Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Jag köpte ett patch kit med slangarna och testade att dra på en i skarven. Fäste förvånandsvärt bra och höll för stunden, men det pyste ut över natten. Hade helt klart lyckats cykla färdigt rundan med lagningen och hade skarven inte varit dålig gissar jag att det hade hållit alldeles utmärkt.

Fatbike Q&A.
Körde revoloop för en fyra-fem år sedan, de höll tätt men en ventil kröktes av nån anledning, samt att dom kändes väldigt tunna "mot däcket" efter nån säsong så jag tordes inte fortsätta med dom. Gissar att de flyttades/gneds mot däcket som någon annan skrev ovan.
Nu är det tubeless som gäller, rullar ju ännu bättre ;-)

Fatbike Q&A.
Råkade ställa en fråga i "Visa din fatbike", när jag skulle ställt den här istället. ButtuS har redan gett ett tips, men det kanske finns fler saker jag kan prova? :

Har någon tips på hur man får DT Swiss br 710 fälgar att lira tubeless? Jag får det inte tätt.
Jag har provat medföljande fälgband och tejpat fast det med gorillatejp, men det blev för smalt med tejp mot fälg så det fäste inte tillräckligt för att bli tätt..

Sen provade jag med en annan tejp, med ett lager bakvänd tejp som fälgband. Däcket poppade fint men det läcker ur tejpen och den verkar släppa ännu mer när guckan rinner ut.

Nu har jag lagt ett lager tejp bakvänt som fälgband och sen gorillatejp för att täta. Nästa steg blir att köra med slang ett tag för att tejpen ska pressas ihop ordentligt. Men jag är skeptisk till att det ska funka...

Finns det några andra knep jag missat?

Fatbike Q&A.
Jag har inga andra tips än Buttus, Fattystrippers har funkat utan problem för mig sedan start. Jag byter däremot inte däck så ofta, mina har suttit på i 4-5år nu snart utan problem. Jag pumpar ibland när det börjar bli lite väl mjukt, och fyller på lite vätska då jag tycker jag får pumpa för ofta.

Dom är väl att betrakta som engångs, så byter man däck ofta så kanske man borde köpa på sig ett litet lager.

Fatbike Q&A.
Jag är en flitig användare av fattystrippers på DT 710 / 2250 / 2300 och tycker att det funkar klockrent.
Men...
Jag har även bra erfarenhet av effetto mariposa FAT M som går att återanvända typ hur många gånger som helst.

Fatbike Q&A.
Har kört flera år nu med detta tejp. Först några varv orange byggtejp(fel och rätt väg) sedan ca2 varv med den breda som är i klass med gorilla. Bra att ha en hjälpande hand när man monterar så man får det så spännt som möjligt. Första året började det läcka när tejpen släppte men har nu limmat skarvet med snabblim. Har snart hållit tätt i 3år med flera däck byten.
P_20231001_134039.jpg
P_20230831_153708.jpg

Fatbike Q&A.
Har kört flera år nu med detta tejp. Först några varv orange byggtejp(fel och rätt väg) sedan ca2 varv med den breda som är i klass med gorilla. Bra att ha en hjälpande hand när man monterar så man får det så spännt som möjligt. Första året började det läcka när tejpen släppte men har nu limmat skarvet med snabblim. Har snart hållit tätt i 3år med flera däck byten.
Den där orangea ser ut som den jag provade. Men den släppte som sagt snabbt när guckan trängde in i skarvarna.
Jag ska låta den senaste tejpningen sitta några dagar med däck och slang så kanske det går att byta till slangslöst sen.

Fatbike Q&A.
Jag är en flitig användare av fattystrippers på DT 710 / 2250 / 2300 och tycker att det funkar klockrent.
Men...
Jag har även bra erfarenhet av effetto mariposa FAT M som går att återanvända typ hur många gånger som helst.
Hmm, "effetto mariposa FAT M", den har jag helt missat... Passar den bra på 2250, dvs räcker ändå ut till kanten?

Fatbike Q&A.
Visa bilaga 657802Visa bilaga 657801

Vad är det för mudguard du har bak?

Fatbike Q&A.
Köpte ett ark plast från ETRA (se bild 1), berättade vad det skulle användast till så rekomenderade de detta. Tror det kostade runt 20€. Hade sedan några gammla skärmar bla. En zefal och en blackburn som inte passade så bra så ritade ut ett altetnativ med lite modell av de båda på paff och klippte sedan till en i plastarket och borrade hål för buntbanden.? I riktigt dåliga förhållanden har jag även skärm jag lägger till(se sista bild dock på gamla fatbiken). Hatar att cykla när man är blöt och kall men med detta klarar man sig hyfsat under längre turer också?P_20231003_194113.jpgP_20231003_194613.jpgP_20231003_183432.jpg
IMG_20201219_103700.jpg

Fatbike Q&A.
Hmm, "effetto mariposa FAT M", den har jag helt missat... Passar den bra på 2250, dvs räcker ändå ut till kanten?
Ja, men det är på det berömda... Jag tror inte M räcker om man har en fälg som är ett par mm bredare.

Jag och en kompis som jag hjälpt har kört den ca:1,5 år på dt 2250 27,5 tum.
Det har fungerat perfekt för henne som är lätt, men har burpat lite på min cykel som cyklats av mig och min bror när vi haft lågt tryck. Dock har det inte varit värre än att man tryckt i lite mer luft och cyklat vidare.

Fördelen är att det utan problem går att skifta däck med mariposa.
Nackdelen är att det burpar lättare än Fattystrippers.

Fatbike Q&A.
Vad bygger du den av? Jag blev lite sugen på en skärm idag när det regnade under lunchturen...
Jag kan rekommendera Kydex om man vill ha formad hårdplast. Blir väldigt mjuk och formbar vid uppvärmning och går att skapa extremt bra passform, stelnar sedan till hård plast. Brukar köpa från en butik för knivtillverkning som använder det för att göra slidor till knivar.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jag kan rekommendera Kydex om man vill ha formad hårdplast. Blir väldigt mjuk och formbar vid uppvärmning och går att skapa extremt bra passform, stelnar sedan till hård plast. Brukar köpa från en butik för knivtillverkning som använder det för att göra slidor till knivar.

Formar du på frihand eller hur gör du för att forma skärmar?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Formar du på frihand eller hur gör du för att forma skärmar?
Har inte gjort någon skärm men en del andra saker. Tex kåpor till luftintagen på en snöskoter och ett skydd för länkaget till min Santa Cruz Hightower.

Om jag skulle göra tex en framskärm skulle jag skära ut formen först. Sedan antingen frihanda själva böjen eller värma och forma den runt tex ett däck för att få rätt böj. Sist skulle jag värma upp Kydex endast i mitten och format den mot gaffelbenen och gaffelbågen. Då skulle förmodligen passformen bli så bra att den klickar på plats och knappt behöver fästas.

Fatbike Q&A.
Vill ha begäret är enormt, speciellt numera när det inte verkar vara många tillverkare som håller fatbike fanan högt... (tyvärr så lär vi inte se många här i Sverige bla pga avsaknad av generalagent och återförsäljare)

Otso Arctodus TI
Eh, nån som kan förklara detta:
"It maintains a narrower Q-factor than most fat bikes by offsetting the rear wheel by 5mm"
Sitter bakdäcket inte centrerat i ramen då?

Fatbike Q&A.
Ja, men det är på det berömda... Jag tror inte M räcker om man har en fälg som är ett par mm bredare.

Jag och en kompis som jag hjälpt har kört den ca:1,5 år på dt 2250 27,5 tum.
Det har fungerat perfekt för henne som är lätt, men har burpat lite på min cykel som cyklats av mig och min bror när vi haft lågt tryck. Dock har det inte varit värre än att man tryckt i lite mer luft och cyklat vidare.

Fördelen är att det utan problem går att skifta däck med mariposa.
Nackdelen är att det burpar lättare än Fattystrippers.
Jag har också 2250 och löpte storlek M. Jag slet som en gris med lite olika stunts för att få luft i däcket då jag inte fick däcket tätt nog mot fälgen så luften bara pös ut. Slutade med att jag använder dem som fälband och kör ghetto-tubeless med en uppklipt slang i stället :)

Fatbike Q&A.
Mest för att den tar sig fram där andra cyklar inte gör det, och dessutom på ett rätt behagligt och avslappnat sätt. Småstök bara smälter undan och man flyter fram.
Instämmer helt och vill tillägga att jag använder den som vanlig mtb, sen jag bytte till feting har jag knappt vurpat efter flera hundra timmars cykling. Jag kör helstelt och den är stabil, snabb, lätt och ger ett smile på läpparna flera gånger varenda runda. Varje gång jag numera provat "smalhjuling" har det känts bedrövligt. Att cykla i djup snö, sand och grusväg tycker jag inte funkar alls men i skoterspår och på stig är det en hallelujah-känsla 9 gånger av 10.

Fatbike Q&A.
IMG_8988.jpeg

Får fan inte pli på mina Mulefüt 80. Har köpt den officiella 78 mm Sun Ringlé-tejpen, kollat att fälgbandet sitter centrerat och inte kryper upp på fälgkanten, rengjort nitiskt, spänt tejpen ordentligt när jag lägger på den, sett till att skarven är tät, jobbat fast tejpen hela vägen längs fälgkanten, dragit åt ventilen ordentligt. Likförbannat pyser det ut luft runt hela fälgbandet.

Har ju tejpat något dussintal smala fälgar utan problem vid det här laget men här går jag bet. Gah!

Fatbike Q&A.
Visa bilaga 659945

Får fan inte pli på mina Mulefüt 80. Har köpt den officiella 78 mm Sun Ringlé-tejpen, kollat att fälgbandet sitter centrerat och inte kryper upp på fälgkanten, rengjort nitiskt, spänt tejpen ordentligt när jag lägger på den, sett till att skarven är tät, jobbat fast tejpen hela vägen längs fälgkanten, dragit åt ventilen ordentligt. Likförbannat pyser det ut luft runt hela fälgbandet.

Har ju tejpat något dussintal smala fälgar utan problem vid det här laget men här går jag bet. Gah!
Jag insåg tidigt att det inte var värt besväret att försöka få till tubeless på fetingen, så jag har aldrig ens försökt. Det får följa med en extra slang på turerna istället.

Fatbike Q&A.
Visa bilaga 659945

Jag känner med dig; är ju i precis samma sits med min DTSwiss-fälg. Det låter också som du provat de flesta knep som finns...

Fatbike Q&A.
Jag insåg tidigt att det inte var värt besväret att försöka få till tubeless på fetingen, så jag har aldrig ens försökt. Det får följa med en extra slang på turerna istället.
Vinsterna med tubeless är ju störst på fatbike tycker jag, så det är värt att försöka. Men det är ju inte helt enkelt att få till det.
Fälgarna på min gamla Farley, som inte hade några hål, var dock de enklaste fälgarna jag hanterat (inkl vanlig mtb) för att få det att lira. Då behövde jag inte ens en kompressor.

Tillbaka
Topp