byta ventil tubdäck (racer)

Snulfert

Aktiv medlem
Hej,

Igår hade jag lite för bra vind och hemlängtan hem efter jobbet vilket resulterade i en snygg bredsladd ner i ett dike.. Det är en T-korsning jag cyklat i 5ggr i veckan i ca. 4 år så lite klantigt men nu vart det så iaf.

När det tog stopp och däck/fälg grävde ner sig i marken så lossnade tubdäcket som satt på. ventilen fick en smäll så den har lossnat lite från tubdäcket och tätar därmed inte längre. Går det att byta/laga det eller är däcket slut nu? Har använt däcket i max 40 mil så lite synd att slänga tänker jag..

Själva hjulet verkar inte ha tagit skada mer än att det blev ordentligt skitigt/jordigt.

//Oskar

Då får väl slangen bytas. Verkar vara en rätt komplicerad operation: Ta bort basetape, sprätta upp sömmen, ta bort gamla slangen och sätt in en ny, sy igen däcket igen, klistra dit basetape (använder man då samma igen? ingen aning).

Är det nån på happy som lagat punkor på tub och kan dela med sig av hur svårt/"rimligt" det är att göra?

Då får väl slangen bytas. Verkar vara en rätt komplicerad operation: Ta bort basetape, sprätta upp sömmen, ta bort gamla slangen och sätt in en ny, sy igen däcket igen, klistra dit basetape (använder man då samma igen? ingen aning).

Är det nån på happy som lagat punkor på tub och kan dela med sig av hur svårt/"rimligt" det är att göra?
utifrån din beskrivning ovan så känns det som att det lutar åt att inte göra det..

För att undvika att detta händer igen, kan det vara så att jag hade för lite lim när jag satte dit däcket? ca. en halv tub gick åt fördelat på både däck och fälg. om däcket inte kavlat av hade ventilen ju förmodligen klarat sig tänker jag.

Just nu sitter reservdäcket på som jag bytte igår när det hade hänt så det ska väck och monteras ordentligt med mer klister eftersom jag inte hade med klister på cykelturen igår.

Storebror lagade en eller ett par punkteringar när vi körde tubdäck på 90-talet. Sprättade upp där det läckte, lagade den extremt slinkiga slangen med vanliga små lappar. Sydde ihop. Funkade hyggligt vill jag minnas, men inte värt ansträngningen.

Om du har tillgång till Skott&Gavenius utmärkta gamla 'Cykelboken' finns där en utförlig och illustrerat beskrivning av hur man lagar ett tubdäck och även, om jag inte minns fel, hur man byter ventilen. Kruxet är nog om man öht får tag i en reservventil för tubdäck idag.

Om du har tillgång till Skott&Gavenius utmärkta gamla 'Cykelboken' finns där en utförlig och illustrerat beskrivning av hur man lagar ett tubdäck och även, om jag inte minns fel, hur man byter ventilen. Kruxet är nog om man öht får tag i en reservventil för tubdäck idag.
Själva ventilen borde gå att sno från vilken vanlig slang som helst. Ta en gammal slang och klipp av bara. Att sen vulka ihop ventilen med slangen på tubdäcket borde gå rent teoretiskt om det är samma sorts slang.

det finns ju också konstruktionen att man skruvar, klämmer ihop foten till ventilen.

roligt att några fortfarande tar fipplet med tubdäck.

Tillbaka
Topp