9mm through bolt till 5mm qr Bullitt

Kallemanne

Aktiv medlem
Hej
Vill säkra mitt bullitt-framhjul med säkerhets-qr (förra hjulet blev stulet) men finns typ bara en svindyr lösning för through bolt.
Kan man konvertera till vanlig qr på något vis? Finns det andra lösningar?

Hampus

Det beror på vilket nav du har. Vissa nav går att konvertera till alla möjliga standarder med vad man kallar endcaps. Vad har du för nav?

Hej
Vill säkra mitt bullitt-framhjul med säkerhets-qr (förra hjulet blev stulet) men finns typ bara en svindyr lösning för through bolt.
Kan man konvertera till vanlig qr på något vis? Finns det andra lösningar?

Hampus
Det beror på navet. Annars så kan du tillverka specialmuttrar med en egen fattning till.

Har för mig att det är nån lite udda variant av QR de använder.
Ja. 9mm thru bolt/axle. Samma ytterdimersioner som qr men helt genomgående ist för att en bit sticker ut från navet. Som genomgående fast passar i ramar med qr.

Bilagor

• IMG_4402.jpeg
    IMG_4402.jpeg
    24.1 KB · Besök: 52
Min har nog en 10-12 år på nacken nu, men jag har för mig att det sitter Novatec på den.
Fick svar från Harry vs Larry och ja det verkar vara Novatec. De menar iaf att det inte finns några adaptrar, och tyckte jag skulle be en cykelverkstad bygga om hjulen... Bra lösning på att de valt en otroligt udda standard på snabbkoppling.

Men den där axeln på bild ovan, passar den verkligen i en ram med vanlig qr?

Om så är fallet löser du ju biffen på ett enkelt sätt genom att få tillverkat en axel med samma yttermått som din nuvarande special-axel och med samma längd fram till "det smala stället" på båda sidor, men med ett hål rakt igenom där en vanlig qr-axel passar. Då får du en ny specialaxel byggd av en vanlig axel (med valfritt stöldskydd) plus en yttre adapterhylsa.

Jag har med mig tre lås som alltid ligger i lastcykeln, så jag låser alltid fast både ram och hjul i diverse saker om jag lämnar cykeln. Då har jag förvisso väldigt dyra hjul, men det hade ändå känts värt omsorgsfull låsning för att undvika krångel när cykeln står hjullös hux flux. Riktigt bygellås låser ju förutom fast hjulet även fast cykeln i något fast objekt om man låser smart.

Mao, köp ett till bygellås istället för att krångla med att bygga om nav/axel.

Men den där axeln på bild ovan, passar den verkligen i en ram med vanlig qr?

Om så är fallet löser du ju biffen på ett enkelt sätt genom att få tillverkat en axel med samma yttermått som din nuvarande special-axel och med samma längd fram till "det smala stället" på båda sidor, men med ett hål rakt igenom där en vanlig qr-axel passar. Då får du en ny specialaxel byggd av en vanlig axel (med valfritt stöldskydd) plus en yttre adapterhylsa.

Jag har med mig tre lås som alltid ligger i lastcykeln, så jag låser alltid fast både ram och hjul i diverse saker om jag lämnar cykeln. Då har jag förvisso väldigt dyra hjul, men det hade ändå känts värt omsorgsfull låsning för att undvika krångel när cykeln står hjullös hux flux. Riktigt bygellås låser ju förutom fast hjulet även fast cykeln i något fast objekt om man låser smart.

Mao, köp ett till bygellås istället för att krångla med att bygga om nav/axel.
efter lite mer googlade verkar det enklaste vara att tillverka en ny axel. Jag vill helst slippa att låsa framhjulet hela tiden. Två lås är tillräckligt omständigt.

Tillbaka
Topp