En mtb till "allt"

Edarion

Aktiv medlem
En mtb till "allt"
Jag har en "fin" lvg, där jag satsat på det jag vill ha och som är min primära cykel.

Jag köpte också en enklare fulldämpad mtb. Den har jag dock aldrig varit helt nöjd med, främst för att jag inte använder den för vad den är byggd.

Jag funderar nu på vad jag vill ha...
Jag vill att det är en mtb-typ av cykel. Jag vill kunna cykla:
Grusväg, vinter med dubbdäck, packa tungt för långsam touring, dra barnvagn och även cykla någon mer teknisk mtb-bana.
Jag vill få ner vikt och prislapp i den mån det är möjligt och funderar på vad som kan kompromissas bort.

Jag behöver inte kunna vara snabbast på en krävande mtb-bana eller överhuvudtaget åka downhill.

Både konkreta tips på cyklar samt "tankar" att ta med är uppskattat.
Alu-ram för att packa tungt köra barnvagn?
Skippa framdämpare helt?
Vad bör jag mer tänka på?

En mtb till "allt"
Barnvagn funkar med alla cyklar. Jag har bara dragit barnvagn med kolfiber lvgcykel, funkade hur bra som helst.

Viktigatse frågan är om du vill har dämpad gaffel eller inte. Utan dämpad gaffel är Kona Unit en standard rekommendation.

Jag kör själva oftast helstel på stökig stig, men inte alla tycker om det.

En mtb till "allt"
skulle själv satsat på en trail hardtail (65-64 gaffel vinkel) och slänga på lätt kolfiber hjul. Hamnar kanske på 20k totalt i pris.

Märken typ nukeproof, vitus, ragly.

Men det kanske är för mycket cykel för dig.

Hjul och däck kommer påverka hur rapp den kommer känns.

Finns det en budget?

En mtb till "allt"
skulle själv satsat på en trail hardtail (65-64 gaffel vinkel) och slänga på lätt kolfiber hjul. Hamnar kanske på 20k totalt i pris.

Märken typ nukeproof, vitus, ragly.

Men det kanske är för mycket cykel för dig.

Hjul och däck kommer påverka hur rapp den kommer känns.

Finns det en budget?

Tror jag får 8-10k för cykeln jag har. Ingen direkt budget, men allt över 20k går klart bort just nu ?

En mtb till "allt"
Barnvagn funkar med alla cyklar. Jag har bara dragit barnvagn med kolfiber lvgcykel, funkade hur bra som helst.

Viktigatse frågan är om du vill har dämpad gaffel eller inte. Utan dämpad gaffel är Kona Unit en standard rekommendation.

Jag kör själva oftast helstel på stökig stig, men inte alla tycker om det.
Kona unit verkar vara single speed? I övrigt verkar den ju toppen... Men vill/kan man verkligen leva med en växel? Vad har man för utväxling då? När trampar man ur om man är bekväm med ca 100-110 rpm?

En mtb till "allt"
Låter som att du kanske vill kunna montera fasta skärmar på en dylik cykel, så se till att ramen har fästen för det. Det GÅR att ordna ändå, men kan bli rätt bökigt.

Nån slags helstel eller HT med lite mer traditionell geometri än det som säljs för skogsbruk idag kan nog vara nåt. Ska man cykla långt så kan det bli knäppt med apbrant sadelrör till exempel. Men flack gaffel stör å andra sidan sällan eller aldrig.

En mtb till "allt"
Du ska ha en fatbike! Klarar allt du listar galant och är dessutom skoj att köra.
+1 på det. Jag har numera en fatbike som enda riktiga utanför-asfalt-cykeln och är nöjd med den. Tror det passar väldigt bra din listan.

Och nej, fatbike i sig är inte särskilt tungt (vad gäller vikten), det blir lite extra vikt på däck, men man sparar på allt rund dämpning .. och vem blir sig egentligen om en kilo hit eller dit. :) Och tung i meningen tungtrampat? Väl ... beror på. Man kan inte (bekvämt) cykla en stig med hårdpumpade däck och försöker man cykla asfalt på stigmjuka däck, då känns det långsamt ... men det är bara att stanna för en minut, pumpa lite luft och plötsligt försvinner motståndet. :)

Allmänt känns det att det är lätt att vara snabbare än en genomsnitt MTB cyklist på en (teknisk) stig och svårt på en asfaltväg (om man nu vill bry sig). Det finns ju anledning till dämpade cyklar, men allt det kostar i pengar och komplexiteten, och ska man inte tävla ... dessutom har du alltid en ursäkt till hands "men det är ju en långsam fatbike" om du vill ta det lugnt. :-D

En mtb till "allt"
Jag har fått för mig att dom är väldigt tunga att cykla?
Jag trodde också det innan jag provade och blev förvånad över hur rapp känslan var. Beror förstås på vad man jämför med, Jumbo Jim 4.8” väger 1200 g, i klass med ett par 29” Maxxisdäck i DD.

Med en dämpad framgaffel gör den inte bort sig på enduroslingorna heller.

En mtb till "allt"
Tycker att det låter som att en snärtig xc (dvs. inte en trail) skulle kunna passa dig. Det är en bra kompromiss som klarar (nästan) allt. Gärna begagnat med lite omodernare geometri så blir det bekvämare vid touring, äventyr och barnvagnskörning. De moderna varianterna är lite mer aggressiva i körställningen vilket lägger onödigt mycket vikt på händerna vid annat än stigcykling. Skippa kolfiberhjulen också. Onödigt dyrt.

En mtb till "allt"
Tycker att det låter som att en snärtig xc (dvs. inte en trail) skulle kunna passa dig. Det är en bra kompromiss som klarar (nästan) allt. Gärna begagnat med lite omodernare geometri så blir det bekvämare vid touring, äventyr och barnvagnskörning. De moderna varianterna är lite mer aggressiva i körställningen vilket lägger onödigt mycket vikt på händerna vid annat än stigcykling. Skippa kolfiberhjulen också. Onödigt dyrt.
Låter också intressant. Det svåra då är att veta vad som är en "snärtig" cykel utan en miljon googlingar ?

En mtb till "allt"
Och kolfiberhjul har gått bort för länge sedan, det gjorde det även på min lvg. Jag kan banta bort hela cykelns vikt på mig själv och innan det är gjort finns ingen mening med dyra, relativt små viktvinster. Dessutom gör andra meningen att jag behöver hjul som håller för min vikt...

En mtb till "allt"
Jag har en "fin" lvg, där jag satsat på det jag vill ha och som är min primära cykel.

Jag köpte också en enklare fulldämpad mtb. Den har jag dock aldrig varit helt nöjd med, främst för att jag inte använder den för vad den är byggd.

Jag funderar nu på vad jag vill ha...
Jag vill att det är en mtb-typ av cykel. Jag vill kunna cykla:
Grusväg, vinter med dubbdäck, packa tungt för långsam touring, dra barnvagn och även cykla någon mer teknisk mtb-bana.
Jag vill få ner vikt och prislapp i den mån det är möjligt och funderar på vad som kan kompromissas bort.

Jag behöver inte kunna vara snabbast på en krävande mtb-bana eller överhuvudtaget åka downhill.

Både konkreta tips på cyklar samt "tankar" att ta med är uppskattat.
Alu-ram för att packa tungt köra barnvagn?
Skippa framdämpare helt?
Vad bör jag mer tänka på?
Om du kan kompromissa en smula med just den tekniska mtb-banan och fixar att skruva själv så slänger jag, under avdelningen ”tankar att ta med” och att hålla prislappen nere, in mitt standardtips om att skrämma upp en gammal 26-tummare i stål.

Det är inte alla som tycker att en häck från 1900-talet är det poppigaste som finns, och om man dessutom vill känna nycykelkänslan så är ~30 år onekligen väldigt gammalt. Men de har vissa andra kvaliteter, och man kan trots allt göra dem riktigt bra för allt det andra du nämner (grusväg, vinter med dubbdäck, packa tungt för långsam touring, dra barnvagn).

Senast ändrad:
En mtb till "allt"
Som @Berk skriver: Kona Unit X. Jag har haft min i ca 3 år. Har använt den till stigcykling, pendling, bikepacking i både skog och asfalt, monterat på vagn för storhandling (motsvarande vikt som en barnvagn).
Jag är långtifrån snabbast i skogen (beror visserligen mer på cyklisten än cykeln), men den är otroligt följsam och rolig.
Och apropå touring, den kommer verkligen till sin rätt när den är fullastad.
Det går att slänga på 3.0-däck också, för den lilla extra dämpningen.

Och som tidigare nämnts, Fixmybike skickar cyklar.

En mtb till "allt"
Om du kan kompromissa en smula med just den tekniska mtb-banan och fixar att skruva själv så slänger jag, under avdelningen ”tankar att ta med” och att hålla prislappen nere, in mitt standardtips om att skrämma upp en gammal 26-tummare i stål.

Det är inte alla som tycker att en häck från 1900-talet är det poppigaste som finns, och om man dessutom vill känna nycykelkänslan så är ~30 år onekligen väldigt gammalt. Men de har vissa andra kvaliteter, och man kan trots allt göra dem riktigt bra för allt det andra du nämner (grusväg, vinter med dubbdäck, packa tungt för långsam touring, dra barnvagn).
Mycket spännande tanke... Kanske kan vara precis lika bra. Känns svårt att gå tag på en välskött så gammal cykel, men det kanske går. Letar jag brett kan det ju vara en av flera alternativ om inte annat ? speciellt om den ska vara helstel tänker jag att det kan vara intressant...

Tack!

En mtb till "allt"
Gör vi det inte onödigt komplicerat här med fatbikes etc...? Jag tycker kravspecen är rätt enkel, jag skulle kolla på XXL och deras utbud av enklare hardtails. Lättast kommer de aldrig att bli, men hyfsat billiga och kan användas till det mesta.

En mtb till "allt"
Gör vi det inte onödigt komplicerat här med fatbikes etc...? Jag tycker kravspecen är rätt enkel, jag skulle kolla på XXL och deras utbud av enklare hardtails. Lättast kommer de aldrig att bli, men hyfsat billiga och kan användas till det mesta.

Jag frågar mig bara om en dålig framdämpare är bättre än stelt?

En mtb till "allt"
Du söker efter något som inte finns - allt blir kompromisser. Så fort den tål lite packning blir det tråkigare i skogen, så fort den har däck för att cykla i skogen blir den slö på asfalt osv osv.

Avarter som fatbikes är ju garanterat kul på sin grej, men att cykla långt på asfalt eller att ha en rapp cykel (hint: vikt långt ut i hjulen ger trög cykel oavsett vad fantasterna säger) är ju bara att glömma.

Ska man kompromissa får man väga in åt vilket håll cykeln ska komma till sin rätt. En Unit X skulle jag själv klassa som den perfekta mellanmjölken i detta läget, och något jag tittat på om jag var tvungen att bara ha en cykel. En "helt vanlig hardtail" med moderat geometri osv funkar också dugligt som sådan cykel, även om de oftast saknar fästen för packning och skärmar.

Lösningen på alla problem är dock en blandning av tidigare svar. Ta mtbn du har nu och sälj/byt mot en renodlad kompetent skogscykel som är bra på det du gillar att cykla. Ju stökigare desto biffigare, ju grusigare desto lättare. Därefter köper du enligt @LWB s rekommendation en gammal 26:a i stål som du med lätthet kan sätta lagom bra däck på och ändå få plats med skärmar, du kan cykla grus och enklare stig, och dra kärran i 10 000 mil innan cykeln ger upp. Därtill får du begagnade eller nya 7- eller 8-delade växelkomponenter för en spottstyver och kan cykla genom saltslask och sommarlera utan att bry dig ett skit. Använd denna cykel till slit och släng, parkera på stan osv. När du sen behöver cykla snabbt tar du din lvg-hoj, när du ska cykla i skogen tar du din mtb.

En gammal stålcykel ställer dock som krav att du mekar en del själv, eftersom att så fort du lämnar in för att bygga om eller renovera så skiter sig lågbudgetlösningen (vilket är vad som möjliggör ytterligare en cykel). Kring detta finns det otaliga trådar på happy och ofta stor kompetens och vilja att hjälpa till på vägen från många på forumet.

Edit: såg precis att du tittat in i en av de där otaliga trådarna!?

En mtb till "allt"
Du söker efter något som inte finns - allt blir kompromisser. Så fort den tål lite packning blir det tråkigare i skogen, så fort den har däck för att cykla i skogen blir den slö på asfalt osv osv.

Avarter som fatbikes är ju garanterat kul på sin grej, men att cykla långt på asfalt eller att ha en rapp cykel (hint: vikt långt ut i hjulen ger trög cykel oavsett vad fantasterna säger) är ju bara att glömma.

Ska man kompromissa får man väga in åt vilket håll cykeln ska komma till sin rätt. En Unit X skulle jag själv klassa som den perfekta mellanmjölken i detta läget, och något jag tittat på om jag var tvungen att bara ha en cykel. En "helt vanlig hardtail" med moderat geometri osv funkar också dugligt som sådan cykel, även om de oftast saknar fästen för packning och skärmar.

Lösningen på alla problem är dock en blandning av tidigare svar. Ta mtbn du har nu och sälj/byt mot en renodlad kompetent skogscykel som är bra på det du gillar att cykla. Ju stökigare desto biffigare, ju grusigare desto lättare. Därefter köper du enligt @LWB s rekommendation en gammal 26:a i stål som du med lätthet kan sätta lagom bra däck på och ändå få plats med skärmar, du kan cykla grus och enklare stig, och dra kärran i 10 000 mil innan cykeln ger upp. Därtill får du begagnade eller nya 7- eller 8-delade växelkomponenter för en spottstyver och kan cykla genom saltslask och sommarlera utan att bry dig ett skit. Använd denna cykel till slit och släng, parkera på stan osv. När du sen behöver cykla snabbt tar du din lvg-hoj, när du ska cykla i skogen tar du din mtb.

En gammal stålcykel ställer dock som krav att du mekar en del själv, eftersom att så fort du lämnar in för att bygga om eller renovera så skiter sig lågbudgetlösningen (vilket är vad som möjliggör ytterligare en cykel). Kring detta finns det otaliga trådar på happy och ofta stor kompetens och vilja att hjälpa till på vägen från många på forumet.

Vad han sa. Så enna.

En mtb till "allt"

Japp, tanken går just nu åt att titta på gammal cykel först och se vad jag saknar om jag har den också... Sedan ev byta ut fulldämpade mtbn. Eller bara säga den om den inte används..

En mtb till "allt"
Helstel växlad 29" mtb hade varit mitt självklara val. Är inte säker på att jag skulle gått på helt nutida trail-geometri dock, beror lite på vilken typ av cykling som skulle prioriterats. Vi tog oss ju fram på stigarna även förr med 71 graders HA.

En mtb till "allt"
jag skulle ha hydrauliska skivbromsar som krav på en allt-i-allo-cykel som ska gå i vintermisär med kärra och allt. frusna bromsvajrar, sönderbromsade fälgar och smuts över hela cykeln från fälgbromsbeläggen gör vintercykling tråkigare och potentiellt dyrare. kona dew med bättre xc-däck hellre än en dyr och stiginriktad unit x.

En mtb till "allt"

Bara XL på denna

En mtb till "allt"
Jag frågar mig bara om en dålig framdämpare är bättre än stelt?
Testar att svara på eget inlägg... Detta är just nu min "viktigaste" fråga... Är det någon vits att gå på en billig fjärding fram? Eller bättre att bara strunta i det och köra stelt? Inbillar mig att det går en hel del på vikten, speciellt vad gäller billiga dämpade gafflar.

En mtb till "allt"
Japp, den är väldigt intressant... Men tittar också åt begagnade lite billigare för att se vad som dyker upp och det är då jag funderar på framgaffelns utförande

En mtb till "allt"
Japp, den är väldigt intressant... Men tittar också åt begagnade lite billigare för att se vad som dyker upp och det är då jag funderar på framgaffelns utförande

En begagnad billig gaffel brukar behöva service, som kostar. Så kostnader måste man räkna med, eller ett byte till en lite bättre gaffel.

Till en mtb till allt skulle jag klart föredrar en stel gaffel, men kanske tänker andra annorlunda.

En mtb till "allt"
Testar att svara på eget inlägg... Detta är just nu min "viktigaste" fråga... Är det någon vits att gå på en billig fjärding fram? Eller bättre att bara strunta i det och köra stelt? Inbillar mig att det går en hel del på vikten, speciellt vad gäller billiga dämpade gafflar.

Nej, hellre en stel gaffel som väger ett kilo mindre, inte kräver service och alltid kommer fungera. De flesta billiga gafflar är inget vidare. Bättre att malla med däckstrycket och ha lagom breda däck.

Och du vill ha 29" alla gånger, det rullar klart behagligare över stök och har bättre grepp.

En mtb till "allt"
Enklare stålfjädergafflar, typ SR Suntour, kan funka om man råkar ligga inom viktspannet, men en stel gaffel är nog att föredra i de flesta fall.

En mtb till "allt"
Allt eftersom jag funderar lockar en billig begagnad barnvagns-cykel mer och mer... Sedan renovera den tillräckligt för att den ska kännas trevlig...
I så fall vill jag nog hellre ha bockstyre och mtb-bredd på däck.

En mtb till "allt"
I så fall vill jag nog hellre ha bockstyre och mtb-bredd på däck.
Såhär?

DSCF9151_2048.jpg

En mtb till "allt"
Ja precis!!! Fantastisk cykel :)
Den är väldigt mångsidig, men ska man cykla stig med den så får det antingen vara ganska slät sådan, eller så kommer det gå väldigt långsamt. Bockstyre är överlag värdelöst i skogen.

Sånt här funkar...

P7220319.JPG

Edit: Om nån undrar vad grunkan ovanför styret är, så är det en 3D-printad mojäng för att få upp eventuell lampa ovanför styrväskan.

Tillbaka
Topp