[Byggtråd] De Visini ungdomsräser

Peth

Aktiv medlem
Fick en superfin liten De Visini-ram genom yardsale-tråden och tänkte att det här blir ett kul projekt tillsammans med barnen – som har börjat cykla en hel del räser den senaste tiden. Extra kul att ramen dessutom har en proveniens då han som senast använde den sedermera blev proffs i Italien.
IMG_0489.jpeg

Jag och ungarna har demonterat och gjort rent. Styrstammen satt fast nåt grönjävligt.
IMG_0771.jpeg

Det kommer bli moderna standarder och 650b-hjul, ramen måste vidgas för att passa baknavet som jag hittade begagnat. En helt vanlig fredagskväll i Bollnäs.
IMG_0983.jpeg

IMG_0985.jpeg

IMG_0989.jpeg

Hjälpa till och hjälpa till, det hade gått snabbare om jag gjort det själv. Jag ser det mer som kvalitetstid med ungarna där alla får ut nåt av det (jag får meka cykel och barnen får umgås med mig ?).
Klart det tar något längre tid med två lärlingar men å andra sidan klarar de fixa nästa cykel själva :)

När grabben var på skidläger i Jämtland så passade jag och dottern på att ha lite kvalitetstid. På förmiddagen cyklades det cyclocross och efter middan blev det cykelmek där styrlager, styre, vevlager, vevar, sadelstolpe och sadel kom på plats. Först så blev dock droppoutsen riktade.
IMG_1198.jpeg
IMG_1199.jpeg
IMG_1203.jpeg
IMG_1205.jpeg
IMG_1206.jpeg

Ni spänner ut bakgaffeln med gängstång och muttrar?, stannar baktriangeln kvar i utspänt läge bara genom att göra så?

Framgår inte riktigt av bilden ovan, men hjulen väger 1500g – vilket jag är nöjd med. Speciellt med tanke på att de enda 650b-fälgar jag hittade som inte vägde som en dräneringspump är för 28 ekrar. Med 20/24 ekrar så hade det blivit ännu lite lättare.

Bromsarna har 3 mm tillgodo – vilket var precis det jag räknat med, men jag var ändå lite nervös att de inte skulle räcka ner till fälgen.
IMG_1259.jpeg

Sen kommer 28 mm breda däck att passa precis. Blir så jäkla bra detta, och ungarna är eld och lågor – de måste bara växa till sig en decimeter eller två först.

GP 5000 där, ja. Fint ska det vara.

Fint blev det.

Gläder mig att ni har Tolkienbestiariet i bokhyllan. ?
Tack!

Det är konstigt hur svårt det är att hitta däck i dimensionen 28-584. GP5000 är ett av väldigt få alternativ. Även svårt att hitta korta vevar, fälgar i dimension 584 för fälgbroms och nav med 28 hål.

Kan konstatera att en undomscykel med moderna delar inte blir ett dyft billigare än motsvarande vuxencykel. Snarare tvärtom då de lite mer svåråtkomliga delarna inte finns på rea i samma utsträckning som standarddelar.

Och ett Tolkienbestiarium borde alla ha i bokhyllan, tillsammans med Frank Millers The Dark Knight Returns, stora boken om Bauhausskolan och de bägge Rough Stuff Fellowship-böckerna.

Stötte på vad jag trodde skulle bli ett problem. Inget kabelstopp för bakväxeln.
IMG_1276.jpeg

En snabb googling hintade dock om att det kan förekomma en passande nippel i vissa Dura Ace växelkit. Och sådana har en ju liggandes hemma, så jag kollade efter. Och se på fan om det inte fanns en passande nippel där. (Där fanns också kabelstopp till ramväxelfästena. Sådana hade jag dock redan köpt, helt i onödan alltså).
IMG_1277.jpeg
IMG_1278.jpeg

Stötte på vad jag trodde skulle bli ett problem. Inget kabelstopp för bakväxeln.
Visa bilaga 659956

En snabb googling hintade dock om att det kan förekomma en passande nippel i vissa Dura Ace växelkit. Och sådana har en ju liggandes hemma, så jag kollade efter. Och se på fan om det inte fanns en passande nippel där. (Där fanns också kabelstopp till ramväxelfästena. Sådana hade jag dock redan köpt, helt i onödan alltså).
Visa bilaga 659958Visa bilaga 659959
Annars hade jag en gäng liggande. Såklart.

Help and help, it would have gone faster if I had done it myself. I see it more as quality time with the kids where everyone gets something out of it (I get to fix the bike and the kids get to spend time with me) ?.

Hello. Thank you for sharing the process - this is family-time so well spent :)

I just picked up a De Visini myself on the marketplace, and I'm intrigued by it. It's a very large (60cm) frame with cantilever brakes, an extremely steep head tube (approximately 75deg! Track geometry!), and "2" stamped on the underside of the bottom bracket.

I found another road bike example online stamped with "54" which was also noted under the "frame(ram)" on the paperwork... This suggests that my frame is No 2?... which is exciting!

Peth, could you please share a photo of the stamps underneath to shed a little more light on the de visini serial system and perhaps confirm my thinking? The " 54" I found online might well have just been the frame size, but the CT is noted as 55cm in the geo chart.

Thank you!.... Oh, and how did the build turnout? I'd love to see some photos :)

Photo of my kooky Visini attached :)

Bilagor

• DSC08687__.jpg
    DSC08687__.jpg
    498.9 KB · Besök: 82
Hello. Thank you for sharing the process - this is family-time so well spent :)

I just picked up a De Visini myself on the marketplace, and I'm intrigued by it. It's a very large (60cm) frame with cantilever brakes, an extremely steep head tube (approximately 75deg! Track geometry!), and "2" stamped on the underside of the bottom bracket.

I found another road bike example online stamped with "54" which was also noted under the "frame(ram)" on the paperwork... This suggests that my frame is No 2?... which is exciting!

Peth, could you please share a photo of the stamps underneath to shed a little more light on the de visini serial system and perhaps confirm my thinking? The " 54" I found online might well have just been the frame size, but the CT is noted as 55cm in the geo chart.

Thank you!.... Oh, and how did the build turnout? I'd love to see some photos :)

Photo of my kooky Visini attached :)
No serial on this bike, only the number 47 stamped on the bb shell. I would assume that it is the c-c, as the c-t is roughly 49 cm.

Nice bike by the way!

No serial on this bike, only the number 47 stamped on the bb shell. I would assume that it is the cc, as the ct is roughly 49 cm.

Nice bike by the way!
Thank you! After closer inspection and some more thorough mud removal I see a very faint "6" before the 2.... haha. I think it's safe to say he stamps are the CC measurement.

I'd love to find out a little more about this frame. Interestingly the rear drop out spacing is 120mm which I believe is ultra 6 (a standard for very early 6 speed suntour hubs), however the OLD of the suntour hub on there is 126mm so it's a challenge to squeeze it in. I guess the I'll take a leaf out of your book Peth and cold set the stays.

Another quirk - the front cantilever bosses are spaced at 51mm (and rear 62mm) which is far too narrow for any canti brake (that I know of) to function satisfactorily. The Modolo brakes, which I presume are original, are angled severely outwards in order to fit the pads around the rim - to me this seems poor. I've attached a photo, as well as an original catalog image of the brakes installed on a mountain bike with what I’m guessing is 80mm(ish) boss spacing. It seems bizarre the bike came out of the factory like this - I've been looking for a frame builder to install some 0 offset bosses front and back to improve things. Does anyone know of one in the Stockholm area?

Thank you

Bilagor

• B5C9C390-EAD3-4EB0-A5FC-F2AA3EAB64AB.jpeg
    B5C9C390-EAD3-4EB0-A5FC-F2AA3EAB64AB.jpeg
    71.5 KB · Besök: 71
  • CFAC6E30-425A-4318-BCBA-37492A062441.jpeg
    CFAC6E30-425A-4318-BCBA-37492A062441.jpeg
    399.5 KB · Besök: 66
Tillbaka
Topp