Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Först varmt, sen dra av ett lager. Och lägga i ryggfickan/ryggsäcken. Svårare än så är det inte.Spännande pendlingsdag imorgon, 2 grader på morgonen och 12 vid hemfärd. Hur fasen ska man klä sig?
Precis eller den man körde i Tyskland för ett antal år sedan:
Det gjorde jag med men stannade kvar på jobbet och fick datorn levererad av min snälla hustru ?Cyklade hela vägen till kontoret, men min jobbdator ville stanna hemma. Så nu är jag hemma också.
Friskt.
Hemvägen samma dag... regn ?Krispig.
Nu är ju cykelbanan på Västerbron enkelriktad så man ska ju inte behöva se upp för mötande trafik. Kan dock vara lämpligt ändå.Uppför västerbron vad det ett annan pucko som tittade, visade att han skulle köra om och sen gjorde det rakt mot en annan (el)cyklist.
Jag hittar inget i lokala trafikföreskrifter om att det är enkelriktade cykelbanor på Västerbron. EDIT: Men det finns, se nedan!Nu är ju cykelbanan på Västerbron enkelriktad så man ska ju inte behöva se upp för mötande trafik. Kan dock vara lämpligt ändå.
Jag hittar inget i lokala trafikföreskrifter om att det är enkelriktade cykelbanor på Västerbron. Ur ett jurdiskt hänseende går det bra att cykla som man önskar där om det stämmer. (Ur ett praktiskt hänseende är det jättedumt.)
Usch!Hemvägen samma dag... regn ?
Se där! :-) Jag hittar inte den när jag söker mha. karta. Jag vet inte vad jag ska skylla på, antingen mig eller webplatsen. Antagligen båda.
Nä, men om det är folk bredvid en ska man kanske inte svänga rakt in i dessa.Nu är ju cykelbanan på Västerbron enkelriktad så man ska ju inte behöva se upp för mötande trafik. Kan dock vara lämpligt ändå.
Jag tolkade beskrivningen som att den andre cyklisten kom mot trafiken.Nä, men om det är folk bredvid en ska man kanske inte svänga rakt in i dessa.
Inte den här gången :DJag tolkade beskrivningen som att den andre cyklisten kom mot trafiken.
Givetvis ska man lämna företräde åt redan omkörande trafik.
Var på Tranebergsbron? På vissa delar är gångbanan väldigt bred.Kylig morgon. Lärde mig av gårdagen och satte på barmitts.
På väg över Tranebergsbron. Till synes helt ensam. Håller höger men är inte så snabb så brukar lägga mig på gångbanan för att skapa extra utrymme ifall någon ändå vill förbi. Ska precis korsa linjen när en tjomme sveper förbi till höger, på gångbanan. Memil på en gul Bianchi, utan baklyse (framlyse oklart) och med stor ryggsäck.
Ibland kan jag ändå förstå tankegången när någon väljer att köra om till höger, oavsett min åsikt i frågan. Men den här gången fattar jag verkligen inte.
Jag cyklar alltid på östra sidan, in och ut ur stan. Mindre trafik samt smidigare mtp min pendlingsrutt. Tycker det fungerar bra med möte. Dock när även fotgängare tappat bort sig så kan det bli tightPå ämnet enkelriktade cykelbanor så fick jag detta från trafikkontoret för ett tag sen när jag frågade om Roslagsvägens cykelbanor förbi Naturhistoriska. (Svaret gäller för Stockholm).
Information:
Den rekommenderade färdriktningen på cykelbanor anges av en skylt med ett vägmärke som anger påbjuden cykelbana (Vägmärke D4, D6 eller D7) och av målade cykelsymboler i cykelbanan (så kallade "cykelmyror”). Denna skyltning och dessa vägmarkeringar är dock endast rekommendationer och inte reglerade genom någon trafikföreskrift. Det är alltså inte lag på att man måste cykla i en viss riktning.
Det finns ett fåtal undantag från ovanstående beskrivning. Det gäller cykelbanor på vissa broar där vi har reglerat cykeltrafiken med en lokal trafikföreskrift som gör att cykelbanorna är reglerade som enkelriktade snarare än att det bara är rekommenderat att man cyklar i en viss riktning. På de platser där cykelbanorna är reglerade som enkelriktade med en lokal trafikföreskrift så anges detta tydligt i form av ett vägmärke ”C1. Förbud mot infart med fordon” i den ände av cykelbanan där man inte får cykla in.
Eftersom färdriktningen på cykelbanorna längs Roslagsvägen inte är reglerade med en lokal trafikföreskrift så är färdriktningen där endast rekommenderad. Vi kan därför inte sätta upp C1:or där utan har istället valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen.
Detta gäller exempelvis på östra sidan av Roslagsvägen, söder om Ekhagsmotet, på västra sidan om korsningen Rålambsvägen/Norra Fiskartorpsvägen och på cykelbanan på östra sidan om korsningen Roslagsvägen/Bergiusvägen
På vägVar på Tranebergsbron? På vissa delar är gångbanan väldigt bred.
Sval skön cykelkeps kombinerad med dessa tycker jag är klockrent.Svalt imorse. Funkar fortfarande med två lager tunn funktionströja, en kortärmad och en långärmad. Benen var OK med shorts och fotbollstrumpor. Dock svalt om fingarna, får nog börja med liners under handskarna. Lite svalt om öronen också, så snart åker pannbandet fram. Ska fundera på att skaffa andra öronvärmare, blir så varm om övriga huvudet av pannband.
Otroligt mycket folk när man drar efter lämning vid kvart över 8.
Fick påhäng av man med tempopinnar på Vasagatan. Han hängde på på rull när jag plöjde upp för Torsgatan. Andra pendlingen på 10 år nämnde han, så då förtjänade han verkligen att ligga lite i mitt vindskydd. Men han verkade glatt entusiastisk, så det blir nog inte sista gången vi ses. Alltid kul att samtala med medpendlare vid rödljusen.
Apropå rödljus blir jag alltid lika förvånad av alla som kör mot rött vid Tegelbacken, idag minst 10 stycken när jag stod och väntade. Man bör ha järnkoll på trafikflödet om man ska snedda över den trafikplatsen.