Bikepacking
Inlägg 2454 (s. 55 och efterföljande)Jag har minnen av att ha läst en sådan diskussion, men det är lite klurigt att lista ut på exakt vilken sida av alla 82 den finns
Kunde inte låta bli att kolla direkt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inlägg 2454 (s. 55 och efterföljande)Jag har minnen av att ha läst en sådan diskussion, men det är lite klurigt att lista ut på exakt vilken sida av alla 82 den finns
Kan någon hjälpa en stackars bikepacker med kosten?
Jag har en tung sovsäck, den är packad i drybag på ena framgaffeln. På andra framgaffeln har jag en likadan påse med liggunderlag, sovkläder, necessär och annat sovrelaterat. Tältet väger bara 1,5 kg, så det får bo tillsammans med övriga kläder i/på styrväskan.En liten morgon fundering bara...
Som jag har förstått det så rekommenderas den tyngre delen av packningen så nära mitten av ramen och så långt ned som möjligt pga balans och manövrering.
Vore det då inte bättre och skippa styrväskan och packa det man har däri på framgaffeln i stället? (Om man nu har möjlighet till det) eller brukar tält/sovsäck väga så pass lite att det är lite skitsamma?
Vad som rekommenderas och det som funkar är rätt olika. Jag tycker styrväskan är praktiskt för att den sitter på rätt plats. Man har tillgång till innehållet när man sitter på cykeln. Så, i den har jag såna saker som är bra att komma åt snabbt/enkelt. En burk med jordnötter/godis gör liten nytta nånstans i en väska på framgaffeln.En liten morgon fundering bara...
Som jag har förstått det så rekommenderas den tyngre delen av packningen så nära mitten av ramen och så långt ned som möjligt pga balans och manövrering.
Vore det då inte bättre och skippa styrväskan och packa det man har däri på framgaffeln i stället? (Om man nu har möjlighet till det) eller brukar tält/sovsäck väga så pass lite att det är lite skitsamma?
Precis, och smidigt att ha regnkläder lätt tillgängliga där.Vad som rekommenderas och det som funkar är rätt olika. Jag tycker styrväskan är praktiskt för att den sitter på rätt plats. Man har tillgång till innehållet när man sitter på cykeln. Så, i den har jag såna saker som är bra att komma åt snabbt/enkelt. En burk med jordnötter/godis gör liten nytta nånstans i en väska på framgaffeln.
Håller med. Min Unit X är gjord för packning, den känns likadan oavsett mängd och terräng.Vilken sorts cykel man har påverkar ju också ofantligt mycket på hur packningen beter sig. En cykel tillverkad för att lasta framtill blir knappt påverkad alls av det, medan en cykel som är tänkt för annat användningsområde blir väldigt påverkad.
Jag kör stålbockstyrecykel med ganska mycket racergeo, men lastar ändå fram. Det påverkar styrningen jättemycket, men man vänjer sig och det är noll problem när man väl rullar. Egentligen borde jag kanske ha en annan cykel, men en mer ändamålsenlig blir istället trög och tråkig när man cyklar utan packning på ett vis som min nuvarande inte blir. Man måste alltid offra någonting om man ska bredda användningsområdet..
Jag har en gammal bockstyrekonverterad stål-mtb med Surlygaffel. Den kan man göra vad som helst med utan att den påverkas. Den känns likadan med full packning som utan packning, på gott och ont.
Jag har en tung sovsäck, den är packad i drybag på ena framgaffeln. På andra framgaffeln har jag en likadan påse med liggunderlag, sovkläder, necessär och annat sovrelaterat. Tältet väger bara 1,5 kg, så det får bo tillsammans med övriga kläder i/på styrväskan.
Öl och vatten brukar vara tyngst, så det finns i ramväskan och vatten i en flaska i fästet under ramen.
Vad som rekommenderas och det som funkar är rätt olika. Jag tycker styrväskan är praktiskt för att den sitter på rätt plats. Man har tillgång till innehållet när man sitter på cykeln. Så, i den har jag såna saker som är bra att komma åt snabbt/enkelt. En burk med jordnötter/godis gör liten nytta nånstans i en väska på framgaffeln.
Ja, det som funkar på din cykel funkar på din cykel. Det är väldigt olika, som @n3wton skriver. Vissa är stadiga som lok, andra fladdrigare (och känsliga för hur du packar). Testa och se vad som funkar. Att ha fästen är väldigt praktiskt. Jag skulle definitivt försöka använda dem. Många har ju massor på framgaffeln, så det borde ju funka även för dig (med hyfsad balanserad vikt/volym).Så det är lite up till var och en att avgöra och beroende på vilken typ av packning man har med sig? (Samt hur bekväm man är)
Orsaken till funderingen är lite att jag har fästen på fetingens gaffel, och antingen så placerar jag vätske förrådet där eller som jag funderade på, sovsäck och tält.
Med en feting med fästen på framgaffeln skulle jag säga att du kan spänna på rejält med packning där utan att drabbas nämvärt. En fatbike är ju stabil av naturen, och har den fästen där är ju cykeln gjord för att ha packning. Sovsäck och tält är ju perfekt att ha där. Jag hade haft tältet på framgaffeln om inte pinnarna gjort tältpåsen lite för lång.Så det är lite up till var och en att avgöra och beroende på vilken typ av packning man har med sig? (Samt hur bekväm man är)
Orsaken till funderingen är lite att jag har fästen på fetingens gaffel, och antingen så placerar jag vätske förrådet där eller som jag funderade på, sovsäck och tält.
Med en feting med fästen på framgaffeln skulle jag säga att du kan spänna på rejält med packning där utan att drabbas nämvärt. En fatbike är ju stabil av naturen, och har den fästen där är ju cykeln gjord för att ha packning. Sovsäck och tält är ju perfekt att ha där. Jag hade haft tältet på framgaffeln om inte pinnarna gjort tältpåsen lite för lång.
Instämmer i detta. Just när det kommer till riktiga fästen jämfört med fastspända väskor är de skruvade mycket bättre skulle jag säga.Ja, det som funkar på din cykel funkar på din cykel. Det är väldigt olika, som @n3wton skriver. Vissa är stadiga som lok, andra fladdrigare (och känsliga för hur du packar). Testa och se vad som funkar. Att ha fästen är väldigt praktiskt. Jag skulle definitivt försöka använda dem. Många har ju massor på framgaffeln, så det borde ju funka även för dig (med hyfsad balanserad vikt/volym).
Ja, jag har haft den funderingen också, har till och med kardborrfäste i toppen av ramväskan som torde vara perfekt för pinnarna, bara glömt bort det varje gång jag lastar cykeln.Är tältpinnarna lite för långa, så funderar jag på att ta omaket och stoppa dem i ramväskan, om jag nu inte väljer en väska på styret.
Jag har alltid för mycket grejor med mig. Det kan jag ta. Det är väldigt trist cykling (eller vad man nu gör) att ha fel/för lite kläder. Nu kan jag nästan överleva vintern med sommarpackningen men de flesta är mer normala. :)Ja, jag har haft den funderingen också, har till och med kardborrfäste i toppen av ramväskan som torde vara perfekt för pinnarna, bara glömt bort det varje gång jag lastar cykeln.
Men så här brukar det se ut när jag har packat alldeles för mycket kläder, det är den biten jag måste bli bättre på i min packning.
Visa bilaga 656694
Skulle jag packa enbart de kläder jag faktiskt använder skulle tältet utan problem få plats i styrväskan.
I Polen finns en massa mat som passar resande cyklister. Du får bara titta på andra ställen i affären än pastahyllan. Du har t ex pierogi. De finns bland kylvarorna. Det är bara att koka dem. Sedan finns, som nämnts, många glasburkar med grönsaks- eller köttinnehåll, t ex riven rödbeta. Och så klart korv och öl.Kan någon hjälpa en stackars bikepacker med kosten?
Ja, jag har haft den funderingen också, har till och med kardborrfäste i toppen av ramväskan som torde vara perfekt för pinnarna, bara glömt bort det varje gång jag lastar cykeln.
Men så här brukar det se ut när jag har packat alldeles för mycket kläder, det är den biten jag måste bli bättre på i min packning.
Visa bilaga 656694
Skulle jag packa enbart de kläder jag faktiskt använder skulle tältet utan problem få plats i styrväskan.
När jag cyklade i inre Norrland (Haparanda, Boden etc) var det ibland en dagstur mellan vattenkranarna men annars är det väl sällan så långt när man cyklar? När man vandrar och bara kommer 1-2 mil per dag kan det vara lite kinkigare men var i Sverige hittar du inte en bäck på 10 km?:)Är väl lite antingen eller för tillfället. Placerar jag tält och sovsäck på gaffeln, så behöver jag hitta plats för vatten flaskorna.
Nu kanske jag är överdrivet försiktig när det kommer till vatten, men en av ideerna var att kunna lasta på 6liter (totalt) och då hade gaffeln passat utmärkt.
Av erfarenhet så vet jag att jag häller i mig ca 3l vatten om dagen. Och även om man har med sig filter så är det inte säkert att man kan fylla på så ofta som behövs.
Mums, du kan konsten att leva gott på cykeln ser jag! Hur funkar det med kyl och frysvaror? Nu i Polen slår jag bara upp tältet någonstans långt ute i skogen och det är sällan det finns matbutiker i närheten. Det har dessutom varit 25 grader varmt en vecka i streck och jag är rätt tveksam till om kylvaror verkligen håller en hel dag ute i solen, så jag har hållit mig till konserverna. Jag antar att bilderna du visar upp är från tillfällen du bott på camping och haft butik nära?
När jag cyklade i inre Norrland (Haparanda, Boden etc) var det ibland en dagstur mellan vattenkranarna
Tack!@IVI I Polen hade jag utforskat inlagda grönsaker och korv. Därtill tror jag att man kan hitta utmärkta färska rotfrukter, potatis och ägg "överallt". Vet att det går åt mycket gas för att koka sådana saker, men det är utmärkt mat om man har gott om gas. Som vanligt har vi överbetalda svenskar alltid extremt stort fokus på protein och ska äta kött till allting, men jag tycker man kan släppa det nästan helt och istället fokusera på sådant som håller länge och är smidigt att ha med sig. Korvkulturen är väl annars väldigt utbredd i Polen, och rökt korv med lång hållbarhet är ju också smidigt att ha med sig.
Översatt till faktiska rätter hade jag mao siktat på kokta eller stekta rotfrukter, gärna i form av omelett, som varieras utifrån vad du får tag i för dagen.
Fan, måste jobba lite nu så tiden rann ut, men försöker återkomma med fler tips ikväll..
Tack!Inlägg 2454 (s. 55 och efterföljande)
Kunde inte låta bli att kolla direkt.
Mums, du kan konsten att leva gott på cykeln ser jag! Hur funkar det med kyl och frysvaror? Nu i Polen slår jag bara upp tältet någonstans långt ute i skogen och det är sällan det finns matbutiker i närheten. Det har dessutom varit 25 grader varmt en vecka i streck och jag är rätt tveksam till om kylvaror verkligen håller en hel dag ute i solen, så jag har hållit mig till konserverna. Jag antar att bilderna du visar upp är från tillfällen du bott på camping och haft butik nära?
Men jag kan uppskatta att stanna och köpa en yoghurt under dagen, toppa med lite granola och äta direkt utanför butiken:
Det låter toppen! Jag ska börja kika mer på utbudet av frys och kylvaror. Maten blir ju lite roligare så, än att bara äta konserverBilderna är mest från Tyskland och Alpländerna, så utbudet i polska butiker kanske är annorlunda. Men det funkar fint att shoppa saker till middag och frukost på em, cykla en bit och sen campa. Även om det är svinvarmt så blir maten inte dålig i obruten förpackning på den tiden, Speciellt om man köper frysvaror.
Men osten kan bli lite svettig ..
Men såklart, om man stannar på en camp utanför en stad, och sen cyklar till butiken och shoppar så är det lugnt.
Det är ju enkelt & lite kul att fixa smarrigt käk även om man cyklar och campar. ? Det är bara om man måste ta med mat i flera dar i ödemarken som det behöver bli spartanskt !
Visa bilaga 656781
Förutom de allra närmsta burkarna är de väl inte så stora?Inlagda grönsaker är det ingen brist på, problemet är bara att dom alltid kommer i enorma glasburkar och jag antar att dom ska förvaras i kylskåp efter öppning.
Så där ja, palsternacka, morot, gul lök, hela tomater på burk, buljongtärning och spaghetti så har man något som är tjänligt som föda:Därtill tror jag att man kan hitta utmärkta färska rotfrukter, potatis och ägg "överallt".
Nu blev jag hungrig!?Så där ja, palsternacka, morot, gul lök, hela tomater på burk, buljongtärning och spaghetti så har man något som är tjänligt som föda:
Visa bilaga 657297
Japp, jag tog för ovanlighetens skull in på camping, vädret var misär och jag var dyngsur. Med lite bättre kök kan man lyxa till det en aning
Någon som känner till en trevlig mtb bikepacking tur i västra götaland, alternativt grann-regionerna dit man kan ta sig enkelt till startpunkten med tåg? 1-2 nätter. Svårighetsnivån får gärna ligga till största delen på grön och blå.
Blivit så inspirerad av alla videos på youtube att ta mig till något lite grövre än grusvägar.
Edit: utgår från Göteborg
Ser ut som vi har en ny "officiell" bikepacking rutt här i Sverige.
![]()
The Sormland Project
The Sormland Project is an approachable week-long bikepacking loop around the forests and coasts of Södermanland County, Sweden...bikepacking.com
Rwgps beräkning av underlag brukar stämma rätt dåligt.Lite förvirrande när det i turbeskrivningen står 65% oasfalterat och i kartan står 53% asfalterat. Det blir jättemånga procent.
Visa bilaga 657831
Visa bilaga 657832
Noterar att här finns någon sorts utlands-RR. Fråga till er som följer tråden: finns det flera sådana i tråden?