Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Kan tänka mig att maxeffekt på trainer inte är samma oberoende av växel. Mest baserat på att minsta erg effekt beror väldigt mycket på växel

Konstigt att förklara det med hastighet då fysiken bakom bör baseras på att trainer helvete står still. Vinkel hastighet vid axel? Som är lägre vid hög utväxling.

Bromseffekt och bromskraft​

Vad är bromseffekt för en trainer? Det är resultatet av trainerns bromskraft och masströghet, beroende på din hastighet. En NEO Smart kan till exempel generera 2 200 watt vid 40 km/h, medan en Vortex kan komma upp i 950 watt vid denna hastighet. En trainer med högre bromseffekt kan generera högt motstånd vid låga hastigheter, och kan simulera branta lutningar på ett realistiskt sätt. Ju högre bromskraft, desto brantare lutning kan simuleras vid en viss vikt. NEO har till exempel en bromskraft på 250 N och kan därför på ett realistiskt sätt simulera en lutning upp till 25 % vid en vikt på 75 kg. Trainerns bromskraft, uttryckt i Newton (N), definieras av den strukturella arkitektur som åstadkommer motståndet, till exempel typ av magneter och hur många de är. Den bromskraft som krävs för en exakt simulering definieras av vikt, lutning, luftmotstånd och rullmotstånd. Alla dessa faktorer tas med i beräkningen

Får testa dra en rejäl spurt i en brant backe och se om det blir nån skillnad. Skulle det bli bättre med en 53:a fram?
Brant backe borde ju kräva samma bromskraft men jag är väldigt trög på att fatta hur det funkar. Kanske du har rätt och att en simulerad backe flyttar punkten. Det är iofs lätt att testa.

Jag funderade lite på hur man skulle testa annars men känns som man behöver någon som maxa trainern i alla möjliga kadens och växlar.

Jag tror större fram skulle hjälpa om problemet är som jag tänkte

En spurt på en trainer blir ju inte samma sak som ute eftersom det är ett svänghjul på 5-10 kg som accelereras istället för ett cykelsystem på 70+ kg. Så du kan ju testa en backe för att se att trainern fungerar som den ska iaf, sen är ju frågan om det går att ställa upp standardmotståndet på trainern vilket ju vore billigare än att skaffa högre mekanisk utväxling.

Insåg en viss nackdel med Hub One.

Lär inte funka vidare bra om man använder den till annat än just Zwift.

Om jag fattar det rätt så kopplas knapparna till zwift, och inte till själva trainern.

Eller kan man räkna med att detta blir succe, och alla konkurrerande "spel" bygger in sin egna Virtual Shifting illa kvickt?

Om jag fattar det rätt så kopplas knapparna till zwift, och inte till själva trainern.

Eller kan man räkna med att detta blir succe, och alla konkurrerande "spel" bygger in sin egna Virtual Shifting illa kvickt?
Jag är osäker. Läste att det går via zwift men också att den inte funkar på annan trainer för att den styrs via ny firmware. Båda kan ju vara sant antar jag

Jo, One funkar ju bara med Zwift. Men ångrar man sig så är det ju bara att slänga på en kassett så funkar det ”som vanligt” så nackdelen är ju inte så stor.

1000000880.jpg

Det står också, ungefär, att anledningen att det inte funkar på andra trainers är att det inte blir en bra växel om man bara ändrar motståndet.
Oklart vad det betyder. Simulerad klonk?

Står också att den låter mer...

Senast ändrad:
Det står också, ungefär, att anledningen att det inte funkar på andra trainers är att det inte blir en bra växel om man bara ändrar motståndet.
Oklart vad det betyder. Simulerad klonk?

Står också att den låter mer...

Vi märkte att det går att växla Hub med Zwift playkontrollerna. Insett att man ju kan ta vilket single speed drev som helst och sätta på trainern, en kedjestpännare sen kan man ju köra imaginära växlar utan ”one”. Borgar ju för att bygga väldigt simpla byggen att ha på trainern och inte slita på fincyklarna vintertid.

Vi märkte att det går att växla Hub med Zwift playkontrollerna. Insett att man ju kan ta vilket single speed drev som helst och sätta på trainern, en kedjestpännare sen kan man ju köra imaginära växlar utan ”one”. Borgar ju för att bygga väldigt simpla byggen att ha på trainern och inte slita på fincyklarna vintertid.
Det är intressant ja.
Vad innebär det att växla med play utan cog? Typ +- på motstånd?
Det är då ett simulerat klonk som saknas mot "riktig virtuell växling"?

Det är intressant ja.
Vad innebär det att växla med play utan cog? Typ +- på motstånd?
Det är då ett simulerat klonk som saknas mot "riktig virtuell växling"?
Hoppas de lagt in ett random kedjetapp eller chainsuck då och då. Antingen bara spinner pedalerna loss så man slår tänderna i styret eller så bara låser sig hela skiten.

Hoppas de lagt in ett random kedjetapp eller chainsuck då och då. Antingen bara spinner pedalerna loss så man slår tänderna i styret eller så bara låser sig hela skiten.
Det borde väl vara enkelt att från mjukvaran släppa bromsen helt några sekunder lite random med viktning mot branta backar?

Ja "one" ska inte ha något med virtual shifting att göra, annat än att den kommer med "click". "Click" och "Play" pratar med zwiftapplikationen som i sin tur pratar med "Hub" via ett nytt protokoll som ännu bara stödjs av "Hub".
Men varför de inte implemeterat så att virtual shifting kan styras med ett vanligt tangentbord tycker jag är märkligt eftersom det inte är "click" som pratar med trainern.

Ja "one" ska inte ha något med virtual shifting att göra, annat än att den kommer med "click". "Click" och "Play" pratar med zwiftapplikationen som i sin tur pratar med "Hub" via ett nytt protokoll som ännu bara stödjs av "Hub".
Men varför de inte implemeterat så att virtual shifting kan styras med ett vanligt tangentbord tycker jag är märkligt eftersom det inte är "click" som pratar med trainern.

Vad är detta click som kräver en firmware upgrade då?

Vad är detta click som kräver en firmware upgrade då?
Click är bara den lilla fjärrkontrollen med två knappar för att växla. Hub behöver uppdatera firmware för att Zwift ska kunna styra den med det nya protokollet. Nu ska tydligen även Wahoo KICKR BIKE ha implementerat stöd för virtual shifting.
Men det fungerar enligt uppgift bara om man kör Zwift, eftersom click pratar med Zwift som i sin tur pratar med trainern.
Så har man en "one" och kör tex TrainerRoad så fungerar inte virtual shifting. Utan då får man reglera motståndet direkt som tidigare. Jag använder tex min Wahoo Elemnt Bolt för att reglera motståndet om jag inte vill/kan växla.

Nu ska tydligen även Wahoo KICKR BIKE ha implementerat stöd för virtual shifting.
Jag har inte fattat hur detta skiljer sig från Kickr Bikes (och andra smart bikes) vanliga växlingsfunktion. Den vanliga funktionen är ju också virtuell. Eller är det den vanliga funktionen de syftar på och formuleringen är bara marknadsföringsprat?

Har någon av er fattat det?

Tjenis!

Går det göra sina egna pass i Zwift? jag skulle vilja kunna ligga i zon 2 utan ökad belastning och upp och nedförsbackar osv och kolla på netflix samtidigt.

Jag har en förmåga att hamna i zon 4-5 varje pass och pressa mig max.
Det räcker att cykelpendlingen spårar ur, zwiftpassen kan vara lite mer normala....

Tjenis!

Går det göra sina egna pass i Zwift? jag skulle vilja kunna ligga i zon 2 utan ökad belastning och upp och nedförsbackar osv och kolla på netflix samtidigt.

Det räcker att cykelpendlingen spårar ur, zwiftpassen kan vara lite mer normala....
Går att göra egna pass i Zwift. Finns även många att välja bland.

Jag har en Zwift kompatibel body du kan få köpa billigt annars

Tjenis!

ja, det går på pc i alla fall. Har gjort ett eget. Tankat med ett annat som inte fanns i zwift och modifierat så det passar mig.
Annars har du ju robo pacer grupperna

Jag har tröttnat på att vrida mig för att komma åt tangentbordet när jag zwiftar. Byta musik (spotify), justera volym, ändra vy osv i zwift. Så jag har beställt en enkel men programerbar numpad från aliexpress.

Tänkte sätta dit egna etiketter på knapparna och sedan sätta den i garminfästet framför styret.

Jag återkommer när allt har landat i Svea rike men här kommer lite inspirationsbilder. Jag är klar med alla funktionen på alla knappar utom en. Får se vad jag kan tänkas trycka in där. Kanske page down. Jag har aldrig någonsin fått för mig att höja intensiteten på ett träningspass i zwift. Sänker gör jag gärna däremot.

knappar.PNG

Mina ikoner

1698331925014.png

Någon youtuber som har gjort en liknande sak

1698331985186.png

Tangenter man kan sätta egna etiketter i

1698332120789.png

Ungefär en sådan här har jag beställt. Fungerar både med usb och 2,4ghz

Kostar någon hundralapp allt som allt. Väl värt pengarna det om det fungerar bra!

Edit:
Så här har någon på reddit gjort. Hoppas min kommer se lite proffsigare ut. :)
1698332802838.png

Senast ändrad:
Jag har tröttnat på att vrida mig för att komma åt tangentbordet när jag zwiftar. Byta musik (spotify), justera volym, ändra vy osv i zwift. Så jag har beställt en enkel men programerbar numpad från aliexpress.

Tänkte sätta dit egna etiketter på knapparna och sedan sätta den i garminfästet framför styret.

Jag återkommer när allt har landat i Svea rike men här kommer lite inspirationsbilder. Jag är klar med alla funktionen på alla knappar utom en. Får se vad jag kan tänkas trycka in där. Kanske page down. Jag har aldrig någonsin fått för mig att höja intensiteten på ett träningspass i zwift. Sänker gör jag gärna däremot.

Visa bilaga 662348
Mina ikoner

Visa bilaga 662351
Någon youtuber som har gjort en liknande sak

Visa bilaga 662352
Tangenter man kan sätta egna etiketter i

Visa bilaga 662355
Ungefär en sådan här har jag beställt. Fungerar både med usb och 2,4ghz

Kostar någon hundralapp allt som allt. Väl värt pengarna det om det fungerar bra!

Edit:
Så här har någon på reddit gjort. Hoppas min kommer se lite proffsigare ut. :)
Visa bilaga 662357
Coolt!

Kan man köra med någon slags "handikap" på Swift?
Typ, två åkare som är olika starka, men ändå håller liknande fart i Swift?
Ja, kör igång ett ”meet-up” och kryssa i rutan ”stay togheter” (eller vad det står) så går det inte att bli ifrånåkt av grabben. Kul att se honom försöka.

Kan finnas andra sätt också.

Nu är jag nästan lika arg som han som inte kom upp för en backe på sin mtb - trots 48 försök - och som sedan kastade cyckeln i marken några gånger och skrek fula ord.

I förrgår tog jag passet "45 min free ride" och då fungerade ergmode på min Neobike. Idag vägrade ergmode kicka in på samma pass. Startade om paddan med Zwift och dessutom cykeln massor av gånger. Testade några gånger med en telefon. Efter 40 minuter av svordomar och milt vansinne så hoppde det spontant igång på telefonen. Men nu hade jag tappat sugen och tog en tröstöl istället.

Någon ide' om varför det strulade?

Nu är jag nästan lika arg som han som inte kom upp för en backe på sin mtb - trots 48 försök - och som sedan kastade cyckeln i marken några gånger och skrek fula ord.

I förrgår tog jag passet "45 min free ride" och då fungerade ergmode på min Neobike. Idag vägrade ergmode kicka in på samma pass. Startade om paddan med Zwift och dessutom cykeln massor av gånger. Testade några gånger med en telefon. Efter 40 minuter av svordomar och milt vansinne så hoppde det spontant igång på telefonen. Men nu hade jag tappat sugen och tog en tröstöl istället.

Någon ide' om varför det strulade?
Trist, har inte kört workout/erg sen i vintras. Svårt att svara på utan mer info bt eller ant+ ?
Om du kör bluetooth kolla detta https://zwiftinsider.com/bluetooth-connection-troubleshooting/

Har en Wahoo Climb sen ca 5 år tillbaka och tycker den gör rätt mycket för variationen när jag cyklar inomhus.

Jag har börjat en ordentlig inomhussäsong i år, och för ett par veckor sen sa det *klonk* under ett träningspass när jag körde ståbacke och så åkte climben i botten (lyckades nästan göra en otb inomhus…). Den höjs och sänks av en rem som tydligen kan gå av.

Tog kontakt med Wahoo idag. Nu har de bokat upphämtning av min gamla Climb och skickar en ny utan kostnad.

Wahoos prylar har tyvärr en tendens att gå sönder lite för enkelt. Desto bättre då att de kompenserar med en kundservice i världsklass.

Har en Wahoo Climb sen ca 5 år tillbaka och tycker den gör rätt mycket för variationen när jag cyklar inomhus.

Jag har börjat en ordentlig inomhussäsong i år, och för ett par veckor sen sa det *klonk* under ett träningspass när jag körde ståbacke och så åkte climben i botten (lyckades nästan göra en otb inomhus…). Den höjs och sänks av en rem som tydligen kan gå av.

Tog kontakt med Wahoo idag. Nu har de bokat upphämtning av min gamla Climb och skickar en ny utan kostnad.

Wahoos prylar har tyvärr en tendens att gå sönder lite för enkelt. Desto bättre då att de kompenserar med en kundservice i världsklass.
Hoppas de i framtiden kan prioritera världsklasskvalitet men medelmåttig kundservice istället. Osäker på hur jag känner kring att grejer som går sönder bara byts ut i sin helhet rakt av. Om det nu är en rem som gått av hade det varit mer elegant att byta remmen istället för hela apparaten. När saker mäts i reda kronor för en tillverkare istället för miljöpåverkan osv så får vi väl ha det såhär..

Jag
Hoppas de i framtiden kan prioritera världsklasskvalitet men medelmåttig kundservice istället. Osäker på hur jag känner kring att grejer som går sönder bara byts ut i sin helhet rakt av. Om det nu är en rem som gått av hade det varit mer elegant att byta remmen istället för hela apparaten. När saker mäts i reda kronor för en tillverkare istället för miljöpåverkan osv så får vi väl ha det såhär..
Jag har bestämt mig för att de återanvänder enheten jag skickar tillbaka och säljer den begagnad. Jag vet att det nog inte är så i verkligheten, men det hade såklart varit bättre om saker funkar längre och går att reparera.

Tillbaka
Topp