Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Massor av cyklister mot mig i Sundbyberg som vanligt. Det finns ju en cykelbana på rätt sida vägen som de borde använda. Blev till att hojta på några. De flesta verkar inte riktigt fatta för man får ingen reaktion alls.
Det är ju att dessa cykelbanor är så smala och kommer man då nedför och får en massa möten blir det både olägligt och osäkert. Vet ej om det är enkelriktat där eller inte men det är hursomhelst betydligt mer lämpligt att vara på höger sida vägen.Jag hade nog inte heller reagerat nämnvärt på någon som cyklar omkring och gastar saker åt mig när jag följer lagen.
Var är vi, på en karta?Det är ju att dessa cykelbanor är så smala och kommer man då nedför och får en massa möten blir det både olägligt och osäkert. Vet ej om det är enkelriktat där eller inte men det är hursomhelst betydligt mer lämpligt att vara på höger sida vägen.
Var är vi, på en karta?
Kan hålla med om att de cykelbanorna inte lämpar sig för dubbelriktad trafik. Är dock rimligt säker på att de inte är enkelriktade.På Landsvägen i Sundbyberg vid stationen sedan vidare upp på Bällstavägen i Mariehäll
Inte lika på något vis när han sitter i en SUV-mördarmaskin och markerar sådär. Vilket as. Ställningen slutade på 10-0 i din favör.som vanligt: spännande. jag gjorde idag en rolig tradeoff med en SUV. jag körde mot rött på cykelbanan i en fyrvägskorsning, han blev arg och tutade. dock skulle jag svänga vänster efter jag korsat hans bana, vilket gör att jag har grönt ljus och han har väjningsplikt, men han brände iväg 40 centimeter framför mitt framhjul. 1-1 lika i vårdslöshet i guess!
Har upptäckt den senaste tiden att det finns olika varianter på hur man bär sin hjälm. Den behöver inte vara på huvudet verkar det som, eller sitta åt om den sitter där.
Det finns pendlare som har tillräckligt med plats att klämma fast en banan eller varför inte kanelbulle under hakan. De kanske ska cykla förbi Pressbyrån och införskaffa detta, vad vet jag.
Sen finns det hjälmen på styret och hjälmen på pakethållaren också. Är det hjärnsläpp eller en trend månntro? Man kanske ska ropa nåt roligt? Förslag i så fall ?
Häromveckan såg jag en äldre dam med hjälmen i nacken och spännet på hakan/mellan underläppen och hakspetsen. Såg väldigt oskönt, oskyddande och märkligt ut Jag lyckades dock inte se om hjälmen satt bakochfram, en annan klassiker. ?Har upptäckt den senaste tiden att det finns olika varianter på hur man bär sin hjälm. Den behöver inte vara på huvudet verkar det som, eller sitta åt om den sitter där.
Hon har väl tittat på hur engelsmännen gör med hjälmremmen.Häromveckan såg jag en äldre dam med hjälmen i nacken och spännet på hakan/mellan underläppen och hakspetsen. Såg väldigt oskönt, oskyddande och märkligt ut Jag lyckades dock inte se om hjälmen satt bakochfram, en annan klassiker. ?
Jag tror en anledning till att folk har dem antingen sådär eller för löst är att de får panikkänslor och obehag när det sitter åt. Att det blir som en kvävningskänsla.Häromveckan såg jag en äldre dam med hjälmen i nacken och spännet på hakan/mellan underläppen och hakspetsen. Såg väldigt oskönt, oskyddande och märkligt ut Jag lyckades dock inte se om hjälmen satt bakochfram, en annan klassiker. ?
Min favorit är de (ofta ~20-åriga killar) som har hjälmen på men spännet öppet. Känns som de, något sent, protesterar mot föräldrarnas hjälmpåbud med töntigheten intakt och livet som insats.Jag tror en anledning till att folk har dem antingen sådär eller för löst är att de får panikkänslor och obehag när det sitter åt. Att det blir som en kvävningskänsla.
Tror inte de riktigt reflekterar över att hjälmen funkar mycket sämre om den inte sitter ordentligt. Man gör ju ofta det som känns bäst i stunden och tänker inte alltid så långt.
kort svar: JA.Har lite ont i benen, som träningsvärk. Öm i mjukdelar överallt. är det den ökade belastningen?
Kört 1,5v med pendling nu 2,2 mil totalt per dag.
Är det dumt att ligga i zon 4 när man pendlar? blir max en timme delat på två tillfällen per dag.
Ja men jag tycker mig se att det där har gått väldigt långt ner i åldrarna också. Fast ibland kan det vara gröthjärna, man lägger hjälmen på huvudet när man går ut för att ha händerna fria att pilla på mobilen och glömmer sen spänna.Min favorit är de (ofta ~20-åriga killar) som har hjälmen på men spännet öppet. Känns som de, något sent, protesterar mot föräldrarnas hjälmpåbud med töntigheten intakt och livet som insats.
Jag får ta på gamla domartröjan å pipan , dela ut böter för felaktig utrustning , fick man in två fingrar mellan hakan å hakremmen så var det bara att åka och sätta sig en tvåa.Har upptäckt den senaste tiden att det finns olika varianter på hur man bär sin hjälm. Den behöver inte vara på huvudet verkar det som, eller sitta åt om den sitter där.
Det finns pendlare som har tillräckligt med plats att klämma fast en banan eller varför inte kanelbulle under hakan. De kanske ska cykla förbi Pressbyrån och införskaffa detta, vad vet jag.
Sen finns det hjälmen på styret och hjälmen på pakethållaren också. Är det hjärnsläpp eller en trend månntro? Man kanske ska ropa nåt roligt? Förslag i så fall ?
Beror ju lite på vad du är ute efter.Har lite ont i benen, som träningsvärk. Öm i mjukdelar överallt. är det den ökade belastningen?
Kört 1,5v med pendling nu 2,2 mil totalt per dag.
Är det dumt att ligga i zon 4 när man pendlar? blir max en timme delat på två tillfällen per dag.
De som tar med sig en hjälm, men fäster den på ryggsäcken eller hänger den på styret har jag svårt att förstå. Det kanske är frisyrrelaterat? Hjälmlöst på väg till jobb/skola och sedan på med hjälmen på hemvägen?Min favorit är de (ofta ~20-åriga killar) som har hjälmen på men spännet öppet. Känns som de, något sent, protesterar mot föräldrarnas hjälmpåbud med töntigheten intakt och livet som insats.
Jag kör ju mtb med kralliga däck, jag tror ett byte mot pendlingsvänliga däck hade varit ett lyft.Beror ju lite på vad du är ute efter.
Jag pendlar själv mellan 35-50km om dagen fördelat på två tillfällen. Jag kör vissa dagar rent återhämtningstempo andra dagar intervaller/tröskel/sweetspot. Kör minst ett långpass varje helg 8-10 mil. Uppe i nästan 1300mil i år just nu.
Är väldigt noga med kost och sömn.
Enda rådet jag har, kör inte hårt hela tiden så bränner du ut dig.
Absolut, då är det ju enklare att köra lugnt. Jag körde ganska hårt i början när jag drog igång med pendlinen för ett par år sen. Tänkte att det är ju inte så långt osv. men det sliter mer än vad man tror så jag började lägga in lugnare dagar och då blev det genast bättre. Återhämtning är A och O. Vill ju inte förstöra så man inte orkar med helgcyklingen.Jag kör ju mtb med kralliga däck, jag tror ett byte mot pendlingsvänliga däck hade varit ett lyft.
jag tog mina tunna armvärmare, mest för att armbågarna blir så kalla. skulle vilja ha en armbågsvärmare.armvärmare men fortfarande kortbent. finfint!
Har man skägg är det svårare, märkte jag när det var så :DJag får ta på gamla domartröjan å pipan , dela ut böter för felaktig utrustning , fick man in två fingrar mellan hakan å hakahakremmen så var det bara att åka och sätta sig en tvåa.
Skämt åsido så borde folk bry sig mer om hur hjälmen och som du skriver ha den på sig överhuvudtaget….
Kanske en sambo eller förälder som säger:De som tar med sig en hjälm, men fäster den på ryggsäcken eller hänger den på styret har jag svårt att förstå. Det kanske är frisyrrelaterat? Hjälmlöst på väg till jobb/skola och sedan på med hjälmen på hemvägen?
Jag möter hellre mina barn i trafiken än 5% av året-runt-pendlarna, 95% av sommarcyklisterna och 100% av elcyklisterna.
Barnen har många bra frågor. ”Varför blockerar bilen övergångsstället (vid rött)?” ”Varför körde den bilen mot rött?” ”Kolla, han har inte hjälm!” ”Den cyklisten gav inte tecken!”
Har du problem med astma i kyla? Har du testat värmeväxlaren Lungplus? Mina problem är nästan helt borta, kan cykla i -25 utan några som helst problem längre! Det är som en lite kylig sommardag bara.Tog paus i ett grönområde och laddade lite. Pulsen var obehagligt hög och astman kändes av. Benvärmare åkte av och sen jackan. Så himla kallt är det ju inte. Hastigheten när jag väl rullar har blivit snabbare i alla fall så det är ju kul ?
Eller även om det är motparten som beter sig idiotiskt så har man i alla fall minskat risken för en olycka.Saktade ner rejält när jag mötte en cyklande mamma med en cyklande unge på sin vänstersida. Man vill ju inte bete sig som en idiot i trafiken.
Blev genast omkörd av en kille på racer i hög fart. Alla tänker inte lika.
Tack för tipset, kände inte till det. Nu är det ju lätt för mig att påstå att kyla inte påverkar men fråga mig igen i december ?Har du problem med astma i kyla? Har du testat värmeväxlaren Lungplus? Mina problem är nästan helt borta, kan cykla i -25 utan några som helst problem längre! Det är som en lite kylig sommardag bara.
Jag har två med olika effekt, en svart som jag kör när det är mellan 0 och 15 grader vid behov och en vit som jag använder i minusgrader. Den har lite mer värmeeffekt men aningen tyngre att andas igenom.
Jag får vansinniga obehagskänslor när jag anstränger mig (på cykel) när det är runt n0llan eller kallare. Det bisarra är att jag inte har problem när jag anstränger mig utan när jag slutar anstränga mig och skall varva ner. DÅ slår det till och jag har svårt att andas. Kör med airtrim sedan 10 år tillbaka i kallare väder och det funkar bra.Tack för tipset, kände inte till det. Nu är det ju lätt för mig att påstå att kyla inte påverkar men fråga mig igen i december ?
Ansträngning och förkylningssymtom gör det värre, sen vet jag inte riktigt vad som är normalt eller ej eftersom det alltid varit så.
Men det är grymt stor förbättring sen man började cykla mer. Bara segt att starta upp igen efter avbrott.