Varför MTB utan stänkskärmar?

• Trådstartare Trådstartare BikePics63
  • Start datum Start datum
B

BikePics63

Guest
Det är många som cyklar här i staden men varför använder inte dom som kör mtb stänkskärmar?
På sin höjd ser man en liten rackare fram, men inget bak.

Blir det inte otroligt grisigt på ryggen när det är blött ute?

Eller är det av någon speciell anledning som jag missar? ?

Jag skrev en liknande tråd för ett tag sedan. Stora diskussioner.

Den finns omständigheter när skärmar inte fungerar, de blir fulla med lera, grenar, stenar eller annat som fastnar mellan skärm och hjul.

För vanlig stadskörning/pendling/trampa runt så är skärmar bra. Men det är ju töntigt ;)

Why indeed?
Skulle inte komma på tanken att inte ha mudhugger bak på mina mtber, har det även fram, men där gör det mindre, dock märkbar, skillnad mot "vanliga" stänkskydd.
Jag har ramlat på och dragit av en eller ett par av buntbanden några gånger, men dels sitter mud-huggern kvar ändå, dels har jag såklart alltid med några buntband för fältreparationer.
Jag slipper bli skitig o blöt på både rygg o röv, sadeln slipper bli skitig och blöt, dropperstolpen slipper bli skitig och sliten.
Dessutom skyddar det mig från att fastna med byxorna i bakhjulet vid eventuella djupa landningar, att slippa dras in mellan hjul och ram är ingen liten ökad trygghet!
Utseende? Vem bryr sig, är man så osäker har man större problem, besök en terapeut

Senast ändrad:
Har man den som pendlarcykel så stänkor på. Ser många som pendlar på landsvägscyklar och fixis som också kör utan stänkor. Ser inte riktigt nöjet med att se ut som man bajsat på sig när man ska träffa kunder, samarbetspartners etc på stan, men smaken är olika. Sitter man inne i ett eget rum utan mänsklig kontakt kanske det spelar mindre roll. Finns ju sådana jobb också.

I skogen kör jag utan.

Ser inte riktigt nöjet med att se ut som man bajsat på sig när man ska träffa kunder, samarbetspartners etc på stan, men smaken är olika. Sitter man inne i ett eget rum utan mänsklig kontakt kanske det spelar mindre roll. Finns ju sådana jobb också.
Jag duschar och byter om på jobbet. Finns ju sådana jobb också.

Så här års hjälper ju inte ens en mudhugger, man blir täckt av lerstänk från midjan och neråt ändå och cykeln ser ut som fan. Jag kör ändå stänka, mest för att skydda droppern och undvika kallvattenlavemang.

För att jag bara har en cykel, och den pendlar jag med och jag stigcyklar med den och bikepackar med.

Det är ingen argument. Du vet att det är n+1 som gäller.

Förresten säger jag skärm på pendlaren, åtminstone på hösten. I skogen har jag provat mudhugger, bra ner det är lerigt, men lite jobbigt och bara ivägen när det (nästan) torrt. Och jobbigt att (av)montera, så den ligger i förrådet oanvänt sedan några år.

Har tyvärr inte hittat någon skärm som får plats mellan däck och sadelväska och samtidigt klarar av leriga däck när jag cyklar i sådan miljö. Och även är bred nog för 3.0-däck. Och är smidig att montera av och på.
Men förhoppningsvis kommer jag under vintern ha renoverat upp min gamla DBS Avanti, och då kommer jag ha en dedikerad pendlare.

Det är många som cyklar här i staden men varför använder inte dom som kör mtb stänkskärmar?
På sin höjd ser man en liten rackare fram, men inget bak.

Blir det inte otroligt grisigt på ryggen när det är blött ute?

Eller är det av någon speciell anledning som jag missar? ?
gissar att du med stan menar östersund, och där är det ju lokalt mode att åka runt på mtb. typ som att ha sportjacka och en konken. och mode slår logik.

men helt ologiskt är det ju inte i det fallet, för det är ju osedvanligt grusigt och dant på gatorna i den stan stora delar av året, och då rullar cykeltypen på rätt bra. liksom efter snöfall. bättre än en gubbhybrid med skärmar från fabrik.

och mindre risk för punka. faktiskt tror jag många av dessa som kör mtb även på släta sommarasfalten har en punkad vanlig hoj stående.

sedan att sätta skärmar på en mtb kräver visst tekniskt initiativ och händighet, när cykeln inte hade det från början, en tröskel för många.

men även i tokholm är mtb klart förekommande längs pendlarstråken, dock pga stöldrisken kör en hel del pendlarrävar på gamla 26or. det gänget tycks inte banga för att tweaka på skärmar:).

När jag köpte min första HT körde jag med skärmar både fram och bak, SKS Shockblade/X-blade. Men på den tiden använde jag den mest som stadscykel istället för att köpa en hybrid. När jag började ge mig ut i skogen mer så tyckte jag framförallt bakskärmen slog mot hjulet, men även fram, och skapade irriterande ljud. Trodde nästan något fastnat i hjulet. Beror väl på vart man kör eller hur hårt men jag tog bort dem helt.

Nu när jag köpte min Allebike Alpha köpte jag med mudguard och en assaver som alltid sitter på. De skydder ju inte alls lika mycket men irriterar inte det minsta.

Framskärm på MTB är ett måste. Det är rätt farligt att cykla i regnet/lera utan det, högfartsskit flyger ju i ansiktet. Jag råkade hyra en cykel utan framskärm i Åre för några år sedan. Den var otrevlig att cykla i typiskt Åreväder i typiska Årefarter tills jag köpte en 1,5l-plastflaska och klippte ett stänkskärm ur den.

Ett bakskärm kan vara minimalistiskt typ assaver. Det kommer att göra liten skillnad, men om det fångar ~50% smuts är det ändå bättre än 0%. På flera heldämpade cyklar är det konstruktivt krångligt att montera ett bakskärm på säkert sätt. Det är enklare att göra på en hardtail. Jag har dock ett sådant mudhugger-bakskärm för riktigt smutsiga dagar.

Senast ändrad:
Jag kör Mudhugger fram året runt. Inga problem alls. Kommer nog skaffa bak också ny med MK2 som skyddar lite längre ner än den vanliga.

Varför cykla MTB i stan?
I mitt fall, för tjock för en racer s jag vill ha i framtiden.
I andras fall så har dom blivit lurade av det ständiga tjatet från kommunen om närheten till fjällvärlden, så dom tror alla backar i stan är upp mot en fjälltopp ;)

gissar att du med stan menar östersund, och där är det ju lokalt mode att åka runt på mtb. typ som att ha sportjacka och en konken. och mode slår logik.

men helt ologiskt är det ju inte i det fallet, för det är ju osedvanligt grusigt och dant på gatorna i den stan stora delar av året, och då rullar cykeltypen på rätt bra. liksom efter snöfall. bättre än en gubbhybrid med skärmar från fabrik.

och mindre risk för punka. faktiskt tror jag många av dessa som kör mtb även på släta sommarasfalten har en punkad vanlig hoj stående.

sedan att sätta skärmar på en mtb kräver visst tekniskt initiativ och händighet, när cykeln inte hade det från början, en tröskel för många.

men även i tokholm är mtb klart förekommande längs pendlarstråken, dock pga stöldrisken kör en hel del pendlarrävar på gamla 26or. det gänget tycks inte banga för att tweaka på skärmar:).
Korrekt med stad.
Hänger med på det mesta och förstår att det bara är i vägen om man dundrar ut i skogen.

Men hur minskar det punktering?

ja enda stan i jämtland. vistas där återkommande:)

tror det blev en missuppfatting? skärmar eller frånvaro av skärmar ger knappast mindre risk för punktering?

IMG_2788.jpeg

Fyra cyklar , fyra stänkor bra mot lera , hundbajs, hästbajs och människobajs .
Tyvärr ganska vanligt i skogarna här runt Stockholm ?

Vad kör du för skärmar fram?
Dom där bak ser trevliga ut och såg ett klipp på yt med just den typen, där dom gjorde något test hur bra dom fungerar jämfört med att köra utan.
oxå mudhugger med nån förlängningsläpp, när slasket börjar på riktigt förlänger jag den ytterligare.

Bilagor

• IMG_2790.jpeg
    IMG_2790.jpeg
    411.4 KB · Besök: 62
Vad är det för stänka främst i bild? Passar den 29+?
Jag har en mudhugger av första gen, för 27,5, som sitter på en cykel med 27,5*2.8", och har haft *3.0" på den, men jag behövde forma den lite med hjälp av en värmepistol för att den skulle sitta bra.
Så en mudhugger för 29" går helt klart att använda för 29+.

Jag har en mudhugger av första gen, för 27,5, som sitter på en cykel med 27,5*2.8", och har haft *3.0" på den, men jag behövde forma den lite med hjälp av en värmepistol för att den skulle sitta bra.
Så en mudhugger för 29" går helt klart att använda för 29+.
Topp, då borde den kanske funka för 3.0-däck av vintertyp om jag får låna en värmepistol av kompis.
Är det i så fall den här modellen? Fast kanske inte från Bikester för tillfället.

Ska få plats i det här utrymmet:
1698306337667.png

Senast ändrad:
Topp, då borde den kanske funka för 3.0-däck av vintertyp om jag får låna en värmepistol av kompis.
Är det i så fall den här modellen? Fast kanske inte från Bikester för tillfället.

Ska få plats i det här utrymmet:
Visa bilaga 662287
Jag skulle tro att den modellen funkar, ja.
L har större radie i böjen, vilket gör att den lirar bättre mot stora hjul/däck, ffa sådana med lägre sadelstag, som rowdy hardtails och fullsussare.
Min 29 fs har en large, min 27'5+ ht, sambons 29 ht xc och 27,5 fs har alla medium.

Jag skulle tro att den modellen funkar, ja.
L har större radie i böjen, vilket gör att den lirar bättre mot stora hjul/däck, ffa sådana med lägre sadelstag, som rowdy hardtails och fullsussare.
Min 29 fs har en large, min 27'5+ ht, sambons 29 ht xc och 27,5 fs har alla medium.
Mudhugger var blixtsnabba på att svara på mail, de rekommenderade en Medium till min helstela hoj med traktordäck.

Tillbaka
Topp