Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Jag monterade mina mulfötter med Stokvis tejp.
Först fälgband, sen denna överlappande och sen
20231014_145140.jpg

denna som är 100 mm bred. Skar av resterna efter nån dags cykling så att det hade satt sig. Däcken sitter tajtare och lite svårare att poppa men såpavatten fixar det. Bytt däck några gånger efter det utan problem. Köpte båda på Jula men verkar inte finnas kvar.

Fatbike Q&A.
Jag sitter här och leker med tanken att bygga ett par trevliga hjul till fetingen. 80 mm Mulefüt med 26x4.8 Jumbo Jim idag och ser ut att vara ca 15-20 mm marginal till ramen:

IMG_9048.jpeg

IMG_9049.jpeg

Hur tänker ni med 27.5 vs 26? Konstaterar att det inte borde vara några som helst problem att få plats med 27.5x4.5, skulle öka ca 5 mm på höjden och beroende på fälgbredd bli någon mm smalare.

Verkar dock rätt snålt med både fälgar och däck till 27.5 på marknaden?

Fatbike Q&A.
Min Dude kom med 27,5” men dom sålde jag ocyklade pga däcksutbudet och tur var väl det, nu när man är helsåld på Al Mighty som bara finns i 26…
Så bygg ett par 26 100mm å på med Al Mightys så blir iaf jag avundsjuk sen ;-)

Fatbike Q&A.
Min Dude kom med 27,5” men dom sålde jag ocyklade pga däcksutbudet och tur var väl det, nu när man är helsåld på Al Mighty som bara finns i 26…
Nästan halvkilot tyngre än JJ. Är det så jäkla mycket trevligare? Jag jämför ju mest med mina smalhjulingar, har inga andra referenser, men tycker jag har grepp så det räcker och blir över. Klättrar som en bergsget och flyter fram på snö och lera. Enda gången det inte räckte till var när det var rejält med nysnö, men då pratar vi rent krasst om några enstaka dagar per år här i Göteborg... Och att sladda runt i nysnö är ju kul på sitt sätt.

Så bygg ett par 26 100mm å på med Al Mightys så blir iaf jag avundsjuk sen ;-)
2x70 g viktstraff på 100 mm jämfört med 90 som ju ändå är ett snäpp upp från mina 80...

Fatbike Q&A.
Hej baknavet lr kanske huben på min surly moonlander har till slut tackat för sig och jag behöver ett nytt men har inte en susning vilket märke modell osv som passar. Det som sitter var ett av surlys eget märke , det är clown shoe fälgar och sram 1X11 drivline årsmodell 2015.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
varje höst och vinter kommer tankarna om att skaffa en fatbike.

har spanat på en dude, men kommer en large vara för liten till mina 196cm, någon som har nån erfarenhet?

Fatbike Q&A.
varje höst och vinter kommer tankarna om att skaffa en fatbike.

har spanat på en dude, men kommer en large vara för liten till mina 196cm, någon som har nån erfarenhet?
  • 8fat xl will fit you.
  • the new farley 5 xl will fit you.
  • kona wo xl will fit you
  • giant yukon 1/2 xl will fit you.

and if you want carbon there is this https://icancycling.com/collections/fat-bike-frame/products/27-5er-hardtail-fat-bike-frame-sn05, but I do not know how it works with customs and tax i Sverige.

reach probably won't be your limiting factor for snow.
seatpost length maybe depending on the model, but you can go around that with a dropper post @150 that come in 450+ overall length.
and stack, but you can also getaway with a high rise handlebar.
I have the spank spoon @75 now, and it doesn't even look odd.
It's like a bmx for big kids.

the wallet better say a prayer.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
  • 8fat xl will fit you.
  • the new farley 5 xl will fit you.
  • kona wo xl will fit you
  • giant yukon 1/2 xl will fit you.

and if you want carbon there is this https://icancycling.com/collections/fat-bike-frame/products/27-5er-hardtail-fat-bike-frame-sn05, but I do not know how it works with customs and tax i Sverige.

reach probably won't be your limiting factor for snow.
seatpost length maybe depending on the model, but you can go around that with a dropper post @150 that come in 450+ overall length.
and stack, but you can also getaway with a high rise handlebar.
I have the spank spoon @75 now, and it doesn't even look odd.
It's like a bmx for big kids.

the wallet better say a prayer.

most likely customs and a 25% tax on that ican frame (if they ship from outside the european union)

Fatbike Q&A.
most likely customs and a 25% tax on that ican frame (if they ship from outside the european union)
25% + ?% would you expect.
The full frameset, frame+fork at 580$ doesn't seem excessive. But not sure how high the final price will be.

edit if I go through with the buying process it offers a prepaid taxes option +225$. Does anyone have experience with that? Are they reliable or is it just to get you to buy and you are still on your own with European bureaucracy.

Otherwise, I may go for just a fat fork. Luckily there are more options there, with no customs involved.
Thinking about also converting my HT to half fat, at least for the winter.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
25% + ?% would you expect.
The full frameset, frame+fork at 580$ doesn't seem excessive. But not sure how high the final price will be.

edit if I go through with the buying process it offers a prepaid taxes option +225$. Does anyone have experience with that? Are they reliable or is it just to get you to buy and you are still on your own with European bureaucracy.

Otherwise, I may go for just a fat fork. Luckily there are more options there, with no customs involved.
Thinking about also converting my HT to half fat, at least for the winter.

Yes, 25% based on the value on the frame.

I was on my way to import a Salsa Mukluk (until i found the one i have) and used this tool to calculate the cost.

and with customs & that 25% it had nearly doubled in price...

And if i do the math on that ican frame (with the tool) i end up at $705 (didnt fill in the eventual shipping cost)

Fatbike Q&A.
Nu kan man få en Dude för 20k, fast med mitt tycke tråkiga hjul...

Fatbike Q&A.
mot bättre vetande så köpte jag faktiskt en beg dude från en annan happyit, synade geometritabellerna noggrant och den ligger inte jättelångt från min epic så tänkte att det borde gå att lösa, plus att jag kan använda reverb axs’en på bägge så slipper köpa en till dropper.

återkommer med utlåtande, antingen så gillar jag den eller så kommer det dyka upp en dude strl large på en köp och sälj nära dig. :)

Fatbike Q&A.
hann bara montera ihop den och testmontera dropper igår.

ska försöka begränsa uppgraderandet denna gång till endast:

- 54t ratchet istället för 18t som sitter standard
- esi extra chunky handtag istället för ergon

Tillbaka
Topp