El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Jo, TS säger en sak: ”Frågor om allemansrätten hänvisar vi till NVV”.
Case closed.
Haha. Som sagt Ooms.
Bara för det inte är tillåtet enligt allemansrätten betyder inte att det inte är tillåtet i detta land. Lagar du vet. Är något inte brottsligt så är det tillåtet att göra så oaktad vad DU tror.

Terrängkörningslagen reglerar vilka motorfordon som utöver nyttokörning på egen mark inte får köras utanför vägar. Att något inte finns med där reglerar inte NVVs ansvar för Allemansrätten.
Och att bryta mot allemansrätten är inget brott i sig.

Nu är jag ingen expert på snöskoter men har för mig att man bara får köra på skoterled?
TKL tillåter körning utanför led med snöskoter, om det inte ger några markskador.

Text ur TKL:
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Här är det dock otydligare än när det gäller cykling eftersom snöskoter ger upphov till buller. Min reflektion är att Sverige förlorade i EU-rätten i sitt försök att begänsa användning av vattenskotrar så därmed är de försiktiga i lagen. I samma SOU som jag refererade innan finns ett förslag om att kommuner borde anvisa friåkningsområden (underförstått - förbjudet på alla andra platser), men det är alltså där Sverige förlorade i EU-domstolen gällande vattenskotrar.

Det är Sveriges riksdag som utformar lagar i detta land och inte någon enskild tjänsteman
Men nu rasade du inte över vem som utformar lagar (vilket förvisso gissningsvis även det, någonstans på vägen, görs av tjänstepersoner som beredning innan riksdagen beslutar om dom), utan du rasade över upprättande av text som tolkning av lagen. Hur tror du text uppkommer? Genom att riksdagens ledamöter förvandlas till någon en gigantisk mystisk varelse med en arm som fattar en gigantisk penna och skriver? Hur tror du föreskrifter kommer till? (Lag -> Förordning -> Föreskrifter). Vet du egentligen någonting öht om det du kritiserar!?

Jag gör ett litet gästspel eftersom jag är tvungen att ha en användare för att kunna rapportera inlägg, så får vi se hur det blir fortsättningsvis.

NVV faller under Klimat och Näringslivsdepartementet. Samma departement är ansvariga för såväl Allemansrätten som Terrängkörningslagen. Terrängkörningslagen hänvisar till vägtrafikdefinitioner, vilket är kärnan här eftersom den ägs av en annan myndighet. Det är värt att påpeka att terrängkörningslagen ändrades senast under 2018, medan definitionen att inkludera elassisterade cyklar skedde 2009.
Elcyklar var faktiskt inkluderade redan då lagen om vägtrafikdefinitioner infördes, dvs 2001. (Se prop. 2000/01:95)
Då med 250 W nettoeffekt, vilket senare EU-anpassades till 250 W kontinuerlig märkeffekt.
Innan dess fanns definitionerna i fordonskungörelsen, och där fanns inte elcykel med.
Jag tror inte att det var ett misstag att elcykel inte omfattas av TKL. Jag tror helt enkelt att politikerna ville och fortfarande vill att man ska få elcykla överallt där man får cykla. Om det införs någon inskränkning så kommer detta gälla även vanlig cykel, det är min fulla övertygelse.
Att markägare inte kan förbjuda elcykel/elsparkcykel/segway på enskild väg är åtminstone glasklart enligt trafikförordningen. (Och att cykla på enskild väg brukar ju sägas vara en del av allemansrätten)

Ovanstående är inte nödvändigtvis min åsikt hur saker och ting bör vara.

NVV och departementet har alltså haft snart 15 år och ett antal revisioner på sig att åtgärda detta, men valt att avstå.
Och i förra regeringens utredning av ny TKL så anmodades NVV särskilt att inte komma med förslag. Trots det kom ändå NVV med förslaget om en egen definition av elcykel, så att de skulle kunna förbjudas i terräng.

Eftersom lagen (inte åsikter) styr vad vi får göra är det alltså anmärkningsvärt att NVV inte vidtagit åtgärder under denna tid, men samtidigt väljer att uttrycka en åsikt som inte lagen stödjer.
Jodå, nog har de försökt, se ovan.

Nvv består av miljö muppar som inte tål något som inte är miljö vänligt det finns lite man kan berätta om lst på den ort jag bor så är dom ganska kluvna själva när det kommer till miljö
Nej det är ju rent ut sagt för jävligt att tjänstemän på en myndighet som har i uppdrag att vårda naturen tycker att hanteringen av skogen ska vara miljövänlig. Skandalöst! Åtminstone varannan borde ju vara pyroman eller liknande för att balansera slätstrukenheten.

Känner du ett rungande tvång att svara på alla inlägg som folk lägger in? Prova 1 gång att inte svara för jag tror inte att allt är riktat till dej och ditt ego
Jag känner ett "rungande tvång" att bemöta felaktigheter och dumheter. Även åsikter baserade på felaktigheter och dumheter. Ser du så enkelt jag svarade på din fråga? Få elcykelförespråkar visar mig samma artighet. Vad beror det på, tror du? Ett tvång att inte bete sig som en vuxen människa?

Det var nog tur att du inte jämförde oss med dopade och gängkriminella för jämförelsen håller inte.
Jag ställde frågor ang jämförelsen (frågor 1-3) men du ville inte riktigt svara på dem eftersom det hade bevisat att jämförelsen definitivt håller.
Nej men argument som ethings t.ex:

Alltså en väl underbyggd text som klarar av se nyanser i saker och ting. Är det han säger 100% korrekt? Kanske, kanske inte. Men det är lite lättare att få förtroende för det som skrivs där än någon som obstruerande skriker om en motor är en motor.
Jag frågade efter DINA argument. Men, fick inga exempel på dina argument.
Så, du får mer förtroende för nån (säger inte att det är ething) som säger att en motor inte är en motor? :) Är det "obstruerande" (!) att konstatera att en motor är en motor och att upp är upp?
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." NVV
Är det ett obstruerande citat?
Precis, och lagstiftningen anser att en cykel och en elcykel ska likställas. Kanske inte så logiskt enligt dig men iaf tydligt.
Varför ska det det? En cykel är en cykel. En cykel har ingen motor. En elsparkcykel (enligt lagen också en cykel) ska alltså också tillåtas i fjällen? Är det den logiken du förespråkar? Skulle kunna numrera dessa frågor, men du kommer nog ändå inte att svara.
Ok så allemansrätten som var så tydligt icke motoriserad har nu blivit icke motoriserad på mark.
Hur är det i luften? Är allemansrätten motoriserad där tror du?
Ja, så är det. Är det obstruerande att tvingas acceptera verkligheten?
Eftersom luften tidigare varit svår att nå för rekreations- eller naturrelaterade aktiviteter så har det inte varit aktuellt att definiera/klassificera drönare och helikoptrar som cyklar.
Tycker du att en drönare (som kan bära en människa) ska klassas som cykel? Trots att det knappast påverkar terrängen utan mer luftrummet (med allt det innebär)?
Är du nöjd med din nivå på dina argument? Dvs inte svara på frågor men dra in luftrummet (!) i allemansrätten?

Jag känner ett "rungande tvång" att bemöta felaktigheter och dumheter. Även åsikter baserade på felaktigheter och dumheter. Ser du så enkelt jag svarade på din fråga? Få elcykelförespråkar visar mig samma artighet. Vad beror det på, tror du? Ett tvång att inte bete sig som en vuxen människa?
Å precis när jag tänkte att ” fan han kunde låta bli” så visa du att det inte gick. Tror faktiskt att elcykelförespråkarna är ute och har roligt/får motion med sina brutala el cyklar istället för att svara på dina löjliga/spydiga inlägg. Svara gärna nått spydigt/nedvärderande så det känns bättre för dej ?

Å precis när jag tänkte att ” fan han kunde låta bli” så visa du att det inte gick. Tror faktiskt att elcykelförespråkarna är ute och har roligt/får motion med sina brutala el cyklar istället för att svara på dina löjliga/spydiga inlägg. Svara gärna nått spydigt/nedvärderande så det känns bättre för dej ?
Tur att du delgav dig dina känslor kring att jag svarade på din fråga. :) Det var alltså negativt att jag svarade på din fråga! Upp är ner för elcyklisterna. :)
Du får tro precis vad du vill. Såklart är elcyklisterna ute massor med timmar (tar batteriet slut fortsätter de ett par timmar till, eller hur?). Skriver du en massa dumheter så kommer jag att bemöta dem. Visst är det orättvist?

Det finns en generell princip kring att undvika dubbellagstiftning. Eftersom TKL änvänder en juridiskt reglerad term (Motordrivet fordon) lär du inte hitta en jurist som anser att det är oklart vad som åsyftas. Hade de skrivit "Fordon med motor" hade de istället fått förklara vad som åsyftas, eller lämna det till respektive tillsynsmyndighet att göra en egen tolkning.

För att undvika "jag tycker". Så hänvisar jag till SOU 2019:67. Läs gärna sid 224:

"8.3 Terrängkörning på annans mark
8.3.1 Avgränsningar
Utredningen ska enligt direktiven analysera, bedöma och tydliggöra vad som gäller för körning på annans mark om frågan inte är särskilt reglerad i lag eller annan författning. I detta avsnitt behandlas dessa frågor. I avsnittet berörs alltså inte terräng i form av isbelagda vattenområden, vilket behandlas separat (se avsnitt 8.4.3). Inte heller berörs motortrafik på vattenområde, vilket har en annan rättslig inramning(se avsnitt 6.2.1).Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd med sådan elcykel. Följande avsnitt bygger på de uttalanden om allemansrätten och sedvanerätt som finns redovisade i kapitel 6."

Intressant läsning.

Dock så framgår det under 7.2 Avgränsningar sid 185 att det är just en avgränsning av utredningens omfattning då uppdraget gällde motordrivna fordon.

Utredningsuppdraget innebär att det är användningen av motordrivna fordon i terräng som ska utredas. Isbelagda vattenområden utgör terräng och omfattas av uppdraget. Däremot omfattas inte användningen av motordrivna fordon på väg och i vattenområde, t.ex. vattenskotrar. Vanliga s.k. elcyklar definieras inte som motordrivna fordon och omfattas således inte heller av uppdraget.

D.v.s. utredningen uttalar sig inte om nuvarande lagstiftning eller allemansrätten vad gäller elcyklar i terräng eftersom det inte ingick att ifrågasätta vägtrafikdefinitionerna.
Samtidigt berör man elcykel i utredningen på ett antal ställen utan att problematisera kring detta så det är väl ett rimligt antagande att utredarna ändå beaktat elcykel i terräng och dess eventuella påverkan och kommit fram till att det inte är något som behöver ändras i terrängkörningslagen på den fronten. Eller så har man bara följt direktivet till punkt och pricka utan att ifrågasätta. Det är också ett populärt förhållningssätt.

Inte kristallklart, i vanlig ordning. Skönt, jag var lite rädd att tråden skulle få ett abrupt slut i och med ethings inlägg

Du har glömt att svara på fd elhojtoks inlägg, jag har ingen aning om upp är ner för elmtb cyklisterna, fråga nån av dom ?‍♂️
Så, du svarar inte på mitt inlägg som jag skrev till dig utan svarar på ett inlägg jag skrev till nån annan? Är du säker att du vet skillnaden mellan upp och ner?
Du har inte mycket aning, ändå kan du skriva inlägg till och om mig. Lite imponerande, faktiskt (även på en fredag).
Att skriva nån som skaffat ett alias just för denna tråd anser jag vara bortkastad tid. Liksom detta inlägg var.

Så, du svarar inte på mitt inlägg som jag skrev till dig utan svarar på ett inlägg jag skrev till nån annan? Är du säker att du vet skillnaden mellan upp och ner?
Du har inte mycket aning, ändå kan du skriva inlägg till och om mig. Lite imponerande, faktiskt (även på en fredag).
Att skriva nån som skaffat ett alias just för denna tråd anser jag vara bortkastad tid. Liksom detta inlägg var.
Men ändå var du tvungen att skriva det?

Jag ställde frågor ang jämförelsen (frågor 1-3) men du ville inte riktigt svara på dem eftersom det hade bevisat att jämförelsen definitivt håller.
Jag svarade på dom här:
Du kanske inte jämför oss med dopare och gängkriminella men det ser onekligen ut som att du likställer oss, varför lyfter du annars upp dessa grupper?
Men om vi ska fortsätta att inte jämföra dom grupperna så tror jag ganska få gängkriminella tror att det dom gör är lagligt. Dom skiter helt enkelt i i det. Jag skiter inte i om det jag gör är lagligt eller inte, jag har en annan uppfattning än din. Det är därför jag sitter här och diskuterar med dig och andra. För att jag bryr mig om vad lagen säger. Att den här tråden existerar beror på att det inte är glasklart vad som är lagligt eller inte.
Och jag svarade på dom här.
Allt det här stämmer kanske i sak men det grundar sig inte i att dom tänker på samma sätt.
Jag numrerade inte mina svar men du verkar inte läsa dom ändå.
Jag frågade efter DINA argument. Men, fick inga exempel på dina argument.
Så, du får mer förtroende för nån (säger inte att det är ething) som säger att en motor inte är en motor? :) Är det "obstruerande" (!) att konstatera att en motor är en motor och att upp är upp?
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." NVV
Är det ett obstruerande citat?
MINA argument baseras på bland annat andras argument. Jag läser vad någon skriver, tar ställning och värderar det. Mina argument behöver inte på något vis vara unika eller bara mina.

Nej jag får inte mer förtroende för någon som skriver att en motor inte är en motor. Det jag skrev var raka motsatsen till det:
"Alltså en väl underbyggd text som klarar av se nyanser i saker och ting. Är det han säger 100% korrekt? Kanske, kanske inte. Men det är lite lättare att få förtroende för det som skrivs där än någon som obstruerande skriker om en motor är en motor."
Att hela tiden upprepa samma mening gång på gång är ingen diskussion, jag har sagt till dig att en motor är en motor och att min cykel har en motor.
Jag skriver det här igen: "en motor är en motor" har du något vidare resonemang du vill föra på det?
Varför ska det det? En cykel är en cykel. En cykel har ingen motor. En elsparkcykel (enligt lagen också en cykel) ska alltså också tillåtas i fjällen? Är det den logiken du förespråkar? Skulle kunna numrera dessa frågor, men du kommer nog ändå inte att svara.

Ja, så är det. Är det obstruerande att tvingas acceptera verkligheten?
Eftersom luften tidigare varit svår att nå för rekreations- eller naturrelaterade aktiviteter så har det inte varit aktuellt att definiera/klassificera drönare och helikoptrar som cyklar.
Tycker du att en drönare (som kan bära en människa) ska klassas som cykel? Trots att det knappast påverkar terrängen utan mer luftrummet (med allt det innebär)?
Är du nöjd med din nivå på dina argument? Dvs inte svara på frågor men dra in luftrummet (!) i allemansrätten?
Det jag vill komma till med min fråga om luften är att man får landa i naturen med helikopter eller flygplan även om det har en motor. Man får inte landa hur och var man vill men det finns så vitt jag kan se inga begränsningar som baseras på huruvida planet är försett med motor eller inte. Begränsningarna verkar mer baseras på om det uppstår några nämnvärda skador eller inte.
Jag kan tycka att det är konstigt att enda gången allemansrätten är villkorslöst icke motoriserad är när det kommer till elcykel. Elcykel är vad det verkar enligt NVV helt förbjuden pga av ett den har motor. När det kommer till snöskoter, båt, flyg, helikopter och bil på is(?) är dom antingen helt tillåtna eller bara delvis begränsade. Trots att allemansrätten sägs vara tydligt icke motoriserad.

Jag har som du ser inte svarat på exakt alla dina frågor, men det kan du nog leva med.

Nej det är ju rent ut sagt för jävligt att tjänstemän på en myndighet som har i uppdrag att vårda naturen tycker att hanteringen av skogen ska vara miljövänlig. Skandalöst! Åtminstone varannan borde ju vara pyroman eller liknande för att balansera slätstrukenheten.
Inte vara ironisk, vissa klarar inte av det. ?

Nu när det blev tal om flygplan i terräng... I prop. 2000/01:95 är följande det ursprungliga förslaget på definition av motordrivet fordon:

Motordrivet fordon

Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett flygplan eller en sådan eldriven rullstol eller sådant eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning som är att anse som cykel. Prop. 2000/01:95

Såhär en fredag är det ju hysteriskt roligt i sammanhanget. ?

Jo, så är det. Allemansrätten är ingen frisedel att begå brott. Ganska enkelt.
Haha, nej det är det inte såklart. Man får inte begå brott. Vilket brott är det du hänvisar till? Tror du att det är ett brott bara för man gör något i strid med allemansrätten? ?

För att skydda naturen. Terrängkörningslagen gäller även om du äger marken. Allemansrätten handlar om vad du får göra på annans mark.
Allemansrätten rekommenderar även vad du får göra på annars mark. Snälla, uttala dig inte i juridikfrågor då du bara rör till det.

Nvv består av miljö muppar som inte tål något som inte är miljö vänligt det finns lite man kan berätta om lst på den ort jag bor så är dom ganska kluvna själva när det kommer till miljö
”Miljö muppar”? Vad är det egentligen?

Skulle elcyklar omfattas av TKL skulle all användning i naturen annat än på tillståndsgivna platser vara förbjuden.

Det är kanske lite väl långtgående konsekvenser om tex alla sanktionerade cykelspår i landet måste söka tillstånd hos berörd myndighet.

Så att exkludera cyklar från TKL är kanske inte helt konstigt.

Allemansrätten rekommenderar även vad du får göra på annars mark. Snälla, uttala dig inte i juridikfrågor då du bara rör till det.
När ska du förstå att allemansrätten är mer än juridik? Innan du gjort det är det ingen idé att diskutera mer. Än mindre att läsa vad du skriver.

F.ö. är jag faktiskt universitetsutbildad i juridik.

När ska du förstå att allemansrätten är mer än juridik? Innan du gjort det är det ingen idé att diskutera mer. Än mindre att läsa vad du skriver.

F.ö. är jag faktiskt universitetsutbildad i juridik.
Alltså kan du fortfarande inte presentera ett brott som skulle vara aktuellt. Det är inte olagligt att bryta mot allemansrätten. Inse det.

Du skulle gått på föreläsningarna!

Alltså kan du fortfarande inte presentera ett brott som skulle vara aktuellt. Det är inte olagligt att bryta mot allemansrätten. Inse det.

För att vara extra tydlig med dig vad jag menar eftersom det verkar ha uppstått problem med att tolka vissa inlägg så menar jag inte att allt som inte är brottsligt är lämpligt. Långt ifrån. Men det behöver inte vara brottsligt för det.

Påminner återigen nya läsare om legalitetsprincipen.

Lagen är såklart bara ett lappverk, ett försök att representera den moral som vi, medborgare, känner är rimlig och skälig i ett fungerande samhälle. Letar man hål i lagen för att kunna legitimera sin hobby är man fel ute från början. Det är andemeningen som är det viktiga, varesig handlingen idag kan leda till straff eller inte.

Lagen är såklart bara ett lappverk, ett försök att representera den moral som vi, medborgare, känner är rimlig och skälig i ett fungerande samhälle. Letar man hål i lagen för att kunna legitimera sin hobby är man fel ute från början. Det är andemeningen som är det viktiga, varesig handlingen idag kan leda till straff eller inte.
Andemeningen är väl "Inte störa, inte förstöra"? Då borde cyklistens beteende snarare än själva cykeln vara det viktiga enligt allemansrättens andemening?

(Den här tråden har ju på nåt sätt kommit att handa helt om en diskussion kring lagar som inte helt går att reda ut, däremot kan väl de flesta ställa upp på att man ska bete sig vettigt. Om en elcyklist då kanske bryter mot lagen så är det i så fall ett lagbrott som i mina ögon är ganska milt, ungefär i paritet med det solklara lagbrottet många av oss här begår dagligen genom att cykla utan ringklocka.)

Jag har inte påstått något annat.

Det har redan presenterats för dig flera gånger i tråden.
Men att du fortsätter yra om brott visar ju bara det jag säger, du har fortfarande inte förstått att allemansrätten är mer än juridik.

Tillbaka
Topp