[OT] Säkringshjälp

Peth

Aktiv medlem
[OT] Säkringshjälp
Hej Happy,

ljuset hemma har börjat fladdra, ett fenomen som jag av erfarenhet kopplar till att en av huvudsäkringarna har gått. Jag har tyvärr inga reservsäkringar på 20A och undrar nu om jag under en kort period i stället kan använda mig av 16A. Det är inga problem att klara effektbehovet med 16A under förutsättning att jag inte kopplar in bilen på laddning.

/Osäker

[OT] Säkringshjälp
Det är i alla fall inga problem i det vanliga skåpet.
Vi hade mycket fladder innan. Verkar varit både för låg säkring och nåt i gatan omväxlande. En fas kunde blinka ett tag.

Jag tolkade det mer som att blinkandet dödade säkringen än att död säkring blinkade

Efter att de grävt i gatan och vi ökat till 20 så funkar det

[OT] Säkringshjälp
Det är i alla fall inga problem i det vanliga skåpet.
Vi hade mycket fladder innan. Verkar varit både för låg säkring och nåt i gatan omväxlande. En fas kunde blinka ett tag.

Jag tolkade det mer som att blinkandet dödade säkringen än att död säkring blinkade

Efter att de grävt i gatan och vi ökat till 20 så funkar det
Och nu gick strömmen, så det var nog ingen av huvudsäkringarna som gått (de såg hela ut, men så kan det ju vara trots att de inte är hela).

Men frågan är ju intressant i alla fall, kan man tillfälligt säkra ner medan man åker till affärn och köper nya proppar? Har matros med 16A-säkringar sedan tiden då huset var säkrat för detta.

[OT] Säkringshjälp
Och nu gick strömmen, så det var nog ingen av huvudsäkringarna som gått (de såg hela ut, men så kan det ju vara trots att de inte är hela).

Men frågan är ju intressant i alla fall, kan man tillfälligt säkra ner medan man åker till affärn och köper nya proppar? Har matros med 16A-säkringar sedan tiden då huset var säkrat för detta.
Låter ju som när vi hade problem i gatan. Det slet som sagt på säkringar och blinkande.

Ja, 16a passar hålet för 20a då den ena är mindre än den andra

[OT] Säkringshjälp
Jag förstår inte riktigt frågan. Enda skillnad mellan 20A och 16A är max ström de klarar. Så såklart funker 16A när man drar mindre än 16A och inte när man drar mer än 16A/.

[OT] Säkringshjälp
Enkelt uttryckt så passar rent mekaniskt mindre säkring i bottenkontakten för större, men inte tvärs om. Det västa som kan hända är att säkringen går och då vet du att du förbrukar mer än 16 A.

[OT] Säkringshjälp
Svar Ja. Har du gamla porslinssäkringar så är det enda dilemmat du kan få att en 16A har en mindre diameter på toppen, därmed kan det i vissa fall glappa lite. Det finns ingen fara med för liten säkring, förutom att den bränns av lättare, vilket du redan verkar ha koll på.

[OT] Säkringshjälp
Tack alla för svar! Är lite försiktig när det kommer till elektricitet, och då känns det bra att Happy finns.

[OT] Säkringshjälp
"Fladdrande lampor" kan ju bero på att proppen ligger på gränsen och går för varm så tråden blir för lång och därför glappar... Bara att ringa installatören och säkra upp :-)

[OT] Säkringshjälp
"Fladdrande lampor" kan ju bero på att proppen ligger på gränsen och går för varm så tråden blir för lång och därför glappar... Bara att ringa installatören och säkra upp :-)
Jo, och det har jag gjort sen ett halvår tillbaka. Men nu var det ett allmänt problem med strömmen i hela grannskapet.

[OT] Säkringshjälp
Jag kan sakna att strömmen går. Vi fick strömavbrott ibland när jag växte upp och det var en så mysig känsla på nåt sätt (nej, det var inte flera veckor à la stormen Gudrun). Det kändes som att vi var ensamma med och mot naturen. Vi tände ljus och lagade mat på triangakök Trangiakök. Sedan dess har man grävt ned alla ledningar i kommunen (till vilken jag sedermera flyttade tillbaka) så det händer aldrig längre.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Säkringshjälp
Jag kan sakna att strömmen går. Vi fick strömavbrott ibland när jag växte upp och det var en så mysig känsla på nåt sätt (nej, det var inte flera veckor à la stormen Gudrun). Det kändes som att vi var ensamma med och mot naturen. Vi tände ljus och lagade mat på triangakök. Sedan dess har man grävt ned alla ledningar i kommunen (till vilken jag sedermera flyttade tillbaka) så det händer aldrig längre.
Du får flytta till Gotland. Här börjar Trianga-säsongen nu.

[OT] Säkringshjälp
Jag kan sakna att strömmen går. Vi fick strömavbrott ibland när jag växte upp och det var en så mysig känsla på nåt sätt (nej, det var inte flera veckor à la stormen Gudrun). Det kändes som att vi var ensamma med och mot naturen. Vi tände ljus och lagade mat på triangakök. Sedan dess har man grävt ned alla ledningar i kommunen (till vilken jag sedermera flyttade tillbaka) så det händer aldrig längre.
För fa-ahn Kashmiren, det heter Trang-I-a!

?

[OT] Säkringshjälp
Du kan även byta plats på säkringarna och se om fladdret är kvar på samma ställe.

Har du fladder kvar efter nya säkringar så felanmäl till nätägaren, oftast är inte problemet hos dig då. Det händer att felet är i dina säkringsapparater men då behöver vi ändå in innan för plomberingen i vilket fall.

I värsta fall är den en nolla som är på väg och då håller du tummarna för att det är hos nätägaren och inte dig.

Har du en diazedsäkrings-central så ska normalt sätt nollskruven vara spänd. Du kan prova känna på den, är den nästan åtskruvad men lite lös så spänn den. Vet du inte vad detta är så ber du en elektriker göra det.

Sen gudrun har det snurrat enorma vädersäkringsprojekt i hela landet med små lokala avvikelser (som Roslagen för nåt år sen t ex), så efterhand så minskar avbrotten helt klart. Nätägarna har även andra krav på sig och mäter alla avbrott på rullande tolv. Idag har vi ett större problem med vissa generationers plastkablar som nu behöver bytas i sin helhet istället.

Låter ju som när vi hade problem i gatan. Det slet som sagt på säkringar och blinkande.

Ja, 16a passar hålet för 20a då den ena är mindre än den andra

Svedala är ett jätteproblemområde :)

[OT] Säkringshjälp
Du kan även byta plats på säkringarna och se om fladdret är kvar på samma ställe.

Har du fladder kvar efter nya säkringar så felanmäl till nätägaren, oftast är inte problemet hos dig då. Det händer att felet är i dina säkringsapparater men då behöver vi ändå in innan för plomberingen i vilket fall.

I värsta fall är den en nolla som är på väg och då håller du tummarna för att det är hos nätägaren och inte dig.

Har du en diazedsäkrings-central så ska normalt sätt nollskruven vara spänd. Du kan prova känna på den, är den nästan åtskruvad men lite lös så spänn den. Vet du inte vad detta är så ber du en elektriker göra det.

Sen gudrun har det snurrat enorma vädersäkringsprojekt i hela landet med små lokala avvikelser (som Roslagen för nåt år sen t ex), så efterhand så minskar avbrotten helt klart. Nätägarna har även andra krav på sig och mäter alla avbrott på rullande tolv. Idag har vi ett större problem med vissa generationers plastkablar som nu behöver bytas i sin helhet istället.

Svedala är ett jätteproblemområde :)
Det var spännande när det blinkade och när gjuteriet eldat i ställverket så fick man göra kaffe på biltema-trangia :). (Inköpt för att göra välling men vi fick prioritera hårt fram på elva snåret. Ersättning kan ju bebisar dricka kallt...)

Numera fungera det bra. I vårt hus i alla fall.

En sak man ska tänka på är så att inte ALLT som inte fanns 1972 hamnar på samma fas.
Vi hade råkat få Micro, diskmaskin, torktumlar och extra frys på samma fas.

Sen är väl en del som var 3fas 1972 enfas idag så det är ju frågan var det landar också.

[OT] Säkringshjälp
Har också erfarenhet av lös / glappande nolla, både i dosor och i centralen vilket kan ge fladdrande ljus bla...

Tillbaka
Topp