Specialized Chisel bikepacking

Leob

Medlem
Jag har köpt en Specialized Chisel. Jag har insett att den inte har några fästen för pakethållare mm.

Min tanke var att ha den för lite allt möjligt. Pendling, skogsäventyr, bikepacking mm.

Tycker ni att jag borde satsa på en enklare variant av cykel som har fästen eller borde jag skaffa T.ex. THULE PACKRACK som går att ta av/på relativt smidigt... påverkar det ramen på något sätt?

Tacksam för svar.

Jag har köpt en Specialized Chisel. Jag har insett att den inte har några fästen för pakethållare mm.

Min tanke var att ha den för lite allt möjligt. Pendling, skogsäventyr, bikepacking mm.

Tycker ni att jag borde satsa på en enklare variant av cykel som har fästen eller borde jag skaffa T.ex. THULE PACKRACK som går att ta av/på relativt smidigt... påverkar det ramen på något sätt?

Tacksam för svar.

Jag skulle säga att det är en bra bikepackingcykel. Kom en bra ram- och styrväska, exempelvis Vaude Trailfront och Trailsaddle. Rymliga och smidiga väskor som har en sele med löstagbar väska, så att du slipper montera av och på hela alltet varje gång. Satsa även på en heltäckande ramväska, så sväljer du en hel del packning i ramen. Geometrin ser, spontant, ut att passa för exempelvis en Revelate Design Ranger.

om du är sugen på en rejäl pakethållare finns det särskilda genomgående axlar med fästpunkter att köpa. specialized verkar ha en egen: https://www.specialized.com/ca/en/t...868?color=229596-155868&searchText=98917-5530
kombinera med en sadelstolpsklämma med pakethållarfäste, finns många varianter. https://www.specialized.com/ca/en/s...736?color=228429-155736&searchText=28216-9051
men hur kan man få tag på dem i Sverige? De finns inte på den svenska hemsidan

takes two to tango.
Axeln är svår att hitta, och den finns inte.
speciellt 197-varianten jag är ute efter.
verkar som att Specialized fasar ut den produktlinjen.

PXL_20230506_171039143~2.jpg

Chisel funkar bra för bikepacking med mjuka väskor! Har inte så mycket att tillägga i diskussionen, men lite inspiration kan jag bjuda på.

Mer än så behövs egentligen inte! Kan man sätta fast Thule clip on pakethållare bak utan att ramen deformeras tror du?
Svårt att avgöra med någon form av säkerhet, men de är ju rätt tunna. Ramen är rätt mjuk och följsam i stökig terräng, jag antar att mycket av den följsamheten sitter i de tunna stagen. Jag hade nog inte satt en sådan pakethållare på den men det är helt grundat på känsla, jag har inget annat att basera det på.

Tillbaka
Topp