[OT] Ny 65" tv, best bang for buck - vilken ska jag köpa och varifrån?

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej letar ny tv som ska fylla motsvarande krav
*65"
*Ganska platt
* Minst 60hz

Budget runt 10 000 men kan gå upp några tusenlappar om det står och väger.

Tack!

Hej letar ny tv som ska fylla motsvarande krav
*65"
*Ganska platt
* Minst 60hz

Budget runt 10 000 men kan gå upp några tusenlappar om det står och väger.

Tack!
Här skulle jag bara vilja inflika följande:
LG har ofta modeller (65") i deras typ C-serie OLEDs som hamnar på riktigt bra deals, typ 15 tusen. Visserligen mer än 10, men otroooligt mkt bättre än de lcd-tv utan local dimming som man brukar hitta runt 10 flr 65". Black friday är på gång...

Beror ju på vad man har för krav med. Som vanlig tittare duger nog det mesta, vi köpte just en 55" LG för 5000 kr och den är ruskigt bra jämfört med vår gamla 32" Phillips som nog börjar få 10 år på nacken :-)

För ~2 veckor sedan öppnade nya kedjan Power (MediaMarkt blev Power) de verkar ha en hel del xtrapriser kvar. Kanske kan du hitta "best bang for buck" där?
och kanske få(eller snarare köpa) hjälp om vilken du bör välja här

Hur ser er situation ut? Hemmamys med sambon eller barnprogram med familjen. OLED har ju klart bäst bild men då vi ser 80% Greta gris och liknande program hemma köpte vi LCD senast då TVn ibland glöms på. Trist att riskera inbränningar. Hade plasma i 10 år innan men fick bli LCD nu under småbarnsperioden. 65" LCD för 5999kr.

Inbränning får du om du spelar samma spel 12 timmar om dagen, annars är det ingen risk.
Min dotter lämnade blurayspelaren på när vi åkte bort när vi fortfarande hade vår Kuro kvar. Huvudmenyn med Bamseloggan stod på i 5-6 timmar innan vi kom hem. Den fick vi aldrig bort efter det. Vågade inte köpa OLED efter det.

Inte jätteinsatt idag med köpte Sony kd55 a85 på black friday nedsatt från 23-ish till 13-ish för ca 3 år sen och är helnöjd.
Inga inbränningar hittills och ojämförligt bra bild.
Android-systemet är (var då åtminstone) att rekommendera då det inte ligger massa spärrar i som i andra varianter utan man kan ladda ner appar till det mesta osv.
Rekommenderar Sony oled?

Även jag är fantastiskt nöjd med OLED sen ett tag (tror jag köpte den 2019?), men hade jag velat titta mycket i ett väldigt ljust rum eller haft barn som kan glömma den på hade jag nog inte skaffat just en sån.

Jag tycker det är synd att det inte finns konsumentapparater som är stendumma a'la datorskärm, vill ändå koppla en egen burk (GoogleTV för min del) till skärnen. Men då måste man kika på digital signage-skärmar och dom är ju tillverkade med andra parametrar i åtanke. Och kostar..

Tiden när man kunde kolla på film i lugn och ro i nedsläckt rum och lite tryck på ljudet känns långt borta för övrigt. Jag kör en LCD.. :-)

Jag tycker det är synd att det inte finns konsumentapparater som är stendumma a'la datorskärm, vill ändå koppla en egen burk (GoogleTV för min del) till skärnen. Men då måste man kika på digital signage-skärmar och dom är ju tillverkade med andra parametrar i åtanke. Och kostar..

Tiden när man kunde kolla på film i lugn och ro i nedsläckt rum och lite tryck på ljudet känns långt borta för övrigt. Jag kör en LCD.. :-)
Jag använder min TV så fast den är smart. Xboxen som mediacenter och den startar och stänger av både TV och förstärkare på egen hand så rör nästan aldrig TV:ns fjärr utom för volymen.

Jag använder min TV så fast den är smart. Xboxen som mediacenter och den startar och stänger av både TV och förstärkare på egen hand så rör nästan aldrig TV:ns fjärr utom för volymen.
Liknande, men det är som Jomper skriver synd att man inte kan köpa en dumtv med bra bildskärm utan måste betala för en massa saker som aldrig används (operativsystem, fjärrkontroll, inbyggda högtalare, ...)

Liknande, men det är som Jomper skriver synd att man inte kan köpa en dumtv med bra bildskärm utan måste betala för en massa saker som aldrig används (operativsystem, fjärrkontroll, inbyggda högtalare, ...)
Förvisso, men jag anar att volymerna pressar priset mer än de sakerna kostar. Även om jag rent principiellt delar den åsikten. Känns inte lika viktigt sen TV-licensen avskaffades heller..

instämmer
Även jag använder mestadels min "smarta" tv som dum. Men jag måste in i den "smarta" delen för att komma åt basala inställningar och den måste boota upp det "smarta" systemet efter att ha varit strömlös innan den kan visa en bild från en annan källa.... det är ju stendumt...
Jag vill ha en bra skärm som startar snabbt och som går att ändra bildinställningar i utan en massa appar.

Vi har både LG Oled och Samsung Qled hemma. Oled har snäppet bättre bild med tanke på att det svarta faktist är svart men Qled blir bra mycket starkare.

Om man köper nytt idag är det väl QD-Oled man ska gå för.

Vi har både LG Oled och Samsung Qled hemma. Oled har snäppet bättre bild med tanke på att det svarta faktist är svart men Qled blir bra mycket starkare.

Om man köper nytt idag är det väl QD-Oled man ska gå för.
Qd-oled och woled är väl det senaste. Men det är väl inga natt-och-dag-skillnader, mer en rörelse i rätt rikning med lite högre ljusstyrka.

Jag var liksom andra i tråden väldigt kritisk till att alla apparater tvingade på en smart-tv. Men systemet i den LG vi har nu är riktigt bra. Flyter bra, och det kommer mer och mer material i dolby vision som ser fantastiskt bra ut i netflix, disney plus och apple tv apparna. HBO är tekniskt sämst som vanligt... men tv-appen i sig är det inget fel på så.

Beror på vilken bang man vill ha - vi köpte nyligen ny teve till nytt vardagsrum där fokus fick ligga mer på det estetiska, där föll beslutet på en Frame 65 kloss på väggen som gör jobbet perfekt och vars ram matchar soffbordets ekskiva. Men som andra nämnt, bildmässigt är det inte mer än ”good enough”.
Edit: bättre bild

1911B1DA-8862-4F2F-8BB9-80695582074B.jpeg

instämmer
Även jag använder mestadels min "smarta" tv som dum. Men jag måste in i den "smarta" delen för att komma åt basala inställningar och den måste boota upp det "smarta" systemet efter att ha varit strömlös innan den kan visa en bild från en annan källa.... det är ju stendumt...
Jag vill ha en bra skärm som startar snabbt och som går att ändra bildinställningar i utan en massa appar.
Nu blir man ju nyfiken på vilket märke det är som gör såhär.

Kör en proj som är stendum och en Samsung qled som jag inte släpper ut på nätverket, det fungerar hyfsat smidigt.

Nu blir man ju nyfiken på vilket märke det är som gör såhär.

Kör en proj som är stendum och en Samsung qled som jag inte släpper ut på nätverket, det fungerar hyfsat smidigt.
Jag har en Sony LCD.
Vissa inställningar går att nå när en annan källa är inkopplad (tror det heter "Action menu"), men för att komma åt allt måste man in i "smart"-delen.
När apparaten får ström efter att ha varit inkopplad börjar den boota Android och då tror jag inte den reagerar på andra källor..men nu blev jag lite osäker på om jag testat det.. kanske har jag bara väntar på och inte testat... men jag har för mig att det inte går....

Köpte en LG C2 65" efter ha läst igenom/tittat på tester. Benify hade 45% rabatt så slog till.
Är inte helt nöjd med bildkvaliteten eller hade jag för höga förväntningar?
Använder strömmingstjänster via Tv:ns egna appar som är uppkopplad trådlöst.

Köpte en LG C2 65" efter ha läst igenom/tittat på tester. Benify hade 45% rabatt så slog till.
Bra högupplöst signal in= superbild

Jag hittade någonstans inställningarna efter en kalibrering som jag kopierade, mycket nöjd. Har tyvärr ingen länk men det borde gå att googla fram.

Den tvn är ju inte långt ifrån så bra det blir. Se över inställningarna och mata med bra material.

Jag gick från projektor till tv och prioriterade yta och ville har 120Hz panel då jag spelar på den samt Google TV os (slipper då även min Shield mediaspelare). Valde TCL 85", reas just nu för 14990:- på Webhallen. Inte bäst på något men otroligt mycket för pengarna...

Jag gick från projektor till tv och prioriterade yta och ville har 120Hz panel då jag spelar på den samt Google TV os (slipper då även min Shield mediaspelare). Valde TCL 85", reas just nu för 14990:- på Webhallen. Inte bäst på något men otroligt mycket för pengarna...
85" är håll-käften-storlek?

@Manurhin2 @iMats @UprightCitizen
Tog rtings rekommenderade inställningar men finns det bättre? Tycker mest att bilden inte är så skarp och svärtan sviker.
Har Netflix och Youtube båda premium, HBO Max och Amazon Prime Video som används genom apparna i TV:n.
Hade en Apple TV HD men gav ännu sämre bild. Om en ny Apple TV ger bättre bild än LGs inbyggda appar då köper jag en,
Bilden är väl bra men hade hoppats på mer.

Den tvn är ju inte långt ifrån så bra det blir. Se över inställningarna och mata med bra material.
Ja inställningarna gör stor skillnad. Jag googlade runt lite samt pluggade in en dator och körde ett visuellt kalibreringsverktyg till min Panasonic OLED och det blev väldigt bra. Sen märker man skillnad på källor, kör Xboxen som källa till det mesta och det märks skillnad mot den gamla 1080p-chromecasten som dessutom går på wifi.

Tog rtings rekommenderade inställningar men finns det bättre? Tycker mest att bilden inte är så skarp och svärtan sviker.
Har Netflix och Youtube båda premium, HBO Max och Amazon Prime Video som används genom apparna i TV:n.
Hade en Apple TV HD men gav ännu sämre bild. Om en ny Apple TV ger bättre bild än LGs inbyggda appar då köper jag en,
Jag sitter på ca 3m avstånd från min 55" och även streamat full-hd( ca halv 4k) upplevs knivskarpt. Kanske skalar upp, vet inte.
Mata tv med 4k-signal och gör dom inställningar du kan så blir det så bra som möjligt.

Jag sitter på ca 3m avstånd från min 55" och även streamat full-hd( ca halv 4k) upplevs knivskarpt. Kanske skalar upp, vet inte.
Mata tv med 4k-signal och gör dom inställningar du kan så blir det så bra som möjligt.
Man har bra syn om man kan se skillnad på 4K och 1080 på en 55" från 3 meter. Så här säger Sony: https://www.sony.co.in/electronics/support/articles/00008601

"Viewed from this distance, individual pixels cannot be differentiated by naked eyes."

"Recommended distance for viewing High Definition TV is 3 times of the TV vertical screen size."

"55 inch2.1 meters / 6.89 feet"

Man har bra syn om man kan se skillnad på 4K och 1080 på en 55" från 3 meter. Så här säger Sony: https://www.sony.co.in/electronics/support/articles/00008601

"Viewed from this distance, individual pixels cannot be differentiated by naked eyes."

"Recommended distance for viewing High Definition TV is 3 times of the TV vertical screen size."

"55 inch2.1 meters / 6.89 feet"
Min egen spaning är att det är generellt högre bitrate snarare än upplösning som märks, iaf för streamat material.

Just det, det var rtings inställningar jag använde också. Jag har visst en C1 55" och sitter på ca 3 meters avstånd och bilden är knivskarp. Mest Netflix men matar den även från dator, 1080p, bluray och ibland dvd. Imponerad av bilden även från dvd. C2 är samma panel som C1 har jag för mig.

HBO max är den tekniskt sämsta streamingtjänsten. Amazon vet jag ej hur det är med. Testa netflix premium och något av deras material som är märkt 4K dolby vision. Our planet 2 kan du ju testa tex. Låter absurt att svärtan inte skulle vara bra nog eller bilden inte tillräckligt skarp i själva tvn. Det beror nästan garanterat på materialet. Du behöver inte någon apple tv box.

Gillar verkligen Philips med deras Ambilight- ger en större känsla och belyst bakom är grymt. Bara man väljer ”följ färg” - allt annat ger epilepsi. Har nog en 70”. Kostade 10” för 4 år sedan och samma nu verkar det som.

Tillbaka
Topp