst en människoålder kan man tycka... om det redan finns en liknande tråd ber jag om ursäkt och ber lämplig moderator kassera den.

Först till kvarn?

Min egen enkla formel för generell värdeminskning (utan direkt hänsyn tagen till slitage, service eller skador), att användas på egen risk :-)

Om nypriset är Y och skicket är ok..

Instegsracer:

1 år: Pris = Y*0,65
2 år: Pris = Y*0,52
3 år: Pris = Y*0,41

Lyxracer:

1 år: Pris = Y*0,50
2 år: Pris = Y*0,44
3 år: Pris = Y*0,32

InstegsMTB

1 år: Pris = Y*0,58
2 år: Pris = Y*0,47
3 år: Pris = Y*0,36

LyxMtb

1 år: Pris = Y*0,53
2 år: Pris = Y*0,40
3 år: Pris = Y*0,29
Har en specialized p.3 som jag köpte strax innan sommaren 2023, använt den till affären några gånger men märkte att den knte var optimal för det ? den är i nyskick, lagt ut den på blocket för 15k men hittar ingen annan till salu att jämföra med så bara en gissning. Kostade 22k ny

Bilagor

• 20240217_112414.jpg
    20240217_112414.jpg
    975.1 KB · Besök: 68
Vad är Cykeln värd??
Hej!
Är det någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig att värdera en cykel som jag har i garaget. Fick den av pappa när han flyttade ner till Thailand förra sommaren. Han säger att han köpte den för 37000kr för några år sen, men han har alltid haft en förmåga att överdriva saker och ting ? Han hann använda den 2 ggr innan han upptäckte att han var lite för gammal för den hobbyn ?

Bilagor

• IMG_2559.jpeg
    IMG_2559.jpeg
    1.2 MB · Besök: 169
Vad är Cykeln värd??
Hej, Vad tror ni man kan få för en sån här cykel om man ska sälja den? Den är inte mycket använd och i bra skick, 29" large.. köpte den för +1000 pund

Screenshot_20240312_154502_Gallery.jpg

Vad är Cykeln värd??
Hej funderar på sälja racern då jag mest kör gravel, dock osäker på vad en fälgbromsad racer är värd idag.

Canyon Ultimate CF SL 8 årsmodell 2018, strl S i smurfblå matt lack.
Full Ultegra, kassett + kedja princip nya
Original hjul (DT Swiss Alu) samt Fulcrum quattro carbon hjul. I övrigt helt original och i fint skick & väl omhändertagen.
Jag är första och enda ägaren.

Tack på förhand.

Vad är Cykeln värd??
Hej funderar på sälja racern då jag mest kör gravel, dock osäker på vad en fälgbromsad racer är värd idag.

Canyon Ultimate CF SL 8 årsmodell 2018, strl S i smurfblå matt lack.
Full Ultegra, kassett + kedja princip nya
Original hjul (DT Swiss Alu) samt Fulcrum quattro carbon hjul. I övrigt helt original och i fint skick & väl omhändertagen.
Jag är första och enda ägaren.

Tack på förhand.
Jag köpte 2019 års modell av din (samma utförande och skick) begagnad av förste ägaren sommaren 2021 och gav då 16500 kr. Men då rådde fortfarande pandemipriser... Med ett par kolfiberhjul utöver originalhjulen hade jag nog provat med kanske 15000 kr?

Vad är Cykeln värd??
Hjälper en polare köpa pendlarcykel. Kan detta vara en EVO-variant av Sub 20?

Utifrån de bilderna ser den ut att vara i fint skick (?). Hur gammal ser den ut att vara?
Överröret är ganska horisontellt, tyder det på att den ändå har ett gäng år på nacken?

Men främst, hur högt borde man komfortabelt kunna buda? (dvs, Vad är cykeln värd??)
Personligt förstås, men typ 2000? 2500?

Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
Hjälp mig, vad gör jag för fel? Annons har legat ute sedan september på olika plattformar men inte ens EN person har hört av sig och är intresserad... Sänkt priset flera gånger, vill bli av med den så jag knappt har en enda stökig stig i området... https://happyride.se/annonser/commencal-meta-trail-29-race-2019.234439/
Jag fick 10 för min meta trail sx för 2år sen..med lite enklare deore växlar och bromsar , men med pike ultimate gaffel o fox dps elite dämpare. Det är ju en "gammal" modell dock så andrahands priset blir väl därefter.

Tillbaka
Topp