[Annons] Den ultimata Sverigecykeln? Happyride kollar in Mondraker Raze

Redaktionen

Medlem
Test_Mondraker_Raze.jpg

Mondraker Raze är en snabb stigcykel med flacka vinklar. Följ med Aron Gooch när han testar den i Hellas utanför Stockholm.

Läs hela artikeln:

Var nyligen nere och klämde på Mondraker i butiken. De ser verkligen fina ut.
Trevlig rulle och bra snabbtest @Aron

Stigen ser misstänkt ut som gamla Indianer & Vita (R.I.P.)

Den stigen Aron rullar ner när han pratar om forward geometry™ tycker jag ser ut som Gasen i botten. De övriga kan jag inte placera men jag har cyklat för lite stig senaste halvåret.

Den stigen Aron rullar ner när han pratar om forward geometry™ tycker jag ser ut som Gasen i botten. De övriga kan jag inte placera men jag har cyklat för lite stig senaste halvåret.

Gasen i botten hittar jag dock bara i Värmdo medan Aron säger att dom är i Hellas. Men kanske är en del filmad annanstans?

Jag kände inte igen nån stig, så tror att de inte är i centralare delen av Hellas.

Den ser fin ut! Men... Inte för å va sådan, men ultimata Sverigecykeln borde ju vara en svensk, typ Allebike ?

Gasen i botten hittar jag dock bara i Värmdo medan Aron säger att dom är i Hellas. Men kanske är en del filmad annanstans?

Jag kände inte igen nån stig, så tror att de inte är i centralare delen av Hellas.
Just det Gasen i botten är Strava-namnet på Trailforks Snoopy ?

Mondraker är rätt lång sen "gammalt" men även Meridas, Orbeas och Treks senaste har blivit rätt utdragna.
Det är ju inte helt ovanligt att man behöver ta sig upp på någon klack eller över en stock/sten. Hur blir det med såhär lång hjulbas? Måste vara ytterligare risk att slå och svårare att hoppa upp med bakhjulet? Har inte provat så jag killgissar bara... Vad säger ni? Funkar en sån här "trail-center" cykel i skogen?

Senast ändrad:
Mondraker är rätt lång sen "gammalt" men även Meridas senaste och Fuel Ex har blivit rätt utdragna.
Det är ju inte helt ovanligt att man behöver ta sig upp på någon klack eller över en stock/sten. Hur blir det med såhär lång hjulbas? Måste vara ytterligare risk att slå och svårare att hoppa upp med bakhjulet? Har inte provat så jag killgissar bara... Vad säger ni? Funkar en sån här "trail-center" cykel i skogen?

Mondraker är stor i storleken. En M motsvarar precis en L hos många andra tillverkare. Om man väljer en storlek mindre har man en vanlig modern stigcykel.

Jag förstår inte vad du menar med "slå". Skulle inte tänka att det blir svårare att hoppa upp med bakhjulet med en lite längre cykel, men jag är ingen expert på det. En längre cykel är dock lite jobbigare i tajta kurvor.

Mondraker är stor i storleken. En M motsvarar precis en L hos många andra tillverkare. Om man väljer en storlek mindre har man en vanlig modern stigcykel.

Jag förstår inte vad du menar med "slå". Skulle inte tänka att det blir svårare att hoppa upp med bakhjulet med en lite längre cykel, men jag är ingen expert på det. En längre cykel är dock lite jobbigare i tajta kurvor.
Saknades ett ord där. Tänker både på att om cykeln är längre så får en större sten "plats mellan hjulen". Du kommer ha bakhjulet längre bak när du måste hoppa efter innan framhjulet går i marken "bakom" stenen igen.
Samt att om man behöver komma upp på en kanske 30-40cm kant slår man lättare i kedjedrevet/klingan fram. Måste bli värre ju längre cykeln är tänker jag?

Saknades ett ord där. Tänker både på att om cykeln är längre så får en större sten "plats mellan hjulen". Du kommer ha bakhjulet längre bak när du måste hoppa efter innan framhjulet går i marken "bakom" stenen igen.
Samt att om man behöver komma upp på en kanske 30-40cm kant slår man lättare i kedjedrevet/klingan fram. Måste bli värre ju längre cykeln är tänker jag?

Det är gränsfall och där påverkar vevarnslängd och vevlagerhöjd också. Jag tycker att lägre vevlager på moderna cyklar är mer problematiska än längden. På riktiga hinder behöver man ändå lyfta bakhjulet, som "barnet" nedan på sin korta cykel. Nu är jag ingen riktig expert på att tar hinder, men jag tycker att balans mellan manövrerbarhet på tajta stigar och stabilitet utför är viktigaste aspekten.

2023-10-19-07-55-51-583.jpg

Ser fin ut, men för en hoj som kostar 70 papp så känns det snålt med delvis NX komponenter, borde åtminstone vara ren GX igenom tycker jag.

När jag cyklade Trans Provence 2011 så körde Fabien Barel på Mondraker, om jag inte minns tokigt hade han ännu kortare styrstam då, som liksom satt uppe på (ett jättekort) styrrör.

Det är gränsfall och där påverkar vevarnslängd och vevlagerhöjd också. Jag tycker att lägre vevlager på moderna cyklar är mer problematiska än längden. På riktiga hinder behöver man ändå lyfta bakhjulet, som "barnet" nedan på sin korta cykel. Nu är jag ingen riktig expert på att tar hinder, men jag tycker att balans mellan manövrerbarhet på tajta stigar och stabilitet utför är viktigaste aspekten.

Visa bilaga 660958
Precis sådana lägen jag menar. Har precis bytt till fulldämpat själv och det gör att vevlagret hamnar ännu längre ned när bakdämparen komprimeras. Tänker att även längden borde spela in för hur mycket frigång man får.

Precis sådana lägen jag menar. Har precis bytt till fulldämpat själv och det gör att vevlagret hamnar ännu längre ned när bakdämparen komprimeras. Tänker att även längden borde spela in för hur mycket frigång man får.

Som sagt är jag ingen expert, men skulle kunna tänka mig att det också kan vara ett fördel med en längre cykel. Då slår framdrevet i lite senare på såna fyrkantiga hinder och har man lite mer marginal med att drar upp bakhjulet.

När jag cyklade Trans Provence 2011 så körde Fabien Barel på Mondraker, om jag inte minns tokigt hade han ännu kortare styrstam då, som liksom satt uppe på (ett jättekort) styrrör.
Ja, det var original på de under något/några år. 10mm långa tror jag de var. Mondrakers egna komponent-märke som jag inte minns namnet på nu.

Allt Fabien någonsin cyklat på är enligt honom "a game changer" ?

Det stämmer nog bra. Men då såg den helt galen ut, nu har jag vant mig vid att det är så cyklarna ser ut.
Just TP är ju inte så vänligt mot lång hjulbas... Kollar man på Geometron nu så är ju måtten ganska lika en Transition Spire men 2011 var det väl som att se någon cykla på ett rymdskepp.

Senast ändrad:
Banshee var ju också tidiga med modern geo på kortslagiga stigcyklar. Första spittyn kom väl typ 2009 och var långt före sin tid. ?

Då hittade jag fel siffror på nätet
Insåg att jag svarade på fel tråd... ? Raze har 495 mm reach i L och det är ju ganska rejält. Å andra sidan kommer den med en 30 mm stam som standard så det gör ju att den totala längden blir relativt normal, även om det såklart gör att hjulbasen blir längre.

Är det någon här som kör Razer R??
Såg att den lokala återförsäljaren kör black week och funderar på att slå till.

Bilagor

• 1683090858-1721_6451edaa32f30944623723-microsoftteams-image-2.jpeg
    1683090858-1721_6451edaa32f30944623723-microsoftteams-image-2.jpeg
    126.2 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp