Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Jodå, och Norco Sight också. Personligen tycker jag ht är skitkul, det är ju därför jag hänger i den här tråden, men kämpar man (eller sambon) med att känna sig trygg utför så är det synd att låsa in sig på det. Flack gaffelvinkel och lång hjulbas gissar jag är de främsta trygghetsfaktorerna, men man ska nog inte räkna bort att ha en bakända som inte studsar runt när det blir stökigt.
Men det förutsätter ändå att man vågar hålla lite fart nedför. Om problemet är att våga släppa på så blir kanske inte effekten av en fs lika tydlig?

Men det förutsätter ändå att man vågar hålla lite fart nedför. Om problemet är att våga släppa på så blir kanske inte effekten av en fs lika tydlig?
kanske inte men det men om jag inte blandar ihop folk så var alternativet att gaffla ner något i förhoppning att skapa någon form av "xc" fördel och då tror jag du blandat ihop kortlekarna lite.
Låt cykeln vara alternativt skaffa en lämpligare cykel.

Transition Smuggler är en möjlighet men 60 000 är ju lite mer än att byta gaffel eller göra inget alls.

Tänker lite tvärtom. Jag lärde mig cykla på en HT, men egentligen var det inte fören jag kört FS ett år som jag blev bra på att cykla HT.

HT behöver fart för att få flyt. En FS hjälper till mer med sin inbyggda mjukhet.

Det är på en FS man kan lära sig släppa på, så att man sen kan göra det även på HT.

MEN det är ju betydligt dyrare med en bra FS.
Och om man nu ska börja på HT så är en Laufey helt rätt typ av cykel.

kanske inte men det men om jag inte blandar ihop folk så var alternativet att gaffla ner något i förhoppning att skapa någon form av "xc" fördel och då tror jag du blandat ihop kortlekarna lite.
Låt cykeln vara alternativt skaffa en lämpligare cykel.

Transition Smuggler är en möjlighet men 60 000 är ju lite mer än att byta gaffel eller göra inget alls.
Ja, jag blev som sagt fundersam efter @Tore krok inlägg och började fundera men insåg ganska snart att jag var helt fel ute :)

Tänker lite tvärtom. Jag lärde mig cykla på en HT, men egentligen var det inte fören jag kört FS ett år som jag blev bra på att cykla HT.

HT behöver fart för att få flyt. En FS hjälper till mer med sin inbyggda mjukhet.

Det är på en FS man kan lära sig släppa på, så att man sen kan göra det även på HT.

MEN det är ju betydligt dyrare med en bra FS.
Och om man nu ska börja på HT så är en Laufey helt rätt typ av cykel.
Tack för bra input. Har gått i tankarna att skaffa även en fs. Det hade såklart varit kul att se effekten på cyklingen och om min sambo upplever stor skillnad. Man ska kanske hyra en fs en helg för att se om det gör någon stor skillnad för upplevelsen.

Stort tack alla som engagerat sig och orkat förklara :love:

Min kombo , kör 130 slag men med en reverse angle spacer (så får geon av 140mm) men den lite styvare fjädringen o mindre geon förändring av en 130.

Xc/stig. Med gc o ft däck.
IMG_20231025_163323_803.jpg

Stök/enduro, assegai 2.5 exo+ med rekon 2.6 exo+.
IMG_20231026_094050_229.jpg

Första försöket att filma mig själva, på ett litet hopp på helstel. Tyvärr verkar det att säsongen har tagit slut för de flesta, så lippen på hopp är borta, därför blev resultatet tyvärr riktigt mesigt.
Dock intressant att ser att cykeln med sin 500 mm reach nästan verkar små till min 179 cm.

PXL_20231029_144519305_exported_37109~2.jpg

Transition har gjort den perfekta buskul HT ramen, dessutom med sliding dropouts! Och in de två snyggaste färgerna som finns.

2024_TransAM_Gallery1.jpg

2024_TransAM_Gallery2.jpg

EDIT: ser nu att sadelrörsvinkeln är för brant för min smak

Transition har gjort den perfekta buskul HT ramen, dessutom med sliding dropouts! Och in de två snyggaste färgerna som finns.

Visa bilaga 663569

Visa bilaga 663570

EDIT: ser nu att sadelrörsvinkeln är för brant för min smak
Hur är egentligen en sån att trampa längre på?

76.5° motför min nuvarande 73° resulterar i sadeln 5cm längre fram för min sadelhöjd. Det är rätt mycket

Hur är egentligen en sån att trampa längre på?

76.5° motför min nuvarande 73° resulterar i sadeln 5cm längre fram för min sadelhöjd. Det är rätt mycket

Jag vet inte hur mycket slag du har nu, men vinklar på TransAM blir nästan 2 grad brantare vid sag.

Slog till på ett beggat honzo ramkit som snart är en komplett cykel. Kom med monsterdropper på 200mm, köpte TRP bromsar och behöll hjul med en udda men skön däck-kombo. Sjukt taggad på provcykling nu.

Bilagor

• IMG_4287.jpeg
    IMG_4287.jpeg
    652.3 KB · Besök: 103
  • IMG_4289.jpeg
    IMG_4289.jpeg
    658.2 KB · Besök: 97
Den ser sjukt låg ut , du måste gaffla upp!
Va!?
nä, isf har jag fel ram, jag föredrar kort slag / helstel & äkta gensvar från cykeln före massa slaglängd och mindre teknik från chauffören. Men lågt BB är de absolut. Nu 165mm vevar så får se om det kompenserar eller om jag kör ihjäl klingan.

Framförallt för att flacka ut för branta gaffelvinkeln lite.
tror jag kommer trivas, men lovar att återkomma efter test ?
För referens trivs jag på denna som i helstel har liknande höjd på BB och inte så flack gaffelvinkel.

Bilagor

• IMG_3967.jpeg
    IMG_3967.jpeg
    620.8 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
För referens trivs jag på denna som i helstel har liknande höjd på BB och inte så flack gaffelvinkel.
Den funka för mig och mina ändamål sett till gaffelvinkel & BB höjd (för övrigt original). Jag fördärvade den med en mudhugger dock.

Bilagor

• IMG_4324.jpeg
    IMG_4324.jpeg
    1.5 MB · Besök: 73

Har gaffeln 140 mm slag? Det räcker väl. Men gaffelrörsvinkeln är 65,5 grad utan sag, som blir mellan 67 och 67,5 grad vid sag. Det är lite på brantare sidan, men inte så farligt. Min Honzo ST var 2 grad brantare. En flackare gaffelrörsvinkel ger dock en mer aktiv gaffel.

Har gaffeln 140 mm slag? Det räcker väl. Men gaffelrörsvinkeln är 65,5 grad utan sag, som blir mellan 67 och 67,5 grad vid sag. Det är lite på brantare sidan, men inte så farligt. Min Honzo ST var 2 grad brantare. En flackare gaffelrörsvinkel ger dock en mer aktiv gaffel.
66.5 gaffelvinkel, 120 slag gaffel och 315mm bb höjd såsom original Honzo. Mitt största aber är att rekon-gaffeln sviktar när man häver sig fram, tappar lite gensvar vid tramp.

66.5 gaffelvinkel, 120 slag gaffel och 315mm bb höjd såsom original Honzo. Mitt största aber är att rekon-gaffeln sviktar när man häver sig fram, tappar lite gensvar vid tramp.

OK, en lite gamlare Honzo. Då är gaffelrörsvinkeln på branta sidan. En bättre, och lite längre, gaffel skulle vara en bra uppgradering, t.ex. en Pike Select.

Den går nog att cykla på i sitt nuvarande utförande.
Går det att cykla med en Select gaffel när det finns Ultimate?

Såklart går det att köra på. En Pike Select gaffel dock är en riktigt stor uppgradering. En Ultimate är ännu lite bättre men inte mycket.

Jag kör själva dock mest helstel.

Den går nog att cykla på i sitt nuvarande utförande.
Går det att cykla med en Select gaffel när det finns Ultimate?

Om man ska döma gafflar rakt av utifrån sitt pris så är det kanska stort kliv mellan Recon och Pike, och ganska litet mellan Pike Select och Pike Ultimate.

Det handlar ju inte om att "man måste ha det värsta", men Recon är rätt lite gaffel..

Jag föredrar faktiskt Pike Select framför Ultimate (Charger 2.1). Av någon anledning får jag inte Ultimate att bli riktigt bra vid stötar i låg hastighet, tänk ”teknisk plattcykling”. Går det fort utför vaknar den liksom till och känns t o m mkt bra, men det är för sällan i min cykling. Då känns Select (p g a dålig cyklist/mekaniker? ?) bättre...

Såklart går det att köra på. En Pike Select gaffel dock är en riktigt stor uppgradering. En Ultimate är ännu lite bättre men inte mycket.

Jag kör själva dock mest helstel.
Självklart så är det ett enormt kliv från en Recon till Pike.
Drygade mig mest på samma sätt som du dryga dig kring gaffelvinkeln.
JakobD kan nog ha kul på sin cykel trots en gaffelvinkel på 66.5 grader.

Passar på att slänga in en bild på en av mina före detta flacka hardtails.

Bilagor

• IMG_9470.png
    IMG_9470.png
    700.1 KB · Besök: 74
Självklart så är det ett enormt kliv från en Recon till Pike.
Drygade mig mest på samma sätt som du dryga dig kring gaffelvinkeln.
JakobD kan nog ha kul på sin cykel trots en gaffelvinkel på 66.5 grader.

Passar på att slänga in en bild på en av mina före detta flacka hardtails.

Ja, såklart kan man har kul! Flackare gaffelrörsvinkeln har dock varit största uppgraderingen jag har haft på en MTB, eller kanske i samma storlek som uppgraderingen från 26" till 29" hjul. En bättre gaffel är roligt, men inte så viktigt. Efteråt så tänker jag nu att jag borde har köpt en angleset till min Honzo ST. Då har den varit som Jakobs Honzo är nu. Tycker att lite flackare är ännu bättre, men det är klart inte så dåligt än gamla 71 grad (vid sag).

Ja, såklart kan man har kul! Flackare gaffelrörsvinkeln har dock varit största uppgraderingen jag har haft på en MTB, eller kanske i samma storlek som uppgraderingen från 26" till 29" hjul. En bättre gaffel är roligt, men inte så viktigt. Efteråt så tänker jag nu att jag borde har köpt en angleset till min Honzo ST. Då har den varit som Jakobs Honzo är nu. Tycker att lite flackare är ännu bättre, men det är klart inte så dåligt än gamla 71 grad (vid sag).
Kollar man på en cykel med flack gaffelvinkel kontra en cykel med brant gaffelvinkel för att köra lite stökigare stig i stockholm så håller jag med om att den flackare cykeln antagligen skulle vara det bättre valet.
Men enligt min erfarenhet så kan en cykel känns rätt konstig om man gafflar upp den för mycket. Som du säger är nog ett angelset ett bättre allternativ. Personligen tror jag allt över 130mm i slag kommer känns märkligt på den ramen.

Kollar man på en cykel med flack gaffelvinkel kontra en cykel med brant gaffelvinkel för att köra lite stökigare stig i stockholm så håller jag med om att den flackare cykeln antagligen skulle vara det bättre valet.
Men enligt min erfarenhet så kan en cykel känns rätt konstig om man gafflar upp den för mycket. Som du säger är nog ett angelset ett bättre allternativ. Personligen tror jag allt över 130mm i slag kommer känns märkligt på den ramen.

Det berör på dina preferenser. För mig har den Honzo lite för brant sadelrörsvinkel och lite för låg vevlager. Så allt, förutom kanske reach, skulle blir bättre för mig med en längre gaffel. Samma effekt uppnås, om än begränsat, med en angle spacer:

reverse-components-05-angle-spacer-01229-979653.jpg

Jag föredrar faktiskt Pike Select framför Ultimate (Charger 2.1). Av någon anledning får jag inte Ultimate att bli riktigt bra vid stötar i låg hastighet, tänk ”teknisk plattcykling”. Går det fort utför vaknar den liksom till och känns t o m mkt bra, men det är för sällan i min cykling. Då känns Select (p g a dålig cyklist/mekaniker? ?) bättre...
Jag upplevde min Lyrik ultimate precis så, tills jag sänkte trycket med 2-3 psi, då blev den plötsligt följsam. Fast inte lika silkeslen som min grip2 Fox34.

Jag upplevde min Lyrik ultimate precis så, tills jag sänkte trycket med 2-3 psi, då blev den plötsligt följsam. Fast inte lika silkeslen som min grip2 Fox34.
Jag bytte också till Grip2, mkt nöjd! (snavade över ett superpris på Fox 36 på bikester, hade först tänkt mig en Fox 34) ?

Jag bytte också till Grip2, mkt nöjd! (snavade över ett superpris på Fox 36 på bikester, hade först tänkt mig en Fox 34) ?
Jag bytte inte. Jag har lyriken på min Bird am9 och 34an på min Sonder transmitter (min ursäkt för att göra inlägg i den här tråden ? )
Skulle inte vilja ha 34 m grip2 på en endurocykel, skulle iof kunna ha en lagom inställd Pike på ht'n men är övertygad om att 34an är bättre för trail-ht, även om den har 2,8"däck för att mjuka upp livet... (Bägge beg-fynd.)

Jag bytte inte. Jag har lyriken på min Bird am9 och 34an på min Sonder transmitter (min ursäkt för att göra inlägg i den här tråden ? )
Skulle inte vilja ha 34 m grip2 på en endurocykel, skulle iof kunna ha en lagom inställd Pike på ht'n men är övertygad om att 34an är bättre för trail-ht, även om den har 2,8"däck för att mjuka upp livet... (Bägge beg-fynd.)
Selecten sitter på min HT, Ultimate och nu 36:an på FS stigcykel (men den kunde haft 34…)

Tillbaka
Topp