VARNING för bedragare på Köp och sälj

Uppdatering på @KarlK aka Karl Tillb**g från Örebrö. Från att ha tappad bort telefonen, till att kompisen brytit fingret så har nu cykeln blivit stulen och pengar har han såklart inte så han kan swisha tillbaka något. Tack vare att en del här ändå fått saker till slut levde hoppet litegrann men nu är det mer än uppenbart att det är en ren bedragare som huserar här på Happys köp och sälj. Bara banna?
Läser Bränna!

Hmm. Önskar jag sett detta tidigare. Har alltid haft bra erfarenheter av transaktioner på happy. Nu väntar jag på en kassett från denna säljare. Ingen dyrgrip men iaf. Hoppas jag blir glatt överraskad…

Jag polisanmäler honom på måndag. Det handlar om 300 kr och knappast är det något jag förväntar mig få tillbaka, men hans beteende måste uppmärksammas av myndigheter. Jag är av uppfattningen att det typiskt är missbruk eller dyl som ligger till grund för såna här tråkiga historier.
Hämnd är också gött.

Fyfan så pinsamt att bli polisanmäld för dessa summor. För nått år sen blev jag blåst på en stereopryl för 3000 kr och jag fick tillbaka anmälan som nedlagd nån dag efter. Tydligen låg det så många anmälningar till grund att min var ointressant. Jag snokade rätt på herren på instagram och snart fick jag lära mig att han förlorat hela sin fru och två barn i anslutning till händelsen och nån vecka senare var han registrerad på en ny address en 20 mil bort.

Jag polisanmäler honom på måndag. Det handlar om 300 kr och knappast är det något jag förväntar mig få tillbaka, men hans beteende måste uppmärksammas av myndigheter. Jag är av uppfattningen att det typiskt är missbruk eller dyl som ligger till grund för såna här tråkiga historier.
Hämnd är också gött.

Fyfan så pinsamt att bli polisanmäld för dessa summor. För nått år sen blev jag blåst på en stereopryl för 3000 kr och jag fick tillbaka anmälan som nedlagd nån dag efter. Tydligen låg det så många anmälningar till grund att min var ointressant. Jag snokade rätt på herren på instagram och snart fick jag lära mig att han förlorat hela sin fru och två barn i anslutning till händelsen och nån vecka senare var han registrerad på en ny address en 20 mil bort.
Hämd får du knappast för att polisen lägger ner ditt fall för 300kr.
Pundarn behöver tydligare signaler än så.

Vad är grejen men helt nyskapade konton som skriver på engelska och frågar om cykeln är kvar? Har fått tre stycken den senaste veckan.

Jag får scamvibbar i alla fall...

Frågar de om cykeln är kvar, eller frågar de om varan är kvar? Det senare är typiskt för automatiserade scams där de inte ens har koll på vad det är du säljer.

Det ligger ett par kortbyxor från en...nyreggad medlem, lite för billigt.
Bad om bild men, kameran på telefonen är trasig, kameran på datorn är trasig, de är nya men det finns inget kvitto för det var så länge sen köp (skapligt ny modell?...), och när jag frågade vilket material det var i dem upphörde svaren (för nu iaf).

Spontant känns det som om det inte finns några kortbyxor i andra ändan. Bevisa mig gärna fel, som det skulle hetat i anglosaxien.

Verkligen inte, det sänder även en signal om att man inte tar hand om grejerna. Så då måste man nog gå ner rejält i pris för att köparen ska kunna tänka sig eventuella oväntade utgifter som tillkommer av utebliven skötsel.
Det kan vara precis tvärtom annars: Att man försöker städa upp all skit man inte skött tidigare för att det inte ska se alltför jävligt ut.

Jag måste fråga.

Om man säljer en cykel för 80k och inte ens bemödar sig att byta till ny linda eller rengöra drivlinan... är det bara jag som tycker det är riktigt märkligt?
Framgår ju inte om 80k är överpris eller ett fynd..beror lite på hur det framställs i annonsen också. Svårt att uttala sig generellt.

Förutsatt "normalt slitage" hade jag nog inte bytt styrlinda (jag har kört på min i snart 1000 mil och den ser i mina ögon fräsch ut). Drivlinan hade jag gjort ren men kanske inte innan jag tagit foton. Å andra sidan så varierar det rätt mycket vad folk tycker är en ren drivlina. Min rena drivlina ser skitig ut i vissa personers ögon.

Det jag saknar på K&S är möjligheten att lämna omdöme om säljare och även köpare. Rena bedragare anmäls till admin och kontona spärras men sen finns det en gråzon där det inte handlar om bedrägeri i lagens mening men där säljaren inte är helt ärlig med vad denne säljer. Som köpare finns det här ingen möjlighet att kolla säljaren utöver att se publiceringshistorik och det ger inte nödvändigtvis en rättvisande bild av användaren i köp och säljsammanhang.

Tradera har en omdömesfunktion och utan den skulle det i princip vara omöjligt att handla där. En annan möjlighet är som på ett klockforum jag är med i där man skapat en speciell tråd där köpare och säljare recenseras, "Godguys and Badguys" och det verkar fungerar bra.

Senast ändrad:
Det jag saknar på K&S är möjligheten att lämna omdöme om säljare och även köpare. Rena bedragare anmäls till admin och kontona spärras men sen finns det en gråzon där det inte handlar om bedrägeri i lagens mening men där säljaren inte är helt ärlig med vad denne säljer. Som köpare finns det här ingen möjlighet att kolla säljaren utöver att se publiceringshistorik och det ger inte nödvändigtvis en rättvisande bild av användaren i köp och säljsammanhang.

Tradera har en omdömesfunktion och utan den skulle det i princip vara omöjligt att handla där. En annan möjlighet är som på ett klockforum jag är med i där man skapat en speciell tråd där köpare och säljare recenseras, "Godguys and Badguys" och det fungerar bra.
Det jobbiga är ju ifall man hamnar i badguys tråden. Där vill ingen vara så då blir en sån tråd dålig.

Bättre att bara ha en goodguys tråd som alla kan vara med i.

Vad är det du köpt men säljaren inte var ärlig? Köpte en S-works men fick en specialized

Det jobbiga är ju ifall man hamnar i badguys tråden. Där vill ingen vara så då blir en sån tråd dålig.
Precis, på klockforumet fungerar det också så och det gör att de som säljer gör det schysst, nästan enbart positiva omdömen i "Goodguys & Badguys". Köper man en klocka från någon man inte köpt av tidigare scannar man alltid av den tråden och ser hur säljaren skött tidigare affärer.

Senast ändrad:
Det enklaste för oss användare vore om det gick att se i folks profil hur många affärer som genomförts och positiv/negativ feedback.
Omöjligt för en programmeringsnolla som jag men om 10 år kanske det finns?

Det enklaste för oss användare vore om det gick att se i folks profil hur många affärer som genomförts och positiv/negativ feedback.
Omöjligt för en programmeringsnolla som jag men om 10 år kanske det finns?

Alltså, jag vet inte riktigt om jag verkligen skulle vilja veta hur mycket jag handlat här... men bra idé annars. :)

Tyvärr verkar det som om vi stött på en ny lycksökare på Köp och Sälj. Den 6/11 betalade vi för en hub som sedan inte kommit och nu får vi bara konstiga svar från säljaren om att han åkt utomlands och råkat få med sig den och inte kan skicka något kvitto på att den verkligen är skickad.

Hur går man vidare för att anmäla detta till admin så denna profil kan spärras?

1700040528748.png

Tyvärr verkar det som om vi stött på en ny lycksökare på Köp och Sälj. Den 6/11 betalade vi för en hub som sedan inte kommit och nu får vi bara konstiga svar från säljaren om att han åkt utomlands och råkat få med sig den och inte kan skicka något kvitto på att den verkligen är skickad.

Hur går man vidare för att anmäla detta till admin så denna profil kan spärras?
Men om han fått med sig den utomlands kan han knappast skicka kvitto på inlämning?
Rörigt minst sagt men är det scam så skriv ut alias här.

Tillbaka
Topp