Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Är det tillåtet att skriva av sig lite frustration här? Körde ett kort men ganska intensivt pass i dag. Ger mig in i spurten, och känner att jag kommer ha ganska bra (för mig), kanske rekordhög, medeleffekt på passet. Upploppet är också en sträcka som jag kommer slå personligt rekord på. Allt har funkat klockrent med tekniken.
Med 9(!!!) meter kvar fryser datorn helt. Även Companion lägger då ner. Efter några minuters väntande dör Zwift helt, och passet har helt försvunnit. Tydligen cyklade jag inte alls.
F-N vad frustrerande!
Har du inte cyklat, så är det ju läge att göra det nu.

Är det tillåtet att skriva av sig lite frustration här? Körde ett kort men ganska intensivt pass i dag. Ger mig in i spurten, och känner att jag kommer ha ganska bra (för mig), kanske rekordhög, medeleffekt på passet. Upploppet är också en sträcka som jag kommer slå personligt rekord på. Allt har funkat klockrent med tekniken.
Med 9(!!!) meter kvar fryser datorn helt. Även Companion lägger då ner. Efter några minuters väntande dör Zwift helt, och passet har helt försvunnit. Tydligen cyklade jag inte alls.
F-N vad frustrerande!

Hmm, något liknande hände mig en gång. Konfettin vid målgången fick datorn att balla ur. Minns tyvärr inte exakt hur jag gjorde men det hade skrivits ner en gpx-fil eller liknande lokalt på disken. Den var korrupt men det fanns någon site som kunde laga filen. Denna kunde jag sedan lägga till i Strava och vips så hade cykelturen faktiskt hänt ?

TLDR; googla problematiken och följ någon guide

F-N vad frustrerande!
Trist aldrig hänt mig, på 3,5 år.
Men kör du pc bör du ha en .fit fil under C:\Users\xxx\Documents\Zwift\Activities

Värsta som hänt var jag tappade connection med zwift efter halva rundan, men zwift funka som vanligt.
Startade om zwift sen, och då laddades .fit filen upp, man kan ju ladda upp den manuellt till strava oxå.

Trist aldrig hänt mig, på 3,5 år.
Men kör du pc bör du ha en .fit fil under C:\Users\xxx\Documents\Zwift\Activities

Värsta som hänt var jag tappade connection med zwift efter halva rundan, men zwift funka som vanligt.
Startade om zwift sen, och då laddades .fit filen upp, man kan ju ladda upp den manuellt till strava oxå.
Tack för tips, skall leta.
Tråkigt nog hände exakt samma sak i dag. Inte med 9 meter kvar, utan 4 km, men efter ungefär (eller exakt?) samma tid igång. Datorn i övrigt är ny och visar inga tecken på problem. Har visserligen ett lätt överklockat grafikkort, så jag får väl börja med det, men mer krävande spel funkar utmärkt.
Ingen som råkat ut för detta nyligen?

Ok, inget VM på Zwift längre? "Based in the UAE, MyWhoosh is paired with the country’s heavy investment in cycling events over the next 6 years."

MyWhoosh Selected for UCI Cycling Esports World Championship for 2024-2026

Skönt att konkurrensen hårdnar. Det torde göra vår vinterträning bättre på sikt. Eftersom Zwift tycks ha lagt vidareutvecklingen på hyllan och bara ägnat sig åt att mjölka utifrån sin dominerande ställning, så det var väl på tiden att de får känna lite flås i nacken.
(Att UAE fortsätter med sin Sportswashing är dock en annan mindre trevlig aspekt.)

Det beror väl på om konkurrens hårdnar eller branchen konsolideras och ett sämre alternativ är statsfinansierat och det saknas intäkter för de andra.
Wahoo har väl problem och vi får väl se om de förstör RGT

MyWoosh var nog inte med matchen för ett år sen men det kanske kan gå fort om man har pengar och har valt rätt plattform (till skillnad från zwift som jag tror kämpar med plattforms byte)
RGT bygger väl tex på en generisk spelmotor.

Någon som har Zwift´s egna trainer, är den värd att köpa?
(eller vet något om den?)
Så vitt jag har förstått är den väldigt prisvärd.

Någon som har Zwift´s egna trainer, är den värd att köpa?
(eller vet något om den?)
Jag har den. Är nöjd. Dock inget att jämföra med.

Tillägg: har kört den med Apple TV HD, iPhone 13 och iPad Pro 2018. Puls via Garmin Vivoactive 4. Tagit mig till level 15 uppkopplad mot en skruttrouter, har hittills inte tappat signalen en enda gång.

Senast ändrad:
Fast setup är bara förenklad om man inte redan vad vilken navbredd man har? Eller vad har de mer hittat på? Ok, även vilken body / kassett man ska ha. Det kan ju vara lite värre..

F-N vad frustrerande!
Ett tips är att köra med cykeldatorn kopplad till effektmätaren. Jag tar alltid alla siffror från det cykeldatorn visar.

Jo, har ett litet bord för laptop, men skönt ha allt på ett ställe, och ha det mesta av prylarna på plats.
har mobil på styret, men kommer det svett så börjar den ju freebasa.. handuken på styret blåser ofta bort av fläkten när man kör hårt och så vidare. Smidigt kunna ha extra vatten flaskor och annat på bordet oxå.

jaha? Tur det inte funkar på mtb
1694157693522.png

Ni som kör Zwift i ett ouppvärmt garage på vintern, hur upplever ni detta? Är det optimalt och isf ner till vilken temperatur, eller hade ni hellre kört inomhus i 20 grader? Klurar på om trainern skall bo på kontoret eller i garaget nu till vintern.

Edit: bor i Skåne så räknar inte med några -20 grader i garaget.

Senast ändrad:
Ni som kör Zwift i ett ouppvärmt garage på vintern, hur upplever ni detta? Är det optimalt och isf ner till vilken temperatur, eller hade ni hellre kört inomhus i 20 grader? Klurar på om trainern skall bo på kontoret eller i garaget nu till vintern.
Kontoret, lätt. Ska man sitta i ett kallt garage man man ju nästan lika gärna cykla ute. Det är ju den behagliga inomhusmiljön som gör det enkelt och minskar tröskeln. Dessutom mer socialt. Visst, när man ligger på sista kilometrarna mot mållinjen och svetten och syran sprutar hade det absolut varit skönare med ett kallt garage men det övriga överväger lätt. En fläkt bara.

Edit: bor i Skåne så räknar inte med några -20 grader i garaget.
Har tio grader i garaget under vinterhalvåret. Det tycker jag är perfekt trainertemp. Hade det varit frost på cykeln, så hade jag inte suttit där.

Kontoret, lätt. Ska man sitta i ett kallt garage man man ju nästan lika gärna cykla ute. Det är ju den behagliga inomhusmiljön som gör det enkelt och minskar tröskeln. Dessutom mer socialt. Visst, när man ligger på sista kilometrarna mot mållinjen och svetten och syran sprutar hade det absolut varit skönare med ett kallt garage men det övriga överväger lätt. En fläkt bara.
Den enda nackdelen med inomhus är ju att det kan bli lite ofräscht men det "fungerar", jag kör med två st billiga golvfläktar, en är från Biltema och en från Clas, en av dem har fjärr, de duger. Öppet fönster och relativt ofta korsdrag. Vädrar minimum en timme efteråt, oftast längre. Golv behöver torkas ibland eller om man nu har någon typ av skyddsmatta. Temperaturen och luftflödet man får i rummet är viktig, påverkar snittpuls väldigt mycket, vill inte ha för varmt om man inte vill ha någon typ av högpulspass då högre temperatur lättare driver upp pulsen. Dricker ca 7,5 dl / timme när jag Zwiftar, nästan alltid sportdryck (gör att jag pallar trycka lite hårdare samt längre tid). Sist men inte minst, tung death eller black metal för att få ut de sista watten, alltid. ? ?

Senast ändrad:
Den enda nackdelen med inomhus är ju att det kan bli lite ofräscht men det "fungerar", jag kör med två st billiga golvfläktar, en är från Biltema och en från Clas, en av dem har fjärr. Öppet fönster och relativt ofta även korsdrag. Vädrar minimum en timme efteråt, oftast längre. Golv behöver torkas ibland eller om man nu har någon typ av skyddsmatta. Temperaturen och luftflödet man får i rummet är viktig, påverkar snittpuls väldigt mycket, vill inte ha för varmt om man inte vill ha någon typ av högpulspass då högre temperatur lättare driver upp pulsen. Sist men inte minst, tung death eller black metal, alltid. ? ?
Jag har i tidigare bostad (lägenhet) kört i hemmakontoret med öppet fönster och biltemafläkten med fjärr. Det var ofta, men inte alltid, svalkande nog. Stör fördel att det var noll tröskel till att köra ett pass, bara att ta på sig bibs, pannband, skor och en tischa eller ett linne så var man igång.

Bor nu i villa där det tar lite emot att medvetet sänka den dyrbara temperaturen i ett rum, i synnerhet kontoret som ligger längst bort från värmepumpen och således kommer behöva dyr assistans av el-element för att återfå värmen efter ett pass. Samtidigt vete fan hur sugen jag kommer vara på att dra på mig full vintermundering för att köra ett pass i garaget.. det blir nog att labba lite med båda alternativen, men intressant att höra hur ni andra resonerar.

Körde rullar på vindskyddad altan under plasttak förra vintern, funkade bra ner till ett par minus även om första 5 minuterna är lite kyliga. Lugnare pass var det tröja + byxor, intervaller rök tröjan efter uppvärmningen.

Nu har jag inte frost i mitt garage men 5-10 grader är perfekt. Värmer upp lite med en tröja eller 2 och innan mål står 2 fläktar på fullt och bar överkropp:)
Precis så för mig med. Klockrent. I garaget poppar jag som jag vill och ingen hör när jag i plågat läge börjar prata med mig själv (som dottern hävdar att jag gör när det börjar krisa).

Blir det inte dålig/sunkig luft i ett garage eller ni har bra fönster?

Hur fungerar det med dator, trainern etc i garage, de tar ingen skada? Natt temperaturen måste ju bli relativt låg, kan bli fuktigt också?

Att Zwifta i 5 grader som någon skriver om låter ju inte jättelockande måste jag säga men är nog lite vek. ?

Jag kör i förrådet.
Längtar tills det blir kallare, har varit svårt att uthärda 15 grader trots fläkt och öppen dörr.
Brukar sikta på 5-7 grader under vintern och har hitills inte behövt byta datorn som stått där i tre år.

Förlåt men jag är nybörjare i det digitala cyklandet.. OM jag inte kör med zwift utan bara ser effekten i min Garmin, då går det ju alldeles för lätt, om jag du ligger på högta växeln och har ca 90 i kadens så blir det kanske bara 150w, trainern är en Elite Drivo.
Går det att göra någonting åt? eller måste man koppla upp sig för att få högre motstånd?

Förlåt men jag är nybörjare i det digitala cyklandet.. OM jag inte kör med zwift utan bara ser effekten i min Garmin, då går det ju alldeles för lätt, om jag du ligger på högta växeln och har ca 90 i kadens så blir det kanske bara 150w, trainern är en Elite Drivo.
Går det att göra någonting åt? eller måste man koppla upp sig för att få högre motstånd?
Du måste koppla upp dig. Trainer utan zwift är en motor utan kamrem.

N.B. Det måste inte vara just Zwift, det kan vara styrning med din Garmin, eller Trainerroad, eller FulGaz eller något annat som styr motståndet.
Ja eller Elites app för att sätta motståndet på en nivå högre än vad det är nu.

Gissar att den startar på lägsta nivå. Du kan även på de flesta Garmin ansluta din smart trainer och styra från Garmin klocka/dator direkt.

Jäklar vad somliga svettas. Jag tycker jag svettas rätt bra, men det blir ingen pöl på det skydsmatteskyddade golvet. Har iofs tre fläktar på fullt blås, vidöppet fönster, torkar av mig med handduk mellan varven och går igenom hela eller delar av hushållets pannbandsbestånd under passen.

Jäklar vad somliga svettas. Jag tycker jag svettas rätt bra, men det blir ingen pöl på det skydsmatteskyddade golvet. Har iofs tre fläktar på fullt blås, vidöppet fönster, torkar av mig med handduk mellan varven och går igenom hela eller delar av hushållets pannbandsbestånd under passen.
Pannband rekommenderas starkt!

Ja, det kan vara ett problem men ett något mindre problem om man i synnerhet Zwiftar under senhöst, vinter och vår. Finns väl en orsak till att så pass många ändå väljer att Zwifta i kalla garage tex.

Pulsen påverkas sjukt mycket av värme, det är en sak som är säker. Beror ju jäkligt mycket på hur hårt man kör också samt att det till viss del är personligt. Fläktarna är viktiga också. Skägg som en annan (fortfarande) har underlättar kanske inte heller. ? Pannband är bra, finns även en del bibs som är vettigare för inomhuscykling, tom speciella skor även om jag kan tycka att det är på gränsen till overkill.

har en äldre laptop och kör med nu. men den är grymt seg att köra zwift med, vad bör man ha för kapacitet på den för att det skall vara hyffsat snabbstartad?
kommer denna att funka hyffsat? https://www.blocket.se/annons/gavleborg/hp_laptop/1200507197
Nej kommer ej fungera med den där.

För optimal upplevelse krävs ganska kraftiga grejer för Zwift eftersom det är dåligt optimerat. Men går att komma undan med mindre kraftfulla maskiner. Vill du komma undan billigt kan du köpa en begagnad stationär dator för 3-5 tkr som fungerar fint för Zwift. De som kör på Apple TV skalar ned kraftigt jämfört mot Windows.

Det som är helt värdelöst med företaget zwift är att de borde släppa det på spelkonsoler, moderna spelkonsoler är väldigt kraftiga och fungerar som en vanlig dator.

Nej kommer ej fungera med den där.

För optimal upplevelse krävs ganska kraftiga grejer för Zwift eftersom det är dåligt optimerat. Men går att komma undan med mindre kraftfulla maskiner. Vill du komma undan billigt kan du köpa en begagnad stationär dator för 3-5 tkr som fungerar fint för Zwift. De som kör på Apple TV skalar ned kraftigt jämfört mot Windows.

Det som är helt värdelöst med företaget zwift är att de borde släppa det på spelkonsoler, moderna spelkonsoler är väldigt kraftiga och fungerar som en vanlig dator.
ok, vilken prestanda måste den ha för att funka ok? dvs RAM minne osv... är ju rudis på datorer...också.

Tillbaka
Topp