[Annons] Detrail Berg 155 – en svensk super mini enduro

Redaktionen

Medlem
Detrail_Berg_155.jpg

Första koll: Detrail Berg 155 – en kvick endurocykel, utvecklad i Sverige för svenska utförsstigar. Vi drog till Lackarebäck i Göteborg för att testa den.

Läs hela artikeln:

Coolt med egendesignade länkar för att trimma in en OEM ram till det man är ute efter. Är nog ett riktigt smart sätt för en liten tillverkar att kunna erbjuda något unikt som fortfarande är kostnadseffektivt i liten volym :)

Jättekul men var inte priset lite häftigt? Är väl ändå till största delen en katalog ram? För nästan 50k... :oops:

Det enda jag funderar över är framtriangeln. Om den är lika som Stig 135 klarar den då höga hopp och drop? En enduro-ram bör ju vara något tåligare än en trail-ram tänker jag.

Själv är jag intresserad av vilken "BB Height" den har, om den nu är anpassad för våra breddgrader. Nja, tänkte väl det. Gratistips: Erbjud korta vevarmar...

Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Ser helt klart intressant ut. En piffig färg kunde de ha i paletten än dessa kamouflagefärger.

Lite fler frågor när man ändå har dig på tråden. Kommer man kunna välja fler konfigurationer till våren? Kommer man kunna välja coil?

Lite fler frågor när man ändå har dig på tråden. Kommer man kunna välja fler konfigurationer till våren? Kommer man kunna välja coil?
Bästa om du vet vad du vill ha i komponentväg att du skickar ett mail till oss. Så kan vi ta det därifrån ?
Coil är alltid svårt att hitta en standard för då mycket hänger på hur många gram föraren väger ?

Relativt vettig spec, men varför Guide-bromsarna? Borde det inte vara vettigare med DB8 om man vill köra med en billigare 4-kolvare?

Bästa om du vet vad du vill ha i komponentväg att du skickar ett mail till oss. Så kan vi ta det därifrån ?
Coil är alltid svårt att hitta en standard för då mycket hänger på hur många gram föraren väger ?

Tack då vet jag. Absolut, blir många variabler om man ska ha coil som tillval, och onödig stor lagerhållning kanske men Propain har ju lyckats med det.

Lite förvånad att diskussionen fastnat i bromsspecen (även om jag personligen föredrar Code till allt, om vi nu ska prata Sram). Jag är nästan chockad över att ingen hakat upp sig på benämningen "super mini enduro" ännu. Till protokollet: jag tycker det är en kul beskrivning med super och mini i samma mening.

Jo jag reagerade, antingen är det väl en minienduro, eller en superenduro. Men minienduro låter väl inte så ballt.

Vad gäller när det kommer till användningsområde samt garanti?

Vissa tyska tillverkare har ju olika kategorier som beskriver vilken typ av cykling som hojen skall klara av. Alla tillverkare av ramar stöter ju ibland på kvalitetsproblem i produktionen vilket ibland leder till rambrott. Berg 155 beskrivs som en Mtb redo att sig an alla delar av berget, samtidigt som garantivillkoren säger att all överbelastning orsakas av felaktig användning? Omöjligt att reklamera ramen ifall en spricka uppstår, då den per automatik är orsakad av överbelastning?

Mvh
En som är inne på sin tredje Propain-ram på lika många år..

Bilagor

• IMG_2607.jpeg
    IMG_2607.jpeg
    222.3 KB · Besök: 124
  • IMG_2606.jpeg
    IMG_2606.jpeg
    243.4 KB · Besök: 105

Vissa tyska tillverkare har ju olika kategorier som beskriver vilken typ av cykling som hojen skall klara av. Alla tillverkare av ramar stöter ju ibland på kvalitetsproblem i produktionen vilket ibland leder till rambrott. Berg 155 beskrivs som en Mtb redo att sig an alla delar av berget, samtidigt som garantivillkoren säger att all överbelastning orsakas av felaktig användning? Omöjligt att reklamera ramen ifall en spricka uppstår, då den per automatik är orsakad av överbelastning?

Mvh

Undrade ju lite samma sak, se svar ovan. Testad enligt ”vanliga” enduroramar, men det är väl propains också.

Mvh
Som nytt cykelmärke blir man inte långvarig om man är fyrkantig paragrafryttare. Men samtidigt så är det oproffsigt/otydligt med inga villkor alls. Att sätta klasser för höjd på drop och så vidare är ett sätt för större märken att begränsa ansvaret. Hade vi gått samma väg så hade Martin (cyklisten i filmen) brutit dessa gränser redan på uppvärmningen ? Nee vi gillar svenskt sunt förnuft och vi är ett schyst gäng (som ogillar paragrafer ?) Samtidigt önskar vi att våra kunder är på samma nivå och förstår konsekvenserna av sitt agerande. Våra cyklar kommer inte att hålla bättre än motsvarande från andra märken. ?

Som nytt cykelmärke blir man inte långvarig om man är fyrkantig paragrafryttare. Men samtidigt så är det oproffsigt/otydligt med inga villkor alls. Att sätta klasser för höjd på drop och så vidare är ett sätt för större märken att begränsa ansvaret. Hade vi gått samma väg så hade Martin (cyklisten i filmen) brutit dessa gränser redan på uppvärmningen ? Nee vi gillar svenskt sunt förnuft och vi är ett schyst gäng (som ogillar paragrafer ?) Samtidigt önskar vi att våra kunder är på samma nivå och förstår konsekvenserna av sitt agerande. Våra cyklar kommer inte att hålla bättre än motsvarande från andra märken. ?
Skönt att höra!

Som garantivillkoren är skrivna är garantin för väsentliga delar som ramen i det närmaste meningslös, den täcker ju ingenting!

Låter bra här iaf men med den luddiga beskrivningen av garanti hade jag inte vågat köpa.
Enduro sker ju på downhillspår så att den ska tåla kategori 5 är enligt mig ett måste med den slaglängden.

Blir lite fundersam av denna formulering: "(Med förbrukningsdelar avses alla delar av cykelramen som ej är tillverkade av kolfiber.)". Är länkaget en förbrukningsvara?

jo, det är väl gott och väl men jag förstår inte vad deformation av ramen betyder. Gissar det betyder att om ramen gick sönder pga onormal belastning så gäller ej garantin. Fast det är väl inte det som står i texten?

Jo sure men Orbea hade jag aldrig köpt heller, de verkar skita i vissa saker som är uppenbar garanti och inte i andra. En endurocykel ska hålla i bikepark helt enkelt!

Tillbaka
Topp