Jag avfärdar inte de som kritiserar E-bilen som fenomen, men jag ifrågasätter just deras konstanta hat mot cykelformen och att det helt saknas logiskt tänkande i debatten om hur man skall se på dessa hojar.
E-Biken är inget större problem än vanliga MTBs när det gäller slitage eller vanligt folks syn på cyklister i skogarna.
Problemet sitter på sadeln och håller i styret oavsett variant av cykel.
Men just nu pågår det en påverkanskampanj mot E-Bikes som drivs stenhårt av lobbyister på olika myndigheter och organisationer.
Merparten av dessa har absolut noll insikt av skillnaden mellan cykeltyperna utan hör bara ordet MOTOR.
Och orsaken att detta är uppe är just pandemin och fenomenet ”hemmester” som ökade slitaget på de öppna lederna något massivt, och helt plötsligt såg vanligt folk cyklister typ överallt och då blev de det primära problemet.
Ja t.o.m. den heliga graalen vandring har fått en smäll på foten då fjällstationer kommer stänga ner just pga politiska beslut…som vi inte skall gå in på här. ?
När det gäller vårt gemensamma intresse för att cykla så kan jag inte förstå mig på hur man kan se att dessa inte skulle vara likvärdiga.
Vad spelar det för roll om man cyklar LVG, Gravel, XC, Freeride, Enduro eller DH?
Med eller utan motorassistans?
Om man åker lift upp för backen eller använder en assisterad hoj. ?
Vi gillar att cykla och att göra det med likasinnade.
Det jag lärt mig under årets 22 event vi vart närvarande på och det mötet med över 600 unika cyklister från alla bakgrunder är just glädjen i att cykla.
Glädjen som aldrig går att ta fel på.
Och lika roligt som det var att guida Carro och se hennes framsteg på en E-Bike runt Isabergs stigar och gröna leder lika kul var det att tillsammans med gänget från GRVLJVL under ca 15h guida ett gäng cyklister runt UppsalaLoopens 270km grus, och det helt utan elassistans.
För vi gjorde det tillsammans.
Jag hade i våras en plan på att först (analogt) cykla Tuscany Trails 600km bikepacking med en stadig följeslagare, för att senare i höst klämma av min egen ögonsten SwedeDivide på 1400km…och då göra det på en E-gravel.
Mest som en rolig dimension och en utmaning att under 10 dagar utmana mig själv, helt ensam…
Men sjukdom och en trilskandes Axel satte stopp för detta, ja det och alla event vi är med och roddar och som stjäl mycket av tiden för att träna som jag önskar.
Så det handlar inte om att effekten på en E-Bike är det avgörande för om jag skall cykla.
Och nej skulle de ge 700w konstant så skulle jag nog tappa intresset för då blir det mer likt motocross och det har aldrig lockat.
En Turbo Levo är bara en jäkligt kul hoj.
Och det är nästan att jag funderar att cykla HWR på den bara för att utmana. ?
Och en såndär Cake var faktiskt påväg in i firman, för att sätta fotografer på under graveleventen.
Men lite väl mycket pengar för något som skulle användas 3-4ggr om året, och som jag saknar körkort för. ?