El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Jag tycker att nu när vi är överens i frågan att emtb och mtb ska få samexistera på våra stigar kan vi visa världen genom att ha gemensamt forum. In med el i finrummet så att säga. Om inte majoritetens vilja blir hörd skulle vi väl kunna få en uppdelning till där landsvägsdiskussionerna kunde hålla till?

Det som jag personligen ser som det största hotet mot att vi ska kunna stigcykla i framtiden är allmänhetens, ibland ganska rättvisa, syn att vi kör snabbt och skrämmer barn, hundar och whatnot. Slitage anförs också ibland. Och där har vi mitt problem med elMtb! Man väljer elMtb för att det ska gå snabbare och längre. Snabbare och längre än utan. (Tävlingscyklisterna är inte så mycket att göra åt, men de är tack och lov få). Man förstärker alltså riskerna. Typ så.
Ju fler som cyklar i skogen desto större risk att det blir förbud, oavsett el eller inte. Att se det som vi och de tror jag inte heller hjälper om elcyklisterna sticker ut och kör sitt eget race ändå. Då är det nog bättre att inse att vi nog sitter i samma båt och försöka samlas och lösa cyklandet så att man inte retar upp markägare och alla andra som vill vistas i naturen. Visst, en elcykel kan orsaka mer slitage än en motorlös cykel, men den behöver inte göra det.

Det där känns lite orättvist faktiskt. Att bara avfärda de som är kritiska och oroliga med att de är snåla och klagar i en internetbubbla. Jag har förstått att majoriteten av elMTBare inte alls ser någon problematik, och det förvånar och oroar mig. Att det ska belysa en polarisering vet jag inte, men att den visar på egoismen i samhället är tydligt. Och hur snävt folk kan se sin omvärld (kalla det en bubbla om du vill). Jag ska göra som jag vill så länge det inte finns en risk att jag typ åtalas. Jag som bara väger x kg och endast använder elassisten i uppförsbackar är bevis för att det inte existerar ett problem.

Att dra paralleller mellan Lvg och Mtb förstår jag inte heller? Tycker nog inte att det finns en fnurra där alls, eftersom i princip alla gör båda.

Och jag får nog hålla med Ooms, vi har inte samma intresse. Liknande, men inte samma. Fråga er själva om ni inte hellre skulle köra en elassist på 500 eller 750w kontinuerligt om det vore ”lagligt”, eller en Cake om ni hade råd. Förväntar mig en storm av protester nu. Men det belyser skillnaden.

Vill man som ElMTBare ha större samförstånd kan man börja med att försöka förstå andra sidans oro.

Jag avfärdar inte de som kritiserar E-bilen som fenomen, men jag ifrågasätter just deras konstanta hat mot cykelformen och att det helt saknas logiskt tänkande i debatten om hur man skall se på dessa hojar.

E-Biken är inget större problem än vanliga MTBs när det gäller slitage eller vanligt folks syn på cyklister i skogarna.
Problemet sitter på sadeln och håller i styret oavsett variant av cykel.

Men just nu pågår det en påverkanskampanj mot E-Bikes som drivs stenhårt av lobbyister på olika myndigheter och organisationer.
Merparten av dessa har absolut noll insikt av skillnaden mellan cykeltyperna utan hör bara ordet MOTOR.
Och orsaken att detta är uppe är just pandemin och fenomenet ”hemmester” som ökade slitaget på de öppna lederna något massivt, och helt plötsligt såg vanligt folk cyklister typ överallt och då blev de det primära problemet.
Ja t.o.m. den heliga graalen vandring har fått en smäll på foten då fjällstationer kommer stänga ner just pga politiska beslut…som vi inte skall gå in på här. ?

När det gäller vårt gemensamma intresse för att cykla så kan jag inte förstå mig på hur man kan se att dessa inte skulle vara likvärdiga.
Vad spelar det för roll om man cyklar LVG, Gravel, XC, Freeride, Enduro eller DH?
Med eller utan motorassistans?
Om man åker lift upp för backen eller använder en assisterad hoj. ?‍♂️

Vi gillar att cykla och att göra det med likasinnade.
Det jag lärt mig under årets 22 event vi vart närvarande på och det mötet med över 600 unika cyklister från alla bakgrunder är just glädjen i att cykla.
Glädjen som aldrig går att ta fel på.

Och lika roligt som det var att guida Carro och se hennes framsteg på en E-Bike runt Isabergs stigar och gröna leder lika kul var det att tillsammans med gänget från GRVLJVL under ca 15h guida ett gäng cyklister runt UppsalaLoopens 270km grus, och det helt utan elassistans.
För vi gjorde det tillsammans.

Jag hade i våras en plan på att först (analogt) cykla Tuscany Trails 600km bikepacking med en stadig följeslagare, för att senare i höst klämma av min egen ögonsten SwedeDivide på 1400km…och då göra det på en E-gravel.
Mest som en rolig dimension och en utmaning att under 10 dagar utmana mig själv, helt ensam…

Men sjukdom och en trilskandes Axel satte stopp för detta, ja det och alla event vi är med och roddar och som stjäl mycket av tiden för att träna som jag önskar.

Så det handlar inte om att effekten på en E-Bike är det avgörande för om jag skall cykla.
Och nej skulle de ge 700w konstant så skulle jag nog tappa intresset för då blir det mer likt motocross och det har aldrig lockat.
En Turbo Levo är bara en jäkligt kul hoj.
Och det är nästan att jag funderar att cykla HWR på den bara för att utmana. ?

Och en såndär Cake var faktiskt påväg in i firman, för att sätta fotografer på under graveleventen.
Men lite väl mycket pengar för något som skulle användas 3-4ggr om året, och som jag saknar körkort för. ?‍♂️

Ju fler som cyklar i skogen desto större risk att det blir förbud, oavsett el eller inte. Att se det som vi och de tror jag inte heller hjälper om elcyklisterna sticker ut och kör sitt eget race ändå. Då är det nog bättre att inse att vi nog sitter i samma båt och försöka samlas och lösa cyklandet så att man inte retar upp markägare och alla andra som vill vistas i naturen. Visst, en elcykel kan orsaka mer slitage än en motorlös cykel, men den behöver inte göra det.
Kul med ett seriöst svar! De första delarna i mitt inlägg var ju ett svar på @.A. och de förväntar jag inte att någon annan ska svara på.

Jag håller med om att volym är problematisk. Cykelboomen vid Covid märktes nog på många platser, med ”trängsel” och ökat slitage. Personligen tycker jag inte att man ska utestänga folk från stigarna, så man får samsas och få det att fungera. Ett större problem i min mening, som iofs kan bli vanligare vid större volymer, är incidenter på stigarna. Vår förening får klagomål via kommunen ”att cyklister kör för fort och skrämmer folk”, tror inte vi fått något klagomål pga slitage.

I min erfarenhet ökar risken att ”skrämma folk” med högre hastigheter. Man kan skrämma folk i mycket låga hastigheter också, och att visa ”hänsyn” är tyvärr inte ett vaccin mot incidenter. Men högre snitthastighet ger fler incidenter imho. Så lägre hastigheter är bra. På samma sätt kan man resonera om slitage och volymer. Rent krasst är det bättre om varje brukare kör en 10km runda än en 25km runda. Eller att en enduro-snubbe orkar upp och ner tre gånger istf för fyra. Däri ligger min invändning mot elMtb.

Men, men, men! Guu vad elitistiskt och orättvist! Det finns ju ”tävlingscyklister” som kör både snabbt och långt! Jo, så är det. Och de ger säkert ett större negativt totalt avtryck än en random nybörjare (en förenkling, de är kanske ofta rätt erfarna och medvetna cyklister). Problemet är att nu tillkommer ett gäng elektriskt dopade Wengelins på stigarna.

Men det är min rättighet att cykla snabbare än jag egentligen klarar, det är inte olagligt. Kanske inte, men är det nödvändigt och lämpligt?

Som cyklist är jag, ärligt talat, inte jättesugen att ta elMtbarnas eventuella ”fighter” mot markägare, länsstyrelser och NVV. Jag tror att cyklister i sig ligger tillräckligt illa till, och att motorn kan vara ett rött skynke för många.

Jag avfärdar inte de som kritiserar E-bilen som fenomen, men jag ifrågasätter just deras konstanta hat mot cykelformen och att det helt saknas logiskt tänkande i debatten om hur man skall se på dessa hojar.

E-Biken är inget större problem än vanliga MTBs när det gäller slitage eller vanligt folks syn på cyklister i skogarna.

Men just nu pågår det en påverkanskampanj mot E-Bikes som drivs stenhårt av lobbyister på olika myndigheter och organisationer.
Merparten av dessa har absolut noll insikt av skillnaden mellan cykeltyperna utan hör bara ordet MOTOR.
Och orsaken att detta är uppe är just pandemin och fenomenet ”hemmester” som ökade slitaget på de öppna lederna något massivt, och helt plötsligt såg vanligt folk cyklister typ överallt och då blev de det primära problemet.
Ja t.o.m. den heliga graalen vandring har fått en smäll på foten då fjällstationer kommer stänga ner just pga politiska beslut…som vi inte skall gå in på här. ?

När det gäller vårt gemensamma intresse för att cykla så kan jag inte förstå mig på hur man kan se att dessa inte skulle vara likvärdiga.
Vad spelar det för roll om man cyklar LVG, Gravel, XC, Freeride, Enduro eller DH?

Det jag lärt mig under årets 22 event vi vart närvarande på och det mötet med över 600 unika cyklister från alla bakgrunder är just glädjen i att cykla.

Och lika roligt som det var att guida Carro och se hennes framsteg på en E-Bike runt Isabergs stigar och gröna leder lika kul var det att tillsammans med gänget från GRVLJVL under ca 15h guida ett gäng cyklister runt UppsalaLoopens 270km grus, och det helt utan elassistans.

Jag hade i våras en plan på att först (analogt) cykla Tuscany Trails 600km bikepacking med en stadig följeslagare, för att senare i höst klämma av min egen ögonsten SwedeDivide på 1400km…och då göra det på en E-gravel.
Mest som en rolig dimension och en utmaning att under 10 dagar utmana mig själv, helt ensam…

Men sjukdom och en trilskandes Axel satte stopp för detta, ja det och alla event vi är med och roddar och som stjäl mycket av tiden för att träna som jag önskar.

Så det handlar inte om att effekten på en E-Bike är det avgörande för om jag skall cykla.
Och nej skulle de ge 700w konstant så skulle jag nog tappa intresset för då blir det mer likt motocross och det har aldrig lockat.

Och en såndär Cake var faktiskt påväg in i firman, för att sätta fotografer på under graveleventen.
Men lite väl mycket pengar för något som skulle användas 3-4ggr om året, och som jag saknar körkort för. ?‍♂️
Du avfärdar inte elMtb-kritiker? Men deras hat och att de saknar logiskt tänkande? Ok. Tackar för den! :-)

Jag har argumenterat för att en elMtb visst kan vara ett större problem pga högre snitthastigheter och längre distanser. Och visst spelar den som håller i styret stor roll. Men en idiot på elMtb gör större skada än en idiot på Mtb.

Att du inte kan förstå att elassisterade cyklar och vanliga cyklar inte skulle vara ”likvärdiga” vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta? Den ena har motor? Om de är likvärdiga, varför väljer folk då en dyrare elMtb?

I övrigt tycker jag att det är toppen att du har kul på två hjul! Fast jag undrar om du inte hade haft lika kul även om inte någon/några av dina cyklar hade haft hjälpmotor?

I min erfarenhet ökar risken att ”skrämma folk” med högre hastigheter. Man kan skrämma folk i mycket låga hastigheter också, och att visa ”hänsyn” är tyvärr inte ett vaccin mot incidenter. Men högre snitthastighet ger fler incidenter imho. Så lägre hastigheter är bra. På samma sätt kan man resonera om slitage och volymer. Rent krasst är det bättre om varje brukare kör en 10km runda än en 25km runda. Eller att en enduro-snubbe orkar upp och ner tre gånger istf för fyra. Däri ligger min invändning mot elMtb.
Så rent krasst vore det bäst om vi alla vandrade istället?
Eller bara cyklade kortare.

Trängsel är mest ett storstadsfenomen.
Framförallt i populära ”happyride” områden.

På den gamla goda tiden när jag cyklade en hel del MTB så har jag plöjt igenom delar och vid tillfällen riktigt långa partier av både Roslagsleden, Sörmlandsleden, Skåneleden, blekingeleden och Upplandsleden mer än en gång utan att möta en enda själ på stigarna, och detta är ändå populära marknadsförda leder.
Däremot i hellas eller runt järvafältet så skedde möten dagligen, både med vandrare och hästar.

så problemet är i dessa fall att vi cyklar alls.

Tyvärr är det ju generellt roligare när det går snabbare och bekvämare, annars hade vi fortfarande nöjt oss med helstela cyklar. När någon väl har köpt en elMTB blir det ju också svårt att få dem att inte använda den. Lösningen blir väl då tyvärr att försöka få in dem i föreningen och lära dem vad som krävs för att vi alla ska få fortsätta med vår hobby. Tyvärr kräver det eldsjälar och jag förstår alla som inte orkar ta det ansvaret eftersom jag själv är en lat egoist.

Volym är ett annat knepigt problem. När intresset blir för stort är ju risken att man får börja med något sorts bokningssystem för att det ska bli rättvist.

Så rent krasst vore det bäst om vi alla vandrade istället?
Eller bara cyklade kortare.

Trängsel är mest ett storstadsfenomen.
Framförallt i populära ”happyride” områden.

På den gamla goda tiden när jag cyklade en hel del MTB så har jag plöjt igenom delar och vid tillfällen riktigt långa partier av både Roslagsleden, Sörmlandsleden och Upplandsleden mer än en gång utan att möta en enda själ på stigarna, och detta är ändå populära marknadsförda leder.
Däremot i hellas eller runt järvafältet så skedde möten dagligen, både med vandrare och hästar.

så problemet är i dessa fall att vi cyklar alls.
Jo, egentligen är det förstås så. Om ingen cyklade i skogen skulle nog klagomål och konflikter med cyklister inblandade gå mot noll. Det är ju rätt logiskt. Men så långt hoppas jag alltså att det inte ska behöva gå.

Sju av tio turer möter jag inga andra i skogen. Ensamma turer och när jag kör med ungdomarna i klubben. Ändå kommer det mail från kommun med en underton av att vi ska göra något åt problemet.

Du avfärdar inte elMtb-kritiker? Men deras hat och att de saknar logiskt tänkande? Ok. Tackar för den! :-)

Jag har argumenterat för att en elMtb visst kan vara ett större problem pga högre snitthastigheter och längre distanser. Och visst spelar den som håller i styret stor roll. Men en idiot på elMtb gör större skada än en idiot på Mtb.

Att du inte kan förstå att elassisterade cyklar och vanliga cyklar inte skulle vara ”likvärdiga” vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta? Den ena har motor? Om de är likvärdiga, varför väljer folk då en dyrare elMtb?

I övrigt tycker jag att det är toppen att du har kul på två hjul! Fast jag undrar om du inte hade haft lika kul även om inte någon/några av dina cyklar hade haft hjälpmotor?
En idiot på cykeln är en idiot på cykeln oavsett.

Skulle en en bilist som drar förbi en skola i 100knyck vara en större idiot om han åkte en RS6 gentemot en Fiat Multipla??

Jag skulle definitivt ha lika kul på en bra Trail/Endurohoj som jag har på Turbo Levon.
Och jag har fan ännu roligare när jag plockar fram gravelbiken.

Levon köptes för att vara ett verktyg, ett verktyg som till 90% används på våra event för att ge andra cyklister möjlighet att tävla i enduro, och för att snabbt få upp Carro i backen när det hänt en olycka.
Sen att den som enda MTBn i hushållet ibland används för nöjes skull är bara bonus.

Jag tycker om att cykla, helst riktigt länge och långt…och då långt ifrån människor.

Jo, egentligen är det förstås så. Om ingen cyklade i skogen skulle nog klagomål och konflikter med cyklister inblandade gå mot noll. Det är ju rätt logiskt. Men så långt hoppas jag alltså att det inte ska behöva gå.

Sju av tio turer möter jag inga andra i skogen. Ensamma turer och när jag kör med ungdomarna i klubben. Ändå kommer det mail från kommun med en underton av att vi ska göra något åt problemet.
Ditt sista stycke är ett av våra största problem.
Människor som inte tycker cyklar hör hemma alls i skogarna och sätter press på kommunerna.

Väsby kommun hade en sån incident där några hundägare som bodde nära helt satte stopp för en fantastik liten skog där vi cyklade en gång i veckan, vi mötte dem kanske två-tre ggr om året men de såg spåren och anmälde incidenter som aldrig hänt.

Kommunen skapade då ett cykelspår och förbjöd all annan cykling.
Spåret var 1.2km grusväg följt av 600m Stig och sen 1.2km av samma grusväg tillbaka.
Ett spår ingen någonsin har cyklat sedan dess. ??‍♂️

Så i frågan E-Bikes va MTBs så är många av de som cyklar analoga cyklar just de där hundägarna.
Det gnälls på något man själv inte gillar istället för att bara förbise något som egentligen inte är ett problem för dem själva.

Tog argumenten slut? ?
Jag tror nästan det är eltokig på nytt konto. När registrerade du dig?

Tyvärr är det ju generellt roligare när det går snabbare och bekvämare, annars hade vi fortfarande nöjt oss med helstela cyklar. När någon väl har köpt en elMTB blir det ju också svårt att få dem att inte använda den. Lösningen blir väl då tyvärr att försöka få in dem i föreningen och lära dem vad som krävs för att vi alla ska få fortsätta med vår hobby. Tyvärr kräver det eldsjälar och jag förstår alla som inte orkar ta det ansvaret eftersom jag själv är en lat egoist.

Volym är ett annat knepigt problem. När intresset blir för stort är ju risken att man får börja med något sorts bokningssystem för att det ska bli rättvist.
En poäng där med snabbare och bekvämare, det ger jag dig! Jag känner ändå (ja, en känsla) att det är en avgörande skillnad när man kopplar in motorn. Jag kan ha lite olika motiv och drivkrafter bakom varför jag cyklar, men att det ska vara muskeldrivet är för mig givet. Jag tar inte höga hastigheter och långa distanser för givet, vissa år har jag dem, oftast (alltid) om jag tränat flitigt. Men grejen är att de år jag är ur form cyklar jag och har roligt ändå.

Vår förening har nybörjargrupper för ungdomar och vuxna. Utöver att träna teknik, fart och uthållighet försöker vi lära ut stigvett. Jag tror inte att det finns något förbud mot elcyklar i klubben, men jag tror det skulle bli en lite märklig grej om någon dök upp på elMtb. Varför liksom? Vi cyklar tillsammans, väntar på varandra, pustar tillsammans. Det finns liksom inget egenvärde i att just du kan hålla en högre artificiell snitthastighet och se mer oberörd ut vid pauserna. Det är ingen tävling liksom.

Vår ”tävlingsgrupp”, med de snabbaste cyklisterna, har lite ont om ledare. Jag tror det vore svårt att få någon av dem att ta sig an en ren elMtb-grupp, och vi andra ledare skulle ju bli ifrånkörda. ;-)

Personligen har jag inte heller något intresse av elassistans. Jag känner bara inte att jag har någon rätt att bestämma hur andra hittar glädje så länge de gör det på ett sätt som respekterar deras medmänniskor. Men så observerar jag också bara konflikten på avstånd eftersom jag generellt håller mig till lvg och grus.

Ditt sista stycke är ett av våra största problem.
Människor som inte tycker cyklar hör hemma alls i skogarna och sätter press på kommunerna.

Väsby kommun hade en sån incident där några hundägare som bodde nära helt satte stopp för en fantastik liten skog där vi cyklade en gång i veckan, vi mötte dem kanske två-tre ggr om året men de såg spåren och anmälde incidenter som aldrig hänt.

Kommunen skapade då ett cykelspår och förbjöd all annan cykling.
Spåret var 1.2km grusväg följt av 600m Stig och sen 1.2km av samma grusväg tillbaka.
Ett spår ingen någonsin har cyklat sedan dess. ??‍♂️

Så i frågan E-Bikes va MTBs så är många av de som cyklar analoga cyklar just de där hundägarna.
Det gnälls på något man själv inte gillar istället för att bara förbise något som egentligen inte är ett problem för dem själva.
Precis! Vi tycker lika! I vissa skogar kanske det klagas på slitage, men här hemma är det incidenter. Svårt för kommunerna att värdera klagomålen, enkelt att skyffla dem vidare till en förening.

Men nej. ElMtb-kritiker är inte ”hundägare”, eller inte jag iaf. Jag är uppriktigt orolig över risken att cykling i skog ska begränsas i framtiden pga ”hundägare”, egentligen oavsett elMtb. Risken finns alltså även om påhängsmotorn aldrig blivit uppfunnen. Grejen är, enligt mig, att risken ökar ju snabbare tvåhjulingar färdas (och indirekt ökat slitage) i skogen. Alltså ser jag hellre lite långsammare cyklister än snabbare elMtbare. Du kan tycka att jag har fel i sak, men jag är inte ute efter att ha skogen för mig själv (som hundägarna i ditt exempel) utan ”bara” få vara kvar.

Om det blir ett förbud mot cykling på stig vilket jag inte hoppas tror jag att den ”gropen” har grävts under betydligt mycket längre tid än elcyklarna funnits och använts ute på stigarna. Jag undrar om cykelföreningar med tävlingsverksamhet konsekvent kör sin höghastighetsträning på sanktionerade banor? Jag undrar om icke anslutna cykelmotioner också kör sin höghastighetsträning på sanktionerade banor. Om så är fallet att det följs så om förbudet kommer för cykling är det lättare att ta strid för att fortsätta att träningscykla på sanktionerade banor. Det måste ju vara bättre än att inte kunna cykla alls?

Man väljer elMtb för att det ska gå snabbare och längre. Snabbare och längre än utan.
Det är en för enkel tolkning. Det kan vara ett val för att överhuvudtaget komma ut och cykla. Man behöver inte vara "handikappad". Med tilltagande ålder kan lite assistans göra att du kan cykla samma gamla rundor som tidigare. Det är inte kul att vara ett bojsänke i en grupp som måste ta en mycket kortare tur och dessutom i ett för de övriga väldigt lågt tempo. Risken är mycket stor att man avstår. Du har ett för ungdomligt perspektiv.

Jag har inget intresse av elsparkcyklar och därför ingen åsikt i din fråga kring dom. Jag har dock stort intresse i cyklar och cyklar bla elcykel på stig utför. Jag cyklar även på dhcykel men då liftburet samt gravelcykel på grusvägar och damtralla med cykelkorg i tätbebyggt område således inte elsparkcykel. Vad cyklar du för ngt?
Men elsparkcyklar borde väl också få köras i skogen, eftersom de klassas som cyklar (med motor)?
Jag cyklar det mesta utom tandem (även om jag har en). Varför är mitt cyklande intressant i en juridisk kontext? Och varför är det juridiska kring elsparkcyklar ointressant (!)?

Liften är en assistans för att kunna cykla nerför. Motor upp, inte motor ner.

Jag förstår att du är upprörd över att elcyklar definieras/likställs med muskelcyklar. Är det viktigt? Elcyklar har kommit för att stanna. Det finns en definition på hur mycket assistans en elcykel får ha för att få framföras enligt samma regler som en muskelcykel. Och ja, det sitter en motor i en elcykel. På vilket sätt är det ett stort problem? Varför uppröras över det? Slitaget i naturen ökar inte nödvändigtvis av en laglig elmotor.
Fast liften är en fast installation och sitter inte på cyklarna. Liftarna sliter inte på naturen. En hiss gör inte gångtrafikanter till bilar. Eller cyklar. Eller?

Ja, elcyklar är här för att stanna. Elcrossar och elbilar också. Elcyklar, elcrossar och elbilar har motorer. Allemansrätten är till för dem utan motor.
Ökar inte slitaget med extra 700W? Då kan man väl ha elcyklar med 5000W?

Jag tycker att nu när vi är överens i frågan att emtb och mtb ska få samexistera på våra stigar kan vi visa världen genom att ha gemensamt forum. In med el i finrummet så att säga. Om inte majoritetens vilja blir hörd skulle vi väl kunna få en uppdelning till där landsvägsdiskussionerna kunde hålla till?
Vad baserar du det (att cyklar utan och med motor ska få samexistera) på? För att elcyklar tillåts på detta forum? :) Om elcyklar tas bort på detta inkluderande forum ska de alltså inte få vara på stigarna? Är det detta forum som allemansrätten baseras på? Eller denna tråd? Eller elcykelförespråkarnas åsikter?
Har landsvägscyklar motorer?
Många frågor, mycket sällan några svar...

Vari består detta "hat"? Jag har frågat massor med gånger, men inte fått ett enda svar. Är det "hatiskt" att konstatera att en motor är en motor behöver nån lära sig vad svenska ord betyder....

Om det blir ett förbud mot cykling på stig vilket jag inte hoppas tror jag att den ”gropen” har grävts under betydligt mycket längre tid än elcyklarna funnits och använts ute på stigarna. Jag undrar om cykelföreningar med tävlingsverksamhet konsekvent kör sin höghastighetsträning på sanktionerade banor? Jag undrar om icke anslutna cykelmotioner också kör sin höghastighetsträning på sanktionerade banor. Om så är fallet att det följs så om förbudet kommer för cykling är det lättare att ta strid för att fortsätta att träningscykla på sanktionerade banor. Det måste ju vara bättre än att inte kunna cykla alls?
Ja, ett visst missnöje går att ta. När cyklar med motorer färdas i högre hastighet på platser där motorer inte är tillåtna ökar naturligtvis missnöjet. Det är inte svårt att förstå.

Det är en för enkel tolkning. Det kan vara ett val för att överhuvudtaget komma ut och cykla. Man behöver inte vara "handikappad". Med tilltagande ålder kan lite assistans göra att du kan cykla samma gamla rundor som tidigare. Det är inte kul att vara ett bojsänke i en grupp som måste ta en mycket kortare tur och dessutom i ett för de övriga väldigt lågt tempo. Risken är mycket stor att man avstår. Du har ett för ungdomligt perspektiv.
Varför ska lagarna anpassas efter vad folk tycker är roligt? Man blir äldre. Det är trist för farfar Allan att han är 70, men sånt är livet. Jag blir långsammare med åldern men inte dopar jag mig för det. Jag ser inte långsammare cyklister som ett "bojsänke". De är långsammare.

Jag kan förstå att det känns tråkigt. Samtidigt håller jag med BFS, måste allt alltid vara tillgängligt för alla? Min morfar slutade spela fotboll när han blev 50-60 någonting tror jag, intresset hade han kvar hela livet. Jag vet inte riktigt vad jag tycker så här dags…

Men det är en piss i Mississippi. Äldre, eller andra som drabbats av (ev tillfällig) funktionsnedsättning men inte kan ordna ett ”sjukintyg” kan inte vara jättevanligt? Av den handfull elMtbare jag stött på har ingen varit över uppskattningsvis 55. Fast jag får erkänna att det är ett rätt dåligt urval.

Hur gamla är ni ElMtbare? Känner ni att ni har passerat er fysiska topp?

Men elsparkcyklar borde väl också få köras i skogen, eftersom de klassas som cyklar (med motor)?
Jag cyklar det mesta utom tandem (även om jag har en). Varför är mitt cyklande intressant i en juridisk kontext? Och varför är det juridiska kring elsparkcyklar ointressant (!)?
Trodde inte du var intresserad av det juridiska eftersom du tidigare bara tjatat om ickejuridiska åsikter. Klart elsparkcyklarna befinner sig i samme gråzon som övriga (juridiska) cyklar. Betvivlar att de utgör ett problem i naturen heller.
Varför ska lagarna anpassas efter vad folk tycker är roligt? Man blir äldre. Det är trist för farfar Allan att han är 70, men sånt är livet. Jag blir långsammare med åldern men inte dopar jag mig för det. Jag ser inte långsammare cyklister som ett "bojsänke". De är långsammare.
Tur att elcyklar inte är olagliga. Varför ska man förbjuda något för att folk tycker det är roligt? Jag ser inte heller långsammare cyklister som bojsänken, men jag känner mig själv som ett om det är jag som drar tvingar andra att anpassa sig efter mig, inte en speciellt rolig känsla, men sån är jag.

Vari består detta "hat"? Jag har frågat massor med gånger, men inte fått ett enda svar. Är det "hatiskt" att konstatera att en motor är en motor behöver nån lära sig vad svenska ord betyder....
Puh, hade nog inte klarat av denna dag utan att få höra att "en motor är en motor". Nu är det bara moppebilden som saknas sen är min dag komplett!

Nånstans bland alla paragrafer och prejudikat finns det ju konstaterat att promenera och cykla (ickemotoriserad cykel) är tillåtet, dvs det faller inte under vad som kan klassas som tex "Tagande av olovlig väg" eller annan lämplig paragraf som begränsar rörligheten. Sen finns det också regler om att enskilda vägar kan spärras av med bomar och sånt för att begränsa motortrafik. I dessa fall antar jag att det finns någon form av resonemang som ligger bakom varför viss aktivitet ska fortsatt vara tillåten. Hur är denna gränsdragning gjord? Hur kan man vara så bombsäker på att den trafikjuridiska definitionen av en cykel räcker för att bibehålla denna gamla gränsdragning när samtidigt innebörden av vad en cykel är förändrats så pass mycket?

Edit: Terrängkörningslagen har väl tillkommit för att det är så uppenbart att det sliter på naturen, men TKL innebar ju inte att "Tagande av olovlig väg" försvann som lag, så uppenbarligen finns det fortfarande möjligheter att beivra rörlighet i naturen som befinner sig i gränslandet mellan terrängkörning och promenad.

Senast ändrad:
Trodde inte du var intresserad av det juridiska eftersom du tidigare bara tjatat om ickejuridiska åsikter. Klart elsparkcyklarna befinner sig i samme gråzon som övriga (juridiska) cyklar. Betvivlar att de utgör ett problem i naturen heller.
Så det är ointressant juridiskt att en cykel med motor används på platser där motorer inte är tillåtna? :) Så, elsparkcyklar är också cyklar? Ja eller nej.
Tur att elcyklar inte är olagliga. Varför ska man förbjuda något för att folk tycker det är roligt? Jag ser inte heller långsammare cyklister som bojsänken, men jag känner mig själv som ett om det är jag som drar tvingar andra att anpassa sig efter mig, inte en speciellt rolig känsla, men sån är jag.
Det är jättekul med motorcyklar i skogen. Varför är de förbjudna? Ska nån riktigt långsam få köra elcross för att hänga med de snabbaste cyklisterna?
Varför tror du saker är förbjudna? Jättekul att skjuta. Men man får inte skjuta överallt. Jättekul med festande, men droger är förbjudna. Varför, tror du?

Så det är ointressant juridiskt att en cykel med motor används på platser där motorer inte är tillåtna? :) Så, elsparkcyklar är också cyklar? Ja eller nej.

Det är jättekul med motorcyklar i skogen. Varför är de förbjudna? Ska nån riktigt långsam få köra elcross för att hänga med de snabbaste cyklisterna?
Varför tror du saker är förbjudna? Jättekul att skjuta. Men man får inte skjuta överallt. Jättekul med festande, men droger är förbjudna. Varför, tror du?

Ja en elcykel har en ELMOTOR på 250W och 2 pedaler som driver motorn framåt och det är det som krävs för att den ska klassas som cykel och får köras i skogen enligt allemansrätten.

Du får alltså inte köra med varken elscooter, elcross eller andra fordon då dom har starkare motor än 250W och saknar pedaler som driver motorn.

Ja en elcykel har en ELMOTOR på 250W och 2 pedaler som driver motorn framåt och det är det som krävs för att den ska klassas som cykel och får köras i skogen enligt allemansrätten.
Rättelse: En sådan cykel får framföras i natur och på enskilda vägar enligt terrängkörningslagen.

Du får alltså inte köra med varken elscooter, elcross eller andra fordon då dom har starkare motor än 250W och saknar pedaler som driver motorn.
Även elscooter, elmopeder och segway klassas som cykel trots att de saknar trampor om de har en motor med märkeffekt på max 250W eller är självbalanserande, och är strypta till max 20 km/h.

Men allemansrätten tillåter inte motorer. :) Har en elcykel en motor eller inte? 250W över en timme och 700W momentant?
Men en elsparkcykel och en segway är ju också cyklar! :) Varför får inte en elsparkcykel med 250W (kanske 700W momentant) vara i skogen? Motoriserad cykel som motoriserad cykel.

Den enda cykling som med stor säkerhet kan anses skyddad av allemansrätten är den av typen damtralla till svampstället. Övrig cykling (inkl elcykling) bör befinnas i en gråzon tills den uttryckligen tillåts eller förbjuds.
Det är ju du som hela tiden klagat på att jag tolkar juridiken och inte flummar med egna ogrundade åsikter. För femtielfte gången så är elsparkcyklar juridiskt cyklar. Motorer förbjuds inte någonstans vad jag vet, det är juridiskt motordrivna fordon som förbjuds. Elcyklar bör inte vara otillåtna någonstans där de inte uttryckligen förbjuds, precis som med analoga cyklar
Saker förbjuds när de blir problematiska, elcyklar är inte förbjudna (än), de kan bara anses sakna skydd av allemansrätten, precis som vanlig MTBcykling.

Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

Jag kan förstå att det känns tråkigt. Samtidigt håller jag med BFS, måste allt alltid vara tillgängligt för alla? Min morfar slutade spela fotboll när han blev 50-60 någonting tror jag, intresset hade han kvar hela livet. Jag vet inte riktigt vad jag tycker så här dags…

Men det är en piss i Mississippi. Äldre, eller andra som drabbats av (ev tillfällig) funktionsnedsättning men inte kan ordna ett ”sjukintyg” kan inte vara jättevanligt? Av den handfull elMtbare jag stött på har ingen varit över uppskattningsvis 55. Fast jag får erkänna att det är ett rätt dåligt urval.

Hur gamla är ni ElMtbare? Känner ni att ni har passerat er fysiska topp?
Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

Tillbaka
Topp