Så, vem/vad argumenterar du för? Varför är det så viktigt att dra detta till domstol (med möjliga inskränkningar)?
Ändå vill du dra det till domstol. Vilket kan inskränka denna unika rätt till naturen.
NVV anser inte att elcyklar inkluderas i allemansrätten.
Så, deras hålling duger inte. Du nöjer dig inte med frihet under ansvar utan du vill ha hårda lagar.
Ändå börjar du glida iväg om den extra effekten inte är så viktig, utan att slitaget är viktigt. Du vill ha en mycket otydligare gräns än motor eller motorlös. Hur ska du lösa det juridiskt? Eller ute i skogen? En Varg, som är mjukvarustrypt till 250W, skulle vara laglig. Få skulle tro att den kördes lagligt. Eller?
Ja, på nåt konstigt sätt tillåts 0,2 promille. Tycker du det är bra? På mitt jobb har vi 0,0 promille. Det tycker jag är bra. Du är väldigt sparsam med dina åsikter.
Så, hur ska politikerna och juristerna lagligt definiera det skonsamma? På samma sätt som de skulle kunna definiera laglig fyllekörning?
Elcyklar innefattas inte av allemansrätten som den tolkas idag, av den myndighet som andra myndigheter hänvisar till. Varför gör du tolkningen att elcyklar skulle tillåtas av en hårdare lag?
Nä, du svarar inte så tydligt (eller inte alls). Men det kommer mer luddigheter. Politikerna vill alltså INTE jobba med gränsdragningen, som NVV redan finner rätt enkel och logisk. Men du vill att de ska göra det iaf. Bara för att.
Är det ett bra utnyttjande att arbeta fram lagar som bekräftar den slutsats som NVV redan kommit fram till? Dvs elcyklar omfattas inte av allemansrätten. DET är ett bra utnyttjande av deras tid (våra skattepengar) istf att respektera det NVV redan kommit fram till? Så, våra folkvalda politiker ska komma fram till en lag som värnar ett acceptabelt slitage, med eller utan motor, besluta att ge polisen resurser att efterfölja dessa lagar och bestämma ett straff för överträdelser? DETTA är enklare/bättre än att acceptera det NVV säger? :)
Så, du har inget att säga om dem och deras argument? :) Farfar Allan relation till hans snabba sonson ÄR ett argument. Min fråga: "Är elcyklar egentligen ett hjälpmedel för funktionsnedsatta?" lämnas obesvarad...
Vi har tydligen inkompatibla sätt att kommunicera. Jag tycker att jag har svarat i andemening på alla dina frågor, och explicit i de allra flesta. I sista inlägget trodde jag att jag berört alla men jag kan ha missat något, det är ju veritabla väggar av text, där är jag en god kålsupare :) Jag tycker att jag mer eller mindre får gissa relevansen ibland. Så jag testar ett annat sätt att kommunicera.
Så vad argumenterar jag för!
Jag vill att så många som möjligt ska ha möjlighet och medel att vara i naturen. Det kvittar mig vilket sätt de föredrar. Jag upptäckte denna tråd och tycker att NVVs tolkning är onödigt exkluderande. Jag känner till ett fåtal personligen och men känner fler via vänner som använder elcykeln i naturen för att trampa iväg och plocka svamp och bär, ta sig till utgångsstället för sin dagliga skogspromenad, besöka sin favoritsjö, campa och fågelskåda. Dessa aktiviteter skulle i vissa fall omöjliggöras helt och hållet om NVVs tolkning faktiskt är bindande.
Är NVVs tolkning bindande? Jag var en gång i tidernas begynnelse (1993) med i scouterna, där vi fick en dragning av en jurist som sa att allemansrätten definieras av frånvaron av förbud och begränsas i realiteten av de kringliggande begränsande lagstiftning (min minnesbild). Sen ser jag att NVV själva menar att tvister avgörs i domstol, jag gör också observationen att de behandlar allemansrättsfrågor markant annorlunda än de andra frågor som de har rätt att utfärda föreskrifter och tillhörande allmänna råd för och då inställer sig frågan "Har NVV rätt att inkludera och exkludera saker i allemansrätten?" se mina två första inlägg i den här tråden #2,456 och #2,502 (i #2,456 hänvisar jag också till NVVs egna skrift). Jag gör det igen:
Allemansrätten – en vägledning
Från sidan 5:
"Allemansrätten är ingen lag, men omges av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet. Exempelvis får du inte gå till fots över tomt, plantering eller annan äga som kan skadas av detta, vilket regleras i brottsbalken 12 kapitlet 4 §. Ett annat exempel är nedskräpning som är förbjudet enligt miljöbalken 15 kapitlet 30 §.
Min grundfråga är alltså om NVVs har rätt att inkludera eller exkludera saker i allemansrätten utan att hänvisa till lagar överhuvudtaget. Alla tvister hänvisas ju ändå till domstolarna, så de facto begränsas allemansrätten av kringliggande lagar.
Sen har jag dessutom funderat över vad tycker jag är goda skäl att begränsa allemansrätten och för mig är det att nyttjandet av den förstör mer (det jag kallar slitage i vid bemärkelse) än det värde det tillför individerna använder allemansrätten. Därför tycker jag slitage är en god måttstock. Detta gör också att jag har inget emot någon form transport i naturen, utan jag vill att alla olika transportsätt ska utvärderas enligt samma måttstock.
Jag tycker inte att jag har fått tydligt svar på min grundfråga och alla andra frågor tycker jag är sekundära men jag lät mig ryckas med i diskussionen. Jag har fått som svar att andra myndigheter hänvisar till NVV, men det betyder väl inte nödvändigtvis att de bär definitionsrätten? Myndigheter utfärdar som jag förstår det föreskrifter, och för det behöver det finnas ett bemyndigande i en förordning. I den förordning som jag finner länkad från NVVs hemsida (
https://www.naturvardsverket.se/om-oss/om-naturvardsverket/) ser jag inget sådant bemyndigande, allemansrätten nämns inte heller reglerbrevet man finner på samma sida. Jag fann heller inga föreskrifter i NVVs författningssamling angående allemansrätten, allemansrätt eller elcykel (jag använde dem som sökord och slog i deras författningssamling,
https://www.naturvardsverket.se/nfs). Så just nu tror jag att det inte är så NVV har explicit rätt att definiera innehållet i allemansrätten. Därför vill jag att det klargörs antigen med nuvarande lagstiftning i domstol, eller ett bemyndigande av NVV, eller med framtida lagstiftning (som då är viktig enligt mig).
Det är ett intressant argument att diskussionen om elcyklar kanske leder till ny lagstiftning som skulle begränsa även möjligheterna till MTB-cykling, och det är naturligtvis möjligt. En annan möjlighet är att man utökar TKL så att den gäller alla elcyklar oavsett effekt, och då åker farfar Allan ut ur skogen men MTB får fortsätta att cyklas (och det vore ok för mig men jag tycker synd om farfar Allan). Det är ju dessutom ingen skilland på hur NVV ser på farfar Allan redan nu. Som jag ser det är folk redan nu beredda att kasta farfar Allan under bussen för att få cykla MTB, enligt om han bara är så snäll och på frivillig basis slutar elcykla så kan vi fortsätta med MTB-cykling. Dessutom om det är stora skillnader i slitage borde det gå att påvisas och då behöver inte MTB oroa sig för att åka ut med eMTB badvattnet. Det kan finnas andra lagliga lösningar på detta problem också, kan vi göra det enklare att peka ut skyddsvärd natur och tillfälligt begränsa tillgången av tillåtna transportmedel? Har enskild väg samma känslighet som de där stenarna med unika endemiska lavar (ok, i det extremfallet är nog ett naturreservat bäst).
//En dåres försvarstal (jag kanaliserar min inre Strindberg)