[OT] Snickerboatråden

[OT] Snickerboatråden
I min snickerboa är det vinpaus
IMG_0944.JPG

[OT] Snickerboatråden
Det finns en del fula lim som funkar hyfsat på feta ytor, men det är nog bättre att tvätta med lacknafta eller skrapa bort ytan där det ska limmas om man vi ha det snyggt. Vill du ha det snyggt? Vad ska det bli?

[OT] Snickerboatråden
Googlade för dig på nederländska (det finns många kastanjer i Nederländerna) och hittade "limpistol" och ospecificerad "lim":

[OT] Snickerboatråden
Att binda en höstkrans med kastanjer?

Jag vet inte om det finns ett ord i svenska som liknar "knustelen". Knutselen är att skapa något med händerna och verktyg, men inte på samma nivå som slöjd eller hantverk. Vanligtvis är det något barn gör eller man gör tillsammans med barn. Klart inte på nivån i den här tråden.

[OT] Snickerboatråden
Själv går jag i snickerboaskola nu där det är rätt soft och trevligt, så det känns både hemma och naturligt här i skrubben. Nu senast blev lilla byrån klar. Den kanske borde varit i tråden om höstbegär, då det praktiskt nog ryms två klockor per låda, men den tråden har jag inte råd att läsa i så det får bli här.

I skolan finns det säkert massor av mer eller mindre lämpliga åsikter, men på något sätt lyckas folk hålla sig vettiga ändå. Förra terminen var det två aktiva lokalpolitiker som byggde saker tillsammans. En sosse och en sverigedemokrat. Fast det är väl mycket svårare att vara dumdryg på riktigt än här på nätet där man mest lajvar människa.

IMG_4180.jpeg

IMG_4194.jpeg

[OT] Snickerboatråden
Upptäckte faktiskt nyss att vi har en liten snickerboa i bostadsrättsföreningen. Har nån slags vision om att bygga ett lådfack för förvaring av mindre cykelgrejor men har tummen mitt i handen återstår att se om det ens blir en tummetott av det hela. Skulle nog också behöva gå en kurs och kanske lite fler/bättre verktyg än vad som erbjuds på hemmafronten.
IMG_5436.jpeg

IMG_5508.jpeg

[OT] Snickerboatråden
Upptäckte faktiskt nyss att vi har en liten snickerboa i bostadsrättsföreningen. Har nån slags vision om att bygga ett lådfack för förvaring av mindre cykelgrejor men har tummen mitt i handen återstår att se om det ens blir en tummetott av det hela. Skulle nog också behöva gå en kurs och kanske lite fler/bättre verktyg än vad som erbjuds på hemmafronten.Visa bilaga 656165
Visa bilaga 656167
Trevligt med möjligheten att stå och greja lite. Bra början.

[OT] Snickerboatråden
Jag vet inte om det finns ett ord i svenska som liknar "knustelen". Knutselen är att skapa något med händerna och verktyg, men inte på samma nivå som slöjd eller hantverk. Vanligtvis är det något barn gör eller man gör tillsammans med barn. Klart inte på nivån i den här tråden.
Skulle ordet "pyssla" kunna fungera?

Det använder i alla fall mina barn som begrepp för enklare hantverk (ibland med limpistol) som sker enskilt eller i grupp.

[OT] Snickerboatråden

Det använder i alla fall mina barn som begrepp för enklare hantverk (ibland med limpistol) som sker enskilt eller i grupp.

Ja, det är ordet! Då har jag lärt mig något igen.

Knutselen är precis betydelser 1 och 2 (inte 3 och 4) på Wiktionary:

• (aningen informellt) i rekreationssyfte utföra huvudsakligen finmotoriskt skapande arbete med händernaDe vuxna satt kvar vid bordet och pratade medan barnen gick till sig och pysslade.Den 16 december kommer barnen att pyssla under förmiddagen och sedan slutar de direkt efter lunch.Hon tycker om att pyssla och tillverka egna halsband och sånt.
  • (vardagligt) utföra finmotoriskt arbete med händernaJag pysslade med moderkortet i går kväll men min lödkolv gick sönder.

[OT] Snickerboatråden
Det finns en del fula lim som funkar hyfsat på feta ytor, men det är nog bättre att tvätta med lacknafta eller skrapa bort ytan där det ska limmas om man vi ha det snyggt. Vill du ha det snyggt? Vad ska det bli?

Det skall bli kastanjegubbar! Vi testade att göra rent med aceton, fast bet ändå lite halvdant med smältlimmet.
20230924_154925.jpg
20230926_203558.jpg

Senast ändrad:
[OT] Snickerboatråden

Det fungerar även på vuxna. Sonen bygger och airbrushar modellflygplan, frun och dottern bygger "tittskåp", jag 3D printar modeller skapade i 3D cad. Och ibland limmar vi gubbar av kastanjer, eller fimolera. Pyssla is the ord!

[OT] Snickerboatråden
PS: roligt exempel för pyssling som verkar daterad, men jag tror riktigt igenkännlig för gubbarna här. Vet man nuförtiden fortfarande vad ett moderkort är?

Tjena!

Fråga valfri finnig tonåring vad han har för moderkort så får du en jävla harrang tillbaka. Du kommer få veta exakt vilket han har. Jag hade inte så bra koll på siffrorna på moderkortern jag hade i mina datorer i tonåren som dom har idag.
Sen säger du lungt. "Jag har ett Z790 Aorus Xtreme, är det bra grejer?" och njut av deras min.

[OT] Snickerboatråden
Tjena!

Fråga valfri finnig tonåring vad han har för moderkort så får du en jävla harrang tillbaka. Du kommer få veta exakt vilket han har. Jag hade inte så bra koll på siffrorna på moderkortern jag hade i mina datorer i tonåren som dom har idag.
Sen säger du lungt. "Jag har ett Z790 Aorus Xtreme, är det bra grejer?" och njut av deras min.
Man har väl 440BX.

[OT] Snickerboatråden

Tjena!

Oh, kärlek! Fast jag hade aldrig något, jag drog till med ett GX och P2 Xenon istället. Med 2mb L2. Tanken var att köra dubbla Xeon. Men jag insåg att det fanns inga spel som kunde utnyttja det då.
Ja, allt köptes via farsans företag, annars hade jag aldrig haft råd då. Jag fick jobba av det. Så momsfritt och skattefritt ?

[OT] Snickerboatråden
Mina projekt jobbar med ensiffriga MHz så inga frekvensproblem där ?
Jag har roat mig stripline och prestanda upp till 3 GHz. Det är kul och går att göra komponenter i kretskortet - kul att få till en cirkulator för att isolera ut Lo ur blandare direkt i mönterkortet. PTFE laminat är tyvärr inte gratis men lägre dielektriska förluster och jämnare/pålitligare dielektrisk konstant gör det förr eller senare nödvändigt.

[OT] Snickerboatråden
Jag behöver snickra diverse i snyggare kvalitet av plywood. Typ möbelkvalitet av björk eller poppel. Var får man tag i sånt i Stockholm? Jag mailade lite med Calexio men frakten blev väl kostsam.

Kan tillägga att de plywoodskivor som finns på byggvaruhusen ser bedrövliga ut.

[OT] Snickerboatråden
Jag behöver snickra diverse i snyggare kvalitet av plywood. Typ möbelkvalitet av björk eller poppel. Var får man tag i sånt i Stockholm? Jag mailade lite med Calexio men frakten blev väl kostsam.

Kan tillägga att de plywoodskivor som finns på byggvaruhusen ser bedrövliga ut.
Stockholm har jag inga tips på. Här i Göteborgsområdet har jag en liten bygghandel som har en stor grossist, dit man kan åka och hämta fina grejer när man behöver. Finns garanterat liknande lösningar i Stockholm, bara man hittar dem.

Björkplyfa av möbelkvalitet är superhärlig att arbeta med!?

[OT] Snickerboatråden
Stockholm har jag inga tips på. Här i Göteborgsområdet har jag en liten bygghandel som har en stor grossist, dit man kan åka och hämta fina grejer när man behöver. Finns garanterat liknande lösningar i Stockholm, bara man hittar dem.

Björkplyfa av möbelkvalitet är superhärlig att arbeta med!?
Det är väl lite det jag hoppas på. Att någon har en ”kompis” och ger mig numret till dennes burnerphone, vilket i sin tur leder till det hemliga lösenordet som öppnar den anonyma dörren i det sunkiga industriområdet. Innanför står en vresig, men superkunnig gubbe. En vetelängd och en halvtimmes småprat senare är jag ”accepterad” och han drar undan några OSB-skivor och visar upp en buffé av kvalitetskivor. Nått i den stilen.

Tillbaka
Topp