El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Men allemansrätten tillåter inte motorer. :) Har en elcykel en motor eller inte? 250W över en timme och 700W momentant?

Men en elsparkcykel och en segway är ju också cyklar! :) Varför får inte en elsparkcykel med 250W (kanske 700W momentant) vara i skogen? Motoriserad cykel som motoriserad cykel.
Hur är en elsparkcykel eller segway en cykel?

Btw så har jag bidragit med mer i denna tråd än ditt tjatande om att en motor är en motor och dina bilder på mopeder.

Du kanske vill med ut och testa min elhoj så kanske du slutar vara så bitter?

Screenshot_20231011_122456_Chrome.jpg

Låter det som en segway, elsparkcykel, el-mx eller allt annat trams man jämför med här?

Visa bilaga 659342

Låter det som en segway, elsparkcykel, el-mx eller allt annat trams man jämför med här?
Argumentet är att samma myndighet som klassar en el-cykel som en cykel också klassar en segway eller elsparkcykel som en cykel. Så om man ska luta sig på den klassificeringen för att komma runt att elcyklar inte är tillåtna enligt allemansrätten så får man glatt acceptera segways och elsparkcyklar också på stigarna.

Så du ser ingen skillnad på en elmtb och en segway? Effektangivelser osv är densamma? En segway har pedaldrift med assistans?
Nu är det ju inte jag som hävdar att den rådande trafikjuridiska definitionen av fordonsslag är den som är bäst lämpad att använda när det gäller allemansrätten, utan det är ju e-mtb-förespråkarna. Men juridiskt hamnar de alltså i samma fack.

Den enda cykling som med stor säkerhet kan anses skyddad av allemansrätten är den av typen damtralla till svampstället. Övrig cykling (inkl elcykling) bör befinnas i en gråzon tills den uttryckligen tillåts eller förbjuds.
Hur tänker du nu? En damcykel har, liksom en mtb, ingen motor. Varför skulle bara damcykeln till svampstället vara skyddad?
Det är ju du som hela tiden klagat på att jag tolkar juridiken och inte flummar med egna ogrundade åsikter. För femtielfte gången så är elsparkcyklar juridiskt cyklar. Motorer förbjuds inte någonstans vad jag vet, det är juridiskt motordrivna fordon som förbjuds. Elcyklar bör inte vara otillåtna någonstans där de inte uttryckligen förbjuds, precis som med analoga cyklar
Det är inte direkt komplicerad juridik att konstatera att en motor är en motor och en cykel utan motor inte har en motor. En elsparkcykel, som också är en cykel juridiskt, är i samma fack som elcykeln. Dvs det är samma lika juridiskt. Men på nåt konstigt vis ska två saker, som är samma juridiska fack, bedömas olika.
Saker förbjuds när de blir problematiska, elcyklar är inte förbjudna (än), de kan bara anses sakna skydd av allemansrätten, precis som vanlig MTBcykling.
Elcyklar saknar stöd i allemansrätten för att de har en MOTOR. En mtb har ingen motor. Motorlös eller med motor verkar vara samma lika, om man kör elcykel/elsparkcykel.

Hur är en elsparkcykel eller segway en cykel?
De är klassade som cyklar. Alltså är de cyklar. Cyklar med motorer klassas fn också som cyklar.
Btw så har jag bidragit med mer i denna tråd än ditt tjatande om att en motor är en motor och dina bilder på mopeder.
Ja, en motor ÄR en motor. Vad har du bidragit med? Var ditt förra inlägg väldigt informativt? Isf, berätta hur.
Du kanske vill med ut och testa min elhoj så kanske du slutar vara så bitter?
Varför skulle jag vilja göra det? :) Är alla som inte tycker som du "bittra"? Jag kör hellre min offroadare. Eller streetfightern.

Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"
Jag har inte slutat med sånt som är roligt. Och tänker inte göra det när jag blir äldre heller. Jag kommer troligtvis att cykla långsammare, men fortsätta ha lika roligt.

Är detta verkligen argument för elcyklister?

Elcyklar saknar stöd i allemansrätten för att de har en MOTOR. En mtb har ingen motor. Motorlös eller med motor verkar vara samma lika, om man kör elcykel/elsparkcykel.
Nej, elcyklar saknar stöd i allemansrätten för att allemansrätten är väldigt luddigt formulerad och säger väldigt lite om vad som faktiskt är tillåtet. Enligt gammal sed så tolkar NVV det som att cyklar är tillåtna men man kan lätt anse att stigcykling med modern MTB inte är gammal sed. NVV nämner också MTB som något som väldigt lätt kan orsaka skada så de hänger på en ganska tunn tråd.

Bara för att stöd saknas är det inte förbjudet dock, men det kan mycket väl förbjudas om markägaren vill det.

Nej, elcyklar saknar stöd i allemansrätten för att allemansrätten är väldigt luddigt formulerad och säger väldigt lite om vad som faktiskt är tillåtet. Enligt gammal sed så tolkar NVV det som att cyklar är tillåtna men man kan lätt anse att stigcykling med modern MTB inte är gammal sed. NVV nämner också MTB som något som väldigt lätt kan orsaka skada så de hänger på en ganska tunn tråd.
Inte alls luddigt. Inga motorer är tillåtna. Mtb har inga motorer. Elcyklar har motorer. Inte det minsta grått. Gammal mtb, ingen motor. Ny mtb, ingen motor. Elcykel, motor. Inte alls en tunn tråd.
Bara för att stöd saknas är det inte förbjudet dock, men det kan mycket väl förbjudas om markägaren vill det.
Det kan mycket väl förbjudas, ja (om man fortsätter med motordrivna cyklar där man inte får ha motorer). Och då riskerar motorlösa mtbs att förbjudas också. Vad säger farfar Allan och hans sonson om det?

Men allemansrätten tillåter inte motorer. :) Har en elcykel en motor eller inte? 250W över en timme och 700W momentant?

Då tar vi det igen , transportstyrselsen tillåter elmotor på max 250W enligt allemansrätten.

Nvv har gjort en egen tolkning på allemansrätten som igentligen inte betyder ett skit.
Men en elsparkcykel och en segway är ju också cyklar! :) Varför får inte en elsparkcykel med 250W (kanske 700W momentant) vara i skogen? Motoriserad cykel som motoriserad cykel.

Jag vet inte varför du har hakat upp dig på detta med motorer, det är ingen i tråden som sagt att en elcykelmotor inte är en motor.

Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Då tar vi det igen , transportstyrselsen tillåter elmotor på max 250W enligt allemansrätten.

Nvv har gjort en egen tolkning på allemansrätten som igentligen inte betyder ett skit.

Jag vet inte varför du har hakat upp dig på detta med motorer, det är ingen i tråden som sagt att en elcykelmotor inte är en motor.

Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.
Transportstyrelsen har inte sagt flaska om allemansrätten. Eller förresten, går man in på deras webbplats så hänvisar de frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket.

Transportstyrelsen har inte sagt flaska om allemansrätten. Eller förresten, går man in på deras webbplats så hänvisar de frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket.
En vild gissning kan ju vara att TS inte ansvarar för Allemansrätten och därmed hänvisar till rätt myndighet. Man skulle kunna önska detsamma från NVV.

Inte alls luddigt. Inga motorer är tillåtna. Mtb har inga motorer. Elcyklar har motorer. Inte det minsta grått. Gammal mtb, ingen motor. Ny mtb, ingen motor. Elcykel, motor. Inte alls en tunn tråd.
Då ber jag dig återigen att visa vilken lag som säger att inga motorer är tillåtna. Alternativt kan du ju visa var i allemansrätten det står att MTBs är tillåtna.

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." NVV
NVV ska vi strunta i. Transportstyrelsen ska vi lyssna på. Dvs elsparkcyklar och segways är tillåtna i naturen.
Nä, den betyder inte ett skit. Vem har bestämt det, förresten?
Väldigt få elcykelförespråkare kan dock inte säga att en motor är en motor. Så, de säger ingenting när jag frågar.
Men en elsparkcykel med lika stark motor som en elcykel (250W och 700W momentant) och inte gör mer än 20 km/h klassas som cykel enligt dig och de andra elcykelförespråkarna (som lyssnar på transportstyrelsen).

Och NVV ska vi ju skita i (anledning oklar). Så, ska vi skita även i transportstyrelsen? Väntar med spänning på svar från elsparksförespråkarna.

Då ber jag dig återigen att visa vilken lag som säger att inga motorer är tillåtna. Alternativt kan du ju visa var i allemansrätten det står att MTBs är tillåtna.
Som tidigare sagts är allemansRÄTTEN en rätt och ingen lag.

"Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar." NVV

Förstår att detta är väldigt oklart och otydligt...

Samma här. Har inte sagt någonstans att min Kenevo inte har en motor. Men att jämföra den med någon gammal moppe är bara direkt löjligt. Likaså att jämföra den med en el-mx.

Oavsett vad er åsikt är så njuter jag av min elhoj. Det har inget med sjukdom, handikapp eller lathet att göra. Jag är troligtvis mer i form än många andra här.
Så ja, min Kenevo har en motor. En fantastisk skapelse faktiskt som assisterar väldigt mjukt och fint. Den gör den typ av cykling jag bedriver mycket roligare.

Jag drar mig ur diskussionen nu. Men det var kul!

Och alla härinne glöm aldrig: en motor är en motor

Som tidigare sagts är allemansRÄTTEN en rätt och ingen lag.

"Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar." NVV

Förstår att detta är väldigt oklart och otydligt...
Någonstans måste ju fortfarande allt vara reglerat i lag.

"Den paragraf som närmast blir aktuell är återigen 12 kap.4 § brottsbalken (se sid. 15). Den anses medföra att bara trafik som är klart oskadlig för marken är tillåten utan markägarens tillstånd." NVV

Det är uppenbart utifrån den här tråden att stigcykling med terrängcykel (MTB) inte är klart oskadlig för marken, alltså ingår den inte i allemansrätten.

Samma här. Har inte sagt någonstans att min Kenevo inte har en motor. Men att jämföra den med någon gammal moppe är bara direkt löjligt. Likaså att jämföra den med en el-mx.

Oavsett vad er åsikt är så njuter jag av min elhoj. Det har inget med sjukdom, handikapp eller lathet att göra. Jag är troligtvis mer i form än många andra här.
Så ja, min Kenevo har en motor. En fantastisk skapelse faktiskt som assisterar väldigt mjukt och fint. Den gör den typ av cykling jag bedriver mycket roligare.

Jag drar mig ur diskussionen nu. Men det var kul!

Och alla härinne glöm aldrig: en motor är en motor
En motor ÄR en motor. Det var väl inte så svårt att säga?

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten" är inte heller svårt att förstå. Din njutning är inte det minsta intressant eller relevant.

Någonstans måste ju fortfarande allt vara reglerat i lag.

"Vad säger lagen?

Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat SOU 2019:67, prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”." NVV

"Den paragraf som närmast blir aktuell är återigen 12 kap.4 § brottsbalken (se sid. 15). Den anses medföra att bara trafik som är klart oskadlig för marken är tillåten utan markägarens tillstånd." NVV

Det är uppenbart utifrån den här tråden att stigcykling med terrängcykel (MTB) inte är klart oskadlig för marken, alltså ingår den inte i allemansrätten.
"Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar" tolkar du som att man INTE får cykla terrängcykel utan motor. :) Imponerande!

En motor ÄR en motor. Det var väl inte så svårt att säga?

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten" är inte heller svårt att förstå. Din njutning är inte det minsta intressant eller relevant.
Väldigt kort.

Allemansrätten är en sedvänja, inte en lag. Dess begränsningar hanteras i lagar (Brottsbalken, Terrängkörningslagen etc.)
Allemansrätten tillåter både motorbåtar, andra motorfordon på is och snöskoter i skog. Således är snacket om "icke motoriserad" en efterhandskonstruktion, men en fullt rimligt åsikt sett till miljöskydd.
All nyttjande av natur kan vara olaglig, om den ger upphov till skada (vandring, cykling, annat)

Det vakuum som nu uppstår är att en elcykel med motor <250 W definieras som en cykel. Vi alla vet att det finns en motor, men i lagens mening likställs denna motor med trampor. Ni driver en evighetsdebatt om hur "jag" upplever saker och ting, vilket är ointressant eftersom ingen av oss är ansvarig myndighet. Således är två myndigheter oeniga i sin tolkning och båda har i viss mån rätt. TS säger att det är en cykel. NVV säger att orimliga skador inte får uppstå. Så länge dessa skador inte sker gäller TS tolkning.

Jag har haft dialog med Länsstyrelser om detta och deras svar är att det kommer aldrig bli fråga om ett brott, däremot kan en markägare civilt stämma en nyttjare av deras mark, om skador uppstår. Det gäller dock oavsett färdsätt (se bl.a "forsränningsmålet" som varit ända till HD).

"Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar" tolkar du som att man INTE får cykla terrängcykel utan motor. :) Imponerande!
"Den paragraf som närmast blir aktuell är återigen 12 kap.4 § brottsbalken (se sid. 15). Den anses medföra att bara trafik som är klart oskadlig för marken är tillåten utan markägarens tillstånd." - NVV
"Tänk särskilt på att grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark" - NVV

Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat SOU 2019:67, prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”." NVV
Frågar man sen NVV exakt vad ett motoriserat fordon är får man svar som "Det går i dagsläget inte att svara på. För att få ett tydligt svar på detta krävs en prövning i domstol. Eftersom frågan ännu inte har provats i domstol finns det därför ingen prejudicerande dom som ger vägledning kring hur rättsläget ska tolkas.".

Väldigt kort.

Allemansrätten är en sedvänja, inte en lag. Dess begränsningar hanteras i lagar (Brottsbalken, Terrängkörningslagen etc.)
Allemansrätten tillåter både motorbåtar, andra motorfordon på is och snöskoter i skog. Således är snacket om "icke motoriserad" en efterhandskonstruktion, men en fullt rimligt åsikt sett till miljöskydd.
All nyttjande av natur kan vara olaglig, om den ger upphov till skada (vandring, cykling, annat)

Det vakuum som nu uppstår är att en elcykel med motor <250 W definieras som en cykel. Vi alla vet att det finns en motor, men i lagens mening likställs denna motor med trampor. Ni driver en evighetsdebatt om hur "jag" upplever saker och ting, vilket är ointressant eftersom ingen av oss är ansvarig myndighet. Således är två myndigheter oeniga i sin tolkning och båda har i viss mån rätt. TS säger att det är en cykel. NVV säger att orimliga skador inte får uppstå. Så länge dessa skador inte sker gäller TS tolkning.

Jag har haft dialog med Länsstyrelser om detta och deras svar är att det kommer aldrig bli fråga om ett brott, däremot kan en markägare civilt stämma en nyttjare av deras mark, om skador uppstår. Det gäller dock oavsett färdsätt (se bl.a "forsränningsmålet" som varit ända till HD).
Tack för fin summering. Förtydligande är alltså att Transportstyrelsens tolkning handlar om Terrängkörningslagen, vilken inte omfattar cyklar, medan NVV tittar på andra lagar, tex "Tagande av olovlig väg" och de har sedan gjort en bedömning kring hur ett sådant mål skulle kunna utvecklas rättsligt. Det är alltså inte konstigt att olika myndigheter säger olika saker eftersom det rör olika lagstiftning.

Och vidare är det som du säger en civilrättslig fråga och inget som faller under allmänt åtal, vilket minskar sannolikheten för att det någonsin kommer komma upp i rätten. Men NVV har gissningsvis försökt föregå en eventuell rättegång i denna fråga och utfärdat en tolkning istället.

Väldigt kort.

Att det är svårt att skriva klockrena lagar vet vi alla. Att konstatera att lagarna är bristfälliga är enkelt. Att orsaka skador inte ryms i allemansrätten kan de flesta hålla med om. Att en elcykel (liksom en gammal trampmoped) HAR motor är enkelt att konstatera. Iaf för de flesta som inte har elcykel. Att elsparkcyklar också räknas som cyklar vet vi (även om de saknar pedaler och inte alls är cyklar).
Kan man inte reda ut de enkla sakerna/begreppen blir de svåra sakerna omöjliga att reda ut. Ska man göra en bra lagstiftning kan inte basen vara skakig. Om man inte kan enas om att upp är upp, så blir det svårt.
Om allemansrätten hotas av för mycket cykling (som ger skador och otrevliga möten) och elcyklarna hamnar i fokus (eftersom de har motorer och därmed mer effekt som kan/troligtvis ger mer skador) är det bättre att ha bra argument istf "Men farfar Allan då?" eller "Jag njuter då på min härliga elcykel. Gud så bittra/avundssjuka ni är.". Sånt späder på irritationen (som kan leda till inskränkningar i allemansrätten). Det är inte jag som bestämmer, men blir irritationen tillräckligt stor kommer ansvarig myndighet att agera. Och det är inte säkert att reaktionen blir bra.

Intressant tråd. Skapas sommaren 2016. Då görs totalt 15 inlägg. Sedan törnrosasömn i drygt sju år och därefter explosion med över 1200 inlägg på ca tre veckor.

"Den paragraf som närmast blir aktuell är återigen 12 kap.4 § brottsbalken (se sid. 15). Den anses medföra att bara trafik som är klart oskadlig för marken är tillåten utan markägarens tillstånd." - NVV
"Tänk särskilt på att grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark" - NVV
Ja, skador kan uppstå utan motorer också. Hänsyn krävs. Med 250-700W extra, blir det mer eller mindre skador?

Och vidare är det som du säger en civilrättslig fråga och inget som faller under allmänt åtal, vilket minskar sannolikheten för att det någonsin kommer komma upp i rätten. Men NVV har gissningsvis försökt föregå en eventuell rättegång i denna fråga och utfärdat en tolkning istället.
Tolkningen betyder ju också att markägare kan hänvisa till den om de vill förbjuda elcykling som länsstyrelserna i fjällområdena. Där kan det bli knepigt att hävda att man ska få cykla med elcykel. I så fall får man nog anmäla dem för inskränkning av allemansrätten och det blir nog svårt att vinna.

Frågar man sen NVV exakt vad ett motoriserat fordon är får man svar som "Det går i dagsläget inte att svara på. För att få ett tydligt svar på detta krävs en prövning i domstol. Eftersom frågan ännu inte har provats i domstol finns det därför ingen prejudicerande dom som ger vägledning kring hur rättsläget ska tolkas.".
Det går att svara på. Ett motoriserat fordon har en motor. Ett fordon utan motor kan knappast kallas motoriserat. JURIDISKT kan en kalaschnikov vara en hammare. Men det är ingen hammare.

Ja, skador kan uppstå utan motorer också. Hänsyn krävs. Med 250-700W extra, blir det mer eller mindre skador?
Följer man lagen blir det inga skador, alltså varken mer eller mindre.
Det går att svara på. Ett motoriserat fordon har en motor. Ett fordon utan motor kan knappast kallas motoriserat. JURIDISKT kan en kalaschnikov vara en hammare. Men det är ingen hammare.
Du kanske skulle söka jobb på NVV då eftersom du verkar veta bättre än dem.

Ja och 500 av dom är frågan om en motor är en motor och lite moped bilder
Och det krävdes 499 frågor innan nån elcyklist kunde erkänna att en motor ÄR en motor (men om en bensinassisterad cykel också är en cykel är fortfarande obesvarat). Tänk om nån motorist svarat direkt, vilken tid vi hade sparat. Meeeen...

Och det krävdes 499 frågor innan nån elcyklist kunde erkänna att en motor ÄR en motor (men om en bensinassisterad cykel också är en cykel är fortfarande obesvarat). Tänk om nån motorist svarat direkt, vilken tid vi hade sparat. Meeeen...
Hur många inlägg tar det innan du accepterar att vi diskuterar lagar? Och i lagens mening är det inte ett motordrivet fordon, oavsett hur uppenbart det är att det rent tekniskt sitter en motor där.

Tillbaka
Topp