Veloviewer Explorer Tiles

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Ännu ett meningslöst mått att mäta för oss dom kan göra mer än myscykla och dricka kaffe i flanellskjorta.

Kort sagt, 2015 introducerade Ben Lowe Explorer score och största möjliga kvadrat på/genom Veloviewer https://blog.veloviewer.com/veloviewer-explorer-score-and-max-square/ Snabbspolat till 2022 och det finns numer en global heatmap https://blog.veloviewer.com/veloviewer-explorer-tiles-global-heatmap/

Det roliga här, tycker jag, är inte bara att jaga en siffra utan också se var man själv (och kanske ingen annan heller) tidigare loggat (och synkat) en aktivitet vilket kan få en att utforska nya områden t.ex Småland ser ut att kunna ha stor potential
IMG_0398.jpeg

medan det uppenbart finns flitiga upptäckare i både Östergötland och Västergötland

IMG_0396.jpeg

IMG_0397.jpeg

För en oinsatt. Är största kvadrat där man någonsin cyklat eller är det under ett pass. Jag skulle (för ovanlighetens skull) troligen ligga bra till om det är "under livstid".

För en oinsatt. Är största kvadrat där man någonsin cyklat eller är det under ett pass.
Det verkar, åtminstone till viss del, slumpmässigt!
För mig finns det tex markerade rutor där jag inte har varit och även helt omarkerade rutor där jag regelbundet cyklar
Jag har tex aldrig cyklat här
Veloviewer_tiles_etuna.png

Däremot brukar jag regelbundet cykla här
Veloviewer_tiles_stumsnäs.png

Det vore därför bra att kunna spåra baklänges från ruta till sparad tur i Strava,
allra helst genom att bara klicka i rutan.

Det verkar, åtminstone till viss del, slumpmässigt!
För mig finns det tex markerade rutor där jag inte har varit och även helt omarkerade rutor där jag regelbundet cyklar
Jag har tex aldrig cyklat här
Visa bilaga 661675

Däremot brukar jag regelbundet cykla här
Visa bilaga 661676

Det vore därför bra att kunna spåra baklänges från ruta till sparad tur i Strava,
allra helst genom att bara klicka i rutan.
Har du kopplat ditt Strava-konto till Veloviewer (och synkat dem) dyker dina aktiviteter upp i kartan, annars inte. Har man gjort det kan man också se kartvyn på Veloviewer vilka aktiviteter som gått genom vilken tile (men av förklarliga skäl inte aktiviter som man tycker saknas i en enskild tile). I gratisversionen är man begränsad till 25 aktiviteter, vilket förstås påverkar utafallet

Exempelvis som nedan. Den vita tilen är, av mig, inte besökt. De andra har minst en aktivitet.
Screenshot 2023-10-23 at 09.56.00.png

Senast ändrad:
Fast det kan ju iofs vara folk som cyklat där utan att logga. Sånna som jag t.ex. ?
Så kommer det alltid att vara, kartan har en rejäl dos partisk baserat på urval av individer som loggar (i Strava) och använder Veloviewer. Men tänkte att en tråd som denna kanske inspirerar folk till att upptäcka lite mer utanför deras komfortzon?

För en oinsatt. Är största kvadrat där man någonsin cyklat eller är det under ett pass. Jag skulle (för ovanlighetens skull) troligen ligga bra till om det är "under livstid".
Det beror på hur du vill filtrera dina aktiviteter. Ett mått kan vara per kalenderår, en annan med bara aktiviteter där man cyklat själv, på enhjuling eller med släpvagn.

Men jag valde att visa endast de rutor jag har besökt
Visa bilaga 661682

Besök som alltså verkar vara mer eller mindre slumpmässiga, eller helt saknas i andra fall.
Därför skulle det vara bra att kunna spåra "baklänges" från ruta till Strava
Gissar att det kan ha att göra med att du kör free och därför synkar inte veloviewer in dina aktiviteter korrekt för att rita en komplett heatmap.

Gissar att det kan ha att göra med att du kör free och därför synkar inte veloviewer in dina aktiviteter korrekt för att rita en komplett heatmap.
Det kan jag förstå
Men varför markerar Velowier dessutom brickor helt slumpmässigt(?)?
Veloviewer_tiles_etuna.png

De flesta ifyllda brickor är iofs där jag brukar cykla, men varför öht hitta på var jag skulle ha varit?
Det är därför det skulle vara bra att kunna spåra "baklänges" från ruta till Strava

Så här ser iaf min Skånekarta ut - frågan är var man kan klämma in störst kvadrat / kluster utan att bli för blöt om fötterna? Kan expandera 2 tiles åt öster innan Vombsjön och 4 tiles söder/öster innan Östersjön tar vid. Kanske satsa på Tornquistzonen ?
Screenshot 2023-10-23 at 13.53.59.png

I varje ifylld ruta ska du kunna se det spår/den aktivitet som fyllt i den, åtminstone i
https://veloviewer.com/athlete/[ditt Strava-ID]/activities om du väljer kartvyn som i exemplet jag gav i mitt redigerade inlägg ovan.
Tack
Det verkar vara den här begränsningen som ställer till det
"Restricted to 25 activities for free users"
Åtminstone för en snåljåp som mig.

<REDIGERAT>
Fast ngt fel verkar det ändå vara, åtminstone med datumen för så här står det under
"Free vs PRO
The free version of VeloViewer allows a one-off sync of your most recent 25 activities along with 250 segments from those activities."
För mig är det de 25 äldsta stravaaktiviteterna som Veloviewer har läst in.

Senast ändrad:
Kul med en tiling-tråd. Jag började tila 2019 och har fortsatt med det sedan dess. Är 31:a på världsrankingen med min 75 x 75 Max Square så det är många mil och timmar jag har ägnat åt tiling de senaste åren...

Om man är intresserad av tiling så rekommenderas strava club Ride Every Tile. Tillhörande hemsida Ride Every Tile är det bästa stället för att hitta information om tiling rent allmänt. Rekommenderas varmt.

Ben Lowe / Veloviewer är originalet (kräver Pro/Pro+ abonnemang), men numera kan man även använda Statshunter (gratis) och Squadrats (gratis). Jag använder alla tre.

Så här ser min 75 x 75 Max Square ut i Statshunter:
75x75.jpg

Den vanligaste frågan jag får angående tiling är "varför?" För mig handlar tiling om att utforska nya platser där man aldrig har varit förut. Att uppleva och se saker som man inte kommer att glömma i första taget, som t ex den här soluppgången:

lägern.jpg

Jag tycker det här verkar roligt, jag har precis "hittat" velowiever men inte aktivt kört igång.kanske är dags!

Jag har några funderingar dock.
Jag bor i Uppsala, Ekoln kommer ju väldigt snabbt, hur funkar det med tiles som består av 100%vatten?

Och sen Ärna, militär flygplats , jag skulle gärna cykla där, men det är ju totalt stängt. Då är det ju omöjligt att få en stor ruta?

Man får börja med att (själv) välja vilka aktivetstyper man vill tillgodoräkna sig, därefter utgå från en plats som ger ett område lämplig för dessa aktivitetstyper (samt tillräckligt långt från permanent avlysta områden). Det är förstås en fördel om platsen även kan vara nära där man bor men förr eller senare kommer man behöva röra sig en relativt lång bit för att upptäcka nya tiles.

Kul med en tiling-tråd.
Kul med fler "GPS-lekar".
Utan att ha kollat närmare på de du länkar till verkar de för mig ha en del gemensamt med

Men det är kul att det finns alternativ till
M fl

Jag tycker det här verkar roligt, jag har precis "hittat" velowiever men inte aktivt kört igång.kanske är dags!

Jag har några funderingar dock.
Jag bor i Uppsala, Ekoln kommer ju väldigt snabbt, hur funkar det med tiles som består av 100%vatten?

Och sen Ärna, militär flygplats , jag skulle gärna cykla där, men det är ju totalt stängt. Då är det ju omöjligt att få en stor ruta?
Den allmänt vedertagna definitionen på att tila är "To visit as many tiles as you can, using only human power. Typically, "tilers" ride their bike to get a tile, but some tiles are difficult - perhaps up a mountain or on a lake - you may need to walk, climb, swim or kayak to those."
För egen del så har jag hanterat större sjöar antingen med vinterpromenader på is, eller med paddling under sommarhalvåret.
För eller senare när börjar bygga upp sin Max Square så kommer man dock att upptäcka "Impossible Tiles" som begränsar vidare expansion åt ett givet vädersträck. När man är begränsad i både nordlig/sydlig rikting eller västlig/ostlig rikning så vet du hur stor din Max Square kan bli rent teoretiskt i det givna området. Jag har kommit till det läget nu, begränsad av Vättern västerut och Östersjön österut...

För att inte bli begränsad av "Impossible Tiles" så kan man prioritera sitt Max Cluster istället för Max Square.
Ride Every Tile:
maxcluster.jpg

Kul med en tiling-tråd. Jag började tila 2019 och har fortsatt med det sedan dess. Är 31:a på världsrankingen med min 75 x 75 Max Square så det är många mil och timmar jag har ägnat åt tiling de senaste åren...

Om man är intresserad av tiling så rekommenderas strava club Ride Every Tile. Tillhörande hemsida Ride Every Tile är det bästa stället för att hitta information om tiling rent allmänt. Rekommenderas varmt.

Ben Lowe / Veloviewer är originalet (kräver Pro/Pro+ abonnemang), men numera kan man även använda Statshunter (gratis) och Squadrats (gratis). Jag använder alla tre.

Så här ser min 75 x 75 Max Square ut i Statshunter:
Visa bilaga 661846

Den vanligaste frågan jag får angående tiling är "varför?" För mig handlar tiling om att utforska nya platser där man aldrig har varit förut. Att uppleva och se saker som man inte kommer att glömma i första taget, som t ex den här soluppgången:

Visa bilaga 661847
Hoppla, världsrekordhållare?

Imponerande! Hur mycket planering (vid skrivbordet och ute i spenaten) tog det innan rekordförsöket?
Det var många timmar planering som gick åt för detta. Först för att hitta ett lämpligt tilingområde någonstans i Sverige, dvs ett 25 x 25 område som är platt, har många vägar, stor andel asfalterade vägar, inga "impossible tiles" typ större sjöar, osv.
Men det som tog absolut mest tid var att skissa upp tilingrutten och försöka optimera den så gott som möjligt. Att ta fram en rutt för att klara av ett visst antal tiles inom ett givet område är ju ett exempel på ett "handelsresandeproblem" där ett antal tiles (noder) ska besökas i godtycklig ordning med minsta möjliga kostnad i form av tid. Den typen av optimeringsproblem blir snabbt väldigt komplexa att lösa när antalet noder ökar.

Den allmänt vedertagna definitionen på att tila är "To visit as many tiles as you can, using only human power. Typically, "tilers" ride their bike to get a tile, but some tiles are difficult - perhaps up a mountain or on a lake - you may need to walk, climb, swim or kayak to those."
För egen del så har jag hanterat större sjöar antingen med vinterpromenader på is, eller med paddling under sommarhalvåret.
För eller senare när börjar bygga upp sin Max Square så kommer man dock att upptäcka "Impossible Tiles" som begränsar vidare expansion åt ett givet vädersträck. När man är begränsad i både nordlig/sydlig rikting eller västlig/ostlig rikning så vet du hur stor din Max Square kan bli rent teoretiskt i det givna området. Jag har kommit till det läget nu, begränsad av Vättern västerut och Östersjön österut...

För att inte bli begränsad av "Impossible Tiles" så kan man prioritera sitt Max Cluster istället för Max Square.
Ride Every Tile:
Visa bilaga 661912
Allright! Allright!
Tack för bra svar!!

Max cluster får det bli då i så fall. För nån form av aktiv militärbas är i vägen

Det var många timmar planering som gick åt för detta. Först för att hitta ett lämpligt tilingområde någonstans i Sverige, dvs ett 25 x 25 område som är platt, har många vägar, stor andel asfalterade vägar, inga "impossible tiles" typ större sjöar, osv.
Men det som tog absolut mest tid var att skissa upp tilingrutten och försöka optimera den så gott som möjligt. Att ta fram en rutt för att klara av ett visst antal tiles inom ett givet område är ju ett exempel på ett "handelsresandeproblem" där ett antal tiles (noder) ska besökas i godtycklig ordning med minsta möjliga kostnad i form av tid. Den typen av optimeringsproblem blir snabbt väldigt komplexa att lösa när antalet noder ökar.
Hitta ett lämpligt område??

Bor du inte ens där?
Higher level stuff!! :)

Är 25x25 startrutan/minimi som räknas?

Nja, nog tycker jag att de är besläktade; Besöka rutor eller besöka gator/vägar
Såå stor skillnad är det väl inte?
I den meningen att båda är pinn-/poängjakt baserat på human effort så ja men eftersom varje tile är lika stor och inte viktad per mängd farbar väg samt bara behöver en GPS-punkts loggning för att vara "tagen" medan Wanderer är ackumulerad sträcka skulle jag säga att de är ganska olika i hur på poängen / pinnarna samlas.

Jag kan lätt öka min poäng i Wanderer genom att cykla (nästan) valfri villagata i byn där jag bor men för att få en tile till måste jag söka mig minst 2 mil bort (fågelvägen).

I den meningen att båda är pinn-/poängjakt baserat på human effort så ja men eftersom varje tile är lika stor och inte viktad per mängd farbar väg samt bara behöver en GPS-punkts loggning för att vara "tagen" medan Wanderer är ackumulerad sträcka skulle jag säga att de är ganska olika i hur på poängen / pinnarna samlas.

Jag kan lätt öka min poäng i Wanderer genom att cykla (nästan) valfri villagata i byn där jag bor men för att få en tile till måste jag söka mig minst 2 mil bort (fågelvägen).
Men det är tvärtom oxå.
Tilen behöver du bara "nudda", i wandrer behöver du ta varje "unik väg/stig inom tilen", vilket kan vara/är både svårt, kul och utmanande...

Ja, det är också (självklart) tvärtom också, vilket jag trodde mig påstå i mitt inlägg. Två olika smaker, vanilj eller choklad, på liknande idé/koncept

Dock har inte Wandrer något koncept om tiles utan använder administrativa områden för framsteg, topplistor mm och man behöver inte ha ett osammanhängande nätverk av vägar täckta för att sträckan ska räknas, varje del mellan två GPS-öoggade punkter räknas.

I båda varianterna baseras alla siffror på ett ganska litet urval individer då det kräver flera aktiva handlingar för att vara med. I fallet VV Explorer tiles tänker jag att det är ett mindre problem då man behöver planera betydligt mer för att få ihop en stor kvadrat eller ett stort kluster medan det i Wandrer räcker med att variera sig lite för att "förbättra sig".

Oavsett vilket så menar jag därmed att Wandrer förtjänar en egen tråd ?

Hitta ett lämpligt område??

Bor du inte ens där?
Higher level stuff!! :)
Det hade inte varit möjligt att genomföra i Östergötland där jag bor. För många sjöar ivägen samt rent allmänt för svårtilat. På hemmaplan snittar jag ungefär 13 tiles/h när jag är ute och tilar. En 25 x 25 kvadrat = 625 tiles, så det skulle innebära runt 48 h i ren cykeltid, exklusive stopptid. Jag har långcyklat i många år och vet mycket väl hur länge jag kan cykla utan sömn. Vill helst inte köra längre än 40 h non-stop. Efter det börjar det bli farligt. Så jag letade upp ett geografiskt område (västgötaslätten) där jag kunde förvänta mig att klara av de 625 rutorna på runt 36 h i ren cykeltid.

"Är 25x25 startrutan/minimi som räknas?"
- Förstår inte riktigt frågan. Vad menar du?

Det hade inte varit möjligt att genomföra i Östergötland där jag bor. För många sjöar ivägen samt rent allmänt för svårtilat. På hemmaplan snittar jag ungefär 13 tiles/h när jag är ute och tilar. En 25 x 25 kvadrat = 625 tiles, så det skulle innebära runt 48 h i ren cykeltid, exklusive stopptid. Jag har långcyklat i många år och vet mycket väl hur länge jag kan cykla utan sömn. Vill helst inte köra längre än 40 h non-stop. Efter det börjar det bli farligt. Så jag letade upp ett geografiskt område (västgötaslätten) där jag kunde förvänta mig att klara av de 625 rutorna på runt 36 h i ren cykeltid.

"Är 25x25 startrutan/minimi som räknas?"
- Förstår inte riktigt frågan. Vad menar du?
Sjukt imponerande, känns svårslaget.

Tillbaka
Topp