Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Jag kan köpa den billigt om den är 56;)

Var det inte ute en i covidtider för typ 12k med di2 och hemmalack? Saknades dock en massa kablar och lite smågrejer tror jag.

Sålde min nyligen. 25k för en med bland annat Rival / Force / GX AXS med quarq spindel. Kanske är en referens?

Riktigt specad hoj i nyskick.

Här är min, som kvalar in under ”andra kinagravelcyklar”. Ramen är från SP Cycle, modell SP-G058. Storlek L, med SP’s sadelstolpe och integrerade styrkombo. SRAM Rival AXS Wide med Quarq och dubbla hjulpar för att fungera både som räser och gravel.

Bilagor

• IMG_0442.jpeg
    IMG_0442.jpeg
    2.1 MB · Besök: 271
  • IMG_0461.jpeg
    IMG_0461.jpeg
    1.2 MB · Besök: 258
Är i gravelbyggartankar och försöker få grepp lite om vad det är för kinaramar som "gäller" just nu? Helt intern kabeldragning är ett önskemål, och nåt mellanting mellan race:ig geo och komfort. Kommer som trebarnsfar knappast göra några längre backpacking-turer så en massa fästen för grejer är inte nödvändigt, cykeln är mer tänkt som ett alternativ för att förlänga racer-säsongen och även kunna rulla lättare stigar i skogen med barnen, så jag har tänkt mig ganska grova däck.

Tänkte att det är en ganska gammal modell nuförtin i en kategori av cykling som växer och utvecklas så starkt? Modellen kom väl typ för 5-6 år sedan?

Växer ja, utvecklas? Nja.....om vi bortser från "marginal aero gains" respektive mer bike packing anpassade cyklar så fick Carbonda rätt många rätt från början.
Finns ju anledning varför ramen förekommer så frekvent med annat märke på.

Vill man ha en supersprättig racig gravel eller har andra specifika behov skulle jag inte sätta Carbonda som förstahandsval, men som allround allt i allo tycker jag den är rätt lagom i det mesta.

Tänkte att det är en ganska gammal modell nuförtin i en kategori av cykling som växer och utvecklas så starkt? Modellen kom väl typ för 5-6 år sedan?
Växer ja, utvecklas? Nja.....om vi bortser från "marginal aero gains" respektive mer bike packing anpassade cyklar så fick Carbonda rätt många rätt från början.
Finns ju anledning varför ramen förekommer så frekvent med annat märke på.

Vill man ha en supersprättig racig gravel eller har andra specifika behov skulle jag inte sätta Carbonda som förstahandsval, men som allround allt i allo tycker jag den är rätt lagom i det mesta.
Håller med, skulle jag behöva byta ram idag så är det inte helt omöjligt att jag köpt en ny 696 om pris mm hade varit rätt. Finns egentligen inget för mig som "utvecklats" på nyare modeller. Helt intern vajerdragning är för mig motsatsen till det, om jag skall vara ärlig. De två saker inom "utveckling" jag skulle kunna tänka mig är UDH och förvaring i diagonalröret. Tror jag såg en kommentar om att Carbonda har UDH på g på några modeller, kanske även 696?

Håller med, skulle jag behöva byta ram idag så är det inte helt omöjligt att jag köpt en ny 696 om pris mm hade varit rätt. Finns egentligen inget för mig som "utvecklats" på nyare modeller. Helt intern vajerdragning är för mig motsatsen till det, om jag skall vara ärlig. De två saker inom "utveckling" jag skulle kunna tänka mig är UDH och förvaring i diagonalröret. Tror jag såg en kommentar om att Carbonda har UDH på g på några modeller, kanske även 696?
Vad är UDH?

Vet att intern vajerdragning är förkastligt ur praktisk synvinkel, men jag är ohälsosamt fokuserad på visuell "renhet" och enkelhet när jag bygger mina hojar, och jag har hittills aldrig kört sönder en bromsslang (kör enbart SRAM AXS av samma anledning för att slippa dra elkablar osv). Och ska jag dra internt vill jag inte ha hål i ramen som inte används som på 696:an.. Förvaringsfack hade varit smutt av samma anledning, att kunna stoppa verktyg osv istället för att ha någon miniväska.. Vilka kinaramar har det?

Förvaringsfack hade varit smutt av samma anledning, att kunna stoppa verktyg osv istället för att ha någon miniväska.
Med två flaskställ och korta rundor (där du klarar dig med en vattenflaska) kan du ha verktyg osv i en verktygsflaska
vel-tool-bottle-cage.jpg

Att få ned vikten från sadelhöjd kan också göra att cykeln känns lättare, kvickare o snabbare!

Med två flaskställ och korta rundor (där du klarar dig med en vattenflaska) kan du ha verktyg osv i en verktygsflaska
vel-tool-bottle-cage.jpg

Att få ned vikten från sadelhöjd kan också göra att cykeln känns lättare, kvickare o snabbare!
Skulle aldrig få för mig att sätta en sadelväska på en cykel ;) Så min vikt sitter ännu högre upp i bakfickan på ryggen :)

Senast ändrad:
Bra där!
Som motionär vill man ju inte försöka se ut som en TdF-vinnare
Visa bilaga 684894
Hehe, i mitt fall handlar det mer om att jag ser cykelbyggandet i sig som en hobby, har eg inget att göra med om jag vill se ut som det ena eller det andra när jag använder cykeln. Iom att jag jobbar som designer blir cykeln förutom ett bruksföremål även ett slags estetiskt objekt/projekt som jag försöker få så ren och snygg som möjligt. Så hittar jag en riktigt snygg lösning som även är funktionell så är jag inte den som är den. Och jag lägger inte någon som helst värdering i att andra som dessutom cyklar mer än jag prioriterar den funktionella sidan mer än vad jag gör just nu :) Det är snarare mig det är fel på som just nu tittar mer på cykeln än använder den :)

Hehe, i mitt fall handlar det mer om att jag ser cykelbyggandet i sig som en hobby, har eg inget att göra med om jag vill se ut som det ena eller det andra när jag använder cykeln. Iom att jag jobbar som designer blir cykeln förutom ett bruksföremål även ett slags estetiskt objekt/projekt som jag försöker få så ren och snygg som möjligt. Så hittar jag en riktigt snygg lösning som även är funktionell så är jag inte den som är den. Och jag lägger inte någon som helst värdering i att andra som dessutom cyklar mer än jag prioriterar den funktionella sidan mer än vad jag gör just nu :) Det är snarare mig det är fel på som just nu tittar mer på cykeln än använder den :)
Kan nämna att jag även har ett visuellt problem med flaskhållare/flaskor ur ett rent estetiskt perspektiv, men där dra jag iaf gränsen när faktiskt användande får styra :)

Kan nämna att jag även har ett visuellt problem med flaskhållare/flaskor ur ett rent estetiskt perspektiv, men där dra jag iaf gränsen när faktiskt användande får styra :)
Då borde kanske nästa "utveckling" vara integrerade fidlock-hållare på något sätt :D

Ni som har lackat era gravels i någon snygg lack, blir det mycket stenskott som slå sönder lacken?

Har en kolfiberram som en kompis ska lacka åt mig, men osäker om jag ska gå på någon typ grå färg eller svart?

Som referens. Jag är 1.73 och har rätt korta ben. Har en 696 strl 52 som passar utmärkt. Antagligen kan du välja antingen den eller en storlek mindre och få till rätt körställning oavsett.

Aliexpress,

Bilagor

• Screenshot_2024-04-18-10-41-01-40_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2024-04-18-10-41-01-40_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    160.4 KB · Besök: 65
Bra val av ram! Flera märken använder denna ram...

- Ridley Kanzo c
- Boltcutter Peacemaker
- Vitus Substance Crs
- On One free ranger
osv...

Eftersom jag byggt upp två hojjar med samma ram och just Sram rival1x11 och Shimano grx 1x11 så kanske jag kan ge lite input.

Shimano Grx skulle jag säga är lite sävligare i växlingarna, dock mjukare. Shimano är är mer klick...klick,Sram är mer Pang Pang.

Direkt ur lådorna så har sram bromsarna bättre bett och definitivt mer modulation, men Shimano bromsarna börjar komma i kapp nu när cyklarna rullat ett tag.

Ergonomin på växel/bromsreglagen är en smaksak också, personligen gillar jag Sram mer då jag känner att jag har händerna mer inne i hoodsen gentemot Shimano då det känns som jag mer greppar en potatis med broms och växelreglage på.

Mitt slutbetyg är att vilken grupp du än väljer kommer du bli nöjd, och det är nog mer utväxling eller om du ska köra 1x11 eller 2x11 som du bör fokusera på.

Visa bilaga 443765
Visa bilaga 443766
Vad väger dessa cyklar?

Här är min, som kvalar in under ”andra kinagravelcyklar”. Ramen är från SP Cycle, modell SP-G058. Storlek L, med SP’s sadelstolpe och integrerade styrkombo. SRAM Rival AXS Wide med Quarq och dubbla hjulpar för att fungera både som räser och gravel.
Riktigt fräsch!

Tror min ram vägde 1.250 kg i 56. Gaffeln mins ja inte
Minns inte om jag själv vägt eller om det är uppgifter från Carbonda men enligt min lista väger en 58a:
Ram: 1390g
Gaffel: 515g (okapad är jag rätt säker på)
Sadelstolpe: 185g
Sadelklämma: 20g
2x axel: 72g

Tillbaka
Topp