El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Detta missfoster skruvade jag ihop för några år sedan,köpte en ny Biltemacykel och en ny Kinamotor....2500 spänn färdig och fungerande.
Provkörde,kräktes lite och ställde in den...?
Är det en cykel eller en ide som aldrig borde tänkts?
Och den mycket slöa Kinamotorn pumpar nog inte ur sej mer än en eMTB,den är slö så man somnar på den...
Rent krasst skulle jag kunna hävda att det är en cykel om den har garanterat 250w,eller hur?

Visa bilaga 659162
Cyklar kan bara ha elmotorer så det där blir åtminstone en moped.

Allemansrättens rättigheter och skyldigheter​

2023-10-09

"Ett fyrtiotal deltagare från en rad organisationer samlades på Billby gård i Sigtuna för att diskutera allemansrätten."

"På Billby gård drabbas de näst intill dagligen av människor som inte förstår vad allemansrätten innebär och förstör för sig själva och andra.

– Det som har drabbat oss värst är mountainbikeaktiviteten där man helt enkelt gick in och gjorde en bana rakt genom marken. Det gjorde att allt vilt försvann, rotsystemen förstördes och så sågade man ner en massa träd utan att kolla med oss. Men jag tror ändå att det är en avart."

"Bland de inbjudna fanns riksdagsledamöter, Naturvårdsverket, Polismyndigheten, Länsstyrelserna i Västmanlands och Uppsala län, kommuner i Stockholms län och angränsande i Västmanlands och Uppsala län, samt Svenskt friluftsliv."

Det där är det riktigt farliga,oavsett eMTB/MTB....att man tror man får göra/cykla hur som helst och skita i vad som man orsakar.
Tror dom flesta tänker att min aktivitet är inget att störa sej på,det gäller alla andra som ska skärpa sej.....när ALLA tänker så,man tycker att jag orsakar inget så är förbuden snart ett faktum!

Om du nu hatar el-cyklar så mycket , varför tar du inte tag i saken istället och försöker att göra något åt det än att sitta här och skriva en massa meningslösa inlägg ?
Så, citera där jag "hatar" el-cyklar. Inget citat? Okej, då skrev du alltså ett helt felaktigt (och meningslöst) inlägg. Nej, det betyder inte att jag ÄLSKAR elcyklar. Jag konstaterar att elcyklar har en motor. Allemansrätten gäller inte motorer.
Måste jag redovisa för dig vad jag gör utanför Happy? :) Det är meningsfullt, tycker du?

Varför kan inte cyklar ha förbränningsmotorer? Det är ju bara assistans. Kan inte bilar ha elmotorer? Red ut detta nu!
För att en grupp jurister har bestämt det. Tittar man i propositioner är buller och avgaser en viktig faktor till varför terrängkörning med motordrivna fordon begränsas. Elmotorer bullrar inte speciellt mycket och spottar inte ut speciellt mycket avgaser.

Du skrev ju det, som tur är att din åsikt inte spelar nån roll
Nej, jag frågade dig om cykling var en mänsklig rättighet. Du svarade inte. Jag frågade om de som inte kan gå ska få åka Segway, cross eller fyrhjuling i skogen. Inget svar där heller. Du verkar ha svårt att läsa (eller förstå) det jag skriver.
Vems åsikt spelar roll? Inget svar nu heller? Du verkar bara tramsa.

Nej, jag frågade dig om cykling var en mänsklig rättighet. Du svarade inte. Jag frågade om de som inte kan gå ska få åka Segway, cross eller fyrhjuling i skogen. Inget svar där heller. Du verkar ha svårt att läsa (eller förstå) det jag skriver.
Vems åsikt spelar roll? Inget svar nu heller? Du verkar bara tramsa.
Ja, att kunna/få cykla är just en mänsklig rättighet. Är det svårt att fatta?
Om nu Allan vill det på elcykel så är det inte ditt beslut att neka

För att en grupp jurister har bestämt det. Tittar man i propositioner är buller och avgaser en viktig faktor till varför terrängkörning med motordrivna fordon begränsas. Elmotorer bullrar inte speciellt mycket och spottar inte ut speciellt mycket avgaser.
Så det jurister bestämmer är din åsikt? Man kan ha mycket god ljuddämpning på förbränningsmotorer.
Har avgaser och buller stor inverkan på slitaget?
Och har ökad effekt (och hastighet) möjligtvis större påverkan på slitaget?

Ja, att kunna/få cykla är just en mänsklig rättighet. Är det svårt att fatta?
Om nu Allan vill det på elcykel så är det inte ditt beslut att neka
Då borde det inte vara svårt att hänvisa till denna mänskliga rättighet till cykling? I tex lagar och konventioner. Vilket land som helst går bra.
Om farfar Allan vill köra fyrhjuling i naturen, får han det?

Så det jurister bestämmer är din åsikt? Man kan ha mycket god ljuddämpning på förbränningsmotorer.
Har avgaser och buller stor inverkan på slitaget?
Och har ökad effekt (och hastighet) möjligtvis större påverkan på slitaget?
Återigen tänker du alltså anklaga mig för att inte ha en åsikt bara för att jag säger att en cykel är en cykel. Du måste vara väldigt förbryllad nu när de tänker förbjuda bilar med förbränningsmotorer inne i centrala Stockholm, en motor är ju en motor liksom.

Återigen tänker du alltså anklaga mig för att inte ha en åsikt bara för att jag säger att en cykel är en cykel. Du måste vara väldigt förbryllad nu när de tänker förbjuda bilar med förbränningsmotorer inne i centrala Stockholm, en motor är ju en motor liksom.
En cykel är en cykel. En cykel har ingen motor. Jag anklagar elcyklar för att ha motorer.
Jag är inte det minsta förbryllad. :) En motor är en motor. En elmotor är också en motor, men inte en förbränningsmotor. Är en elbil en cykel, eftersom fossilbilar förbjuds på vissa platser?

En cykel är en cykel. En cykel har ingen motor. Jag anklagar elcyklar för att ha motorer.
Jag är inte det minsta förbryllad. :) En motor är en motor. En elmotor är också en motor, men inte en förbränningsmotor. Är en elbil en cykel, eftersom fossilbilar förbjuds på vissa platser?
Vad bra, då vet vi din åsikt, tack för din medverkan.

Ja, varför tycker jag att en motor är en motor? :) Varför tycker jag att vatten är vått? Varför är upp upp och inte ner?!
Jag blir helt förvirrad över dina inlägg! Du är ju snabbare än en automatkarbin som är en automatkarbin på tangenterna. Ta det lugnt, invänta svar, ta det lugnt och svara om du tycker det behövs.

Jag blir helt förvirrad över dina inlägg! Du är ju snabbare än en automatkarbin som är en automatkarbin på tangenterna. Ta det lugnt, invänta svar, ta det lugnt och svara om du tycker det behövs.
Är det förvirrande att en motor är en motor? :) Är en motor INTE en motor? Varför tycker du att upp är upp och inte ner?
Jag skriver fö på mobilen. Och jag får inga svar, hur många gånger jag än ställer frågorna.

Är det förvirrande att en motor är en motor? :) Är en motor INTE en motor? Varför tycker du att upp är upp och inte ner?
Jag skriver fö på mobilen. Och jag får inga svar, hur många gånger jag än ställer frågorna.
Ett ”motordrivet fordon” är ordagrant ”Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon”.

Naturvårdsverket konstaterar å ena sidan att eldrivna cyklar, som också rent definitionsmässigt anses utgöra cyklar, är just cyklar. De faller alltså inte in under kategorin ”motordrivet fordon”, utan exkluderas tvärtom därifrån i lagtexten. Detta medför exempelvis att en elcykel enligt ovan kan framföras på barmark i terrängen utan dispens från terrängkörningslagen.

Ett ”motordrivet fordon” är ordagrant ”Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon”.
Motor-drivet. Sammansatt ord. Motor och drivet. Drivs av en motor. Att en elcykel "anses" (klassas) som cykel (liksom segways och elsparkcyklar) betyder inte att den inte har en motor. Motor-drivet.
Naturvårdsverket konstaterar å ena sidan att eldrivna cyklar, som också rent definitionsmässigt anses utgöra cyklar, är just cyklar. De faller alltså inte in under kategorin ”motordrivet fordon”, utan exkluderas tvärtom därifrån i lagtexten. Detta medför exempelvis att en elcykel enligt ovan kan framföras på barmark i terrängen utan dispens från terrängkörningslagen.
Definitionsmässigt är segways och elsparkcyklar också cyklar. Är de cyklar? Vad tycker du? Ta tid på dig. Ingen stress med tangenterna. Vad drivs de av? Återigen, ingen brådska att svara. Men, svara gärna.
Innefattar allemansrätten motorer? Elsparkcyklar? Används motorerna i elcyklar till framdrivningen?

Motor-drivet. Sammansatt ord. Motor och drivet. Drivs av en motor. Att en elcykel "anses" (klassas) som cykel (liksom segways och elsparkcyklar) betyder inte att den inte har en motor. Motor-drivet.

Definitionsmässigt är segways och elsparkcyklar också cyklar. Är de cyklar? Vad tycker du? Ta tid på dig. Ingen stress med tangenterna. Vad drivs de av? Återigen, ingen brådska att svara. Men, svara gärna.
Innefattar allemansrätten motorer? Elsparkcyklar? Används motorerna i elcyklar till framdrivningen?
Du du får kontakta nvv om texten. Jag kopierade den direkt från dom det är alltså inte jag som skrivit den. Flaut flaut maj?

Du du får kontakta nvv om texten. Jag kopierade den direkt från dom det är alltså inte jag som skrivit den. Flaut flaut maj?
Och jag frågade DIG frågor ang det du skrev/klistrade in. "Är de (segways och elsparkcyklar) cyklar? Vad tycker du?" Inget svar.
Vet nvv vad DU tycker?

Ja. Just beteckningen 'motordrivet fordon' är reserverat i lagtexten för det raider citerar och omfattar inte cykel med elmotor. Däremot är det inte fel att säga att en elcykel är ett fordon med motor. Det framgår ju t.o.m. under definitionen av fordonstypen cykel punkt 2 gällande eldrivet fordon att den har en elmotor. Och en elmotor blir väldigt svårt att hävda att det inte är en form av motor. Men en elcykel är för den sakens skull inte ett 'motordrivet fordon' enligt den juridiska beteckning.

Med det sagt finner jag det smått löjeväckande när man försöker fälla varandras inlägg på sådana juridiska teknikaliteter istället för att anstränga sig lite och själv inse att om en person utan juristambitioner råkar benämna elcykel som motordrivet fordon och det inte passar in i sammanhanget så är det sannolikt inte den juridiska benämningen som avses utan just att det är ett fordon försett med (el)motor. Vardagsspråk bygger ju trots allt på en vilja att förstå varandra. Att då i en tråd på internet kräva juridisk precision i alla inlägg blir som sagt bara löjeväckande.

Man kan lugnt konstatera att tråden saknar närvaro av både jurist och pedagog-kompetens...

Och jag frågade DIG frågor ang det du skrev/klistrade in. "Är de (segways och elsparkcyklar) cyklar? Vad tycker du?" Inget svar.
Vet nvv vad DU tycker?
Jag köper faktiskt det dom skrivit just där. Dom andra frågorna du ställer är inte relevanta för mig så dom får du ställa till ngn annan. Mitt intresse ligger enbart kring cyklar och elcyklar och jag tycker att jag förmedlat ett godtagbart svar även om jag inte skrev det själv.

Jag köper faktiskt det dom skrivit just där. Dom andra frågorna du ställer är inte relevanta för mig så dom får du ställa till ngn annan. Mitt intresse ligger enbart kring cyklar och elcyklar och jag tycker att jag förmedlat ett godtagbart svar även om jag inte skrev det själv.
Och eldrivna elsparkcyklar med motor har ingenting med cyklar, regler och duskussionen att göra? Tycker du att elsparkcyklar ska tillåtas i naturen? Inte relevant. Kan du inte citera i texten var svaret på frågan/frågorna är?

Och eldrivna elsparkcyklar med motor har ingenting med cyklar, regler och duskussionen att göra? Tycker du att elsparkcyklar ska tillåtas i naturen? Inte relevant. Kan du inte citera i texten var svaret på frågan/frågorna är?

Ja. Just beteckningen 'motordrivet fordon' är reserverat i lagtexten för det raider citerar och omfattar inte cykel med elmotor. Däremot är det inte fel att säga att en elcykel är ett fordon med motor. Det framgår ju t.o.m. under definitionen av fordonstypen cykel punkt 2 gällande eldrivet fordon att den har en elmotor. Och en elmotor blir väldigt svårt att hävda att det inte är en form av motor. Men en elcykel är för den sakens skull inte ett 'motordrivet fordon' enligt den juridiska beteckning.

Med det sagt finner jag det smått löjeväckande när man försöker fälla varandras inlägg på sådana juridiska teknikaliteter istället för att anstränga sig lite och själv inse att om en person utan juristambitioner råkar benämna elcykel som motordrivet fordon och det inte passar in i sammanhanget så är det sannolikt inte den juridiska benämningen som avses utan just att det är ett fordon försett med (el)motor. Vardagsspråk bygger ju trots allt på en vilja att förstå varandra. Att då i en tråd på internet kräva juridisk precision i alla inlägg blir som sagt bara löjeväckande.

Man kan lugnt konstatera att tråden saknar närvaro av både jurist och pedagog-kompetens...
Jag finner det svårt att diskutera när en motor inte är en motor. I mitt vardagsspråk är en motor en motor, oavsett om den i en långsam och ännu inte nutidsanpassad lagtext kan anses inte vara en motor. Att det bara är en åsikt att en motor är en motor. När ord har olika betydelse är det svårt att reda ut de juridiska teknikaliteterna. Det måste finnas en gemensam grund där upp betyder upp och inte är en godtycklig riktning.
Att det är synd om farfar Allan är inte riktigt heller ett bra argument i en juridisk diskussion bland amatörer.

Fortfarande inget svar. "Vad tycker du om X?"
"Googla."

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens." NVV

"En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt." Transportstyrelsen

Elsparkcyklar i naturen? Vad tycker du?

Fortfarande inget svar. "Vad tycker du om X?"
"Googla."

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens." NVV

"En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt." Transportstyrelsen

Elsparkcyklar i naturen? Vad tycker du?
Jag har inget intresse av elsparkcyklar och därför ingen åsikt i din fråga kring dom. Jag har dock stort intresse i cyklar och cyklar bla elcykel på stig utför. Jag cyklar även på dhcykel men då liftburet samt gravelcykel på grusvägar och damtralla med cykelkorg i tätbebyggt område således inte elsparkcykel. Vad cyklar du för ngt?

Vissa gör det, andra tar liften. Sitter det en elmotor på deras riggar?
Liften är en assistans för att kunna cykla nerför. Motor upp, inte motor ner.

Jag förstår att du är upprörd över att elcyklar definieras/likställs med muskelcyklar. Är det viktigt? Elcyklar har kommit för att stanna. Det finns en definition på hur mycket assistans en elcykel får ha för att få framföras enligt samma regler som en muskelcykel. Och ja, det sitter en motor i en elcykel. På vilket sätt är det ett stort problem? Varför uppröras över det? Slitaget i naturen ökar inte nödvändigtvis av en laglig elmotor.

Tillbaka
Topp