Graveldäck - vilket är er favorit?

Marten D

Aktiv medlem
Jag har använt Schwalbe G-One Allround 40mm (38mm) och varit tyckt att det varit en okay mix för torrt väglag och asfalt. Verken jag eller sambon har haft punktering på tre år, förrän nyss. Men däcket är för klent mönstrat när det blir blött och lerigt. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av andra graveldäck.

Min flickvän bytte cykel och fick då Schwalbe G-One Bite 40mm (40mm) med butylslang. Inte hört något bra eller dåligt. "De rullar, säger hon. Inga punkor.

Efter att ha kikat på https://www.bicyclerollingresistance.com/ så uppmärksammade jag att däcken inte låg i topp när det gällde rullmotstånd. Så det inhandlades Continental Terra Speed ProTection TLR 45mm tillsammans med TPU-slangar. Blev märkbar skillnad mot G-One däcket. Det känns som det nya däcket formar sig bättre efter underlaget och har ett bättre grepp. Svårt att säga om det är snabbare. Känslan är annorlunda. Gillar att det är bredare, ger större luftkammare och mjukare gång. Passar mig som är tung.

Ny cykel med Pirelli Cinturato Gravel M 40mm (41mm) och tubless (slanglöst). Har ännu inte testat. Jag brukar vara öppen för ny teknik, men jag är lite skeptisk till tubless.
Hur som, mönstret på Pirellidäcket får mig att tänka på höst. ;-)

Många parametrar att ta hänsyn till när man väljer grusdäck.

Undrar vilka era favoritdäck är och varför?

Jag har kört G-One Allround 35 (TLR) & 40 SnakeSkin, tycker funkar på hårt underlag (asfalt och grus) men skulle - precis som du - vilka ha något som ser lite greppigare ut om man tror sig stöta på leriga / blöta skogsvägar & stigar.

Jag har också kört Vittoria Terreno Dry TNT (38 mm) vilket bara kändes trögt och tungrullat, den släta delen i mitten ingav inget större förtroende (vilket påverkar körstil) och dessutom hade de hög åtgång av gummi på slitbanan. Körde dem slanglöst.

Så det senaste året har jag istället använt Continental Terra Trail ProTection (40 mm) vilket för mig funkat mycket bra. Utan slang och med Orange Sealant Endurance tätningsgucka har jag inte upplevt en enda punktering. Funderar på att byta till Continental Terra Speed bak för lite snabbare rull, kanske även fram om det är hårt och snabbt.

Nu är jag tveksam till är hur giltiga rullmotståndstesterna på https://www.bicyclerollingresistance.com/ är för grus/MTB däck givet att en räfflad ståltrumma är ännu mer olik förväntat underlag än för ett landsvägsdäck. Men ska man tro på siffrorna verkar Terra Speed (och Trail) ha väldigt lågt rullmostånd jämfört med t.ex. nyss nämnda G-One Allround och Vittoria Terreno Dry, särskilt runt 2 bar där jag tenderar att hamna.

Jag gillar Pirelli Cinturato Gravel bäst. Har även testat Schwalbe G-One Allround men det tyckte jag inte hade så bra rull och att jag fick en del släpp på grus med det. Kör även en cykel med tufo gravel thundero. Det är väl helt ok men vette fan om inte pirellidäcket rullar bättre faktiskt

Jag gillar Jan Heines panaracertillverkade René Herse-däck särskilt i Extra Light-versionen.
De skall numer vara tillverkade för tubless, men det jag har kvar är såpass gammalt att det tom har det gamla namnet: Compass
Ännu ingen punka
dsc_0976-jpg.651832

Jag har kört G-One Allround 35 (TLR) & 40 SnakeSkin, tycker funkar på hårt underlag (asfalt och grus) men skulle - precis som du - vilka ha något som ser lite greppigare ut om man tror sig stöta på leriga / blöta skogsvägar & stigar.

Jag har också kört Vittoria Terreno Dry TNT (38 mm) vilket bara kändes trögt och tungrullat, den släta delen i mitten ingav inget större förtroende (vilket påverkar körstil) och dessutom hade de hög åtgång av gummi på slitbanan. Körde dem slanglöst.

Så det senaste året har jag istället använt Continental Terra Trail ProTection (40 mm) vilket för mig funkat mycket bra. Utan slang och med Orange Sealant Endurance tätningsgucka har jag inte upplevt en enda punktering. Funderar på att byta till Continental Terra Speed bak för lite snabbare rull, kanske även fram om det är hårt och snabbt.

Nu är jag tveksam till är hur giltiga rullmotståndstesterna på https://www.bicyclerollingresistance.com/ är för grus/MTB däck givet att en räfflad ståltrumma är ännu mer olik förväntat underlag än för ett landsvägsdäck. Men ska man tro på siffrorna verkar Terra Speed (och Trail) ha väldigt lågt rullmostånd jämfört med t.ex. nyss nämnda G-One Allround och Vittoria Terreno Dry, särskilt runt 2 bar där jag tenderar att hamna.

Jättebra input. Har funderat på att köra med olika däck fram och bra, för att få ut det bästa.

Kör Schwalbes halvslicks G-one RS bak som rullar jättefint o ger tillräckligt grepp så länge det inte är såpig lera.
Fram däck med lite mera nabbar o grepp så att jag inte tappar greppet i lerpassager o framhjulet ger ju mindre rullmotstånd pga mindre vikt på det och att det inte står för framdrivningen. Använder G-one Bite o Rene Herse Oracle Ridge. Samlat på mig en massa däck under åren så jag försöker slita ut "gamlingarna " o sätter på ovanstående däck vid mera "seriös cykling".

Kör Gravelking SK 43 mm fram med 40 mm G-One fram på ena graveln och tycker Gravelkings passar bra som lätta men tuffa höstdäck. G-One är förutsägbara men utan bra grepp i kurvor.
På stålcrossen kör jag slang och 35 mm Conti CX-speed som är snabba.

På mina "vinterhjul" har jag Panaracer Gravelking SK+ 35-622 vägda till 426g
panaracer_gravelking_sk_plus_35_622-jpg.652026

De är både tröga o trista att cykla på, när jag bytte till "sommarhjulen" med Jan Heine/René Herse/Compass Bon Jon Pass EL steg hastigheten direkt med 1-2 km/h
Men som vinterdäck gör det mig inte så mkt, jag ville ha punkaskyddade däck och än så länge har jag klarat mig helt utan punka på dem.
Men det stoppar mig inte från att överväga att byta dem mot Conti GP5kAS TR i 35mm trots att mina Panaracer Gravelking SK+ är långt ifrån utslitna....

Kör Gravelking SK 43 mm fram med 40 mm G-One fram på ena graveln och tycker Gravelkings passar bra som lätta men tuffa höstdäck. G-One är förutsägbara men utan bra grepp i kurvor.
Finns ju ett antal G-one från Speed slicks till nabbiga Bite Ultra.

Såg att Gravelking verkade var populärt bland många snabbåkare som körde 160km i Mönsterås. Har inte forskat i de olika modellerna. Men de verkar vara lätta.

På mina "vinterhjul" har jag Panaracer Gravelking SK+ 35-622 vägda till 426g
panaracer_gravelking_sk_plus_35_622-jpg.652026

De är både tröga o trista att cykla på, när jag bytte till "sommarhjulen" med Jan Heine/René Herse/Compass Bon Jon Pass EL steg hastigheten direkt med 1-2 km/h
Men som vinterdäck gör det mig inte så mkt, jag ville ha punkaskyddade däck och än så länge har jag klarat mig helt utan punka på dem.
Men det stoppar mig inte från att överväga att byta dem mot Conti GP5kAS TR i 35mm trots att mina Panaracer Gravelking SK+ är långt ifrån utslitna....
HåkanC Inte något mönster på Conti GP5k AS TR. Behövs det inte och anser du inte att 35mm är för smalt?

S-Works Pathfinder (och just specifikt den modellen) för att det dämpar så skönt och rullar så bra, samt att jag inte sett några läckage av gucka alls. När det kommer till grus är jag enbart solskenscyklist och behöver inte mer mönster.

Uteslutande Rene Herse de senaste 7 åren. Alternerar mellan 42 och 48mm slicks och 48mm mönstrat. Både standard och EL modellen. Har periodvis kört slanglöst men har insett att det är mer jobb än vad det är värt, lätt att skifta mellan olika däck då också beroende på väder och humör. De rullar så otrolig fint och slicksen ger ifrån sig ett fantastiskt ljud när det går undan på asfalt, de liksom sjunger. De mönstrade har fint grepp i blötan och rullar snabbt på landsvägen.
Köpte ett par GKs för att test förra hösten men de känns stumma och tråkiga i jämförelse. Vågar knappt säga det men inser när jag skriver detta att jag har 5 par RH däck i verkstan varav två monterade. Det är 10 000 spänn. ?

Uteslutande Rene Herse de senaste 7 åren. Alternerar mellan 42 och 48mm slicks och 48mm mönstrat. Både standard och EL modellen. Har periodvis kört slanglöst men har insett att det är mer jobb än vad det är värt, lätt att skifta mellan olika däck då också beroende på väder och humör. De rullar så otrolig fint och slicksen ger ifrån sig ett fantastiskt ljud när det går undan på asfalt, de liksom sjunger. De mönstrade har fint grepp i blötan och rullar snabbt på landsvägen.
Köpte ett par GKs för att test förra hösten men de känns stumma och tråkiga i jämförelse. Vågar knappt säga det men inser när jag skriver detta att jag har 5 par RH däck i verkstan varav två monterade. Det är 10 000 spänn. ?
Gillar som dig möjligheten att byta däck eller däck/hjul. Det är då som du skriver, en fördel med att välja någon typ av innerslang. Kikade på "RH" däcken. De ligger rejält högt i pris. Men om de är fantastiska kanske det är värt det? Någon mer som kör med dem och har någon konstruktiv synpunkt?

En del spar i aktier och fonder. Andra i Rene Herse-däck. Det viktiga är att man hittat sig grej och är nöjd!

Kanske borde skaffa mig en vinkyl för lagring mellan varven.

Själv tycker jag tydligen att det är värt kostnaden. Men jo, de är dyra.

Rene herse har hävdat att gummit är 3mm tjockt i slitytan. Tydligen ca 1mm mer än de tillsynes väldigt lika GK slicks. Man får därmed många fler mil på dessa än GK slick.

HåkanC Inte något mönster på Conti GP5k AS TR. Behövs det inte
Nej, det behövs inte för den typ av cykling jag gör med den cykeln
Det är inget mönster på mina Compass Bon Jon Pass EL och de har jag haft i flera år (bara framdäcket kvar nu) och det har aldrig ställt till några problem för mig
anser du inte att 35mm är för smalt?
Jag ville prova René Herse-däck och det var tvunget att vara 622 eftersom fetare 584-däck (som jag helst skulle vilja ha) inte får plats, jag valde därför mellan deras 35 och 38mm och det blev 35mm Bon Jon Pass av flera anledningar:
  • I verkligheten är däcket 37-38mm på mina fälgar
  • Det är (nästan) 50g lättare jmf med 38mm-däcket
  • M fl
Det får inte plats så jättebreda däck i min ram+gaffel, skulle jag idag köpa en ram för att använda med fler hjul skulle jag välja en som kunde ta ~30mm breda däck på 622-hjul men även ~50mm breda däck på 584-hjul.

Jag har kört med Gravelking slick 42mm i år, de är lätta, rullar bra och hittills har jag (peppar, peppar) inte fått någon punka trots att jag ibland rullar på ganska oförlåtande underlag. Mönster känns i min mening helt övervärderat om man inte ska ut i lera eller på väldigt blött underlag.

Jag är väldigt imponerad av Gravelking SK grepp när jag bryter mig uppför branta grusbackar. Ligger ett nytt 43 mm hos postombudet som ska på fram. Dock tycker jag det blir lite sladdrigt när jag går ner mot 2,5 bar bak för god komfort. Det blir ostabilt i kurvorna när jag gasar på.

Jag tycker att Continental Terra Speed 40 mm är väldigt bra. Lämplig storlek, lämpligt mycket nabb för "typiska svenska förhållanden", åtminstone där jag cyklar, dvs mer gruscykling och mindre stenrös och mountainbiking. De presterar väl i labbtester också. Continental är bra på gummiblandningar.

De däcken har också varit lätta ta på och av jämfört många andra däck jag provat, men det beror ju på ens fälg en del förstås. Jag kör en basic DT Swiss aluminium. De går både få på och få av i fält med bara händerna utan däckjärn.

Jag har kört Gravelking SK och tyckt det varit rätt bra och hållbara, men det är några år sedan nu och de satt väldigt löst på fälgen svåra pumpa upp slanglöst och kändes inte riktigt pålitliga att de skulle sitta kvar vid extremt låga tryck.

Jag gillar ha lite hipster-prylar så cykeln inte ser så standard ut, vilket förstås innebar att continental trots att de är väldigt bra kändes ju lite för svensson, så numera kör jag Challenge Getaway Pro HTLR 40 mm (finns lite olika modeller, det är toppmodellen man vill ha). Har kört dem en säsong nu. Det är bra däck, liknande Terra Speed i känsla, presterar bra i labbtester och ser coola ut med sina klassiska ljusa däcksidor. De är dock inte användarvänliga, sitter tajt och pga tillverkningsteknik är de platta som bandspaghetti vid installation, och är ganska dyra. Terra Speed är ett bättre köp, men vill man ha lite mer ovanliga däck som ändå är väldigt bra prestanda på så kan man testa Challenge. Och de sitter inte såååå tajt som ryktet säger, de går få av och på i fält om man skulle behöva.

Då det gäller "nya" tekniken slanglöst så kan jag väl i viss mån hålla med om att den fortfarande 10+ år senare känns ny, för den har varit ganska dålig länge. Mycket bättre nu, men långt ifrån foolproof.

Jag började med slanglöst på gruscykel 2016 med de fälgprofiler och däckpassform som var vanligt då, och det var inte så roligt, djäklades väldigt mycket. Jag har emellertid hållit ut, och sen jag skaffat moderna fälgar med ordentligt tubeless-dike i profilen samt satsat på däck som sitter lagom tajt så har det blivit en mycket bättre upplevelse. Fortfarande ska jag väl säga att det är inte fantastiskt när man byter däck ibland, jag byter sommar och vinter, och i samband med byten så är det inte ovanligt att det djäklas, att fälgtejpen börjar läka, att gamla torra slanglös-smet-rester på däcket eller fälgen som gör att det sluter dåligt runt fälgkanten osv, så man måste vara noggrann och rengöra och greja. Även när man tycker sig varit noggrann kan det visa sig att hjulet inte håller luften lika bra som innan ändå. Jag bytte nyss till vinterdäck och framdäcket håller luften bra, medan bakdäcket håller luften som en latexslang ungefär. Orkar inte göra om det, hoppas det går till sig (ibland gör det efter några turen när smeten fått skaka runt och jobba in sig). Har man cykeln stående i långa perioder är det inte heller nån höjdare då man får en torkad smetklump i botten av däcket.

Så slang kan vara nice ibland, och kör man latex så blir rullmotståndet nästan lika lågt som med slanglöst, med nackdelen att man måste pumpa trycket inför varje pass, vilket man kanske gör ändå om man är däcktrycksnörd. Jag är inte jätteimponerad av de nya TPU-slangarna, lite för delikata, och vill man ha en snabbrullad version måste man välja de tunnaste och då blir de ännu mer delikata och då de blir så tunna tappar de luft ganska fort, inte lika fort som latex men ändå lufttryck-koll om det var 3 - 4 dar sedan sist. En tjockare variant kan vara som reservslang dock, lätt och tar liten plats. Jag använder dock heavy-duty butyl som reservslang för att ge mig själv lite mer mariginal för misstag ute i fält om jag behöver peta i en slang. Tubeless-pluggar utifrån funkar ofta bra dock. I år har jag inte haft någon punktering, förutom pyspunka i samband med däckbytet då...

Säger som @Froste : Tydligen är det värt det.?

Jag är ruggigt nöjd med RH-däcken. Kört många mil, olika däck och varianter och aldrig varit missnöjd på något vis. Man kan inte köra på stenkrossflisade asfaltsvägar för då letar sig grus in genom gummit tillslut, men det problemet finns inte alls på samma sätt om man cyklar grus. Punkar ytterst sällan och utsätter däcken för mycket skit. Pendling i stan ska nog ske på andra däck egentligen (även om jag pendlar på dem under vissa perioder) och perioden från när första flisen läggs ut till dess att man byter till vinterdäck är problematisk. Men det är också frånvaron av punkaskydd som ger den där galet härliga känslan i däcken. Har man vant sig är det svårt att cykla på annat.

Några noteringar:

- Mönster är överskattat på hårt grus. Behövs på gräs, jord och lera, men inte annars. Grepp på grus sitter i gummiblandningen och i huvudet, till lika delar. På snö och is ställs det ju också lite andra krav kanske..

- Man får ut ganska många mil för att vara riktigt mulliga findäck. Statusen på mina just nu: Extralight 32:or på asfaltscykel, 292 mil, ytterst lite slitage. Standard 35/38 på grus-/långfärdscykel, 400/500 mil, synligt slitage men långt från slut. De övriga två paren jag har har bara rullat runt 100 mil var och de är i nyskick. Jag har bara bytt ut ett par däck sedan jag började cykla RH och då byttes ett för att det hade en reva i däcksidan. Jag fördelar cyklingen på många cyklar och därför blir däcken ofta ganska gamla innan de byts, men jag har aldrig märkt att däcken blir hårda eller hala. Däremot blir de solblekta efter ett par år om man parkerar mycket utomhus, men det gör man ju inte så ofta med en cykel där bara däcken kostar 2000 kr kanske..?

- De mönstrade RH-däcken rullar förvånansvärt bra. Körde XC med deras största däck men där var de för sladdriga i däcksidorna (viker sig i kurvor och vid skråcykling), men har även ett par 38:or på en cykel och de är kalasbra. På den cykeln kör jag mönster bara för att det ser coolt ut och för att jag bytte till mig just den modellen på däck vid ett tillfälle.

Dylan Johnson som tävlar på den högsta nivån och är en en supernörd när det kommer till marginal gains och har valt att inte ha en däckssponsor. Detta för att kunna välja det bästa däcket för varje tävling. Han kör ofts Specialized pathfinder pro i 47mm.

Amerikanskt grus verkar kräva mer däck än europeiskt. Att ha mer än 40 mm i svenska förhållanden är nog overkill för de flesta. Är man en stor kille kan det vara nice ändå och det gör mindre om man har lite tyngre hjul. Större däck gör viss skillnad i vikten som små klenisar som jag själv märker av (tror sig märka av i alla fall).

Jag är väldigt imponerad av Gravelking SK grepp när jag bryter mig uppför branta grusbackar. Ligger ett nytt 43 mm hos postombudet som ska på fram. Dock tycker jag det blir lite sladdrigt när jag går ner mot 2,5 bar bak för god komfort. Det blir ostabilt i kurvorna när jag gasar på.
Du kanske har onödigt smal fälgar? Jag har kört GK 43 på fälg med 29 mm innerbredd och det är hur stabilt som helst nedåt 1,5 bar (när jag glömt att pumpa på ett tag, ähum). Edit: Mina var dock inte slicks, utan de där som sprätter grus på underröret, vad de nu heter. ?

---------

Åsikt: Om man bara verkligen ska cykla grus ser jag ingen som helst anledning att köpa smalare däck än så. Själv har jag satt på 2,25:or för den fina komforten på sörmländskt makadam. Skillnaden i rull är marginell på grus men betydlig på asfalt.

Kanske borde skaffa mig en vinkyl för lagring mellan varven.

Själv tycker jag tydligen att det är värt kostnaden. Men jo, de är dyra.

Rene herse har hävdat att gummit är 3mm tjockt i slitytan. Tydligen ca 1mm mer än de tillsynes väldigt lika GK slicks. Man får därmed många fler mil på dessa än GK slick.
Låter intressant. Kikade på "RH"s webbsida. Jag får testa vid tillfälle.

Jag har kört med Gravelking slick 42mm i år, de är lätta, rullar bra och hittills har jag (peppar, peppar) inte fått någon punka trots att jag ibland rullar på ganska oförlåtande underlag. Mönster känns i min mening helt övervärderat om man inte ska ut i lera eller på väldigt blött underlag.
Kör du butylslang eller tubless?

Säger som @Froste : Tydligen är det värt det.?

Jag är ruggigt nöjd med RH-däcken. Kört många mil, olika däck och varianter och aldrig varit missnöjd på något vis. Man kan inte köra på stenkrossflisade asfaltsvägar för då letar sig grus in genom gummit tillslut, men det problemet finns inte alls på samma sätt om man cyklar grus. Punkar ytterst sällan och utsätter däcken för mycket skit. Pendling i stan ska nog ske på andra däck egentligen (även om jag pendlar på dem under vissa perioder) och perioden från när första flisen läggs ut till dess att man byter till vinterdäck är problematisk. Men det är också frånvaron av punkaskydd som ger den där galet härliga känslan i däcken. Har man vant sig är det svårt att cykla på annat.

Några noteringar:

- Mönster är överskattat på hårt grus. Behövs på gräs, jord och lera, men inte annars. Grepp på grus sitter i gummiblandningen och i huvudet, till lika delar. På snö och is ställs det ju också lite andra krav kanske..

- Man får ut ganska många mil för att vara riktigt mulliga findäck. Statusen på mina just nu: Extralight 32:or på asfaltscykel, 292 mil, ytterst lite slitage. Standard 35/38 på grus-/långfärdscykel, 400/500 mil, synligt slitage men långt från slut. De övriga två paren jag har har bara rullat runt 100 mil var och de är i nyskick. Jag har bara bytt ut ett par däck sedan jag började cykla RH och då byttes ett för att det hade en reva i däcksidan. Jag fördelar cyklingen på många cyklar och därför blir däcken ofta ganska gamla innan de byts, men jag har aldrig märkt att däcken blir hårda eller hala. Däremot blir de solblekta efter ett par år om man parkerar mycket utomhus, men det gör man ju inte så ofta med en cykel där bara däcken kostar 2000 kr kanske..?

- De mönstrade RH-däcken rullar förvånansvärt bra. Körde XC med deras största däck men där var de för sladdriga i däcksidorna (viker sig i kurvor och vid skråcykling), men har även ett par 38:or på en cykel och de är kalasbra. På den cykeln kör jag mönster bara för att det ser coolt ut och för att jag bytte till mig just den modellen på däck vid ett tillfälle.
Låter lovande! Tack för bra input!

Dylan Johnson som tävlar på den högsta nivån och är en en supernörd när det kommer till marginal gains och har valt att inte ha en däckssponsor. Detta för att kunna välja det bästa däcket för varje tävling. Han kör ofts Specialized pathfinder pro i 47mm.

Gillar Dylans filmer och innehåll. Ger bra råd och bekräfta andra gånger egna lösningar.

Amerikanskt grus verkar kräva mer däck än europeiskt. Att ha mer än 40 mm i svenska förhållanden är nog overkill för de flesta. Är man en stor kille kan det vara nice ändå och det gör mindre om man har lite tyngre hjul. Större däck gör viss skillnad i vikten som små klenisar som jag själv märker av (tror sig märka av i alla fall).
Gällande däcksbredd och åkarens vikt, så har jag samma erfarenhet. Fet åkare - feta däck. ;-)

Du kanske har onödigt smal fälgar? Jag har kört GK 43 på fälg med 29 mm innerbredd och det är hur stabilt som helst nedåt 1,5 bar (när jag glömt att pumpa på ett tag, ähum). Edit: Mina var dock inte slicks, utan de där som sprätter grus på underröret, vad de nu heter. ?

---------

Åsikt: Om man bara verkligen ska cykla grus ser jag ingen som helst anledning att köpa smalare däck än så. Själv har jag satt på 2,25:or för den fina komforten på sörmländskt makadam. Skillnaden i rull är marginell på grus men betydlig på asfalt.
Vilket märke och modell har du på dina 2,25:or?

Inte testat särskilt många men kör S-works pathfinder 42mm och är väldigt nöjd med dessa ur aspekterna rullmotstånd och 0 punkteringar så här långt. Hade gärna haft lite mer grepp i svängar men man kan inte få allt :)

Senast ändrad:
Det går såklart med slicks även på grus men helst vill jag ha mönster på däcken, det gör en klar skillnad i stabilitet på vissa grusunderlag. .

Jag cyklar väldigt blandad terräng inkl mycket asfalt på min cykel och därför väljer jag ofta feta slicks. Men cyklar jag specifikt grusväg så vill jag gärna ha mönstrade däck. Det är just rullgruset på sportgrusvägar som känns risky på 48mm släta däck. Där tycker jag att nabbarna på RHs däck lyckas bita sig ner i det fasta underlaget. Med slicks surfar man ovanpå. Helt ok när det går undan på raka vägar men i skarpa 90 graders kurvor kan det bli intressant.

Svenska grusvägar kan se ut såhär och på många andra vis. Men jo, generellt kan man köra en gammal Volvo i 70 knyck på grusvägarna i Svedala. Det är ofta betydligt skumpigare och mycket washboard i vissa delar av USA där jag har cyklat mycket.
IMG_6382.jpeg

Jag cyklar väldigt blandad terräng inkl mycket asfalt på min cykel och därför väljer jag ofta feta slicks. Men cyklar jag specifikt grusväg så vill jag gärna ha mönstrade däck. Det är just rullgruset på sportgrusvägar som känns risky på 48mm släta däck. Där tycker jag att nabbarna på RHs däck lyckas bita sig ner i det fasta underlaget. Med slicks surfar man ovanpå. Helt ok när det går undan på raka vägar men i skarpa 90 graders kurvor kan det bli intressant.
Det är samma som jag upplever, särskilt på hårt underlag med rullgrus ovanpå är det stabilare med mönster, tror det beror på att med slicks blir det två släta ytor för gruset att rulla mellan.

lite antireklam: mina rene herse naches pass extralight delaminerar på insidan av slitbanan, blir buckliga och börjar låta schfzzzfs schfzzzfz högt och irriterande, som bromsbelägg som skrapar typ, efter 100-200 mil. tre däck har gått samma öde till mötes, börjar tröttna på att reklamera nu. och sen skar jag upp en sidovägg på grovt sprängstensgrus precis när jag bildat uppfattningen att det inte var nån fara på sådant underlag. men visst, jag borde begripit bättre.

skulle vara intressant att testa rat trap pass istället för veta om det är just naches pass som är problemet, men kommer ju inte chansa på så dyra däck igen. som jämförelse passerade race king protection just 600 mil på en annan cykel, fortfarande helt okej, rullar bättre än nya.

Tillbaka
Topp