[OT] Villalarm.

[OT] Villalarm.
Securitas har en spännande tjänst att erbjuda - titta på ett nedbrunnet hus.
Hade tydligen den tjänsten kopplat till larmet/brandlarmet. Första gången som brandlarmet gick - vi var hemma, nollställde brandlarmet inom kanske 20 sekunder, hade tyvärr inte telefonen igång (de hade ringt mig utan att få svar). Securitas skickade ut en bil som bara åkte förbi huset och sedan åkte hem igen. Inte stanna till och knacka på eller så, bara åka förbi.
Dagen efter kom en räkning på cirka 3000 sek för denna tjänst.
Har lite svårt att förstå mervärdet som i det här fallet Securitas erbjuder med sin tjänst. Huset är väl mer eller mindre nedbrunnet inom 1h som det tog för Securitas att komma på plats och då vet jag inte vad larmföretaget har att erbjuda.
En sak om de ringer brandkåren som kommer förbi med blåljus och att jag då får betala för "falsklarm", de gör ändå någon nytta när de kommer på plats (om det skulle vara skarpt).
Nu så har jag inte den tjänsten längre.

[OT] Villalarm.
Tips när det gäller larm så är det utomhussiren som gäller.
Väktaren kanske kommer efter 40 minuter men en granne som väcks av 180db under sin skönhetssömn är jävligt snabbt framme för att undersöka vad grannjävel nu har för sig ?

[OT] Villalarm.
Securitas har en spännande tjänst att erbjuda - titta på ett nedbrunnet hus.
Hade tydligen den tjänsten kopplat till larmet/brandlarmet. Första gången som brandlarmet gick - vi var hemma, nollställde brandlarmet inom kanske 20 sekunder, hade tyvärr inte telefonen igång (de hade ringt mig utan att få svar). Securitas skickade ut en bil som bara åkte förbi huset och sedan åkte hem igen. Inte stanna till och knacka på eller så, bara åka förbi.
Dagen efter kom en räkning på cirka 3000 sek för denna tjänst.
Har lite svårt att förstå mervärdet som i det här fallet Securitas erbjuder med sin tjänst. Huset är väl mer eller mindre nedbrunnet inom 1h som det tog för Securitas att komma på plats och då vet jag inte vad larmföretaget har att erbjuda.
En sak om de ringer brandkåren som kommer förbi med blåljus och att jag då får betala för "falsklarm", de gör ändå någon nytta när de kommer på plats (om det skulle vara skarpt).
Nu så har jag inte den tjänsten längre.

Det låter som att du tycker att det är Securitas fel att du "tydligen hade en tjänst" där utryckningar faktureras mot att årsavgiften är lägre och att din telefon inte var påslagen.

Jag har precis samma tjänst, men jag vet vad den innehåller och vad den ger för värde för mig.

[OT] Villalarm.
Det låter som att du tycker att det är Securitas fel att du "tydligen hade en tjänst" där utryckningar faktureras mot att årsavgiften är lägre och att din telefon inte var påslagen.

Jag har precis samma tjänst, men jag vet vad den innehåller och vad den ger för värde för mig.
Du tolkar det negativt. Självklart så skall jag veta vilka tjänster som finns kopplade till abonnemanget och vad som händer när inte telefonen är påslagen.
Frågan är vad Securitas tycker att tjänsten ger för mervärde. Att köra bil i en timme till ett hus där brandlarmet utlöst. Är det skarpt så kan de bara titta på ett nedbrunnet hus.
Kan i alla fall inte få det till en fördel.

[OT] Villalarm.
Du tolkar det negativt. Självklart så skall jag veta vilka tjänster som finns kopplade till abonnemanget och vad som händer när inte telefonen är påslagen.
Frågan är vad Securitas tycker att tjänsten ger för mervärde. Att köra bil i en timme till ett hus där brandlarmet utlöst. Är det skarpt så kan de bara titta på ett nedbrunnet hus.
Kan i alla fall inte få det till en fördel.

Mervärdet är naturligtvis att de ringer upp och berättar att larmet har löst ut och av vilken anledning, samt att de skickar dit någon att titta till huset om ingen svarar. Att det tar en timme kan förstås vara trist i vissa lägen, men de har garanterat tjänster med helt andra responstider för de som behöver det. Givetvis med en helt annan prisbild.

[OT] Villalarm.
Är det någon som har bra tips på larm utan abbonemang. Jag vill täcka hus plus fristående garage. Wifi från huset räcker inte till garaget och kostnaden för verisure blev bara högre och högre.

[OT] Villalarm.
Mervärdet är naturligtvis att de ringer upp och berättar att larmet har löst ut och av vilken anledning, samt att de skickar dit någon att titta till huset om ingen svarar. Att det tar en timme kan förstås vara trist i vissa lägen, men de har garanterat tjänster med helt andra responstider för de som behöver det. Givetvis med en helt annan prisbild.
Ja, om huset är larmat, ingen avaktiverat brandlarmet och rörelsesensorena inte aktiverats i flera rummet så förstår jag mervärdet. Då skulle jag också bli glad av att bli uppringd.
Nu var vi hemma, larmet ej påkopplat, man måste ha en kod för att nollställa brandlarmet och rörelsesensorerna i flera rum triggade.
Har kanske helt enkelt missat några förval om vilka villkor som skall uppfyllas innan larmbolaget beslutar att skicka ut en bil som åker förbi huset.
Har man betydligt kortare utryckningstid så finns det kanske en mening att åka även när man nollat brandlarmet med koden.

[OT] Villalarm.
Ja, om huset är larmat, ingen avaktiverat brandlarmet och rörelsesensorena inte aktiverats i flera rummet så förstår jag mervärdet. Då skulle jag också bli glad av att bli uppringd.
Nu var vi hemma, larmet ej påkopplat, man måste ha en kod för att nollställa brandlarmet och rörelsesensorerna i flera rum triggade.
Har kanske helt enkelt missat några förval om vilka villkor som skall uppfyllas innan larmbolaget beslutar att skicka ut en bil som åker förbi huset.
Har man betydligt kortare utryckningstid så finns det kanske en mening att åka även när man nollat brandlarmet med koden.

Just brandlarm är normalt 24/7 och, även om det är lätt irriterande när de ringer när man precis bränt söndagssteken, inget jag skulle vilja vara utan. Men allt du räknar upp är ju konfigurerbart i de flesta larmanläggningar och i instruktionerna till Securitas.

[OT] Villalarm.
Just brandlarm är normalt 24/7 och, även om det är lätt irriterande när de ringer när man precis bränt söndagssteken, inget jag skulle vilja vara utan. Men allt du räknar upp är ju konfigurerbart i de flesta larmanläggningar och i instruktionerna till Securitas.
Ja och nu så är det korrigerat så det passar oss bättre.

[OT] Villalarm.
Är det någon som har bra tips på larm utan abbonemang. Jag vill täcka hus plus fristående garage. Wifi från huset räcker inte till garaget och kostnaden för verisure blev bara högre och högre.
Vanderbilt SPC är väl standardsvaret.
Mkt dyrare än subventionerade skitlarm med abbonemang men överkomligt om man är ute efter bra funktion.
Mitt kostade ca 9000 hos grossist, ordinarie utpris ca 15000.
Då är det trådlösa enheter men jag förutsätter att du kan ha trådade enheter till garaget.

Edit: Man kan ha hur mycket enheter som helst nästan, bara att bygga ut enheten med flera kort om det behövs.

Senast ändrad:
[OT] Villalarm.
Vanderbilt SPC är väl standardsvaret.
Mkt dyrare än subventionerade skitlarm med abbonemang men överkomligt om man är ute efter bra funktion.
Mitt kostade ca 9000 hos grossist, ordinarie utpris ca 15000.
Då är det trådlösa enheter men jag förutsätter att du kan ha trådade enheter till garaget.

Edit: Man kan ha hur mycket enheter som helst nästan, bara att bygga ut enheten med flera kort om det behövs.
Dyrare de första åren ja. Men sedan lönar det sig när man slipper betala en månadsavgift som konstant smyghöjs. Mina föräldrar sa precis upp sitt larm, smyghöjt till ca 600kr/mån. Började väl på hälften för några år sedan. Helt vansinnigt för ett leksakslarm och en väktartjänst som i princip inte tillför något.
Jag är fortsatt nöjd med mitt Vanderbilt, stabilt och hyffsat lättadministrerat.

[OT] Villalarm.
Dyrare de första åren ja. Men sedan lönar det sig när man slipper betala en månadsavgift som konstant smyghöjs. Mina föräldrar sa precis upp sitt larm, smyghöjt till ca 600kr/mån. Började väl på hälften för några år sedan. Helt vansinnigt för ett leksakslarm och en väktartjänst som i princip inte tillför något.
Jag är fortsatt nöjd med mitt Vanderbilt, stabilt och hyffsat lättadministrerat.

Jag ville ha lite mer utmaning, så jag valde DSC istället :)

[OT] Villalarm.
Jag fick ett Ajax installerat nu innan jul. App och hårdvara funkar bättre än det larm från Verisure som jag hade tidigare. Larmcentral via Lövestads för 79 kr/mån gör att återbetalningstiden vs Sector Alarm/Verisure är typ 2 år. Klart nöjd.

[OT] Villalarm.
Kapar tråden och undrar vad som är det som ger mest valuta för pengarna? Har idag från ett av de stora som är uppkopplat mot deras larmcentral. Känner inte att det är värt månadsavgiften och kan tänka mig ett system som inte behöver vara uppkopplat mot larmcentral utan har tillgång till det i en app.

[OT] Villalarm.
När larmet går kommer väktaren!
- efter nån halvtimme. Ingen väktare vill träffa en mer eller mindre stressad påtänd tjuv i sitt hårda id.
Larm är en lukrativ affär.

[OT] Villalarm.
Kapar tråden och undrar vad som är det som ger mest valuta för pengarna? Har idag från ett av de stora som är uppkopplat mot deras larmcentral. Känner inte att det är värt månadsavgiften och kan tänka mig ett system som inte behöver vara uppkopplat mot larmcentral utan har tillgång till det i en app.
Jag kör Ring. Kostar ca 120kr för video lagring. 3G backup och mobil uppkoppling är inkluderat då. Väldigt nöjd. Funkar alltid och appen är riktigt bra när man trimmat in notiser.

[OT] Villalarm.
Jag kör Ajax systems, handhas av mig och installerat av larmfirma. Inkl appstyrning och allt man vill ha. Kopplat till Lövestads larmcentral. Det kostade en del (15 kkr?) i installation, men med en månadskostnad på schangtila 79 kr är tiden tills jag tjänat på’t ändå rätt kort.

Edit: skrev visst detta några få poster upp. Lika nöjd idag dock. ?‍♂️

[OT] Villalarm.
Jag kör Ajax systems, handhas av mig och installerat av larmfirma. Inkl appstyrning och allt man vill ha. Kopplat till Lövestads larmcentral. Det kostade en del (15 kkr?) i installation, men med en månadskostnad på schangtila 79 kr är tiden tills jag tjänat på’t ändå rätt kort.

Edit: skrev visst detta några få poster upp. Lika nöjd idag dock. ?‍♂️
Varför inte installerat själv? Bekvämlighet? Avancerad installation? Något annat som gör det fördelaktigt att anlita firma?

[OT] Villalarm.
Jag har oxå Ajax, installerat själv för några månader sen, tyckte det gick väldigt enkelt att para ihop de olika delarna med appen. Det jag inte alls gillar är keypaden för att larma av/på, den är en touch-skärm utan riktiga knappar, rätt seg/långsam att slå in larmkoden på.

[OT] Villalarm.

För mig blev valet ett rörelsekännsligt kamerasystem med app och lokal lagring av filmer, trådlösa laddbara kameror från Eufy, ingen månadskostnad och fungerar bra, jag köpte 1080 kameror men finns även i högre upplösning.

Jag hittade bästa pris via Amazon och köpte även väderskydd till kamerorna där, finns även på Kjell

[OT] Villalarm.
Jag har ett system från SikertHjem som är helt ologiskt och oförutsägbart. I går när jag kom hem så pep brandvarnaren. Ingen notering eller info i appen om att det behövdes byta batteri. Tar ner brandvarnaren och tar ut batteriet utan att något händer. Sätter i ett nytt batteri och larmet går i gång och jag får meddelande i appen att det är sabotagelarm.

[OT] Villalarm.
För mig blev valet ett rörelsekännsligt kamerasystem med app och lokal lagring av filmer, trådlösa laddbara kameror från Eufy, ingen månadskostnad och fungerar bra, jag köpte 1080 kameror men finns även i högre upplösning.

Jag hittade bästa pris via Amazon och köpte även väderskydd till kamerorna där, finns även på Kjell

Var det inte dom som hade en skandal där man skickade okrypterade video strömmar på ”lokala” kameror som vem som helst kunde se?

[OT] Villalarm.
Jag kör sikkerthjem. Funkar kalasbra med utomhussiren. Grannarna ringde när huset skrek en eftermiddag och jag kollade själv av alla sensorer och kameror och upptäckte att en hylla rasat i vardagsrummet som utlöste det hela. Öppnade digitala låset på huset till grannen som gick in och kollade.

Hade jag haft verisure hade jag inte varit lyckligare men jag hade haft en månadsräkning och en avgift för ryck vilket jag inte har idag.

Hela installationen av sikkerhjem var ganska billig då de alltid kör 50% på black friday.

[OT] Villalarm.
Sector Alarm på inspektion idag av larmet/abonnemanget som jag tog över från förra husägaren. Besviken på att han inte försökte sälja på mig något alls. Försökte själv med att fråga lite om Yale Doorman, men fick direkt ”nänä det är din ytterdörr för gammal för”. Så det blev batteribyte, liten sänkning av månadsavgiften (oklart varför) och så tack och hej på det.

Senast ändrad:
[OT] Villalarm.
Nu är ju några redan cyklar borta men finns kvar mycket godis i garaget och cyklarna som försvann här om natten kommer väl ersättas nån gång ...

Så tanken på larm lockar tillslut även mig.

Skulle främst bara vilja ha en en hög siren med rörelsedetektor inne i garaget som låter så högt att det hörs in i huset . verkar ev finnas en del såna på Amazon bla.. https://www.amazon.se/CPVAN-Rörelse...0&psc=1&mcid=8036f2c0e0193126af5fe3d6b5682ef9
Men jag skulle gärna ha en som var tidsstyrd så det går på automatiskt varje kväll och ev även app/wifi styrd så man kan få larm i mobilen om man reser bort eller vill ändra tiden när det slås på ..

Nån som vet om nån sån produkt .

[OT] Villalarm.
Nu är ju några redan cyklar borta men finns kvar mycket godis i garaget och cyklarna som försvann här om natten kommer väl ersättas nån gång ...

Skulle främst bara vilja ha en en hög siren med rörelsedetektor inne i garaget som låter så högt att det hörs in i huset . verkar ev finnas en del såna på Amazon bla.. https://www.amazon.se/CPVAN-Rörelse...0&psc=1&mcid=8036f2c0e0193126af5fe3d6b5682ef9
Men jag skulle gärna ha en som var tidsstyrd så det går på automatiskt varje kväll och ev även app/wifi styrd så man kan få larm i mobilen om man reser bort eller vill ändra tiden när det slås på ..

Har du bra kontakt med (tuffa) grannar så är lösningen mkt värd när ni är bortresta.
Har ingen bra lösning på det du söker men mitt vanliga villalarm kör jag på det sättet.
Larmar Mig vid larm och tidsstyrning i garaget.

[OT] Villalarm.

Skulle främst bara vilja ha en en hög siren med rörelsedetektor inne i garaget som låter så högt att det hörs in i huset . verkar ev finnas en del såna på Amazon bla.. https://www.amazon.se/CPVAN-Rörelsedetektorlarm-Rörelsesensor-Fjärrkontroll-StöLdskyddslarm/dp/B09PDXMRYS/ref=asc_df_B09PDXMRYS/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476636078628&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10860045708630385171&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-1659138343130&psc=1&mcid=8036f2c0e0193126af5fe3d6b5682ef9

Jag kör kamera med inbyggt alarm i garaget, ger iofs bara 65db men räcker för mig då jag även får notis på telefonen och hör ner till garaget. Kör TP-Links Tapos olika varianter. Har både inne- och utekameror, enkelt gränssnitt, bra mörkerseende och snabb på att upptäcka rörelser. Går att ställa detekteringszoner, om kameran ska panorera ett område, känslighet mm i appen. Samma prislapp som den du länkade till på Amazon.
Men kanske inte funkar med separat garage?

[OT] Villalarm.
Jag har en Tapo inne i garaget och en utanför som filmar porten. Det går ju att få notisen i telefonen att låta ganska ljudligt men då tror jag de flesta andra appar också låter illa. Tror inte alltid jag vaknar av en "vanlig" notis heller. Och så nån gång ibland kommer det en spindel och aktiverar den :)
Men allt det andra i din kravspec fixar Tapon. Väldigt bra och billiga kameror.

[OT] Villalarm.
Kamera känns väl lite "onödigt" eller är bra att se först om man ska ta runda eller lilla platta slagträt med sig ut när man ska jaga bort buset ?

[OT] Villalarm.
Det är väl litt det och så om man kan fånga någon på bild. Men det är väl mest önsketänkande. Kanske är det bara mer för buset att stjäla.

[OT] Villalarm.
Ytterligare en larmfråga. När vi flyttade tog vi över ett herrejösseslarm från Verisure med typ alla funktioner. Det har funkat bra och vi värdesätter en hel del saker som tex möjligheten till skalskyddslarm, vattenlarmsensor och välfungerande mobilapp. Dessutom kör vi Yale dörrlås med riktigt bra integrering mot larmet.

Men. När vi flyttade in och tog lver larmet var det dyrt men acceptabelt pris. Sen dess har de höjt priset 2 ggr med 100kr varje gång, och nu är det faktiskt orimligt dyrt.

Vad finns det för alternativ? Givetvis ska jag ringa och bråka med dem men jag antar att det är som med försäkringsbolag, att man måste byta ibland för att hålla nere priset.

[OT] Villalarm.
Verisure var här och wasteade 2h av min tid.
Jag var extremt tydlig redan innan vilken prisnivå jag var villig att ge.
Efter 1.5h av "ja men vad kostar det då?" klämmer de slutligen ur sig en fantasisumma. Jag sa aldrig i livet.
"det är det lägsta vi kan gå"
Sen ringde de chefen och då helt plötsligt var det ett nytt "det är det lägsta vi kan gå"-pris som var totalt 6000 kr lägre än det första, men jag var tvungen att signa nu-nu.
Det blev ingen affär.

Till på köpet nämnde de inte alls att man inte äger systemet och man får t.ex. inte flytta en enhet utan då ska de komma ut till en framkörningskostnad+timkostnad.

[OT] Villalarm.
man får t.ex. inte flytta en enhet utan då ska de komma ut till en framkörningskostnad+timkostnad.
Det går iofs att välja serviceläge på en komponent och sen ändra lite. Jag har flyttat flera av våra kamerasensorer när vi tex hängt gardiner där det tidigare inte var något eller ställt en hylla/möbel så den skymmer sikten. Men då har jag bara flyttat dem några decimeter åt sidan.

Men just det faktumet att man "leasar" larmet var en av fördelarna när vi flyttade in. Eftersom det redan satt i huset kunde vi ärva alla komponenter och slapp betala avskrivning på dem. Byter vi till något annat gissar jag att det finns risk att det blir dyrt för man måste betala för sensorerna på nytt.

[OT] Villalarm.
Ytterligare en larmfråga. När vi flyttade tog vi över ett herrejösseslarm från Verisure med typ alla funktioner. Det har funkat bra och vi värdesätter en hel del saker som tex möjligheten till skalskyddslarm, vattenlarmsensor och välfungerande mobilapp. Dessutom kör vi Yale dörrlås med riktigt bra integrering mot larmet.

Men. När vi flyttade in och tog lver larmet var det dyrt men acceptabelt pris. Sen dess har de höjt priset 2 ggr med 100kr varje gång, och nu är det faktiskt orimligt dyrt.

Vad finns det för alternativ? Givetvis ska jag ringa och bråka med dem men jag antar att det är som med försäkringsbolag, att man måste byta ibland för att hålla nere priset.
Dom har en avdelning för befintliga kunder som vill förhandla pris. Jag genomled en timme med en säljare från sector alarm, sen när jag hade ett pris från dom ringde jag verisure och sa vilket pris jag fått och att jag byter om det inte matchas.

Dom sa direkt att det är ju klart du får motsvarande hos oss, verisure höjer priset varje år så låter man det bara ticka på blir det väldigt dyrt. Sen är det ju dyrt likt förbannat men ja..

[OT] Villalarm.

Skulle främst bara vilja ha en en hög siren med rörelsedetektor inne i garaget som låter så högt att det hörs in i huset . verkar ev finnas en del såna på Amazon bla.. https://www.amazon.se/CPVAN-Rörelsedetektorlarm-Rörelsesensor-Fjärrkontroll-StöLdskyddslarm/dp/B09PDXMRYS/ref=asc_df_B09PDXMRYS/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476636078628&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10860045708630385171&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-1659138343130&psc=1&mcid=8036f2c0e0193126af5fe3d6b5682ef9

Fäst en knog scout på dörrhandtaget på insidan så har du iaf ett jäkla väsen om någon rycker i dörren. Inte uppkopplad tyvärr.

Tillbaka
Topp