Canyon Neuron 2023

• Trådstartare Trådstartare ers
  • Start datum Start datum
Canyon Neuron 2023
CF8 förstås. Nu har jag klickat på köp. Lite ovant att köpa komplett cykel, senast jag gjorde det var nog 2011, en Commencal Meta som jag sålde direkt efter att jag cyklat Trans Provence samma år. Det var ingen favorit.

Kona Explosif -1992, Trek 8000 -2001 och en Scott-CX 2004 är nog de enda kompletta cyklar jag köpt förutom den förresten.
Nice, blev det Summit Silver eller Rock Red?

Canyon Neuron 2023
Den var "out for delivery" igår förmiddags, sen hoppade den tillbaka till att vara "in transit". Strax därefter fick jag ett SMS från firman som kör ut där de kollade om jag var hemma idag, svarade på det men fick ingen respons. Cykeln levererades idag ändå som tur var.

Provtur med sonen på 7 km ca efter middagen och sedan en egen runda på 10 km. Fungerar som förväntat, lite jobb kvar att justera in dämparna men det går att köra grymt fort med den här cykeln både uppför och utför. Känns verkligen trygg utför, det har hänt lite med cyklarna sen jag köpte nytt sist.

Fick till några rejäla islag med pedalerna, ovan med att köra heldämpat och har mest kört helstelt senaste åren. Men det är nog en vanesak, vet att jag hade samma problem med min första heldämpade för 20 år sen (Specialized Enduro från 2003). Ska ha lite mindre sag bak också, det kommer hjälpa till.

Canyon Neuron 2023
Den var "out for delivery" igår förmiddags, sen hoppade den tillbaka till att vara "in transit". Strax därefter fick jag ett SMS från firman som kör ut där de kollade om jag var hemma idag, svarade på det men fick ingen respons. Cykeln levererades idag ändå som tur var.

Provtur med sonen på 7 km ca efter middagen och sedan en egen runda på 10 km. Fungerar som förväntat, lite jobb kvar att justera in dämparna men det går att köra grymt fort med den här cykeln både uppför och utför. Känns verkligen trygg utför, det har hänt lite med cyklarna sen jag köpte nytt sist.

Fick till några rejäla islag med pedalerna, ovan med att köra heldämpat och har mest kört helstelt senaste åren. Men det är nog en vanesak, vet att jag hade samma problem med min första heldämpade för 20 år sen (Specialized Enduro från 2003). Ska ha lite mindre sag bak också, det kommer hjälpa till.
Gratulerar till ett bra köp.
Har upplevt exakt samma sak som du.
Mest kört hardtail innan och med neuronen räknar jag rötterna med pedalerna.

Canyon Neuron 2023
Blev lite sugen på CF 8. Verkar otroligt prisvärd och har fått bra reviews. Gjorde en storlekskoll 172cm/80cm benlängd och fick resultatet S som har 27,5” hjul. Jag vill ju ha 29..Undrar om M kan funka iaf, många verkar uppleva att Canyon rekommenderar ramar som är för små?

Canyon Neuron 2023
Jag är 194 cm men skrev jag in rätt benlängd (jag har lång överkropp) så rekommenderades en L. Den hade alla gånger varit för liten - jag gick på XL. Med sadelstolpen ett par centimeter från lägsta så sitter jag toppen och får dessutom sadeln helt i bott om jag vill med droppern.

Canyon Neuron 2023
Cyklade en kort kvällsrunda på mitt "hemmasegment" som är knappt fem kilometer ganska teknisk, rotig och småkuperad stig. Mitt gamla pers satt på en Canfield 29:a med för tiden rätt utförsorienterad geoemtri men likväl en hardtail. 18.42. Nu körde jag en sväng i bra fart men inte så fort jag kunde, gjorde en rejäl saltomortal (jävla pedaler att vara nära marken) och polerade det ändå med en bit över en minut och landade på 17.33.

Snabbaste tiden är satt av en av våra endurofantomer och är ner under 12 minuter, men jag siktar på 15 nån gång under säsongen!

Eftersom jag nött den här snutten en hel del genom åren så kan jag ju reflektera lite också, även om jag definitivt har lite mera justering av dämperiet att göra så går det att köra ruskigt fort med riktigt bra kontroll.

Canyon Neuron 2023
Cyklade en kort kvällsrunda på mitt "hemmasegment" som är knappt fem kilometer ganska teknisk, rotig och småkuperad stig. Mitt gamla pers satt på en Canfield 29:a med för tiden rätt utförsorienterad geoemtri men likväl en hardtail. 18.42. Nu körde jag en sväng i bra fart men inte så fort jag kunde, gjorde en rejäl saltomortal (jävla pedaler att vara nära marken) och polerade det ändå med en bit över en minut och landade på 17.33.

Snabbaste tiden är satt av en av våra endurofantomer och är ner under 12 minuter, men jag siktar på 15 nån gång under säsongen!

Eftersom jag nött den här snutten en hel del genom åren så kan jag ju reflektera lite också, även om jag definitivt har lite mera justering av dämperiet att göra så går det att köra ruskigt fort med riktigt bra kontroll.
Låter trevligt. Vore kul att se bild(er) i Visa-tråden sen.

Canyon Neuron 2023

En jäkla skillnad att köra HT på teknisk stig och FS när det kommer till fart. Du hade nog varit snabbare på vilken FS som helst förmodligen men kul med lite mätningar!

Canyon Neuron 2023
Jo jag körde FS mellan 2003 och 2012, några Spec Enduro, Scott Ransom, Commencal Meta. Men Neuronen känns klart kapabel trots mindre slaglängd än Scotten , och modernare geo känns tryggt utför. Lätt och fin också. Tämligen karaktärslös men så tycker jag många nya cyklar är, på gott och ont. Något av ett verktyg som gör sitt jobb utan att märkas.

Hade tänkt byta däck till Purgatory/Butcher men Nobby Nic/Wicked Will av den modell som sitter på fungerar ypperligt när det är torrt iaf.

Canyon Neuron 2023
Ni som köpt, nöjda med nya Neuron? Går i köptankar för att ersätt en Spark -20.
Mycket nöjd! Mest erfarenhet av hardtail innan, men har med bra självförtroende kastat mig ut med Neuron:en.
Var rädd att inte ha koll på bakvagnen, som på en hardtail. Där känner man ju exakt vad cykeln gör.
På Neuron:en känns det som om bakdelen gör det den ska, den bara hänger med.
Alltid trevligt med nya grejer också.
Jag vägde mellan denna och allebike discovery, men valet föll på canyon.

Canyon Neuron 2023
G5 har den smarta detaljen att du kan justera den i höjd 25mm nedåt med 5mm:s intervaller genom att lossa muttern och vrida övre bussningen i olika lägen för att justera höjden. Dessutom kan du justera trycket i den med vanlig dämparpump.

Innebär det här att jag skulle kunna beställa en CF8 i Large och ändå behålla originalstolpen? Det står ju att lägsta sadelhöjd är 75 cm och jag behöver sitta på 73 cm.

Canyon Neuron 2023
Mycket nöjd! Mest erfarenhet av hardtail innan, men har med bra självförtroende kastat mig ut med Neuron:en.
Var rädd att inte ha koll på bakvagnen, som på en hardtail. Där känner man ju exakt vad cykeln gör.
På Neuron:en känns det som om bakdelen gör det den ska, den bara hänger med.
Alltid trevligt med nya grejer också.
Jag vägde mellan denna och allebike discovery, men valet föll på canyon.
Kör du AL eller CF? Enligt specen så verkar de snarlika och även samma vikt.

Canyon Neuron 2023
Innebär det här att jag skulle kunna beställa en CF8 i Large och ändå behålla originalstolpen? Det står ju att lägsta sadelhöjd är 75 cm och jag behöver sitta på 73 cm.
Vet faktiskt inte om de 25 millimetrarna är medräknade i lägsta sadelhöjd eller inte. Verkar lite diffust. Jag sitter på 830mm på min XL utan att ha sänkt droppern någon av de 25, men har då ca 25mm kvar innan droppern är helt nere mot sadelklämman. Det blir lägsta sadelhöjd 805mm. I storlekstabellen står 790mm.

Canyon Neuron 2023
Hej!
Ser att det diskuterats komponenter hit och dit mellan AL7 och CF8, jag har läst på lite också.
Men det som inte står är känslan i ramen. tror ni att man kan förvänta sig roligare körning, styvare ram eller något annat intressant skillnad om man väljer AL eller CF? =)

Canyon Neuron 2023
Jag tror svaret på den frågan är att du inte kommer känna någon direkt skillnad, om jag ska vara ärlig. Jag köpte en CF8 på oklara grunder :-)

Canyon Neuron 2023
Nej, det gör det inte. 180 mm som
Tack!

Lyckades hitta ett foto på bakre oket på en 2023 Neuron 6 (https://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/canyon-neuron-6-2023-review). Syns klart att det är direkt post-mount för 180mm skivor.
IMG_2678.jpeg

Canyon Neuron 2023
Kommer få min neuron imorgon, hur är det med däcken, kan man göra om dessa till tubeless? Både wicked will och nobby noc verkar komma i två olika modeller, den ena fungerar tubeless och den andra inte. Vilken version har neuronen?

Canyon Neuron 2023
Hej Bullen!

Jag är sugen på en Neuron CF8. I dag har jag en Scott Genius 740 från 2013 (gammal omodern ram alltså, med, hör och häpna, trippelklinga fram).

Jag cyklar mest stig, i Mälardalen och fjällen, och i det sista fallet blir det ju en del ”bombande” utför fjällsidor. Inga stora hopp eller så.
När jag kollar på recensioner på YT så cyklar de nöjda recensenterna ofta grövre spår än vad jag gör. Jag gillar uppförsbackar.

Är Neuron rätt cykel för mig?

Canyon Neuron 2023
Hej Bullen!

Jag är sugen på en Neuron CF8. I dag har jag en Scott Genius 740 från 2013 (gammal omodern ram alltså, med, hör och häpna, trippelklinga fram).

Jag cyklar mest stig, i Mälardalen och fjällen, och i det sista fallet blir det ju en del ”bombande” utför fjällsidor. Inga stora hopp eller så.
När jag kollar på recensioner på YT så cyklar de nöjda recensenterna ofta grövre spår än vad jag gör. Jag gillar uppförsbackar.

Vet inte vad "bomba" betyder för dig. För mig betyder det stenkistor, drops o allmänt jävlig o brant terräng och då kanske en Neuron inte är rätt.

Samtidigt är en Neuron fjarton ggr dugligare i besvärlig terräng än det du kommer ifrån. Så funkar den lär ju en Neuron definitivt funka.

Tror du skulle bli nöjd med en Neuron men vi behöver nog bena ut begreppet bomba först.

Canyon Neuron 2023
Vet inte vad "bomba" betyder för dig. För mig betyder det stenkistor, drops o allmänt jävlig o brant terräng och då kanske en Neuron inte är rätt.

Samtidigt är en Neuron fjarton ggr dugligare i besvärlig terräng än det du kommer ifrån. Så funkar den lär ju en Neuron definitivt funka.

Tror du skulle bli nöjd med en Neuron men vi behöver nog bena ut begreppet bomba först.

Nä, jag skulle inte definiera min ”bombning” som speciellt brant Jag har oftast kunnat cykla upp samma väg. Drops är nog max 50 cm, men det kan ju tidvis vara hyfsat stenigt. Jag är ganska feg i min cykling, även om jag tycker det är kul. Jag väger 67 kg.

Canyon Neuron 2023
Hej Bullen!

Nu har jag ingen Neuron, men från vad jag har läst i (tyska) reviews är Neuron rätt cykel för dig och också för svensk stig generellt. Verkar var effektivt uppför.

Allebike Discovery är liknande men en grad flackare gaffelrörsvinkel. Den finns dock bara i en utförande med billigare komponenter än Neuron CF8.

Canyon Neuron 2023
Nä, jag skulle inte definiera min ”bombning” som speciellt brant Jag har oftast kunnat cykla upp samma väg. Drops är nog max 50 cm, men det kan ju tidvis vara hyfsat stenigt. Jag är ganska feg i min cykling, även om jag tycker det är kul. Jag väger 67 kg.
Jag har kört Neuron nerför röda backar och för det funkar det helt ok även om jag är mer bekväm med en Spectral där. Tror Neuron blir rätt, den är mer allround än Spectral o Spectral 125.

Canyon Neuron 2023
Det bombande jag gjort utför i fjällen skulle den vara som klippt och skuren för. Det är sällan särskilt brant och jättesnabbt. Har bara cyklat i Jämtlandsfjällen dock. Har CF8 själv. Ju kommer bli förvånad över hur mycket som hänt sen 2013..

Canyon Neuron 2023
Tänk på att Neuron inte har remote lockout. Den behövs inte, men brukar vara en grej de som kommer från Scott stirrar sig blind på.

Hehe, med tanke på att jag har monterat bort min remote, och alltså alltid kör på öppen, så är det ett plus att kunna justera vid behov :giggle:

(Åtminstone på 2013 var remoten svår att hantera, och jag upplevde det hårda läget som oanvändbart på transportsträckor eftersom cykeln kom i självsvängning. Jag cyklade nästan jämt på helt öppen, och ibland på mellanläget)

Canyon Neuron 2023
Jag härjar runt i mälardalen, terrängen är som värst likt ett genomsnitt av Hellas men med mer flow nerför, min 6 AL fungerar hur bra som helst, klättrar grymt bra jämfört med min min gamla bergsget(Giant NRS), dock dåligt med hopp och dropp här... Du väger inte så mycket så det ska inte vara något problem.
Hade jag valt en Spectral skulle jag nog saknat klättermöjligheterna.
Mvh, gubbfan på 110Kg.

Canyon Neuron 2023
Tänkte beställa växelöra till min Neuron. Canyon listade SRAM UDH till min Shimano-kittade hoj. Kan det stämma? Mycket riktigt sitter det ett UDH på hojen. En fabriksbastard ?

Ett föredöme att inte har special-special växelöra!

1702893807943.png

Tillbaka
Topp