Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Jag tror den största faktorn är att det inte har varit en livskraftig business.
Det är sjukt många företag som skapats med "gratispengar", nollräntan, sen 2008.
Nu får många bolag problem, alla lån har blivit 200-400% dyrare, även ingångna såna.
Se på våra fastighetsbolag.

Det här har bara börjat, det kommer att bli en stor justering så håll i hatten.

Det här är lite flippat, köpte en ripmo av CK, de "konkade" men kunde fortsätta.
Köpte två gravlar av Bikester, en till tjejen, en till mig.

Börjar känna mig som en bödel, eller så tror jag alldeles för mycket om mig själv, men så kan det ju inte vara, alls.

Bikester omstartar?
Jag tror den största faktorn är att det inte har varit en livskraftig business.
Det är sjukt många företag som skapats med "gratispengar", nollräntan, sen 2008.
Nu får många bolag problem, alla lån har blivit 200-400% dyrare, även ingångna såna.
Se på våra fastighetsbolag.

Det här har bara börjat, det kommer att bli en stor justering så håll i hatten.

Det här är lite flippat, köpte en ripmo av CK, de "konkade" men kunde fortsätta.
Köpte två gravlar av Bikester, en till tjejen, en till mig.

Börjar känna mig som en bödel, eller så tror jag alldeles för mycket om mig själv, men så kan det ju inte vara, alls.

Kan du hålla dig undan Bike24, Bike Discount och TCM så är jag nöjd.

Bikester omstartar?
Har på sistone i tillägg till Bike24 etc även handlat en hel del på TCM-cykel, både cykel och delar. Har alltid varit bra leveranstid och bra pris i jämförelse p g a nuvarande Eurokurs…
Du får passa på. Antingen lär det inte vara billigt längre, eller så finns de inte kvar över tid. TCM omsatte 61msek med minus 6,2msek förra verksamhetsåret…

Bikester omstartar?
Du får passa på. Antingen lär det inte vara billigt längre, eller så finns de inte kvar över tid. TCM omsatte 61msek med minus 6,2msek förra verksamhetsåret…

Med tanke på att det varit under 4M i vinst de fyra föregående åren så lyser röda lampor.

Bikester omstartar?
Så hela branschen går tungt? Gissar att det kan vara den enkla förklaringen till att även Rosebikes tycks gå tyngre än förut.

Bikester omstartar?
Hur är det med Bikeinn?
troligen som alla andra. Är ju bara att googla om man vill veta.

Som referens tappade svensk e-handel 24% (inflationsjusterat från 19%) i september mot fjolår.

möbler minskade med 46%, alkohol med 16% och hemelektronik med 14%.

Det ser ut som att Riksbankens mål att knäcka svensk konsumtion, ekonomi och skapa arbetslöshet är på rätt väg, …eller helt utan påverkan och oaktat vad de gör så gäller ungefär samma i hela världen ?.

Slutsatsen är iaf att den som inte varit med på en bostadskrasch à’la 1992 med tillhörande lågkonjunktur kanske snart får nya erfarenheter i bagaget, bra att ha då det sker i cykler sa den positive ????

Bikester omstartar?
Probikeshop handlade jag en del från för länge sedan. Då var de engelska, är jag 99% säker på. De hade team-kläder för något engelskt lag på halvhög nivå, sponsrade engelska triatleter osv. Så antingen har de sålts till kontinenten (i samband med Brexit?) eller så är det en ny sida med samma namn? Sidospår.

En annan trevlig fransk sida är dulight.com, rätt mycket lättviktsgodis.

Bikester omstartar?
Är nog en Google övning det med ?
Japp
IMG_6616.png

Bikester omstartar?
troligen som alla andra. Är ju bara att googla om man vill veta.

Som referens tappade svensk e-handel 24% (inflationsjusterat från 19%) i september mot fjolår.

möbler minskade med 46%, alkohol med 16% och hemelektronik med 14%.

Det ser ut som att Riksbankens mål att knäcka svensk konsumtion, ekonomi och skapa arbetslöshet är på rätt väg, …eller helt utan påverkan och oaktat vad de gör så gäller ungefär samma i hela världen ?.

Slutsatsen är iaf att den som inte varit med på en bostadskrasch à’la 1992 med tillhörande lågkonjunktur kanske snart får nya erfarenheter i bagaget, bra att ha då det sker i cykler sa den positive ????
Du känner att valutan hade blivit bättre med nollränta och att fortsatt konsumtion på kredit vore bästa vägen tillbaka till Gunnar Strängs folkhem?

Bikester omstartar?
Du känner att valutan hade blivit bättre med nollränta och att fortsatt konsumtion på kredit vore bästa vägen tillbaka till Gunnar Strängs folkhem?
Det skrev jag inget om. Summerade bara nuläget efter de val de gjort hittills.

Jag sparar alltid mina egna åsikter tills jag har facit i hand ??. Hittills har jag faan aldrig haft fel när jag använt metoden efterklokhet, sjukt effektivt.

Bikester omstartar?
Skönt åsido så är min åsikt inte negativ till att höja räntan. Snarar negativ till att man kört nollränta och låtit bankerna låna ut utan krav på amortering under såpass lång tid. Man behöver inte vara efterklok för att inse att om pengar via lån är gratis och tillgängliga till alla så stiger priserna på tex bostäder extremt. Att nollränta inte kommer vara för evigt gällande är heller inget nytt.

Vi köpte vårt hus för elva år sedan och jag satte ett eget tak långt under lånelöftet. Bankkvinnan vi hade idiotförklarade mig och skickade länkar på olika herrgårdar… mycket konstigt beteende av en bank och man skulle hoppas de lär sig (se Baltikum krisen)

Riksbanken borde reglerat detta över tid.

Bikester omstartar?
Skönt åsido så är min åsikt inte negativ till att höja räntan. Snarar negativ till att man kört nollränta och låtit bankerna låna ut utan krav på amortering under såpass lång tid. Man behöver inte vara efterklok för att inse att om pengar via lån är gratis och tillgängliga till alla så stiger priserna på tex bostäder extremt. Att nollränta inte kommer vara för evigt gällande är heller inget nytt.

Vi köpte vårt hus för elva år sedan och jag satte ett eget tak långt under lånelöftet. Bankkvinnan vi hade idiotförklarade mig och skickade länkar på olika herrgårdar… mycket konstigt beteende av en bank och man skulle hoppas de lär sig (se Baltikum krisen)

Riksbanken borde reglerat detta över tid.
Innan förra krisen, den som aldrig slog på svenska bomarknaden hur länge jag än väntade, så kunde man låna mer än 100% i Holland. (Nederländerna så vi inte får en folkilsken Nederländare på oss)

Bikester omstartar?
Innan förra krisen, den som aldrig slog på svenska bomarknaden hur länge jag än väntade, så kunde man låna mer än 100% i Holland. (Nederländerna så vi inte får en folkilsken Nederländare på oss)
Ok, utan amortering? Det är amorteringskrav och att man inte får ha rörliga lån på hela beloppet som skiljer sverige mot resten av världen.

Svensken, 60% sitter helt rörligt, är sjukt känslig vid kraftiga ökningar.

Bikester omstartar?
Ok, utan amortering? Det är amorteringskrav och att man inte får ha rörliga lån på hela beloppet som skiljer sverige mot resten av världen.

I Nederländerna brukar man amortera. Man kan har en tophypotheek (mer än 75% av värden av bostaden) eller en supertophypotheek (mer än 100% av värden). Jag ser nu att man sedan 2011 måste amortera delen av lånen som är mer än 100% inom 7 år. Indirekt säger det att man inte verkar behöva amortera under 100%. Men Nederländska banken brukar kräva amortering ner till åtminstone 50%.

Bikester omstartar?

I Danmark sitter jag med bunden ränta i våra hus på 1% i 30 år.(26 kvar tror jag) klagar inte på detta nu. Vet exakt vad vi betalar varje månad och år.

Bikester omstartar?
Tror min kollega hade bundet i 20år och om jag minns rätt så amortera man på en bestämd tid.

Jag ser inga problem med rörlig ränta så länge man inte piper när den stiger och jag ser det inte heller som rationellt att amortera under 50%. Speciellt som det är subventionerat. Och det är svårt att låna när man blir gammal.

Jag kunde ju amorterat 1 mille och sen lånat en mille för att renovera. Det hade landat oss i exakt samma läge som vi nu är i...

Bikester omstartar?
Släpper vi politiken avseende bostadsräntor så kvarstår fortsatt en ganska intressant dialog kring en bransch som i grunden är ordentligt utmanad. Gamla strukturer av distributörer och återförsäljare utmanas av globalisering och consumer direct. Just frågeställningen om Bikester är ju konsekvensen, en mer intressant del i vem vinnarna blir över tid och hur branschen äger frågan. Eller om de inte tar den rollen och något nytt växer fram.

Jag tycker generellt att det är väldigt spännande tider vi lever i där väldigt många gamla strukturer kommer försvinna när helt nya sätt utvecklas. Vikten att vara relevant i yrket, erbjudandet och genomförandet har aldrig varit viktigare. Och då väljer giganter som shimano att strikt behålla sina strukturer ang prissättning och distribution, öppnar ju upp för nya aktörer med liknande produkter men med ett helt annat genomförande…

Bikester omstartar?
skiftet till internethandel har väl vad oss deltagare på happy anbelangar skett mer eller mindre redan för tio år sedan. det kanske har funnits kvar marknadsandelar av konvertiter att förstärka kassaflödet med fram till senare år, men knappast längre.

så vad vi nu bevittnar är uppgörelser efter det skiftet.

om det går som det brukar blir det några få stora aktörer kvar, och i det läget högre och mer fixerade priser.

Bikester omstartar?
skiftet till internethandel har väl vad oss deltagare på happy anbelangar skett mer eller mindre redan för tio år sedan. det kanske har funnits kvar marknadsandelar av konvertiter att förstärka kassaflödet med fram till senare år, men knappast längre.

om det går som det brukar blir det några få stora aktörer kvar, och i det läget högre och mer fixerade priser.
Jag har en känsla av att det här med Brexit kostat internethandlarna mycket mer än man förstår.

Bikester omstartar?

Till det dyker upp en uppstickare med kapital i ryggen som vill utmana de stora drakarna. The circle of life. Ang konjunkturen så slår den ju hårt mot den typen av verksamheter som vill växa med riskkapital utan att vara lönsamma. Sen är det väl inga jättearbetsgivare, så påverkan från ett par e-handlare spelar nog mindre roll. Vi kommer nog snarare se en mjuklandning än krasch under våren, men med räntor som som går tillbaka till normala nivåer, dvs 3,5-4%. Nollräntan kommer inte tillbaka på ett tag tror jag.

Bikester omstartar?
Vafan. Var det därför mitt paket returnerades automatiskt så fort det nådde mitt ombud tidigare i veckan?
Update, citerar kundtjänst när jag ringde och frågade wtf:

"Vi har ett problem nu med att paket som skickas ut automatiskt går på retur så fort de nått ombudet. Jag kan inte garantera att det inte händer igen om du lägger en ny order nu direkt, så vänta gärna en vecka"

Är detta en omskrivning för "Vi måste säkra så många tillgångar som möjligt inför kommande konkurs och lämnar inte ut några skickade varor. Om en vecka kommer det vara offentligt och då kommer du förstå".

Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you!

Bikester omstartar?

"Vi har ett problem nu med att paket som skickas ut automatiskt går på retur så fort de nått ombudet. Jag kan inte garantera att det inte händer igen om du lägger en ny order nu direkt, så vänta gärna en vecka"

Är detta en omskrivning för "Vi måste säkra så många tillgångar som möjligt inför kommande konkurs och lämnar inte ut några skickade varor. Om en vecka kommer det vara offentligt och då kommer du förstå".

Man vet ju aldrig, men håller med om att det där låter som bull..

Bikester omstartar?
Man kan nästan tro att det pågår en ”nu ska vi sänka Bikester”-kampanj här på Happy. Ju mer osäkerhet som skapas desto mindre säljer Bikester och det kanske är syftet?

Bikester omstartar?

Eller kanske mer sannolikt att de inte har betalat räkningarna till sin logistikpartner som surnat till och vägrar ta paketen.

Tillbaka
Topp