Lära sig Spanska

Goofy

Aktiv medlem
Lära sig Spanska
Två flugor i en smäll.....

Nu när "innesäsongen"(för mig i alla fall) så kommer det bli åtskilliga timmar på trainer och tycker det skulle vara trevligt om
man kunde lägga några av dessa timmar på Spanska.

Har ni några tips på program, appar, youtube där man ska kunna sitta och lyssna på Spanska och lära sig, under tiden man ligger i
tex en intervall?

Intresserad av något som är enkelt att komma igång med och som ni säkert förstår kommer jag inte kunna skriva något.

Tips, gärna med egna erfarenheter.

Tack på förhand
/S

Lära sig Spanska
Två flugor i en smäll - flytta till Spanien och träna med en spansk cykelklubb! ?

Skämt åsido så skulle det för mig funka värdelöst att försöka kombinera språkinlärning med intervallträning. Möjligen att det skulle kunna gå att kombinera med riktigt lugna pass.

Vad gäller själva hjälpmedelsbiten för språkinlärning har jag tyvärr inga tips att komma med.

Lära sig Spanska
Tag en lite tjockare papperstyp och en fin penna. Klipp pappret i småbitar, t.ex 1 x 4 cm. När du lär dig ett nytt ord eller en ny fras så skriver du den på ena sidan svenska och på andra sidan spanska.

Så småningom har du gjort en liten kortlek som du när som helst kan ta fram, blanda och förhöra dig själv med. Man kan också ha en hög för varje tema; pronomen, verb, dagar, etc.

Detta tycker jag funkar bäst och det är så jag lärt mig en del turkiska och italienska innan jag åkt dit.

Jag tycker appar är lite överskattade jämfört med denna metoden.
Uttal är viktigt dock, så hämta nya fraser från t.ex youtube eller pimsleur där du hör hur man ska uttala också.

Lära sig Spanska
Jag lärde mig användbar tyska på två veckor med duolingo. Men mycket av ordförrådet hade jag gratis från musiken. Men de bästa tjänsterna går inte att kombinera med träning riktigt. Möjligen oldschool ljudbokskurser.

Lära sig Spanska
Tag en lite tjockare papperstyp och en fin penna. Klipp pappret i småbitar, t.ex 1 x 4 cm. När du lär dig ett nytt ord eller en ny fras så skriver du den på ena sidan svenska och på andra sidan spanska.

Så småningom har du gjort en liten kortlek som du när som helst kan ta fram, blanda och förhöra dig själv med. Man kan också ha en hög för varje tema; pronomen, verb, dagar, etc.

Detta tycker jag funkar bäst och det är så jag lärt mig en del turkiska och italienska innan jag åkt dit.

Jag tycker appar är lite överskattade jämfört med denna metoden.
Uttal är viktigt dock, så hämta nya fraser från t.ex youtube eller pimsleur där du hör hur man ska uttala också.
Måste nog plasta in papperna om de skall hanteras under intervallträning.

Lära sig Spanska
Jag kör också Dolingo. Det blir ett litet men dagligt inslag. Går sakta framåt pero soy viejo y mi cerebro no esta muy rapido.

Lära sig Spanska
Youtube
Spanish with Paul.

Vill minnas han har tio första avsnitten gratis. Engelska till Spanska.
Han bygger metodiskt upp ett förråd av ord och fraser.

Kolla och se vad du tycker. Låt oss gärna veta!!!!

Jag själv skulle nog som bl.a. Göras S ha svårt att lära mig samtidigt som jag tränar hårt. Jag kör smarta rullar sedan en vecka tillbaka och har svårt att ta flaskan utan att köra av. Än mindre starta o stoppa Pauls undervisning för att tänka efter och svara högt på hans frågor.

Lära sig Spanska
Började med Duolingo, körde klart alla nivåer på 9,5 månad, men inte under träning då.
Bra att komma igång, men inte speciellt nöjd med Duolingo.
Kört Fun Easy Learning nu i 85 dar, riktigt bra, man kan välja områden, och gratis om man får ihop pängen. Ingen jävla reklam! Tyvärr inga uttalsövningar Testade några appar men sågade dem.
Language transfer är bra också, går igenom skillnaden engelska/spanska, följer lite spanska grupper på fejan och kikar på spanska/mexicanska serier på Netflix. Poco a Poco
Var på Mallis i Maj, kunde prata en hel del spanska med personalen på hotellet på fik mm, det var kul!

Senast ändrad:
Lära sig Spanska
Jag är fullkomligt obildbar numera och kämpar med att komma ihåg att det heter bocadillo och inte panadilla…
Franskan jag lärde mig i skolan för sextio år sedan och italienskan jag kämpade med för tjugo år sedan spökar hela tiden. Men är till hjälp ibland iaf. 😊

Tillbaka
Topp