Retro mtb:s!!!

Trek970-Tommassini-Motobar - 1 (19).jpeg
Trek970-Tommassini-Motobar - 1 (16).jpeg

Nytt styre med BMX stem, ny 34t NW klinga, canti...ett bredare Pelago-rack vore fint.

1696964513793.png

Vet inte om jag bryter mot någon regel när jag postar en cykel som ligger på blocket... Men jag har vart i kontakt med säljaren till denna och börjar känna mig en aning besvärlig. Jag skulle vilja veta vad detta är för cykel, så det går att söka på den på nätet... Men när jag frågar om modell, får jag tillbaka att det är en cannondale... Kan någon hjälpa mig att identifiera vad detta är för cykel? 26 tum, men vet inte årtal.

Edit: Vet inte hur retro den är eller vad definitionen här är på det :) Men jag tänker att en cykel som köpts till en vuxen, 26 tum och utan dämpare fram borde vara ok att fråga om i en retrotråd :D

Det är en Cannondale Bad Boy Ultra, i princip en vanlig framdämpad Cannondaleram ursprungligen med 26" hjul, men i denna Ultra-modell med 700-hjul.

Så cykeln ovan, som har 700-hjul, men där säljaren säger att det är en "26 tums mtb"... Haha... Nu är jag bara än mer förvirrad än innan jag frågade. Vad passar för däck på cykeln här ovan?

Så cykeln ovan, som har 700-hjul, men där säljaren säger att det är en "26 tums mtb"... Haha... Nu är jag bara än mer förvirrad än innan jag frågade. Vad passar för däck på cykeln här ovan?
Om det är 700c/28" är det 622mm fälgar medan 26" har 559mm fälgar, så även om däcken funkar i ramen måste du ha rätt däck till rätt fälg.

Som jag tolkar det finns det ju med dubbla däck, så är väl egentligen inget stort problem :) Tanken är att använda cykeln till dagligt bruk på primärt grusväg/asfalt och med en barnvagn efter. Samtidigt vill jag kunna ta någon runda ut i skogen - i realiteten brukar det handla om ett par tillfällen per år och det är därför inte prio alls.

Om säljaren inte vill eller kan hjälpa dig med detaljerna så hade jag för egen del inte varit särskilt intresserad såvida inte priset är riktigt bra. Det kan vara ett jättebra köp, men det är svårt att veta om man inte är så alldeles van eller om kommunikationen är sådan att du behöver känna dig besvärlig för att få svar på dina frågor.

Så vass är såvitt jag vet inte cykeln att säljaren har anledning att rynka på näsan om ev. spekulanter ställer en massa frågor (dvs om presumtiva köpare inte redan känner till varenda detalj).

Jag är möjligen den på hela happy som har minst täckning för följande råd, men jag får väl uttrycka det som ”lyssna på mig och gör inte samma misstag som jag har gjort”: begagnade cyklar kommer och går. Känns den här inte helt rätt (alt. finns det frågetecken som inte låter sig besvaras enkelt) eller om priset inte är för bra för att släppa så avvakta istället, koka en kopp starkt kaffe och leta vidare.

Du kommer att hitta något bra tids nog!

Svarar @Edarion lite kring hjul:

Landsvägscyklar har 622-hjul och kallas 28 tum. Mtb har 622-hjul och kallas 29 tum. Dessa två har alltså samma diameter på fälgen och deras däck passar på varandras fälgar. Att de passar diametern innebär dock inte att däcken får plats i ramen och fälgar kan vara för smala eller för breda för att vara lämpliga för ett visst däck.

De gamla 26-tumscyklarna har 559-fälgar. I vissa fall kan du få in 622-fälgar med smala däck i en ram för 559-hjul, men det är en speciallösning som jag tycker du ska avstå innan du blivit varm i kläderna (kräver ofta bromsbyte osv osv).

Sen fanns det ett tag 27,5-tumscyklar med 584 mm i diameter på hjulen. De finns väl kvar nu med förvisso, men tror inte de kommer vara aktuella för dig.

Tack, så är det definitivt.

Ska förtydliga att han var trevlig på alla sätt, men inte så kunnig. Det är nog mer min känsla av att ställa massa frågor på något så billigt än att det skulle finnas någon ovilja bakom.

Svarar @Edarion lite kring hjul:

Landsvägscyklar har 622-hjul och kallas 28 tum. Mtb har 622-hjul och kallas 29 tum. Dessa två har alltså samma diameter på fälgen och deras däck passar på varandras fälgar. Att de passar diametern innebär dock inte att däcken får plats i ramen och fälgar kan vara för smala eller för breda för att vara lämpliga för ett visst däck.

De gamla 26-tumscyklarna har 559-fälgar. I vissa fall kan du få in 622-fälgar med smala däck i en ram för 559-hjul, men det är en speciallösning som jag tycker du ska avstå innan du blivit varm i kläderna (kräver ofta bromsbyte osv osv).

Sen fanns det ett tag 27,5-tumscyklar med 584 mm i diameter på hjulen. De finns väl kvar nu med förvisso, men tror inte de kommer vara aktuella för dig.
Tack!
Så "622", "559" osv är alltid måttet på fälgen/innermått på däcket?

Sitter det skivbromsar på cykeln, vilket det ju gör på den där, behöver man inte byta bromsar. Cykeln marknadsfördes på sin tid som en hoj med brett användningsområde, antingen som mtb med skogsdäck eller som snabb vägcykel. Det är ju viss skillnad i flexibiliteten om det följer med olika däck, som du skriver, eller olika hjul.
Skulle säljaren snälltolkas kan det kanske helt enkelt vara så att det är en vanlig person som köpt en fin hoj på Cykloteket när det begav sig och som inte har hundrakoll på alla detaljer, förutom att hen vill sälja den nu. Dämpargaffeln ser ganska trött ut för övrigt, men det kan vara så att den bara behöver lite luft.

Dagens däcktips till er med gamla MTB, Ikon 26x2.2" för 150 spänn på XXL, dock bara i butik.
Billigaste fulvarianten men ändå vikbara, och känns mjuka och fina. Köpte två stycken till mitt Univega-projekt precis. Klart prisvärt i mitt tycke, får ju inte så mycket i däckväg för de pengarna annars.

Dagens däcktips till er med gamla MTB, Ikon 26x2.2" för 150 spänn på XXL, dock bara i butik.
Billigaste fulvarianten men ändå vikbara, och känns mjuka och fina. Köpte två stycken till mitt Univega-projekt precis. Klart prisvärt i mitt tycke, får ju inte så mycket i däckväg för de pengarna annars.

Tack för tipset ?

Bra tips!
Undrar bara om det är för brett för riktiga retrofälgar (17 mm innerdiameter) ?

Bra tips!
Undrar bara om det är för brett för riktiga retrofälgar (17 mm innerdiameter) ?
Jag tycker det blev kanon på 17 mm innerbredd! Inte särskilt modernt så klart men absolut inte för brett. Det här med breda fälgar är ju ett rätt så nytt påfund, är väl inte så himla länge sedan det här var ett alldeles normalt stuk. Däcken känns dessutom spontant rätt så smala för att vara 2.2".
P_20231012_210726.jpg
P_20231012_210712.jpg

Jag skiljdes tyvärr åt från min mtb på grund av flytt under våren. Har nu hittat en nästintill gratis Gary Fisher Tassajara, som kanske kan bli en hygglig ersättare. Jag har dock svårt att få en uppfattning om storlek. Vad tror den samlade happyexpertisen?

Bilagor

• Screenshot_20231013-124709~2.png
    Screenshot_20231013-124709~2.png
    525.4 KB · Besök: 108
Jag skiljdes tyvärr åt från min mtb på grund av flytt under våren. Har nu hittat en nästintill gratis Gary Fisher Tassajara, som kanske kan bli en hygglig ersättare. Jag har dock svårt att få en uppfattning om storlek. Vad tror den samlade happyexpertisen?
Ser ut att vara i ganska skaplig storlek för dig! Hojta om du behöver några delar till den framöver, du ligger plus på mig?

Är vevarna 175 mm så får jag sadelröret till ca 22".

Ta med en STOR nypa salt, inte lätt att mäta i perspektiv.

20 tum säger min inre cykel-yoda, bör passa om du är kring 180 cm.

Förbarmade mig över en KHS här på Happy. LX rakt igenom, utom bakväxeln av någon anledning. Frågan är om jag ska renovera den till nyskick, slänga på moderna komponenter eller flytta över delar från min monstercross.
Visa bilaga 660115

Jag hade nog renoverat först och sen känt in om jag vill investera mer i den...den kommer att se mycket bättre ut med rättvänd stolpe, stammen nedtryckt en bit samt den gulnade dorkdisken och gelsadeln slängd så långt du bara orkar. En sån DX bakväxel ser alltid bra ut, kabeldragningen är också kul och kan göras mer synbar med en kontrastfärg.

MuddyFox-Courier-1987-IBC-ClassicBike2023-Bonicon-Bike2Fika-DS.jpeg
MuddyFox-Courier-1987-IBC-ClassicBike2023-Bonicon-Bike2Fika-NDS.jpeg

Tysklands variant av Happyride (mtb-news.de) kör en årlig Classic Bike Contest på hösten där min Muddy Fox nu deltar i den lite öppnare klassen D "Frequently-Used-Classic MTB":

Tack för tipset! Nöp två i arninge idag, fanns tre kvar och dom kör 25% extra på allt i butiken.

Alla ni som bygger coola 26-tummare a la Stridsland. Hur tycker ni att cyklarna uppför sig med korta stammar styren med aningens sweep där händerna mer eller mindre hamnar i linje med styrröret? Själv upplevde jag att cykeln blev apnervös och konstig. Kort stamm och bockstyre var bättre. Modern kort stam/retro BMX stam kanske är mer funkis på en modern mtb med neråt 66grad i HTA? Eller är det for show?

Alla ni som bygger coola 26-tummare a la Stridsland. Hur tycker ni att cyklarna uppför sig med korta stammar styren med aningens sweep där händerna mer eller mindre hamnar i linje med styrröret? Själv upplevde jag att cykeln blev apnervös och konstig. Kort stamm och bockstyre var bättre. Modern kort stam/retro BMX stam kanske är mer funkis på en modern mtb med neråt 66grad i HTA? Eller är det for show?
Måhända att du tar upp en lite känslig fråga...??

Man ska givetvis cykla med det man känner funkar och när det gäller retrogrejer kan man ju ofta laborera runt utan några större ekonomiska utsvävningar. Men om alla cyklar som byggs med kort styrstam, höga styren osv blir "bra på riktigt" hade jag blivit förvånad - de är ju inte alls konstruerade för sådana styrkombinationer. När det gäller just retro-mtber så var de ju riktigt dåliga på att cyklas som just mtb-cyklar om man jämför med dagens motsvarigheter, så man "förstör" ju inte så mycket sett till den saken...?

De flesta använder väl dessutom sina kortstammade mtb-hojar till stadscykling osv och kör kanske inte så långa turer eller ren stigcykling, och om de ersätter en damtralla funkar lite vad som.

Jag backar långsamt ut ur tråden igen...

Edit: Förtydligar lite att jag inte bara vill raljera. En kort styrstam med ett högt styre på en kort cykel skapar exempelvis bekymmer när man ska uppför en brant backe och ställer sig upp för att ta i - då slår man knäna i styret.

Jag tycker det funkar utmärkt, har kört det på flertalet cyklar med gott resultat. Sedan beror det ju såklart på vad cykeln ska användas till, nä jag kanske inte skulle ha det om jag ska ge mig ut och bröta i skogen, men för vardagscykling tycker jag det är toppen. Upplever heller inte att styrningen påverkas negativt i ngn större utsträckning.

Tillbaka
Topp