Canyon Neuron 2023

• Trådstartare Trådstartare ers
  • Start datum Start datum

ers

Aktiv medlem
Canyon Neuron 2023
Äntligen kommer en uppdaterad Neuron från Canyon...

Och redan en initial review hos Pinkbike...

Ser ut att bocka av det mesta man saknade tidigare men vet inte vad jag egentligen tycker om kabeldragningen genom headsettet på CF modellerna... :unsure:

Senast ändrad:
Canyon Neuron 2023
Ser ju väldigt bra ut? Snygg också.
Känns dock onödigt med 140mm gaffel. Hade varit bättre om geo varit anpassad till 130. Då hade det funnits utrymme att gaffla upp för lite mer aggresivt stuck.

Canyon Neuron 2023
Det kommer fler och fler cyklar som känns intressanta för mig. Hade kunnat leva med ytterligare lite mindre slaglängd men det är nog bara jag som tänker så.

Canyon Neuron 2023
16k pris premium för CF känns lite väl. Får nästan 2st AL instegs cyklar för priset av billigaste CF.

Med så kan man inte jämföra.

AL 7 och CF 8 har nästan identiska specs och har bara 3600 kronor skillnad, riktigt lite! Förstår dock inte hur dom kan har samma vikt när enda skillnader, förutom ram, eller XT - SLX drivlinan och M 1900 - XM 1700 hjul.

Canyon Neuron 2023
200 mm dropper i large, är detta den nya standarden för trail-cyklar?

760 mm brett styre tycker jag verkar ngt smalt på en trailhoj. I övrigt gillar jag nog de andra måtten faktiskt. Vill man ha flackare gaffelvinkel o längre reach finns ju Spectral 125.

Canyon Neuron 2023
Ser fin ut men hade personligen gärna sett en grad flackare gaffelvinkel och kanske liiite längre reach.

Hos nästan alla tillverkare has geometri på cyklar i den kategori stannat med gaffelrörsvinkel mellan 66 och 65 grad och reach mellan 475 och 480 mm i L.

Jag har aldrig cyklat en cykel med mindre än 66 grad, men tror inte att jag behöver en flackare gaffelvinkel. Reach kan väl anpassar genom val av en annan storlek.

Canyon Neuron 2023
Min för sin tid progressiva Canfield-hardtail från 2013 har 68 graders gaffelvinkel, har inte cyklat på något flackare någon längre stund :-) ser inga problem med 66 grader. Är ärligt talat lite orolig för att börja cykla FS igen, det får ju inte vara för enkelt..

Canyon Neuron 2023
Neuron (bak) vs Stumpjumper (fram i grönt). Blir aldrig 100% korrekt med overlays. Neruon är några mm längre än Stumpjumpern egentligen. Hur som helst ser de ganska snarlika ut.
1679406345877.png

Canyon Neuron 2023
Hos nästan alla tillverkare has geometri på cyklar i den kategori stannat med gaffelrörsvinkel mellan 66 och 65 grad och reach mellan 475 och 480 mm i L.

Jag har aldrig cyklat en cykel med mindre än 66 grad, men tror inte att jag behöver en flackare gaffelvinkel. Reach kan väl anpassar genom val av en annan storlek.

Tittade på Pinkbike videon nu och när de jämförde mot Transition. Den har 5 mm längre reach och 65 grader gaffelvinkel. Det känns perfekt, subjektivt.

Canyon Neuron 2023
430 mm i de små storlekarna i varje fall. 440 mm är väl inte världstrendigt men inte heller "fel" på ngt sätt. Det det finns ju viktigare mått att nagelfara.

Canyon Neuron 2023
Neuron (bak) vs Stumpjumper (fram i grönt). Blir aldrig 100% korrekt med overlays. Neruon är några mm längre än Stumpjumpern egentligen. Hur som helst ser de ganska snarlika ut.

På Flow Mountain Bike jämför han just SJ mot Neuron längst ner i artikeln och konstaterar att de är relativt lika...

Canyon Neuron 2023
På Flow Mountain Bike jämför han just SJ mot Neuron längst ner i artikeln och konstaterar att de är relativt lika...

Ja, de verkar nästan vara identiska sånär som på kedjestaget. Jag misstänker ofta att Specialized används som utgångspunkt när jag ser cyklar från andra märken.

Gillar Flow, tycker de har de bästa testerna. Men ibland undrar jag, de är typiskt sådana testare som tycker att cykeln går från ocyklingsbar till underbar om man vrider 1 klick på ngt undangömt reglage på en dämpare. De måste besitta övernaturliga förmågor.

Canyon Neuron 2023
CF8 Summit Silver i XL beställd! Kändes rätt prismässigt att ta 8:an då jag redan har ett par fina Newmen kolhjul, och att jag inte kör hårdare än att Performancenivå på dämperiet räcker gott och väl.
Hade en CF9 2019 tidigare och har under två år åkt Orbea Occam. Har känt mig lite over-biked på Occam så det här blir nog bra.

Canyon Neuron 2023
Beställde en Canyon Neuron 5 och samma vecka jag fick hem den släpptes nya Neuron. Har inte packat upp den och kommer skicka tillbaka.

Va egentligen bara priset (17k) för en ok speccad fs, som gjorde jag slog till. Men geon på den kändes helt fel från början.

I alla fall, nu till frågan. Kommer beställa en Neuron 6 eller 7.
Är det värt de extra 5k för en 7a?
Bromsarna och vevpartiet känns ju väldigt tråkiga på 6an.
Stor skillnad på en Fox float performance vs Rhythm?

Canyon Neuron 2023
Beställde en Canyon Neuron 5 och samma vecka jag fick hem den släpptes nya Neuron. Har inte packat upp den och kommer skicka tillbaka.

Va egentligen bara priset (17k) för en ok speccad fs, som gjorde jag slog till. Men geon på den kändes helt fel från början.

Du får top of the line bromsar för 2,5-3k (mt7, XT, Saint) lösa. 5k känns ovärt om de inte uppgraderar dämpningen.

Canyon Neuron 2023

Om det är någon modell i uppställningen som känns konstig så är det väl just 7:an. För bara ytterligare 3600 kr hamnar man på 8:an och får då kolfiberram och klart finare hjul. Nä, jag hade gått på 6:an isf.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp