Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
bellasoda sa:Jag fick grad 3/4, opererade inte, det gick bra. Det har väl sett ut lite grann som din. 1 dag till jag kunde cykla trainer, 6 veckor till nästa linjelopp, 3 månader till jag fick full rörlighet och 1 år till full styrka.
Krya på dig!
NickPick sa:bellasoda sa:Jag fick grad 3/4, opererade inte, det gick bra. Det har väl sett ut lite grann som din. 1 dag till jag kunde cykla trainer, 6 veckor till nästa linjelopp, 3 månader till jag fick full rörlighet och 1 år till full styrka.
Krya på dig!
Hur ser det ut idag? Jag hade en grad 5 och opererade .
MrMe sa:Tack för era tips å erfarenheter, har väldigt svårt att bestämma mej. Vore skönt att kunna ta en titt in i framtiden
tittkorv sa:Så kan man göra.
Kolla igenom den här länken https://www.shoulderdoc.co.uk/article/60 är du söker på att du hade en grad 5 och kunde göra armhävningar efter 3 veckor? Alltså... Ligamenten är avslitna och kommer förmodligen aldrig att växa ihop igen om det är en 5a.LasseB sa:Båda nyckelbenen luxade en 3a och en 5a. Opererade ingent. Första tog ett halvår att komma över då jag inte gjorde någon egentlig rehab. 5an tog jag på allvar och fick program för. Efter 3veckor var armhävningar ok, efter 6 veckor kunde jag stå på händer. Idag är det mest ett kosmetiskt problem.
GoranS sa:En annan sak att beakta är att en operation alltid innebär någon form av risk för komplikationer. Hörde ett uttryck som ska ha uttalats av en kirurg, nämligen ”oskuret är bäst” som jag tror det ligger en del i.
För mig i höstas: direkt. Skadenivån var oklar pga adrenalinet i samband med smällen men när jag lade handen på axeln var det väldigt uppenbart.Krasch på axeln (inkl smäll på armbåge och bra smäll på hjälmen/tinningen) idag.
Det gör ganska ont i axeln och jag har läst mig fram till att det måste absolut vara den sk AC-leden.
Men det känns förhoppningsvis inte som att nåt är trasigt och jag kan röra armen, med smärta, i alla riktningar. (1177 sa att det inte är akut efter att jag pratat med dem.)
Jag ser ingen asymmetri mellan höger/vänster axel men förstår att många som slagit i får en knöl/asymmetri på skadade axeln.
När syns i så fall "knölen" på axeln som jag sett man kan råka ut för?
Typ direkt eller dröjer det något dygn?
Mvh
Emil
@SIE och @jofahjalmFör mig i höstas: direkt. Skadenivån var oklar pga adrenalinet i samband med smällen men när jag lade handen på axeln var det väldigt uppenbart.
Killgissar att ac-leden kanske bara sträckts, men inte gått av? Värt att kolla upp.
@SIE och @jofahjalm
Tack för svar och input!!!
Nu har det stelnat till litet mer i axeln, men ingen "knöl" så jag hoppas på bara en sträckning som läker så småningom.
Ska absolut kolla upp axeln hos lokala vårdcentralen på måndag. Är i Norge just nu.
Fridens !
Trist! Jag hade nog försökt att få både slät- och magnetröntgen, ditt fall verkar ju vara svårbedömt.Spelade fotboll och åkte på en ac-lux. läkaren på akuten gav mig mitella och smärtstillande och bad mig höra av mig till sjukgymnast inom 2v. Går senare in på 1177 och ser att han bedömt skadan som en typ 1. Problemet var att jag knappt kunde röra armen efter 3 veckor och förstod själv att det inte var en typ 1 skada. Efter 4 månaders rehab och inte fått träffa någon läkare, utan enbart sjukgymnast med smärtor när jag rör armen inåt fick jag remiss till ortoped och rekommendation att vila axeln. Idag träffade jag ortoped efter totalt 5 månader och han menade på att jag har ont då felställningen gör så benen gnider mot varandra. Han rekommenderade att dom via titthål går in och fräser bort en del av benet. Det som gör mig osäker är om det verkligen är därför jag har ont? Hela besöket varade i 5 minuter och jag undrar hur han så fort kunde göra den bedömningen. Jag har en lindrigare smärta vid vissa rörelser men det är inget jag kan leva med då jag är fysiskt aktiv. Jag har inte tagit ett beslut och jag blir så osäker då alla gjort olika bedömningar. Någon som gjort denna typ av ingrepp och vilka resultat har ni fått?
Tack för svar. Provbedövning, går man in och bedövar området för att se om smärtan avtar?provbedövning lär vara en enkel och säker metod om man vill fastställa platsen för ett smärtande problem.